بی سامانی مشاغل آلاینده ؛ ۱۳ سال انتظار برای اجرای یک طرح

اجرای «انتقال صنوف آلاینده و مزاحم بیرجند به خارج شهر» از سال ۸۶ تصویب شده و بعد از گذشت قریب به ۱۳ سال در کش و قوس هایی مانده است.بنا به برنامه ریزی های مسئولان قرار بود این پروژه در کوتاه ترین زمان، در سایتی ۸۷ هکتاری اجرایی شود اما در حال حاضر این پروژه سیزدهمین سال عمر خود را پشت سر می‌گذارد اما هنوز مسئولان بر همان گفتگو ها به دنبال راه و چاره برای ادامه روند پروژه به بحث می‌نشینند. هر چند مدت مشکلی جدید قدم در میدان اجرای طرح می گذارد. گذشته از مشکلات زیرساختی که در همان نخستین گام ها گریبانگیر طرح بود، پیدا شدن مالکیت شخصی برای زمین پروژه از دیگر معضلاتی بوده که با پروژه دست به یقه شده است.اگرچه دادگستری بعد از چندین سال برای رفع مشکلات پا پیش گذاشته و قولی دیگر برای اتمام طرح داده است اما وعده های به سرانجام نرسیده مسئولان دیگر باوری برای دلخوش کردن مردم به آرامش نگذاشته است. حرکت لاکپشتی پروژه نشان از این دارد که صدای دلخراش جوشکاری‌ها و یا مشکلات بهداشتی و تنفسی کمترین دغدغه برخی متولیان هم نبوده در غیر این صورت ۱۳ سال مردمان خسته را برای دعوت به آرامش کاذب فراخوانی نمی کردند.

دست مالک شخصی روی پروژه

مدیر عامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند در گفت و گو با مهر بیان کرد: کلنگ اجرای طرح انتقال صنوف آلاینده از سال ۸۶ بر زمین خورده است. محمد حسین دلیر با اشاره به مشکلات پیش روی پروژه بیان کرد: پیدا شدن مالکیت شخصی مبنی بر اوقافی بودن ۱۱ هکتار از پروژه از مشکلات پیش روی طرح است. وی با اشاره به ورود دادگستری به موضوع بیان کرد: دادگستری از ۲۰ شهریور ماه به شهرداری و اداره اوقاف فرصتی یک ماهه برای ارائه اسناد و مدارک شان داده است. دلیر با بیان اینکه زیرساخت های برق پروژه در حال انجام است، اظهار کرد: همچنین لوله کشی آب برای سه هکتار انجام شده و ما بقی در دست انجام است. مدیر عامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند با اشاره به استقبال کسبه از اجرای طرح بیان کرد: تاکنون ۹۷۳ نفر برای دریافت پروانه به شهرداری معرفی شده اند. دلیر ادامه داد: از این تعداد ۷۵۰ نفر در صف اخذ پروانه کار بوده و ۲۰۰ نفر هم پروانه اخذ کرده اند. بنا به گفته وی با اجرای این پروژه هزار و ۶۵۰ صنف آلاینده به خارج شهر منتقل می شود.

انتقال تا پایان سال

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی طی جلسه ای در ۱۹ شهریورماه سال جاری با اشاره به مزاحمت های صنوف آلاینده در بیرجند بیان کرد: صنوف آلاینده باید هر چه سریع تر ساماندهی و برای اجرای طرح ابزار تشویقی در نظر گرفته شود. حجت الاسلام حمیدی با اشاره به اجرای طرح صنوف آلاینده بیان کرد: طرح انتقال صنوف آلاینده در ۷۸ هکتار زمین تعریف شده که ۱۴ هکتار به دلیل ادعای اوقاف مبنی بر وقفی بودن با مشکل مواجه شده و در حال رسیدگی است. وی ادامه داد: تلاش ما بر این است که از طریق هماهنگی با اتحادیه صنوف آلاینده، این صنوف تا پایان سال جاری به خارج شهر منتقل شود.
اگرچه شهروندان به وعده های به سرانجام نرسیده مسئولان عادت کرده اند اما باز هم به وعده دادگستری امید دارند و منتظر نشسته اند تا در پایان سال جاری، مشکلات خیابان هایی مانند بهشتی، عدل، کارگران و دیگر نقاط شهری با اجرای کامل طرح صنوف آلاینده از محل رخت بندد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت