بسته موفقیت

روش‌های تربیت کودک اجتماعی

از کودک‌تان بخواهید وقتی با کسی صحبت می‌کند به چشم‌های او نگاه کند. تماس چشمی داشتن موقع گفتگو، باعث می‌شود کودک با دیگران ارتباط موثری برقرار کند و در نتیجه اعتمادبه‌نفس در او شکل بگیرد. کودکان خردسال برای اینکه بتوانند به این مهارت دست پیدا کنند، باید هر روز تمرین کنند؛ بنابراین می‌توانید از آن‌ها بخواهید، با اسباب‌بازی‌هایشان حرف بزنند و موقع حرف زدن به چشم عروسک‌هایشان نگاه کنند. یا می‌توانند با شما حرف زده و در همان حال به چشم‌هایتان نگاه کنند. به کودک‌تان اجازه دهید تا احساسات گوناگون، مانند شادی، خشم، ناامیدی، هیجان، شیطنت یا بدجنسی، عجیب و غریب بودن، خستگی، ترس و وحشت، احساس خطر و هر احساس دیگری را تقلید کرده و بیاموزد. به‌طور مثال می‌توانید با او بازی «تشخیص احساسات» انجام دهید. یک دسته کارت حاوی تصاویر چهره با احساسات گوناگون با خود داشته باشید و از کودک بخواهید احساس موجود در چهره تصویر را توضیح دهد.کودکان وقتی احساسات دیگران را به‌درستی درک کنند، بهتر می‌توانند با افراد اطراف خود ارتباط برقرار کنند و در برخورد با کودکان و افراد دیگر گیج نمی‌شوند.برای اینکه بتوانید به‌طور عملی و موثر احساسات را به کودک‌تان بیاموزید، موقع شادی یا ناراحتی، چهره‌تان را شاد یا غمگین کرده و این احساسات را به آن‌ها نشان دهید. همچنین وقتی آن‌ها رفتار نامناسبی دارند، چهره‌تان را عصبانی یا دلخور گرفته و این نوع احساسات را هم به آن‌ها بیاموزید. کودکانی که تنها هستند نمی‌توانند مهارت‌های ارتباطی را به‌خوبی یاد بگیرند. متاسفانه این کودکان، کمتر اجتماعی می‌شوند؛ بنابراین اگر کودک‌تان تک‌فرزند است، برای او شرایطی فراهم کنید که بتواند با کودکان دیگر در ارتباط باشد. مثلا، او را در کلاس‌های آموزشی یا تفریحی ثبت‌نام کنید و اجازه دهید با انواع متفاوتی از افراد در ارتباط باشد. بودن در زمین بازی مدارس، کلاس‌های تفریحی، فعالیت‌های ورزشی و غیره، فرصت خوبی را برای اجتماعی شدن آن‌ها فراهم می‌کند. برای اجتماعی کردن کودک، لازم نیست از همان ابتدا او را وارد گروه‌های بزرگ افراد کنید تا مضطرب شود.

استرس خوب به عنوان واکسن عمل می‌کند
استرس خوب می‌تواند چیزی شبیهِ عصبی‌بودن قبل از امتحان یا آماده‌شدن برای یک سخنرانی بزرگ کاری باشد. کارشناسان می‌گویند استرس متوسطِ قابل‌ کنترل می‌تواند به یک شیوه‌ حفاظتی در برابر عوامل استرس‌زای آتی عمل کند و شبیه واکسن، بدن را مجهز به قدرت تحملی کند که برای استرس‌های بیشتر در آینده به آن نیاز دارد. دکتر اوُشری در این باره می‌گوید: «انواع خاصی از استرس در سطوح پایین تا متوسط می‌تواند به افراد کمک کند تا خودشان را برای استرس‌های آتی آماده کنند. علاوه بر این، به ما انگیزه‌ یادگیری و هوشیاری نسبت به آینده را می‌دهد.» سربلند بیرون‌آمدن از رویدادهای استرس‌زا اعتمادبه‌نفس ما را حین رویارویی با عوامل استرس‌زای جدید بالا می‌برد. این بخشی از اثر مثبت استرس خوب روی عملکرد مغز است. این نوع استرس به ما کمک می‌کند یک روایت یا داستان درون هیپوکامپ یا بخش حافظه‌مان بسازیم که بازخورد مثبتی به ما می‌دهد و ادراک ما و نوع نگاه ما به خودمان و دیگران را تغییر می‌دهد.موفقیت در هر نوع چالشی همان انگیزه‌ای است که هر فردی برای غلبه بر استرس‌های دشوارترِ آینده به آن نیاز دارد و راه ایده‌آلی برای نگاه‌کردن به نوعِ درستِ استرس است.جامعه به ما از بدی استرس می‌گوید و مدام روی جنبه‌های منفی آن تمرکز می‌کند اما همان طور که این مطالعه اثبات کرده است انواع خاصی از استرس ما را در برابر موقعیت‌های استرس‌زای آینده تقویت می‌کند و جلوی پیشروی چالش‌های سلامت روان را می‌گیرد. استرس خوب به میزان اندک فواید زیادی برای همه‌ ما دارد.»

مدرسه‌ی شوکتیّه‌ی بیرجند

امروز دوتوک قرار است برای دیدن یکی از مدارس مهمّ کشور به شهر بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی، سفر کند.دوتوک قرار است مدرسه شوکتیه برای شما معرفی کند پس با او همراه باشید محمدابراهیم‌خان علم، معروف به شوکت‌الملک دوم، در سال ۱۳۰۸ هجری قمری دستور ساخت مدرسه‌ی شوکتیّه را داد. در سال ۱۳۱۲ هجری قمری ساخت این مدرسه به پایان رسید. خوب است بدانید این بنا ابتدا با نام حسینیّه‌ی شوکتیّه شناخته می‌شده است.از نام‌های مشهور مدرسه‌ی شوکتیّه می‌توان به حسینیّه‌ی امام‌رضا(ع)، حسینیّه‌ی سرکار و مدرسه‌ی شوکتی اشاره کرد زیرا هنوز هم در ماه‌های عزاداری محرم و صفر از این مکان به عنوان حسینیّه نیز استفاده می‌شود.بر اساس مستندات تاریخی، بعد از مدرسه‌ی دارالفنون تهران و مدرسه‌ی رشدیّه‌ی تبریز، شوکتیّه سومین مدرسه‌ی ایرانی است که به شیوه‌ی جدید به دانش‌آموزان خود آموزش داده است. از ویژگی‌های جالب این مدرسه این است که براساس معماری کویری ایران و به صورت چهارفصل ساخته شده است. مدرسه‌ی شوکتیّه از بناهای تک‌ایوانی است که ایوان آن بزرگ و زیبا، دارای هشتی، دهلیزها، حجره‌های اطراف حیاط، شاه‌نشین و حمام است. حیاط مدرسه نیز که بخش بزرگی از بنا را در بر می‌گیرد، با آجرفرش پوشیده شده است و در میان حیاط، حوض زیبایی قرار دارد. ورودی بنا با طاق جناقی و تزییناتی مقرنس، جلوه‌ای خاص به مدرسه بخشیده است که توجّه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.سبعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، موزه‌ی وقف بیرجند نیز در این مکان تاریخی تأسیس شد. مدرسه‌ی شوکتیّه‌ی بیرجند در سال ۱۳۵۶ با شماره‌ی ۱۳۷۱ در فهرست آثار ملّی ایران ثبت و از سوی اداره‌ی کلّ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی مرمّت
و بازسازی شده است. امین صادق پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


در این برهه ای که آب حکم کیمیا را برای خراسان جنوبی زخم خورده از

بیشتر

نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت