بن بست بودجه ای راه های روستایی استان

در روزهای گذشته جدولی از اعتبار راه های روستایی به تفکیک استان ها در فضای مجازی منتشر شد که در کمال تعجب اعتبار راه های روستایی خراسان جنوبی با رقمی حدود ۵۰ میلیارد تومان جزو پایین ترین اعتبارات استانی در نظر گرفته شده بود . این تقسیم بودجه در حالی منتشر شد که خراسان جنوبی یکی از پهناورترین استان های کشور با جمعیت زیاد روستایی است و گلایه های گسترده از وضعیت نامناسب راه های روستایی و نیاز به اهتمام ویژه به این حوزه نیز بارها به رسانه های استان منعکس شده است . در این جدول که اعتبارات راه های روستایی استان ها به تفکیک منتشر شده خراسان جنوبی در رتبه ۱۹ کشوری و پایین تر از استان های همجوار خود همچون کرمان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان قرار گرفته در شرایطی که سال گذشته خراسان جنوبی با احداث ۸۰ کیلومتر راه روستایی در رتبه ۶ کشور و بالاتر از استان های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمان بوده است. آمارهای منتشره نشان می دهد که بودجه استان خراسان رضوی در این خصوص ۶ برابر ، سیستان و بلوچستان ۱۵ برابر و خراسان شمالی ۳ برابر خراسان جنوبی لحاظ شده است . آن چه مشخص است با این بودجه ناچیز نه تنها فقط توسعه راه های روستایی استان به تعویق می افتد، بلکه مطالبات سال های گذشته پیمانکاران و کارگران این شرکت ها نیز به طور قطره چکانی پرداخت و عملا کارگاه راه های روستایی خراسان جنوبی به سمت تعطیلی خواهد رفت .

مطالبه ۵۰ میلیاردی پیمانکاران

یکی از پیمانکاران راه های روستایی در گفتگو با آوا با بیان اینکه برای احداث یک کیلومتر راه روستایی نزدیک به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، گفت: نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند و بسیاری از جاده های روستایی نیاز به بهسازی دارد. مسلمی افزود: به طور متوسط جاده های روستایی هر ۵ سال نیاز به بهسازی و روکش دارند که بودجه زیادی برای این عملیات بهسازی باید در نظر گرفته شده باشد. وی با بیان اینکه بودجه امسال تفاوتی با بودجه سال قبل نداشته است، ادامه داد: با وجود افزایش چند برابری قیمت ها به ویژه قیر، بن بستی در پروژه های راه های روستایی ایجاد خواهد شد. این پیمانکار راه روستایی اضافه کرد: حدود ۵۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران راه های روستایی است و این عدد دقیقا با بودجه پیش بینی شده برابر است که مسئولان راهداری استان باید در این ارتباط شفاف سازی انجام دهند.
مسلمی درخصوص شفاف سازی اداره کل راهداری استان در ارتباط با برنامه برای این بودجه گفت: قیمت های افزایش چندبرابری داشته و درکنار آن نیز بسیاری از پیمانکاران از این اداره کل مطالبه دارند، باید مشخص شود برنامه این سازمان با این بودجه چیست. وی اضافه کرد: پرداخت مطالبات پیمانکاران در اولویت این سازمان قرار دارد یا احداث و بهسازی راه های روستایی و اینکه اصلا با این بودجه چه کاری می توانند انجام دهند.
مسلمی با بیان اینکه در شاخص های کشوری جزو ۶-۵ استان برتر کشور از نظر احداث راه های روستایی بودیم، افزود: رتبه خراسان جنوبی در جدول اعتبارات، نوزدهم کشوری بوده است که بیانگر کوتاهی مسئولان در پیگیری حق و حقوق استان محروم خراسان جنوبی بوده است. وی ادامه داد: با توجه به تورم نه فقط راه های روستایی استان نسبت به سال گذشته توسعه پیدا نخواهد کرد بلکه با توجه به افزایش قیمت ها این میزان امسال به نصف خواهد رسید.

در مجمع نمایندگان استان
بررسی خواهد شد

در این زمینه با نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز گفتگویی داشتیم. نخعی در این ارتباط به خبرنگار آوا گفت: در صحن مجلس بودجه ۵هزار میلیاردی برای راه های روستایی به تصویب رسید و تفکیک بودجه راه های روستایی در کمیسیون تلفیق اتفاق افتاده است. این نماینده مجلس با بیان اینکه بسیاری از نمایندگان از این موضوع بی اطلاع بودند، افزود: بسیاری از نمایندگان در نامه ای به رئیس مجلس نگرانی خودشان را نسبت به این موضوع اعلام کردند. وی افزود: با توجه به وسعت راه های روستایی و روکش های نامناسب این راه ها، تخصیص چنین بودجه ای برای استان نگران کننده است و حتما در مجمع نمایندگان استان این موضوع بررسی خواهد شد. نماینده مردم نهبندان و سربیشه با گلایه از مدیران دولتی در استان، عنوان کرد: مسئولان دولتی چرا قبل از نهایی شدن این بودجه پیگیری ورایزنی های لازم را انجام ندادند؟ و چرا در آن زمان از نمایندگان برای پیگیری درخواست نکردند. نخعی با بیان اینکه اکنون رسانه ها و شهروندان پیگیر این ردیف بودجه هستند، افزود: امیدواریم بتوانیم تغییراتی هرچند اندک در این بودجه انجام دهیم و در این ارتباط حتما با رئیس مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق جلساتی خواهیم داشت.

دست و بال بسته سازمان راهداری

چندی پیش هم گفتگویی از مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در یکی از رسانه ها منتشر شد که به بیان وضعیت راه های روستایی استان پرداخته شده بود. جلال زاده گفت: با توجه به وسعت استان و راه‌های روستایی ایجاده شده، هزینه روکش آسفالت اعتبار زیادی را می‌طلبد و همین موضوع محدودیت‌هایی را برای اجرایی کردن عملیات ترمیم ایجاد کرده است. وی ادامه داد: یکی دیگر از علت‌های تخریب جاده‌های روستایی استان وقوع بارندگی‌های دوسال اخیر بعد از ۱۸ سال خشکسالی بوده است.
نگهداری و بهسازی راه‌های روستایی امسال به راهداری واگذار شده است، توسعه راه‌های روستایی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار در اولویت قرار گرفته است، اما به دلیل محدودیت اعتبار دست و بال ما برای تسهیل اجرای پروژه‌ها بسته است. جلال زاده اضافه کرد: روکش هر کیلومتر آسفالت ۶۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، بالغ بر ۹۰۰ روستا در استان داریم که از این تعداد، ۸۴۰ روستا دارای جاده آسفالته هستند و اگر بخواهیم تمامی این محورها را روکش آسفالت کنیم هزینه هنگفتی را باید بپردازیم.

هنوز بودجه ای ابلاغ نشده است

معاون فنی و راه روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز گفت: در سال گذشته ۴۶ میلیارد تومان اعتبار راه روستایی به این اداره کل ابلاغ شد که ۸۰ کیلومتر از راه های روستایی استان آسفالت شد. سهرابی با بیان اینکه تا پایان سال مالی نیز ۲۰ کیلومتر دیگر نیز آسفالت خواهد شد، افزود: عملکرد این سازمان برای بهسازی راه های روستایی مشخص است و جزء ۶ استان برتر در کشور هستیم که با حداقل اعتبار به این مهم دست پیدا کردیم. وی با بیان اینکه هنوز اعتباری به این سازمان ابلاغ نشده است، عنوان کرد: قراردادهایی که در سال گذشته نیز با پیمانکاران بسته شده نزدیک به دوبرابر اعتبار سال گذشته بوده است.

کار سختی در پیش داریم

سهرابی با بیان اینکه اگر این رقم به ما ابلاغ شود، کار سختی خواهیم داشت، گفت: نزدیک به ۱۰۰ درصد افزایش قیمت انجام کار نسبت به سال گذشته داریم که هزینه های احداث راه روستایی را دو برابر افزایش خواهد داد. وی درباره پیگیری این سازمان برای بودجه راه های روستایی هم تصریح کرد: پیگیری ما از عملکرد سازمان است که با توجه به شاخص های کشوری جزو استان های برتر در این مورد هستیم که بیانگر تلاش مجموعه راهداری استان می باشد. عدد را ابلاغ کنند و آن وقت برای برنامه ریزی راه های روستایی برنامه ریزی خواهیم کرد تا مانند سال گذشته عملکرد مناسبی در کشور داشته باشیم. مهدی آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت