بسته موفقیت

سلامت روانی در ماه رمضان

روزه گرفتن علاوه بر فواید جسمانی می تواند تاثیرات مثبت بسیار زیادی برای سلامت روحی و روانی افراد روزه دار داشته باشد.سازمان بهداشت جهانی نیز سلامت فرد را ناشی از رفاه و آسایش جسمی و روانی بیان کرده است و یکی از مواردی که در سلامت روانی نقش مهمی ایفا می‌کند، بهره‌مندی ازعزت نفس است. عزت نفس به معنای پذیرش و ارزشمندی است که هر فردی نسبت به خودش احساس می‌کند و افرادی که از عزت نفس بالاتری برخوردارند دنیا را با دید مثبت می‌بینند و برخورد مناسب‌تری نسبت به خود و دیگران دارند. احساس عزت نفس به ارتقای سلامت روانی فرد منجر می‌شود. بنابراین روزه‌داری می‌تواند اثرات مثبتی بر فرد داشته باشد. در واقع، روزه‌داری باعث افزایش حس همدلی در افراد می‌شود. از سوی دیگر، قرار گرفتن در یک فضای معنوی نوعی روان درمانی است و به کسب آرامش، دور شدن از اضطراب‌ها، عصبانیت‌ها و فشارهای روانی کمک می‌کند.
حتی روزه‌داری در مورد افرادی که بیماری‌های خفیف روان‌شناختی دارند نیز توصیه می‌شود، اما آن دسته از بیمارانی که تحت درمان‌های دارویی بسیار منظم هستند و از اختلالات روان‌شناختی شدید رنج می‌برند احتمال این که بتوانند روزه بگیرند، بسیار کم است. این بیماران باید برنامه‌‌ریزی خاصی برای مصرف داروها و تغذیه خود در افطار و سحر نیز داشته‌ ‌باشند؛‌ چراکه اگر در مرحله بهبود باشند، ولی تغذیه‌ ‌مناسب نداشته باشند از نظر مکانیسم‌های تطابق روانی ضعیف‌تر ‌عمل می‌کنند و بخوبی نمی‌توانند با شرایط خاص این ماه و تغییرات به وجود آمده در برنامه روزانه‌شان کنار بیایند. در نتیجه ممکن است با عود یا‌ ‌تشدید علائم بیماری مواجه شوند.
توجه داشته باشید با کاهش قندخون و میزان مایعات بدن به دلیل روزه‌داری، فیزیولوژی بدن تغییر می‌کند و خلق و خو و رفتار عوض می‌شود، بخصوص اگر فردی فعالیت فیزیکی هم داشته باشد، این تغییرات نمود بیشتری پیدا می‌کند. روزه‌داری برای آن دسته از اختلالاتی که لازم است تغییر در سبک زندگی روزمره آنها ایجاد شود، توصیه نمی‌شود. دکتر مهرنوش دارینی- روان‌شناس و مشاور

با افراد منفی باف چگونه برخورد کنیم؟

افراد منفی باف افرادی هستند که در اطراف هر کسی وجود دارند. این افراد فقط ناله و شکایت می کنند و انرژی منفی درون شان را به بقیه منقل می کنند. به یاد داشته باشید این افراد در برخورد خود با افراد، خیلی ظاهری متفاوت ندارند. آهسته و در خود فرو می روند و در تاریکی خود با کمترین جرقّه ای، ناگهان خود را نمایان می کنند. آنها تنها با دیدگاه خود به دنیا می نگرند و در اصل نمی توانید آنها را تغییر دهید. حتی المقدور سعی کنید با این افراد تماس کمتری داشته باشید. در صورت اجبار مدّت زمان کمتری را با آنها سپری کنید. اگر این شخص، فامیل یا همکارتان است، تنها اجازه دهید هر حرف بی ارزش و کنایه ای که می خواهد بزند، از این گوش بشنوید و از آن گوش در کنید! هیچ واکنشی از خود نشان ندهید. در این بین، از درون، از قدرت روحیه و انرژی مثبت خود برای بازپس زدن تأثیرات منفی حرفهای او، استفاده کنید. زمانی که وی سر شکایت را باز می کند و در به انجام نرساندن کار یا هدفی، بی دلیل تمام تقصیرات را به گردن شما می اندازد، سعی کنید با تمرکز به نقاط مثبت قضیه و شرح موفقیتهای هرچند کم در آن مسئله، مسیر حرفهای او را تغییر دهید. روح خود را تقویت کنید:بعد از برخورد با چنین افرادی انرژی خود را بازیابی کنید. با کشیدن چند نفس عمیق، بر خود مسلط شوید و سعی کنید که تمام رسوبات منفی افکار وی را از درون خود بیرون بریزید. تنها خود شما هستید که مسئول کیفیت روابط خود هستید. روابط سازگار و غیر سازگار خود را تشخیص دهید. به عنوان انسانی عاقل، می توانید با یافتن روابطی مفید، به استحکام و افزایش سطح روحیه ی خود کمک کنید.شما نمی توانید با جنجال، لاپوشانی و نادیده گرفتن سایه ها و دیگر مشکلات عاطفی و جسمی خود، آنها را ازبین ببرید، بلکه تنها راه مبارزه با آنها، تاباندن نور مسقیم و نمایان کردن آنهاست”

غار “بتون سرایان”

غار بتون سرایان در ۱۲ کیلومتری مرکز شهر سرایان و در ۸ کیلومتری روستای چرمه واقع شده است و در نزدیکی این غار زیارتگاه پیر اباذر قرار دارد.این غار طبیعی در نتیجه ترکیب آب حاصل از بارش قطرات باران با گاز دی‌اکسید کربن موجود در هوا و تشکیل اسید کربنیک ضعیف و نفوذ آن در زمین‌های آهکی و انجام واکنش‌های شیمیایی ترکیبی ناپایدار به نام بی‌کربنات کلسیم به وجود آورده است.غار «بتون» عمیق ترین غار اکتشاف شده شرق کشور است که جایگاه خوبی در بین گردشگران، مردم و حتی امدادگران هلال احمر پیدا کرده کرده است و سختی های مسیر غار سبب شده تا امدادگران هلال احمر برای افزایش توان مهارتی خود پیمایش این غار را در برنامه خود قرار دهند.غار «بتون» عمیق ترین غار اکتشاف شده شرق کشور است که جایگاه خوبی در بین گردشگران، مردم و حتی امدادگران هلال احمر پیدا کرده کرده است.

منبع: سیمرغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت