بسته موفقیت

علامه محمدحسین فاضل تونی

علامه گرانقدر مرحوم آیت ا… محمد حسین تونی معروف به فاضل تونی، ادیب و مدرس حکمت و عرفان در سال ۱۲۵۹ هجری شمسی در فردوس (تون) از توابع خراسان جنوبی زاده شد. پدرش ملاعبدالعظیم، واعظ بود و فرزندش را پیش از رسیدن به سن تعلم، به مکتب سپرد. تونی پس از فرا گرفتن خواندن و نوشتن در مدتی کوتاه، به تحصیل مقدمات ادبیات عربی پرداخت و تمامی قرآن کریم را نیز حفظ کرد. سه چهار سالی از تحصیل آن مرحوم نگذشت که پدرش به جوار رحمت حق پیوست و کودکی خود را یتیم و بی سرپرست گذاشت و چون در طی زندگی از قید علائق آزاد بود و توجهی به اندوختن مال نداشت، میراثی نیز از خود بجای ننهاد.
مرحوم فاضل تونی در زادگاه خود، شرح سیوطی بر الفیه ابن مالک (النهجه المرضیه) را نزد ملامحمد باقر تونی، و مغنی را نزد آقا میرزاحسین خواند و مقداری از مطول را نیز فرا گرفت. در هفده سالگی برای ادامه تحصیل به مشهد رفت. استادان وی در آن جا عبارت بودند از ادیب نیشابوری در درس مطول، که لقب «فاضل» را او به محمد حسین داد؛ آقا میرزا عبدالرحمان مدرس شیرازی در تدریس قسمتی از مطول و خلاصه الحساب شیخ بهائی و هیئت و نجوم و تحریر اقلیدس؛ حجه الاسلام بجنوردی در فقه و اصول و شیخ اسماعیل قائنی در درس معالم پس از شش سال، او با شیخ محمد ـ که بعدها در اصفهان به شیخ محمد حکیم معروف شد ـ به اصفهان رفت تا به تحصیل فلسفه و حکمت بپردازد و دانش خود را در فقه و اصول تکمیل کند. در آن هنگام اصفهان مهد دانش و ملقب به دارالعلم بود و تدریس علوم دینی و فلسفی در آنجا رونق داشت فاضل تونی و شیخ محمد، در اصفهان حجره محقری گرفتند و با تنگدستی، اما با شور و حرارت به تحصیل پرداختند. فاضل تونی از اولین روزهای اقامت در اصفهان، در درس منظومه جهانگیرخان قشقایی حاضر شد و پس از شش سال آن را تمام کرد. جهانگیرخان دوره منظومه حکیم سبزواری (ملاهادی سبزواری) را در مدت شش سال تدریس می کرد و قسمت اعظم مطالب شفا و اشارات و حکمه الاشراق و اسفار را در ضمن آن بیان می کرد.

روایتگری جهاد خدمت در شبکه خاوران
در زلزله نهم شهریور ماه سال ۱۳۴۷ زلزله مهیبی در شهرستان فردوس اتفاق افتاد و خسارات زیادی به منازل مردم وارد شد. در همین ایام رهبر معظم انقلاب به همراه تعدادی از طلاب و روحانیون و بازاریان عازم شهرستان فردوس شدند تا به یاری مردم زلزله زده فردوس بشتابند. این ایام یادآور خاطرات ماندگاری از سفر مقام معظم رهبری به این شهرستان است که خود آغازگر و مبدع حرکت گروههای جهادی در سطح کشور است.
با توجه به اینکه قرار است در ۱۳ شهریورماه، همایش ملی به این مناسبت در شهرستان فردوس با حضور مسئولین کشوری و گروههای جهادی برگزار شود؛ در همین راستا سیمای خاوران با تولید ویژه برنامه تلویزیونی”جهاد خدمت” روایتگر آن روزها می شود. این ویژه برنامه به تهیه کنندگی میثم احمدی به خاطرات مردم از آن روزهای فردوس می پردازد و در هر برنامه گفتگویی با یکی از همراهان رهبر معظم انقلاب و شاهدان آن روزها که ساکن فردوس بودند انجام میشود. پخش گزارش های کوتاهی از اتفاقات جانبی که در سفر مقام معظم رهبری صورت گرفته از جمله اهدای قرآن با دست خط مقام معظم رهبری به یکی از فردوسی و یا قرائت خطبه عقد توسط مقام معظم رهبری در همان بحبوحه امدادرسانی برای یک زوج فردوسی و
نشان دادن اقدامات مقام معظم رهبری در شهرستان از قبیل ساخت حمام، فرستادن نخ و پشم برای ایجاد اشتغال مردم از بخش های مخلتلف این برنامه است. این برنامه پنجشنبه ها به صورت زنده از شهرستان فردوس بعد از خبر۲۰ به روی آنتن شبکه خاوران می رود.

مهاجم الهلال جانشین طارمی شد

باشگاه فنرباغچه ترکیه بعد از ناکامی در جذب ستاره ایرانی به سمت عربستان تغییر مسیر داد. مهدی طارمی ستاره تیم ملی کشورمان و عضو باشگاه پورتو گزینه باشگاه فنرباغچه برای تقویت خط حمله اش در سوپر لیگ ترکیه بود.بعد از تلاش های مدیران باشگاه فنرباغچه و به نتیجه نرسیدن مذاکرات با باشگاه پرتغالی به نظر می رسد این غول ترکیه از جذب ستاره ایرانی صرف نظر کرده است.نشریه «فاناتیک» ترکیه خبر داد باشگاه فنرباغچه بعد از بررسی گزینه های مختلف برای تقویت خط حمله اش در نهایت با باشگاه الهلال عربستان به توافق رسید تا موسی مارگا ستاره مسلمان این تیم را جذب کند. فنرباغچه بعد از عدم موفقیت در جذب مهدی طارمی، باتشوایی و چند گزینه دیگر در نهایت با موسی مارگا ستاره الهلال عربستان به توافق رسید.مارگا از پورتو به الهلال منتقل شد و سابقه بازی در کنار ستاره تیم ملی کشورمان در تیم بزرگ پرتغالی را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت