بسته موفقیت

افسانه های خراسان جنوبی

مجموعه افسانه های خراسان جنوبی یا افسانه های بیرجند در واقع به افسانه های بیرجند، قاین و نهبندان پوشش می­ دهد. یعنی سه کتاب در یک کتاب منتشر شده است. کتاب اول افسانه های بیرجند است که ۲۳ افسانه را در دل دارد و این افسانه ها عبارتنداز: اوسنه‌ی سوم ماه – اوسنه‌ی خون – خال – اوسنه‌ی خواب – دختر ابریشم‌کش – قلندر – بی‌بی هور و بی‌بی نور -کَکُر – کچلو و سه شرط پادشاه – درخت رنگ به رنگ – پلنگی از همه رنگی – حسن کچل – برگ ظلمات – اصل و نسب – اصل زن – چاقو و لقمان – اوسنه‌ینی – گل خندان – سه وصیت – بلبل سرگشته – شاه عباس ودختر پری‌زاد – آب و بلبل و کره خر – هفت
کتاب دوم به افسانه های قاین پوشش می دهد که شامل ۷ افسانه است: بَل – غلام – او دَم عر تو بود – دختر چین وماچین – سیب قندی و پر کاه – جناب عزرائیل – سه برادر
کتاب سوم به افسانه های نهبندان پوشش می دهد و شامل افسانه­ های زیر است:گنجشک وکالَک – شش درخت بید – خانم قزلیک – خوله و بوله – بزن لالا – هَلر و شِلر – شه مار سفید – بارزنگی- شغال بی‌دُم – خون – دویدم و دویدم – رفتم به باغ پسته – خر سیاه خرم بود بی بی هور و بی بی نور: این افسانه را در وقت تهیه‌ی آش سه شنبه تعریف می‌کنند . وقتی می‌خواهند آش سه شنبه بپزند یکی از زن‌ها که این افسانه را بلد است تعریف می‌کند و بقیه همان‌طور که مشغول کار هستند به او گوش می‌دهند . خانم فاطمه‌ی صفری پیرزنی است که موقع پختن آش سه شنبه این افسانه را در مجلس برای دیگر زنان تعریف می‌کند . خانم فاطمه‌ی صفری می‌گفت : « این‌ها را از ننه آقا شنیده‌ام، آن وقت‌ها ننه آقا افسانه را تعریف می‌کرد . در همان مجلس دختر بچه‌ی نابالغی را می‌نشاندند و کوزه‌ی خالی در جلوش می‌گذاشتند . ننه آقا هر جمله‌ای که می‌گفت . دختر بچه به سر کوزه می‌زد و می‌گفت : بله ، بلهبرای آش سه شنبه یا آش بی‌بی هور و بی‌بی نور ، دو تا زن باید چادر سفید به سر کنند روی‌شان را محکم بگیرند که کسی آن‌ها را نشناسد و ادامه ماجرا را در کتاب بخوانید.

ویژگی‌های خانواده منسجم و پایدار

اصل اول، وفاداری: نسبت به یکدیگر وفاداری دارند. این اصل را هدف خود می‌دانند و هم دیگر را به وفادار بودن به خانواده تشویق می کنند. خشنودی و شادی برای خانواده: خشنودی خود را از کانون گرم خانواده ابراز می کنند. در صورت رضایت مندی از خانواده خود حتما آن را بیان می کنند و این از مهم ترین خصوصیات خانواده مستحکم و پرانرژی است. کلمات پراحساس و رضایت بخش به افراد خانواده انرژی مضاعف می‌دهد و اعضا برای ادامه زندگی مشتاق تر می شوند. در انتخاب‌ها دقت می‌کنند: درست انتخاب می کنند تا خانواده شان پایدار باشد. کانون خانواده محل مناسبی برای دوری از مشکلات است. انتخاب همسر مناسب، ما را به این اصل می رساند. وقتی شما، فرد مناسب و هم کف خود را بر می گزینید، حتما او در مشکلات شما را یاری می کند.اوقات فراغت را صرف خانواده می‌کنند: زمان را با هم صرف می کنند. این خانواده ها معمولا با تنظیم زمان هم به شغل خود بها می دهند و هم اینکه زمان مناسبی را با افراد خانواده می گذرانند.ارتباطات خوبی با هم دارند. مهارت های ارتباطی خوبی با یک دیگر دارند. افراد خانواده مستحکم همیشه درهای ارتباط با دیگر اعضا را به روی هم دیگر باز می گذارند. با این ترفند ظریف اعضا حس می کنند که یک حامی دلسوز دارند.این نیست که اعضا با هم اختلاف ندارند بلکه با صحبت و هم فکری و مشاوره با هم مشکلات و اختلاف ها را با خلاقیت حل می کنند و با این عمل اتحاد را در کانون گرمشان تقویت می کنند. این خانواده ها تغذیه سلامت دارند، و شاداب هستند.

مسجد چهار فرسخ نهبندان

مسجد چهار فرسخ دارای پلانی چهارضلعی به مساحت ۱۷۵ متر مربع می باشد که کشیدگی این بنا در جهت شمالی -جنوبی است این مسجد دارای فضاهای ورودی ، صحن حیاط ، ایوان های نیمه مسقف وضوخانه و شبستان می باشد . ورودی این بنا از ضلع شمالی فضا می باشد و مناره هایی که از قسمت های الحاقی بنا می باشد در هر سمت این ورودی قرار گرفته است . پس از عبور از ورودی به صحن حیاط این مسجد وارد می شویم که دارای طول ۷ و عرض ۴ متر می باشد . در هر سمت این حیاط دو ایوانچه قرار گرفته است که دارای عمق حدود ۳۰/۲ متر می باشد .وضوخانه در اولین ایوان ضلع غربی این حیاط قرار گرفته است که پس از عبور از این حیاط به شبستان اصلی مسجد می رسیم که دارای طول ۴۰/۹ در عرض ۲۰/۹ متر می باشد . این شبستان دارای ۹ چشمه طاق می باشد . چشمه طاق مرکزی بزرگترین چشمه طاق این شبستان است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – پیش از ظهر دیروز نشست خبری شورای شهر با حضور خبرنگاران برگزار شد.عبدالرزاق

بیشتر

خودکار – مدیرعامل شرکت آبفای خراسان جنوبی گفت: استفاده کنندگان غیرمجاز از آب در سطح

بیشتر

کاری – درد بیمار بودن و همراه بیمار بودن خود به تنهایی می تواند یک

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت