بسته موفقیت

شکوه شوکتیه در «شوکت شرق»

شوکت شرق توسط انتشارات مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به بازار نشر عرضه شد، که به اهتمام دکتر محمدامین ناصح (عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند) و با مساعدت اداری دکتر خلیل خلیلی (رئیس سابق دانشگاه بیرجند) تدوین و با سرمایه گذاری دانشگاه بیرجند همراه با اسناد و عکس های تاریخی متعدد به جامعه فرهنگی کشور و پژوهشگران و علاقه مندان حوزه تعلیم و تربیت ارائه شده است. این کتاب با بیش از ۴۰۰ صفحه حاوی ۳۵ مقاله منتشرنشده از دانش آموختگان منتخب دبیرستان شوکتی بیرجند از نیم قرن پیش تا سال های اخیر است که هر یک گوشه ای از برکات افتتاح آن مدرسه در مرز شرقی ایران و متعاقباً گشایش دانشگاه بیرجند) را از نگاه خود به تصویر کشیده اند و به نوعی دغدغه های فرهنگی و حس حق شناسی خویش را نسبت به دست اندرکاران، مدیران و دبیران فقید آن مدرسه تاریخی ابراز نموده اند. در بخشی از مقدمه مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران مندرج در این کتاب آمده است: «مدرسه «شوکتیه» سوّمین مدرسه نوین در ایران بود که با بهره گیری از موقوفات اسماعیل خان شوکت الملک توسط محمدابراهیم خان عَلم در اوان مشروطه در بیرجند راه اندازی شد. این مدرسه با همراهی بزرگانی چون آیت ا… محمدهادی هادوی ِو استادان دانادلی نظیر سیدمحمد فرزان و سیدغلامرضا سعیدی تبدیل به مؤسسه‌ای کارآمد در عرصه آموزش شد. این بزرگان علیرغم اختلاف نظر با مؤسس مدرسه در مسائل سیاسی از این فرصت برای رشد فرهنگ در آن منطقه دور از مرکز استفاده کرده و با تربیت دانش-آموختگانی شایسته، چهره‌های ماندگاری را به عرصه فرهنگی کشور تحویل دادند». شهر بیرجند از اوان مشروطه به همت حاکم وقت خود صاحب مدرسه ای نوین موسوم به «شوکتیه» شد که به برکت هفتاد سال خدمات مستمرِ آموزشی در آن و تربیت دانش آموختگانی لایق، سطح فرهنگی نواحی جنوب خراسان و بخشی از مناطق سیستان و بلوچستان را به طور مشهود ارتقا بخشید. جمع زیادی از شاگردان سابق آن مدرسه تاریخی بعدها در سپهر علمی و فرهنگی ایران خوش درخشیدند.

حیات نهضت حسینی، وامدار شجاعت حضرت زینب(س)
زینب کبری سومین فرزند حضرت فاطمه و حضرت علی (ع) است.حضرت زینب در واقعه کربلا حاضر بود و پس از آن نیز هنگام اسارت، در دفاع از حقانیت برادر خود امام حسین(ع)، نقشی ویژه داشت. زینب (س) در روز پنجم جمادى الاول سال پنجم یا ششم هجرت در مدینه منوره دیده به جهان گشود، در پنج‏ سالگى مادر خود را از دست داد و از همان دوران طفولیت ‏با مصیبت آشنا گردید. در دوران عمر با برکت‏ خویش، مشکلات و رنج ‏هاى زیادى را متحمل شد، از شهادت پدر و مادر گرفته تا شهادت برادران و فرزندان، و حوادث تلخى چون اسارت را تحمل کرد. این سختى ‏ها از او فردى صبور و بردبار ساخته بود.حضرت زینب (س) در ۱۵ رجب سال ۶۳ هجری قمری از دنیا رفت. بانوی قهرمانی که پس از شهادت امام حسین (ع) ، ارائه نهضت عاشورا را به دوش کشید و پرچمدار این قیام بود در ضمن سفری که به همراه همسر گرامی شان به شام رفته بود به لقاءا… پیوست و بدن مطهر آن بانوی بزرگوار در همان جا دفن گردید.از کارهای مدبرانه و عاقلانه او این بود که در حین کوچ دادن اسراء به شام دستور داد محمل‌ها را سیاه پوش کنند این کارهای او از نظر دشمن بی‌اهمیت بود درایت زینب (س) به آینده و به حفظ نهضت حسینی با این مظاهر پرمعنی حکم می‌نمود.عقل و درایتی که زینب داشت حادثه کربلا را رهبری و از فرزندان امام چنان آبرومندانه سرپرستی نمود و جان امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ را از مرگ حتمی نجات داد. و نهضت حسینی را تا به امروز زنده و پاینده نمود.

چشمه مرتضی علی طبس

چشمه مرتضی علی در شرق شهرستان طبس قرار دارد و شامل مجموعه‌ای از چندین چشمه است که از دامنه‌های جنوبی کوه کش سیاه به‌سمت غرب جریان دارد. این چشمه یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی طبس است که به‌دلیل خاصیت درمانی‌اش، طرفداران زیادی بین گردشگران دارد؛ اما این همه ماجرا نیست و وجود چشمه‌های آب گرم و سردی که به موازات هم در یک دره قرار گرفته‌اند، پدیده‌ای اعجاب‌انگیز خلق کرده که نظیرش را در کمتر جایی خواهید دید.جالب‌تر اینکه بلندترین سد قوسی جهان در انتهای مسیر چشمه مرتضی علی واقع شده که همین موضوع بر شهرت آن افزوده است. اگر گذرتان به این چشمه بیفتد، حتما شاهد قبرهای بسیار قدیمی در دیواره‌های تنگه خواهید بود که به زرتشتی‌ها تعلق دارد. گاهی اوقات به این چشمه و دره‌ای که جریان آب در آن قرار گرفته، کال سردر نیز می‌گویند.

تام و جری اولین فیلم سال نوی چین

کمپانی برادران وارنر تاریخ اکران ۲۶ فوریه را برای نمایش فیلم جدید «تام و جری» در چین انتخاب کرده تا این فیلم اولین فیلم خارجی باشد که در سال نوی چینی در این کشور اکران شود.تعطیلات سال نوی میلادی که ۱۱ تا ۱۷ فوریه است، به طور کلی سودآورترین بازه زمانی سینمای چین در کل سال است و بنابراین رقابت فیلم‌ها برای اکران در این دوره زمانی بسیار زیاد است. مسئولان چینی به صورت غیررسمی و برای حمایت از سینمای داخلی از اکران فیلم‌های خارجی و بویژه هالیوودی در این مدت ممانعت می‌کنند.امسال و از میان هفت فیلم پرهزینه چینی که برای تعطیلات اکران شدند، دو فیلم «کاراگاه محله چینی‌ها ۳» و «سلام مامان» برنده بزرگ گیشه نام گرفتند و پس از پایان تعطیلات قرار است فیلم جدید «تام و جری» نیز از جمعه پیش رو در چین رونمایی شود. سینمای چین در سال ۲۰۲۰ توانست برای نخستین بار و در رقابت با آمریکا، عنوان بزرگ‌ترین بازار سینمایی جهان را از آن خود کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


در این برهه ای که آب حکم کیمیا را برای خراسان جنوبی زخم خورده از

بیشتر

نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت