بسته موفقیت

آنچه باید درباره دیه بدانیم

ماده یک قانون مسئولیت مدنی می‌گوید: «هرکس بدون مجوز قانونی عمدا یا در نتیجه بی‌احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا به هر حق دیگر که به موجب قانون برای افراد ایجاد شده لطمه‌ای وارد کند که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود، مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود است.»‏در صدمه‌های جسمی دو بحث قصاص و دیه وجود دارد. قصاص مقابله به مثل در جرایم عمدی است، یعنی چشم در مقابل چشم، گوش در مقابل گوش، دست در مقابل دست و جان در مقابل جان. اما دیه جبران خسارت مالی در برابر صدمه‌ای است که به فرد وارد شده است. البته باید این را نیز قبول کنیم که این عادلانه و منطقی‌ترین روش برای مجازات مجرم و احقاق حق مصدوم یا مقتول است. از قصاص که بگذریم، دیه علاوه بر عدالت به عنوان عامل پیشگیرانه در ارتکاب مجدد جرم نیز به حساب می‌آید.ماده ۴۸۸ قانون مجازات اسلامی درتعریف دیه می‌گوید:«دیه مقدار مالِ معینی است و در شرع مقدس به سبب جنایات غیرعمدی بر نَفس، عضو یا منفعت یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد، مقرر شده‌ است.»البته این تعریف در ماده ۴۵۰ تکمیل و معلوم می‌شود که در جنایت شبه‌عمد، خطای محض و جنایت عمدی که قاضی برابر قانون نتواند حکم قصاص را صادر کند، در صورتی که ولی‌دم بخواهد، حکم به پرداخت دیه صادر می‌شود.در ابتدا باید بدانید که برای چه جرایمی مجازات دیه در نظر گرفته می‌شود؛ در موارد زیر دیه پرداخت می‌شود:قتل یا جرح یا نقص عضو که به طور خطای محض واقع می‌شود و آن در صورتی است که جانی نه قصد جنایت نسبت به ‌مجنی ‌علیه را داشته باشد نه درصدد انجام عملی بوده است که مقتول را بکشد، مانند آن که تیری را به قصد شکاری رها و به شخصی برخورد کند و آن شخص کشته شود.قتل یا جرح یا نقص عضو که به طور خطای شبیه عمد واقع می‌شود و آن در صورتی است که جانی قصد فعلی را که نوعاً سبب ‌جنایت نمی‌شود داشته باشد. برابر قانون مجازات، جنایت‌های عمدی و شبه‌عمدی دیوانه و نابالغ به منزله خطای محض است و خطای شبه عمد است.

برای موفقیت، منتظر تایید دیگران نباشید
بیشتر ما سعی داریم نقاط ضعمان را بپوشانیم و زمان زیادی را صرف این کار می کنیم. این راه درستی نیست. وقتی نقص های تان را بپذیرید به شما کمک می کند تا راحت تر به آن ها غلبه کنید.نقاط ضعف شما در انتهای دیگر نقاط قوت تان قرار دارند.کاری که باید انجام دهید این است که وسط یک کاغذ سفید خطی بکشید و یک طرف خط تمام نقاط ضعفتان را بنویسید و طرف دیگر از آن نقص با یک عبارت تعریف کنید. به عنوان مثال اگر فکر می کنید ریاست طلبی یکی از نقاط ضعفتان است طرف دیگر بنویسید توانایی های رهبری. یا اگر یک طرف نوشتید رقابتی طرف دیگر بنویسید بلندهمت. نوشتن این ها باعث می شود آن ها را تجسم و عملی کنید. هر روز صبح که به آینه نگاه می کنید با خودتان گفتگو کنید و در پایان گفتگو به خودتان بگویید که خواستن توانستن است. شاید این کار به نظر کمی احمقانه بیاید اما وقتی چیزی را زیاد بشنوید به آن اعتقاد پیدا می کنید و همان چیزی می شوید که باورش را دارید. پس رویاهای تان را در واقعیت به زبان بیاورید تا زندگی با افکارتان هماهنگ شود. انتقادها یکی از مهمترین بخش های زندگی هستند و همه ما برای رشد به انتقادها نیاز داریم. هر باغی برای رشد به باران نیاز دارد اما باران همیشه نمی بارد. در غیر این صورت نمی توانیم از گل های بهار و هوای تابستانی لذت ببریم. اگر کسی از شما انتقاد کرد آن را بشنوید، ارزیابی کنید و ببینید که آیا این انتقاد برایتان مفید است یا نه؟ سپس آن را کاملا رها کنید. این بهترین کاری است که می توانید برای خودتان انجام دهید.

حمام فاضلخانی فردوس

یکی از آثار دیدنی شهر تاریخی بشرویه، حمام فاضلخانی است، در حال حاضر این حمام ۴۰۰ ساله ، هنوز مشتریان خود را دارد. “ فاضلخانی “ یکی از علما و فضلای این منطقه بوده که دوره صفویه زندگی می کرده است و در این شهرستان و شهرهای اطراف بناهای عام المنفعه ای بر پا نموده است که از جمله آب انبار های تاریخی را نیز می توان نام برد.حمام فاضلخانی بشرویه دارای سبک ساخت جالبی است .از ویژگی های آن می توان به ورودی حمام اشاره کرد که دارای سردری به ارتفاع ۴ متر است .پس از ورودی ، دالانی کم عرض با شیبی خفیف وجود دارد که به فضای بینه منتهی می شود .از ویژگی های این حمام تامین روشنایی ان است که با ساختی جالب از طریق دو نورگیر در وسط گنبد و در میان ایوان غربی تأمین می شود .گرم خانه این حمام فضایی است هشت ضلعی با چهارضلع کوچک و چهار ضلع بزرگ و به وسیله گنبدی مسقف گشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – پیش از ظهر دیروز نشست خبری شورای شهر با حضور خبرنگاران برگزار شد.عبدالرزاق

بیشتر

خودکار – مدیرعامل شرکت آبفای خراسان جنوبی گفت: استفاده کنندگان غیرمجاز از آب در سطح

بیشتر

کاری – درد بیمار بودن و همراه بیمار بودن خود به تنهایی می تواند یک

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت