تابستان گرم و سد های تشنه

گروه خبر -بیش از ۳۰ درصد ظرفیت مخازن استان آب دارد این درحالیست که امسال بارندگی ها د رحد نرمال بود و از طرفی هواشناسی تابستان گرمی را برای خراسان جنوبی پیش بینی کرده است. از سوی دیگر مطالبات روستاییان برای آبرسانی ادامه دارد و هر چند مسئولان برای پاسخ به این نیاز در تلاش هستند اما مشکل کمبود آب با توجه به شرایط منابع آبی استان بای بیشتر مرود توجه مدیران و البته مردم باشد
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر تنها ۳۳.۱۸ درصد از مخازن سدهای خراسان جنوبی آب ذخیره دارند. سید سعید پور جعفر با اشاره به وجود هشت سد مخزنی در سطح استان بیان کرد: در حال حاضر ۳۳.۱۸ درصد از مخازن سدهای خراسان جنوبی آب ذخیره دارند. وی با بیان اینکه در سد رزه از ۲۴ میلیون متر مکعب ظرفیت، ۹ میلیون متر مکعب آب دارد، ادامه داد: ۳۷ .۳۳ درصد از ظرفیت سد پر است. پورجعفر با بیان اینکه حجم سد نهرین در تراز نرمال ۴.۸۶ میلیون متر مکعب است، افزود: در حال حاضر این مخزن ۳.۹۹ میلیون متر مکعب آب دارد که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۴.۲۱ میلیون متر مکعب بوده است. معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: حجم فعلی سد دره بید طبس ۳.۳۵ میلیون متر مکعب است. پورجعفر حجم کل مخزن سد فرخی قاینات در تراز نرمال را ۸.۸۳ میلیون متر مکعب دانست و افزود: حجم فعلی مخزن ۳.۸۰ میلیون متر مکعب است. وی با بیان اینکه از ظرفیت ۴.۱۳ میلیون متر مکعب سد شهید پارسا سرایان، ۱.۵۵ میلیون متر مکعب آب دارد، گفت: همچنین ۸.۴۵ درصد سد کریت طبس پر است. حجم فعلی مخزن حاجی آباد زیرکوه هم ۲.۱۵ میلیون متر مکعب و حجم فعلی سد سیاهو سربیشه ۰.۵ میلیون متر مکعب است.معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ابتدای امسال و پس از بارندگی های فروردین ماه گفت: در پی بارندگی‌های اخیر با مهار پنج میلیون مترمکعب روان آب در سدهای استان، حجم فعلی آب سدها به ۲۳ میلیون مترمکعب رسیده است. پورجعفر افزود: اکنون هفت سد مخزنی با ظرفیت ۸۰ میلیون مترمکعب در استان وجود دارد.
و با وجود بارندگی‌های اخیر هنوز بخش زیادی از این سدها خالی است و هیچ گونه مشکلی در خصوص مهار روان آب‌ها در استان نداریم. معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: بیشترین حجم مهار روان آب در سدهای استان در بارندگی‌های اخیر مربوط به سد دره بید و نهرین شهرستان طبس بود.
سال خوب آبی و روزهای گرمتر ظرفیت بالایی از سدهای استان پس از بارندگی های سال خوب آبی خالی بوده است . مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی فروردین ماه گفت: میانگین بارندگی در خراسان جنوبی ۱۲ درصد افزایش یافت علیرضا خندان رو افزود: میانگین بارش در استان تا ابتدای سال جاری ۱۴۷ میلیمتر بوده که نسبت به مشابه سال گذشته ۱۲ درصد و نسبت به بلند مدت ۴۹ درصد افزایش داشته است. وی بیان کرد: مقدار بارندگی‌ها در اردیبهشت و خرداد ماه امسال نرمال بود اما در برخی نقاط استان نیز شاهد کاهش بارندگی بودیم رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی هواشناسی استان هم گفت: امسال میانگین دمای هوا برای ماه تیر در اغلب نقاط استان بیشتر از نرمال بوده که برای حاجی آباد، نهبندان، سربیشه، بشرویه، طبس و خوسف میانگین دما یک تا ۲ درجه سانتیگراد و سایر نقاط استان حدود نیم تا یک درجه سانتیگراد بیشتر از نرمال است.
نخعی با بیان اینکه در ماه تیر میانگین دمای هوا در شهرستان قاین نرمال است، افزود: در ماه مرداد نیز، میانگین دمای هوا در همه نقاط استان به جز قاین یک تا ۲ درجه سانتیگراد بالای دمای نرمال خواهد بود. وی از افزایش ۲ تا ۳ درجه‌ای میانگین دمای هوا نسبت به نرمال در شهریور امسال و در اغلب نقاط استان خبرداد و گفت: در این ماه افزایش میانگین دمای هوا برای شهرستان قاین نیز حدود یک تا دو درجه سانتیگراد بیشتر از نرمال پیش بینی می‌شود. رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی استان از افزایش دو تا ۳ درجه‌ای میانگین دمای هوا در خراسان جنوبی در مهر هم خبر داد. با توجه به نیاز کشاورزی استان و تاثیر سد ها برتغذیه سفر های آب ، بهرهبرداری از اب بدست امده از بارندگی به شیوه ای اصولی و بهره ورانه اهمیت بسیاری دارد. استفاده از روش های نوین تنها راه باقی مانده برای خراسان جنوبی در حوزه کشاورزی است. براساس امار این گزارش دریک سال ابی با مقدار بارندگی نرمال ظرفیت بالایی از سد های استان که تعداد انگشت شماری نیز است خالی مانده و در صورت نبوده برنامه صحیح برای بهره مندی از آب موجود بحران کم آبی جدی تر خواهدشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یعقوبی – ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک با تلاش دانشجویان پاکسازی شد.

بیشتر

غلامی – رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

بیشتر

عماد – رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: سند توسعه دانش‌بنیان که در

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت