بسته موفقیت

روز جهانی زبان مادری

۲۱ فوریه مصادف با ( سوم اسفند) روز جهانی زبان مادری است. این نام‌گذاری در سال ۱۹۹۹ از سوی یونسکو و با هدف کمک به حفظ تنوع زبانی و فرهنگی جهان اعلام شد. زبان مادری مانند رنگ چشم، شکل بینی، حالت ابرو و … است، یعنی قبل از اینکه بخواهی نقشی در انتخابش داشته باشی آن را داری، بنابراین بخشی از هویت هر شخص است. زبان مادری به گونه‌ای است که در تنهاترین و حساس‌ترین لحظات زندگی هر شخص ناخودآگاه افکار و دغدغه‌های شخصیش به آن زبان شکل می‌گیرد. تجربه شخصی خود بنده این است که هر گاه در مغازه‌ای یا در خیابانی یک شخصی را می‌بینم که به زبان مادریم حرف می‌زند ناخودآگاه یک احساس خوشایند به ادم دست می‌دهد انگار شخصی را پیدا کرده‌ام که او با من یک بخش مشترک دارد، یک تنهایی مشترک داریم، انگار در شهری غریبه دوستی قدیمی را دوباره پیدا کرده‌ام. این احساس هیچ ربطی به طرف مقابلت ندارد اینکه او چگونه آدمی است یا از چه پایگاه اجتماعی آمده است در ابتدای این احساس هیچ نقشی ندارد. دو گروه اصلی وجود دارد گروه اول از همان پیدایش فرزند به زبان فارسی با او حرف می‌زنند و استدلالشان این است که به دلیل اینکه در تهران زندگی می‌کنیم بهتر است که بچه فقط یک زبان یاد بگیرد و به همان زبان خوب حرف بزند تا بعدتر که به مدرسه رفت و در مواجه با بچه‌های دیگر به دلیل لهجه یا بد ادا کردن بعضی کلمات مورد تمسخر قرار نگیرد.گروه دوم اما کسانی هستند که با فرزندشان به همان زبان مادری حرف می‌زنند و می‌گویند که بهر حال به دلیل مدرسه، شرایط جامعه و … عاقبت بچه زبان فارسی را یاد می‌گیرد ولی امکان یادگیری زبان مادری را ندارد پس بهتر است که ما در خانه با او به این زبان حرف بزنیم.هر دو گروه به گونه‌ای درست می‌گویند ولی تجربه نشان داده است که معمولا کسانی که از بچگی به زبان مادریشان حرف نزده‌اند، بعدتر بسیار کم اتفاق می‌افتد که به دلیل خواست و علاقه خود آن زبان را یاد بگیرد. زیباست که زبانی که خودمان را متعلق به آن می‌دانیم حرف می‌زدیم.‌‌

وسوسه‌ها را از خود دور کنید

کنترل درونی اغلب با توجه به این ضرب‌المثل قدیمی که از «دل برود هرآنچه از دیده برفت»، آسان‌تر می‌شود. دورکردن تمام وسوسه‌ها و چیزهایی که موجب حواس‌پرتی هستند، اولین گام ضروری برای ارتقا انضباط شخصی است. اگر شما سعی دارید کنترل غذاخوردن خود را به دست بگیرید، هله‌هوله یا تنقلات مضر را از دسترس خود دور کنید. از دستیار دفترتان بخواهید که شما را از ایمیل‌ها و تبلیغات سفارش غذا دور نگاه دارد. اگر می‌خواهید تمرکزتان را در حال کار را افزایش دهید. تلفن همراهتان را خاموش کنید و میزتان را منظم نگاه دارید. اگر واقعاً با این مسئله مشکل دارید یک اپلیکیشن خودکنترل‌گر را روی کامپیوترتان بریزید تا از وبسایت‌هایی (فیس‌بوک، یوتیوب و حتی ایمیل) که حواس شما را پرت می‌کند، برای یک محدوده زمانی دوری کنید. با فرار کردن از تاثیرات بد بعضی کارها، زمینه موفقیت خودتان را فراهم آورید. کاهش قند خون اغلب عزم افراد را تضعیف می‌کند. زمانی که گرسنه هستید، توانایی تمرکز نخواهید داشت زیرا مغرتان نمی‌تواند بهترین پتانسیل خود را به کار بگیرد. گرسنگی، قدرت تمرکز بر وظایف را دشوار می‌کند و شما را بدخلق و بدبین می‌کند. شاید شما در این حالت کمترین احساس خودکنترلی را در تمام زمینه‌های زندگی همچون رژیم غذایی، ورزش، کار و روابط داشته باشید. برای آنکه همیشه کنترل خودتان را در دست داشته باشید، مطمئن شوید که در طول روز هرچند ساعت یکبار با غذاهای سالم و سبک، انرژی لازم بدنتان را تامین کنید.

سنگ نگاره کال جنگال

یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ثبت شده در استان خراسان جنوبی سنگ نگاره کال جنگال در ۵ کیلومتری جنوب شهر خوسف و متعلق به دوره اشکانی است که در بررسی‌های جدید ۱۴ سنگ نگاره در نزدیکی آن شناسایی شده‌است.سنگ نگاره کال جنگال شهرستان خوسف در بیرجند با قدمت چند هزار ساله خود شما را به عمق تاریخ می‌برد به طوری که شما در این مجموعه جدال شاهزاده هخامنشی با شیر را در سنگ نگاره های کال جنگال نظاره کنید.نقش‌های که بر روی سنگ نگاره‌ کال جنگال حک شده، صحنه مبارزه و جدال یک مرد پارتی بدون صلاح با شیر را نشان می‌دهد به همین دلیل نام این محل را کال جنگال نهاده‌اند، زیرا در گویش بیرجندی کال به معنی چال و گودی است و جنگال به معنی جنگجو عنوان می‌شود. مجموعه سنگ نگاره‌های کال جنگال یکی از آثار طبیعی شهرستان خوسف به شمار می‌رود .

«بدون قرار قبلی» کلید خورد

به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری پنجمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی به تهیه کنندگی محمود بابایی به تازگی آغاز شده است. «بدون قرار قبلی» با نگاهی به داستانی از مصطفی مستور، تازه ترین ساخته بهروز شعیبی فیلمساز سینمای ایران است که در آن داستانی اجتماعی و تازه از روابط انسانی را دست مایه ساخت قرار داده است.برخی عوامل فیلم عبارتند از مدیر پروژه: علیرضا رضاداد، نویسنده: فرهاد توحیدی، مهدی تراب بیگی، مجری طرح: محمد حسین انصاری، مشاور پروژه: بهزاد هاشمی، مدیر تولید: امیر نشاط، مدیر فیلمبرداری: محمد حدادی، دستیار اول فیلمبردار: احمدرضا گودرزی، تدوین: عطا مهراد، شعیبی در حالی سراغ ساختن فیلم جدیدش رفته که «روز بلوا»، چهارمین فیلم او که در بخش سودای سیمرغ جشنواره سی‌وهشتم در سال ۱۳۹۸ شرکت داشت، هنوز فرصت اکران پیدا نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت