ترحمی که گران تمام می شود

امین جم – نیمه شب است و وسط خیابان معلم ، نزدیک چهارراه ایستاده و طوری تبحر خود در چرخاندن اسفند سوز را نشان میدهد که یاد فیلم های قدیمی می افتی که میخواهند ذغال قلیانشان را آماده کنند!ظاهرا این کار را برای جلب توجه خودروهای عبوری انجام میدهد و قرار است این دایره آتشین که برای خودش ساخته ، کمکی باشد تا امشب پول بیشتری دشت کند.به نظر نمیرسد بیشتر از ده سال سن داشته باشد.یکی دیگر از دوستانش هم روی جدول نشسته و منتظر است تا خودروی بعدی!

جانشان را به بازی گرفته اند
چند روزی است که بیش از قبل کودکان کار را در شهر میبینیم.سر هر چهارراه پرتردد ، چند کودک ایستاده اند و هرکدام به نوعی ، درخواست پول میکنند.آنقدر هم سنشان کم است و بی پروا بین خودروهای عبوری راه میروند که بیش از همه ، باید نگران جانشان بود! قطعا شما هم چند بار شاهد بوده اید که چطور خودروها با سرعت از کنارشان رد می شوند و گاهی هم مجبور به ترمز!! این خطر تازه انگار ظاهر ساده ماجراست!

هشدار های چند ساله آوا
رخداد این پدیده در مرکز استان ، شاید ۵ سالی بیشتر نباشد.کودکانی که سرچهارراه ها جمع می شوند و ترحم میخرند.خاطرم هست همان اوایل ، چند بار با گزارش و مطالب متعدد نسبت به این موضوع هشدار داده بودیم و نوشتیم نگذارید این نوع اتفاقات ، باب شود.اما انگار یا راهی نیست یا کاربلدی!

طرح هایی که نتیجه ندادند
حتی سال پیش در گزارشی به میان مردم رفتیم و نگرانی ها را انعکاس دادیم.به قول کارشناسان ، شاهد ارائه طرح‌های مختلف برای جمع‌آوری کودکان کار بوده‌ایم اما تا به امروز هیچ‌یک از این طرح‌ها نتوانسته به صورت کامل مثمرثمر واقع شود، چراکه هریک از طرح‌های مورد بحث تنها تاثیر مقطعی داشته است.حتی بارها برخی شهروندان از وجود باند های مافیایی پشت صحنه کودکان کار اظهار نگرانی کردند و هنوز هم نمیدانیم آیا اینکه یک مرتبه چند کودک اینقدر با برنامه سر چهارراه ها جمع می شوند و انگار بلندند باید چه کرد ، فقط فکرهای کودکانه خودشان است یا بزرگترهایی ، حمایتشان میکنند؟

بهزیستی مسئول جمع‌آوری کودکان کار نیست
برای بررسی این موضوع ، به سراغ بهزیستی استان رفتیم.مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه بهزیستی مسئول پذیرش و ساماندهی کودکان کار است نه جمع‌آوری آنها، گفت: جمع‌آوری کودکان کار بر عهده شهرداری‌ است .شرفی با بیان اینکه قانون به صراحت اعلام کرده که سازمان بهزیستی مسئول پذیرش و ساماندهی کودکان کار است، بیان کرد: سازمان بهزیستی در مسئله پذیرش و ساماندهی کودکان کار تنها اجازه دارد به کودکان کار ایرانی و هموطن خدمت ارائه کند. وی افزود: سازمان بهزیستی به منظور رفع مشکلات اشتغال و تحصیلات کودکان کار خدمات تخصصی به مددجویان ارائه می‌کند.

تا زمانی که این کودکان پاداش می گیرند نتیجه ای نخواهیم گرفت
شرفی با تأکید بر اینکه تا زمانی که این کودکان پاداش می گیرند نتیجه ای نخواهیم گرفت، عنوان کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که مردم به دلیل ترحم به این کودکان کمک می کنند و در نتیجه نباید انتظار داشت که دست از فعالیت خود بردارند. وی با بیان اینکه باید فرهنگ سازی در این زمینه انجام شود که مردم بجای کمک به این کودکان کمک های خود را از طریق موسسات خیریه به دست نیازمندان برسانند، افزود: تحقق این امر زمان بر بوده چراکه احساسات مردم ریشه ای است. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی تأکید کرد: باید تصمیم عملیاتی برای حل معضل کودکان کار گرفته شد و شاهد اقدام وعمل همه دستگاه های مسئول باشیم.

کجای کار میلنگد؟
ذکر این نکته هم ضروری است که تنها نهاد مسئول ، بهزیستی نیست.بلکه شهرداری و حتی معاونت اجتماعی استانداری ، نقش داشته و در برهه های مختلف برنامه ها و طرح هایی نیز داده اند.در شرایطی که مسئولان اظهار میکنند تلاش و برنامه ریزی دارند و بخشی از بار این مسئله را به گردن مردم می اندازند و از طرف دیگر ، ما هنوز کودکان کار را در سرچهارراه ها میبینیم ، مشخص نیست گره کار کجاست؟آیا این گره بازشدنی است یا فقط باید این مسائل را دید و در حسرت تدبیری همه جانبه ، سکوت کرد؟آیا اگر همین کودکان سرچهارراه نباشند ، وضعشان بهتر است یا بدتر؟ قطعا مقصر اول ، فقر است اما آیا باید بنشینیم و شاهد نابود شدن آینده این کودکان باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دادرس مقدم – نوروز ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که میهمان سفره برکت خداوند و روزه

بیشتر

سلام وقت بخیر. معضل سوخت در استان خیلی جدی شده و شما هم می دانید

بیشتر

اصغری – مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فعالیت بیش از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت