بسته موفقیت

نسل جدید باتری های فلز هوا تولید شد

سجاد مهرابی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به تولیدات انواع مواد اولیه باطری توسط بخش‌های دولتی و خصولتی در کشور، شرایط رقابت در مسیر تجاری سازی محصول خود را پرچالش توصیف کرد و گفت: مسئولان با حمایت از این محصول ایران ساخت امکان رقابت بخش خصوصی با محصولات مشابه دولتی و خصولتی را برای محصولات تولید داخل فراهم می کنند. وی با بیان این‌که نسل جدید باتری‌ها با فناوری فلز هوا، محصولی پیچیده و پیشرفته است، گفت: یکی از شاخص‌های کلیدی باتری‌های فلز هوا مداومت انرژی است، از سوی دیگر این نوع باتری‌ها انرژی زیادی نیز تولید می‌کنند، بنابراین در وسایلی به کار گرفته می‌شوند که به انرژی زیاد و مداوم نیاز است. مهرابی خاطر نشان کرد: میزان مصرف انرژی یا میزان تقاضای باتری های فلز هوا در سال‌های آینده افزایش پیدا می‌کند و این موضوع به‌تمامی تجهیزات مربوط می‌شود، باتری‌های حال حاضر یک انرژی مخصوص و چگالی انرژی مشخصی دارند اما برای افزایش میزان انرژی بدون محدودیت حجم و وزن باید به سمت باتری‌های نسل پیشرفته حرکت کرد.به گفته مدیر شرکت، باتری‌های فلز هوا کاربردهای بسیار گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند. این باتری‌ها در دنیا به مرحله تجاری‌سازی نرسیده‌اند و در حال حاضر تنها موردی که از این محصول به دلیل مداومت انرژی، نبود خطرات جانبی، قیمت تمام شده پایین و یک‌بارمصرف بودن استفاده می‌شود در سمعک است.وی ادامه داد: تأمین انرژی در دکل‌های مخابراتی و صنایع مختلف، جایگزین مناسب سیستم‌های UPS، به‌عنوان باتری در وسایل نقلیه الکتریکی، سیستم روشنایی اضطراری، تفریحات زیرآبی، تجهیزات پزشکی و نظامی برخی بخش‌هایی هستند که این باتری کاربرد دارد. باتری فلز هوا مزیت‌های زیادی ازجمله توان تولید انرژی بیشتر تا ۵ برابر نسبت به باتری‌های لیتیومی و تا ۴۰ برابر نسبت به باتری‌های سرب اسیدی، ایمنی بالا، مخرب نبودن برای محیط‌زیست، شارژ شدن سریع و قابلیت انعطاف در طراحی را دارد. در ساخت این باتری‌ها از اسیدها استفاده نمی‌شود و این موضوع هم جزو دیگر مزیت‌های آن محسوب می‌شود.

۲۸ اردیبهشت ؛روز بزرگداشت حکیم عمر خیام
عُمَر خَیّام نیشابوری زاده ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ خورشیدی در نیشابور و درگذشته ۱۲ آذر ۵۱۰ خورشیدی در نیشابور است.حکیم عمر خیام فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی سرای ایرانی در دوره سلجوقی است. گرچه جایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی او است و لقبش «حجهالحق» بوده‌است؛ ولی آوازه وی بیشتر به واسطه نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. افزون بر آن‌که رباعیات خیام را به اغلب زبان‌های زنده ترجمه نموده‌اند، ادوارد فیتزجرالد رباعیات او را به زبان انگلیسی ترجمه کرده‌است که مایه شهرت بیشتر وی در مغرب‌زمین شده است. حکیم عمر خیام به دعوت جلال الدین ملکشاه سلجوقی و وزیرش نظام الملک به اصفهان رفت تا سرپرستی رصدخانه ی اصفهان را به عهده گیرد. وی در مدت اقامت هجده ساله در اصفهان زیج ملکشاهی را تهیه کرد (زیج=زیگ،جدول محاسبات نجومی) و در حدود سال ۴۵۸ طرح اصلاح تقویم را تنظیم نمود و تدوینگر و بنیانگذار تقویم جلالی شد. در این زمان خیام به عنوان اختربین در دربار مشغول بکار شد هرچند به اختربینی اعتقادی نداشت.پس از مرگ ملکشاه و کشته شدن نظام الملک ، خیام مورد بی مهری قرار گرفت و کمک مالی به رصدخانه قطع شد! مهمترین آثار او میزان الحکمه(در فیزیک)، وازم الامکنه(در هواشناسی)، رساله فی براهین علی مسائل الجبر و المقابله(در معادلات درجه سوم) ، القول علی اجناس التی بالاربعا( نقش ریاضی در موسیقی) ، رساله کون و تکلیف(حکمت خالق در خاق عالم) و رباعیات خیام می باشد.

تصویر دهانه برخوردی مریخ فاش شد

اخیرا مدارگرد مریخ اکسپرس با بررسی یک دهانه برخوردی (فرورفتگی که در مریخ براثر برخورد شهاب سنگ ایجاد شده) داده‌هایی را بدست آورد. این مدارگرد با کمک ابزار دوربین استریو با وضوح بالا از سطح مریخ، عکسبرداری کرده و تصاویر را به زمین ارسال کرد. طبق گفته آژانس فضایی اروپا، تصاویر نشان می‌دهد که این فرورفتگی‌ها بخشی از یک گسل هستند که تقریباً ۱۵۰۰ مایل امتداد داشته و در اطراف لبه‌های آتشفشانی کم ارتفاع به نام آلبا مونس قرار گرفته‌اند.براساس گزارش‌ها، دهانه برخوردی می‌تواند در تعیین قدمت ویژگی‌های گسل ها مفید باشد. این دهانه زمانی ایجاد شد که تکه‌ای از شهاب سنگ یا یخ در جو به سیاره سرخ برخورد کرد.همچنین ممکن است گرابن‌ها پس از برخورد شهاب سنگ‌ها به سیاره سرخ شکل گرفته باشند. اگر با دقت به تصویر بالا نگاه کنید، می‌توانید یک دهانه برخوردی دیگر را ببینید، بسیار کوچکتر و در پایین سمت چپ دهانه اصلی قرار دارد که خطوط گسل را قطع می‌کند. این نشان می‌دهد که بسیار جوان‌تر است و در اثر ضربه‌ای پس از شکل‌گیری گسل رخ داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت