بسته موفقیت

استاد محمد علی کیانی نژاد

اول آبان ماه ۱۳۳۱ خورشیدی در بیرجند دیده به جهان گشود. پدرش غلامحسین کیانى نژاد که داراى صداى دلنشینى بود، او را در سن ۸ سالگى به آواز خواندن و نواختن فلوت تشویق کرد. محمد على کوچک گاهى نزد پدر و زمانى با گوش دادن به رادیو و تقلید از نوازندگان، این ساز را آموخت. اردوى رامسر و فرصت آشنایی با نوازندگان سراسر کشور در پیشرفت او خیلى تأثیر گذاشت. ورود به رشته موسیقی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران برای او دیگر هم نسل هایش یک فرصت طلایی بوجود آورد. شاگردی استادان بزرگى چون نورعلى برومند، داریوش صفوت، محمد تقی مسعودیه، هرمز فرهت و علیرضا مشایخى، آموخته هایش را قوام بخشید. حضور در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی راه ترقی اش را هموارتر ساخت. کسب مقام اول نى نوازى در نخستین آزمون باربد (۱۳۵۶ خورشیدی) و بعدها کسب مقام در فستیوال جهانى تکنوازى و بدیهه نوازى سازهاى بادى کشور سوئد (۱۳۷۳ خورشیدی) رخ داد.استاد حسن کسایی یگانه حلقه اتصال دو نسل نی نوازی قدیم و جدید هستند. شیوه نوازندگی و قدرت بیان او در طول پنجاه سال اخیر، چنان سایه سنگینی بر سر نی نوازان جوان تر افکنده است که هر گونه بحث پیرامون نی و نی نوازی بدون لحاظ کردن نام ایشان، ناقص می نماید. با این وجود در سی سال اخیر شاهد شکوفایی ساز نی در شکل های مختلف آن بوده ایم. از جمله می توان به شیوه های منحصر به فرد نوازندگانی چون محمد موسوی، محمدعلی کیانی نژاد و بهزاد فروهری اشاره کرد.کیانی نژاد به گواهی آثار تکنوازی اش، هم اینک صاحب یک رنگ صدای ویژه در نی نوازی است. گر چه خود چندان اصراری بر این نکته ندارد و می گوید: سر منشأ همه این ها استاد کسایی هستند و زحمت زیادی برای نی کشیدند. یعنی کاری که الان نوازندگان می کنند، پیشتر توسط ایشان صورت گرفته است. کیانى نژاد حاصل ده سال مطالعه و تجربه خود را در سال ۱۳۶۷ خورشیدی زیر عنوان «شیوه نى نوازى و شناخت سازهاى بادى ایران» منتشر کرد. پس از آن در سال ۱۳۷۹ خورشیدی «ردیف موسیقى ایران براى ساز نى» را ارائه کرد.

«عید فطر» روز فطرت و بازگشت به سرشت خویش است
فطر و فطور به معناى خوردن و آشامیدن است و گفته شده است به همین دلیل است که پس از اتمام روز و هنگام مغرب شرعى در روزهاى ماه رمضان، انسان افطار مى‏کند. عید فطر روز اول ماه شوال، پایان روزه‌گرفتن واجب در رمضان و از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است. در روایات این روز برای کسانی که روزه آنها در ماه رمضان پذیرفته شده، روز عید و پاداش معرفی شده است. در این روز، روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است.آداب و احکام خاصی برای شب و روز عید فطر گفته شده است؛ ازجمله خواندن نماز و دعا، قرائت قرآن، غسل، زیارت امام حسین(ع)، احیا و گفتن تکبیرات خاص از جمله اعمال مستحب این اعمال است. این روز در بیشتر کشورهای اسلامی، تعطیل رسمی است. در کشور‌های اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است. در این روز، روزه حرام است و مسلمانان نماز عید برگزار می‌کنند.پرداخت زکات فطره در این روز بر مسلمانان واجب است. . همچنین خواندن نماز عید که فضیلت بسیار دارد پرداخت زکات فطره هم از اعمال این روز گرامی است.پرداخت زکات فطره به مستمندان، در صورت تحقق شروط آن، از واجبات موکّد است؛ زیرا علاوه بر منافع اجتماعی و اقتصادی که دارد، سبب قبولی روزه و بیمه شدن جسم و جان در برابر پیش آمدهای ناگواری می شود که ممکن است تا سال آینده برای فرد ونزدیکانش پیش آید.در فضیلت و ثواب عبادت و احیاى عید فطر احادیث ‏بسیاری گفته شده و روایت‏ شده است که آن شب کمتر از شب قدر نیست.

کوه قلعه فردوس

کوه قلعه فردوس در ۵ کیلو متری جنوب شهر فردوس واقع شده است. جالب است بدانید این قلعه یکی از دژهای مستحکم اسماعیلیان بوده است. در واقع این کوه قلعه, شیبی تند دارد و دسترسی به آن بسیار دشوار یا حتی جان فرسا است. همین امر باعث شده این قلعه یک دژ نظامی مهم و غیر قابل نفوذ به شمار رود. برای ورود به این قلعه فقط یک راه وجود دارد و آن یک راه هم, تنگه جنوب غربی کوه است. چون شیب کمتری دارد. همان طور که از هوش و احتیاط اسماعیلیان بر می‌آید، این قلعه هم، هم چون سایر قلعه های اسماعیلیان از سه طرف به دره ختم می‌شود.همچنین این قلعه به صورت پلکانی و در شش سطح ساخته شده است. این بنای مستحکم، مجهز است به فضاهای مسکونی و یک ساختمان چهار ایوانی در شاه نشین که بسیار زیبا و دیدنی هستند.برج‌‌های قلعه چیزی در حدود ۵ متر ارتفاع دارند. این برج‌ها از خرده سنگ و ملات گچ ساخته شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دادرس مقدم – نوروز ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که میهمان سفره برکت خداوند و روزه

بیشتر

سلام وقت بخیر. معضل سوخت در استان خیلی جدی شده و شما هم می دانید

بیشتر

اصغری – مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فعالیت بیش از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت