بسته موفقیت

راهکار برای کاهش خجالت در کودکان

کودکان خجالتی اغلب در محیط خانه و در کنار اعضای خانواده برخوردی راحت تر و آرامش بیشتری دارند. والدین می‌توانند قدم اول در کاهش هراس از اجتماع را در خانه برای کودک آغاز کنند. آنها می‌توانند با طراحی نمایش‌های تعاملی و دیالوگ محور، اضطراب کودکان را برای مواجهه با اجتماع کاهش دهند. بازی و تئاتر باعث می‎‌شود کودک به مرور، نحوه‌ی برخورد با صحنه‌های واقعی زندگی را بیاموزد. والدین می‌توانند در قالب بازی، معاشرت صحیح را به کودک آموزش دهند. والدین می‌بایست کودک خود را در بحث‌های مختلف شرکت دهند. هنگامی‌که می‌خواهید برای کودکتان خریدی انجام دهید حتما نظر او را بخواهید. او باید بداند نظرش برای والدین اهمیت دارد. والدین می‌توانند در نگهداری از خواهر یا برادر کوچک‌تر، از کودک خود کمک بخواهند. می‌بایست کودک بداند که نقش او در خانه موثر است. هنگام مشاهده‌ی یک رفتار اجتماعی از فرزندتان، او را تشویق کنید. میتوانید با جملاتی نظیر: تو خیلی قوی هستی. من به تو افتخار می‌کنم و یا کودکتان را به وسیله‌ی یک بازی که دوست دارد و یا خوراکی موردعلاقه‌اش پاداش دهید. این‌کار سبب ایجاد اعتمادبه‌نفس و تقویت ویژگی برون‌گرایی کودک می‌شود. کودک را به خواندن یک داستان خانوادگی دعوت کنید و به جای شخصیت‌های داستان به ایفای نقش بپردازید. با خواندن داستان و ایجاد حلقه‌ی گفت‌و‌گویی درمورد داستان خوانده شده، کودکتان را به همذات پنداری با شخصیت‌های داستان وادار می‌کنید؛ همچنین کودک می‌تواند بدون هیچگونه استرس و هیجانات منفی به اظهار نظر آزادانه بپردازد. کودک می‌تواند به وسیله‌ی ایفای نقش، احساسات خود را بیان کند. این عامل مقدمه‌ای را برای ورود بی‌دغدغه‌ی کودک در اجتماع همسالان فراهم می‌آورد. کودکان خجالتی معمولا ویژگی حل مسئله و خلاقیت و تفکر انتقادی را کمتر دارا هستند. ایجاد حلقه‌های گفتگو محور این قبیل ویژگی‌ها را در کودک شکوفا می‌کند. ازگفتن جملاتی نظیرِ”تو مایه ی شرمساری من هستی”. “تو مثل بقیه ی بچه ها نیستی”. شدیدا پرهیز کنید! این قبیل جملات، اوضاع را خراب‌تر می‌کند.

امام رضا (ع) مظهر مهربانی و فداکاری

ولادت امام رضا (ع)، بنا به قول مشهور، در ۱۱ ذی القعده سال ۱۴۸ ه ق در مدینه واقع شده است.پدر آن حضرت، امام موسی کاظم (ع) و مادرش بنا به قول مشهور نجمه کنیز حمیده مادر امام کاظم (ع) می‌باشد. طبق نقل مورخان، مدت امامت حضرت امام رضا (ع) بیست سال بوده که ده سال آن معاصر با خلافت هارون الرشید، پنج سال معاصر با خلافت محمدامین و پنج سال آخر نیز هم عصر با خلافت المأمون بود. امام تا آغاز خلافت مأمون در زادگاه خود در شهرمقدس مدینه اقامت داشت ولی مأمون پس از رسیدن به حکومت، حضرت را به خراسان فرا خواند و آن حضرت سال های پایان عمر خویش را در خراسان سپری کردند. دانشمندان معاصر با حضرت رضا (ع) بر فراوانی دانش و بینش وی و نیرومندی اش در استدلال و برتری جنابش در گفت و گوها و مناظرات علمی گواهی داده اند؛ تا جایی که محمدبن عیسی یقطینی اظهار کرد: «وقتی مردم، در مسئله امامت امام رضا (ع) اختلاف پیدا کردند من که مسئول جمع آوری پرسشهای مردم و پاسخ های آن حضرت بودم، پانزده هزار مسئله گرد آوردم که از حضرت سؤال شده بود و وی به تک تک آنها پاسخ فرموده بودند. به ایران که رسیدید شور و شوق مردم رابه یُمن آمدنت دیدید. مردم همه کوچه های دلشان را به نور مهر و محبتت چراغانی کرده بودند. بوی عطر و صفا از خانه های بی غش دلشان همه جا را عطرآگین کرده بود. آری، بااشک شوق مسیر ورودت را آب زده بودند و بیرق های «دسته گل محمدی به شهر ما خوش آمدید» رابه در و دیوار نصب کرده بودند.

کویر رباط خان (ریگ شتران)

کویر رباط خان از جاهای دیدنی طبس است. ریگ شتران یکی از ژئومورفوسایت‌های ایران است و ارزش علمی بالا و تنوع ژئومورفولوژیکی دارد. این کویر پوشیده از ریگزار است. بیشترین طول این کویر ۸۰ و عرض آن ۷۰ کیلومتر است. تپه‌های این کویر کوتاه هستند و بلندترین ارتفاع به ۵۰ متر می‌رسد. ریگ شتران مانند دو شاخ گاو است که در وسط آن دریاچه‌ی نمک خور قرار دارد. ریگ شتران در گذشته در مسیر کاروان‌ها قرار داشته و در برخی از منابع تاریخی و سفرنامه‌ها مانند کتاب سون هدین به آن اشاره شده است. گفته می‌شود که در زمان حمله‌ی اعراب به ایران، این سپاه در تعقیب یزدگرد، پادشاه ساسانی، به یزد رسیدند و در آنجا راه را گم کردند. ناصر خسرو قبادیانی نیز در سفرنامه خود ریگزار این منطقه را مهیب و شوره‌زارهای اطراف آن را خطرناک معرفی می‌کند که در صورت گم شدن در راه، عبور از باتلاق‌های آن غیر ممکن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت