بهار بند دره

فاز اول طرح توسعه بند دره تکمیل و شهریور ماه زمان اجرای فاز دوم این طرح است. ۲۲ بهمن سال گذشته با حضور استاندار و جمعی از مسئولان طرح توسعه بند دره کلید خورد و دستگاه های اجرایی با دستور مستقیم استاندار برای آماده سازی این منطقه گردشگری پای کار آمدند. بیش از ۶۰ روز از آغاز روند اجرای این طرح گذشته و به گفته مسئولان مربوطه زیرساخت های اولیه تامین و آماده شده است.

گزارشی از اقدامات انجام شده

دوبانده سازی و تعریض جاده منتهی به بند دره از مهم ترین قول های مسئولان استان برای این منطقه نمونه گردشگری بود. اکنون مسیر منتهی به بند دره به دلیل ویروس کرونا بسته و در جاده های فرعی اجازه رفت و آمدهای حداقلی برای ساکنان روستاهای نزدیک فراهم است. همین مسیرها شرایط تردد حداقلی را برای شهروندان هم فراهم کرده تا سری به این محل بزنند و از آخرین تغییرات بند دره مطلع شوند، به علاوه لحظات کوتاهی را با خانواده در کنار بند پر شده از آب دره سپری کنند. تغییرات قابل مشاهده است، دو بانده کردن جاده بند دره تکمیل و آیلندهای آن نیز گذاشته شده اما تاکنون زیر بار ترافیک نرفته است. وسایل نقلیه هنوز از جاده قدیم تردد می کنند که این مسئله کمی نگران کننده است و باید باند دوم هرچه سریعتر افتتاح شود. بخشی از مسیر منتهی به بند دره امکان دوبانده سازی ندارد و طبق گفته مسئولان تعریض آن در دستور کار است. مشاهدات خبرنگار آوا حکایت از آن دارد با اینکه تعریض جاده پیشرفت خوبی داشته است اما هنوز به بهره برداری کامل نرسیده و باید کارهایی هرچند جزیی انجام بگیرد.

مسیر بند روشن شد

تامین روشنایی بند دره و مسیر منتهی به آن از دیگر عملیاتی بود که باید در فاز اول آن اجرا می شد. استاندار در روز کلنگ زنی عملیات اجرایی بند دره گفته بود، تاریکی این محل جای شرمندگی دارد و تامین روشنایی این منطقه گردشگری را از اولویت های این پروژه عنوان کرده بود. حالا روشنایی مسیر بند دره انجام شده و تاکنون ۵ برج نوری تهیه شده که روشنایی مناسبی را در شب برای خانواده ها فراهم می کند. ایجاد آبشار مصنوعی یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته در بند دره است که این آبشار با تلاش سازمان فضای سبز شهرداری به بهره برداری رسید. این موارد فقط بخشی از اقداماتی بود که در دو ماه گذشته برای فراهم کردن زیرساخت های این منطقه گردشگری انجام شده است.

وظیفه هر دستگاه در بند دره

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار درباره روند اجرایی پارک تفریحی بند دره به آوا می گوید: طرح جامع این منطقه توسط شهرداری بیرجند و با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حال تکمیل است. میرجعفریان با بیان اینکه تامین زیرساخت های بند دره توسط دستگاه های متولی در حال انجام است، می افزاید: فاز اول به طور کامل و زودتر از برنامه پیش بینی شده انجام شده و به بهره برداری رسیده است و حتی دستگاه های اجرایی در این مرحله، بیش از برنامه تکلیفی کار را پیش برده اند. وی به وظایف دستگاه های اداری استان اشاره و عنوان می کند: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای وظیفه بهسازی، ایجاد و ترفیع راه دسترسی، شرکت برق استان تامین روشنایی منطقه، اداره آب و فاضلاب استان در بحث تامین آب مجموعه گردشگری و ادراه کل منابع طبیعی، تامین فضای سبز و درختکاری را برعهده دارند. میرجعفریان ادامه می دهد: شهرداری، جدول گذاری و آماده سازی مجتمع گردشگری و تأمین زیرساخت های خدماتی رفاهی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تأمین زیرساخت های لازم برای توسعه گردشگری و اداره کل ورزش و جوانان، تأمین زیرساخت های ورزشی را بر عهده دارند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زمان بهره برداری فاز دوم پروژه را پایان شهریور ماه اعلام و تصریح می کند: اقدامات انجام شده در راستای تأمین زیرساخت های بند دره به منظور تسهیل شرایط برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

از استانداری بپرسید!

با اینکه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، شهرداری را مسئول طرح جامع منطقه گردشگری بند دره دانست اما معاون عمرانی شهرداری در پاسخ به خبرنگار آوا درباره جزییات طرح جامع منطقه گردشگری بند دره، می گوید: استانداری این طرح را پیگیری می کند. عدل از بیان جزییات این طرح خودداری کرد.
عضو شورای شهر بیرجند اما در این باره می گوید: مشاور طرح بند دره هرچند توسط شهرداری معرفی شده، اما زیر نظر معاون عمرانی استانداری قرار دارد. میری با بیان اینکه طرح جامع تهیه و جانمایی شده، عنوان می کند: نقشه های اجرایی منطقه بند دره هنوز تهیه نشده و تصویب این طرح در اختیار استانداری می باشد. وی شهرداری را مسئول اجرای طرح جامع بند دره می داند و می افزاید: مشاور پروژه فاز اول را انجام داده اما طرح اجرایی دوم منتظر تامین زیرساخت های این منطقه می باشد. میری با بیان اینکه احتمالا تغییراتی در طرح جامع به وجود خواهد آمد، اضافه می کند: طرح سه بعدی از منطقه گردشگری بند دره تهیه شده و بسیاری از جانمایی ها نیز مشخص و پیش بینی ها نیز انجام گرفته است – مهدی آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

حسینی – رئیس اداره ماشین آلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت