بسته موفقیت

موجودات ذره‌ بینی قطب شمال ۲۴ هزار سال زنده ماندند

موجودات ذره‌ بینی قطب شمال ۲۴ هزار سال در خاک منجمد سیبری زنده ماندند.دانشمندان روسی گفتند یک حیوان میکروسکوپی (ذره‌بینی) به نام روتیفر بدلوئید پس از ۲۴ هزار سال یخ‌زدگی در سیبری دوباره زنده شد و سپس با موفقیت اقدام به تکثیر خود کرد. این موجودات به‌طور معمول در محیط‌های حاوی آب زندگی می‌کنند و توانایی فوق‌العاده‌ای برای زنده‌ ماندن دارند. دانشمندان روسی این موجودات را در هسته خاک یخ زده استخراج شده از لایه منجمد سیبری با استفاده از یک دستگاه حفاری پیدا کردند. استاس مالاوین، یکی از نویسندگان تحقیقی در این زمینه که مجله کورنت بیولوژی آن را منتشرکرده است، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این یافته سوالات قابل توجهی را درباره اینکه این حیوان چند سلولی از چه مکانیزمی برای تاب آوردن استراحت طولانی مدت خود بهره برده‌اند، ایجاد کرده است.» مالاوین از انستیتوی مسائل فیزیکوشیمیایی و بیولوژی در علوم خاک پوشچینو روسیه افزود: «گزارش ما سخت‌ترین اثبات تا امروز است که حیوانات چند سلولی می‌توانند ده‌ها هزار سال در وضعیت نهان‌زی که وضعیت توقف متابولیسم است قرار گیرند.» تحقیقات قبلی از سوی محققان دیگر نشان داده بود که روتیفرها می‌توانند در صورت یخ‌زدگی تا ۱۰ سال زنده بمانند. با این حال در مطالعه جدید، محققان روسی با استفاده از تاریخ‌گذاری رادیو کربن، تعیین کردند موجودی که در لایه خاک منجمد پیدا کرده‌اند حدود ۲۴ هزار سال قدمت دارند. تیم تحقیقاتی از یک دستگاه حفاری برای جمع‌آوری نمونه‌ها از رودخانه آلازیا در قطب شمال روسیه استفاده کردند. سن نمونه با استفاده از رادیوکربن بین ۲۳ هزار ۹۶۰ تا ۲۴ هزار ۴۸۵ سال تعیین شد. آن‌ها قبلا میکروب‌های تک سلولی را شناسایی کرده بودند که قادر به عملکرد مشابه بودند. پیش از این گزارش شده بود که کرم‌های لوله‌ای ۳۰ هزار ساله دوباره زنده شده‌اند و خزه‌ها و برخی گیاهان نیز پس از هزاران سال گرفتار شدن در یخ احیا شدند. روتیفرها اکنون می‌توانند به فهرست موجوداتی اضافه شوند که به ظاهر می‌توانند در طولانی مدت زنده بمانند.

چطور یک دانش آموز موفق باشیم؟

دانش آموزان موفق در طی هفته ساعت های معلومی را برای مطالعه خود در نظر می گیرند و ناگفته پیداست دانش آموزانی که برای مطالعه و در خواندن خود برنامه ندارند هیچ وقت عملکردشان در اندازه دانش آموزانی که برنامه ریزی دارند؛ نیست.حتی چنانچه همه هفته را درگیر درس و کلاس های خود هستید؛ درصورتی که یک برنامه منظم در طی هفته برای مرور درس های گذشته داشته باشید خواهد دید که چه پیشرفت فوق العاده ای در دروس خود خواهید داشت. خواندن متن کتاب اهمیت دارد ولی مهم تر از آن یادداشت برداری از نکته هایی است که معلم روی آنها تاکید دارد. به جز این نکته ها، دانش آموزان موفق خودشان هم تلاش می کنند در طول درس خواندن نکات مهم و اصلی را پیدا کنند و از روی آنها یادداشت برداری کنند. ولی یک شیوه دیگر شاگرد زرنگ ها؛ آنها برعکس دیگران که به محض خوردن زنگ وسایل شان را جمع و شروع می کنند به سر و صدا و صحبت کردن با یکدیگر، چند دقیقه صبر می کنند و حداقل یک تا سه نکته مهم از نکات درسی را پیش از آغاز زنگ بعدی یادداشت می کنند.سازماندهی کردن کارها بر مقدار موفقیت شما در مدرسه اثر می گذارد. کمد و کوله پشتی خود را مرتب نگه دارید و کارها و قرار های با اهمیت را در یک دفتر یادداشت بنویسید. این کار سبب می شود هنگام رفتن به مدرسه همه چیز را به آسانی پیدا کنید.هر وقت که فرصت کردید یادداشت های خود را حداقل ۲ بار بخوانید و در صورتی که متوجه مطالب نشدید، از معلم بخواهید تا کمک تان کند.

کویر رباط خان (ریگ شتران)

کویر رباط خان از جاهای دیدنی طبس است و در نزدیکی شهر یزد و غرب طبس قرار دارد. ریگ شتران یکی از ژئومورفوسایت‌های ایران است و ارزش علمی بالا و تنوع ژئومورفولوژیکی دارد. این کویر پوشیده از ریگزار است. بیشترین طول این کویر ۸۰ و عرض آن ۷۰ کیلومتر است. تپه‌های این کویر کوتاه هستند و بلندترین ارتفاع به ۵۰ متر می‌رسد. ریگ شتران مانند دو شاخ گاو است که در وسط آن دریاچه‌ی نمک خور قرار دارد. در کویر رباط خان نیز حیات و زندگی جریان دارد. پوشش گیاهایی شتران از نوع گیاهان ماسه پسند مانند تاغ، اسکنبیل، نسی و… است و جانورانی مانند: مار، عقرب، گربه‌ی شنی، روباه شنی، شغال، گرگ، شاهین، هوبره، چکاوک کاکلی، مناطق بیابانی در این کویر زندگی می‌کنند. این پوشش جانوری عمدتا از جانورانی تشکیل شده‌اند که به آب کمتری احتیاج دارند یا آب مورد نیاز را از تغذیه سایر جانوران تأمین می‌کنند یا آب نمی‌نوشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت