بحران بودجه در ورزش کارگری استان

ورزشکاران، منتقدان و مسئولان هیئت ورزش کارگری از این موضوع که دو ارگان ورزش و جوانان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت هیئت را برعهده ندارند و برای تأمین بودجه و دیگر مسائل با مشکلات روبه رو هستند گلایه کردند. آخرین نشست ورزشی روزنامه آوا با هیئت ورزش کارگری استان بود که به بیان دیدگاه ها و نظرات بپردازند تا راه کار هایی برای بهبود مشکلات موجود پیدا کنند.

امکانات قهرمان پروری نداریم

فروتنی، نماینده ورزش کارگری کارخانجات در این نشست عنوان کرد: گسترش ورزش در واحدهای صنفی و تولیدی باعث افزایش آمادگی ذهنی و جسمی کارگران و کارمندان این بخش می شود و از آسیب ها جلوگیری می کند. وی با اشاره به جامعه هدف کارگری تأکید کرد: با افزایش سلامت این قشر به اهداف عالی که در بخش های سیاست، اقتصاد و جامعه نیز داریم خواهیم رسید، در همین راستا مسئولان همان مقدار که به جهش تولید اهمیت می دهند باید به وضع کارگران به خصوص در بخش ورزش نیز توجه ویژه داشته باشند. به گفته وی توسعه ورزش همگانی کارگری باعث افزایش شادابی، اعتماد به نفس و خودباوری در بین این قشر می شود همچنین شاهد افزایش تولید و اقتصاد هم خواهیم بود. فروتنی با اشاره به ظرفیت کارخانجات گفت: می توانند میزبانی هایی در بخش کوچک و محدود برگزار کنند که باعث شناساندن جاذبه های گردشگری و فرهنگی استان می شود. نماینده ورزش کارگری کارخانجات یکی از ضعف ها را در برگزاری دوره های مربی گری و داوری دانست و افزود: در هر رشته ورزشی باید میزبانی دوره های مربی گری و داوری آن رشته را داشته باشیم. وی با بیان اینکه امکانات لازم برای قهرمان پروری را نداریم، عنوان کرد: به همین دلیل باید در بخش سلامت و همگانی کردن ورزش در بین این قشر بیشتر کار شود.

یک ریال بودجه نداریم

رئیس هیئت ورزش کارگری شهرستان طبس گفت: باید در مسابقات شرکت کنیم و در راستای توسعه بخش کارگری گام برداریم اما زمانی که به بودجه بندی ها می رسیم تأمین مالی نمی شویم و می گویند باید از منابع مالی کارخانجات استفاده کنید. محمدی درخواست کرد که دو اداره کل ورزش و کار در بخش منابع مالی نیز این هیئت را حمایت کنند چرا که اگر دولت فقط بودجه یک بازیکن فوتبال را به خراسان جنوبی بدهد ورزش استان متحول می شود.به گفته وی ورزش کارگری یک ریال بودجه ندارد و صنعت استان مانند دیگر استان ها قوی نیست اما در بخش استعدادیابی و مدال آوری خوب کار کرده است اما منابع مالی برای گسترش و حفظ آن مهم می باشد. رئیس هیئت ورزش کارگری شهرستان طبس درخواست کرد که یک مجموعه ورزشی و فرهنگی کارگری در این شهرستان ایجاد شود تا بتوانند با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهند. وی خاطر نشان کرد: بر اساس قانون، کارخانجات و صنایع باید بخشی از ارزش افزوده خود را در بخش ورزش کارگری هزینه کنند ولی گویا اطلاعات در این زمینه کامل نیست و باید جلسه ای برای شفاف سازی آن برگزار شود.

یک تیم منسجم در طول سال

بیدختی، قهرمان باستانی هیئت ورزش کارگری نیز عنوان کرد: هر ساله بدون حضور مربی و سرپرست به مسابقات اعزام می شویم و باید یک تیم منسجم برای هر رشته ورزشی در طول سال مختص هیئت داشته باشیم تا این مشکلات بر طرف شود. وی اضافه کرد: باید در کل سال با تیم تمریناتی داشته باشیم و نمی شود یک روز قبل از مسابقات تمرین داشت و مدال آوری کرد. خسروی، قهرمان مچ اندازی نیز با بیان اینکه مدال آوری هایی داشته ایم ولی حمایت نشده ایم، گفت: در تمام رشته های ورزشی مشکل منابع مالی وجود دارد که ارگان های ورزش و کار حمایتی نمی کنند. به گفته وی واحدهای تولیدی و شرکت هایی داریم که فعال هستند ولی در سطح کشوری نمی دانیم چرا حمایتی از ورزشکارن و تیم های ورزشی ندارند.

تنگ نظری در انجمن ها

فیاض زاده، منتقد هیئت ورزش کارگری استان با بیان اینکه متأسفانه تنگ نظری هایی نیز مشاهده می شود، عنوان کرد: ورزشکار زمانی که با این مشکلات و نگرش های منفی روبه رو می شود توان خود را برای ادامه راه از دست می دهد. به گفته وی اگر می خواهیم قهرمانی داشته باشیم باید این تنگ نظری ها را از بین ببریم چرا که استعدادهای خوبی در استان وجود دارد. فیاض زاده برای فعال کردن انجمن ها و کمیته ها نیز پیشنهاد داد که برای سمت های مختلف حدود یک سال فرد را به عنوان سرپرست تعیین کنید تا عملکرد، خروجی و برنامه های او را مشاهده و درصورت نداشتن خروجی عزل شود تا جلوی پیشرفت آن رشته ورزشی را نگیرند. به گفته وی رئیس هیئت به عنوان مسئول اصلی عملکرد خوبی دارد ولی انجمن ها و کمیته ها با تنگ نظری های خود، عملکرد خوب هیئت را به چالش می کشند که جلوی این کار باید گرفته شود.

تایمی برای ورزش کارگری دیده نشده است

فرشته نظری یکی از بانوان قهرمان ورزش کارگری نیز با بیان اینکه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی حمایت های خوبی داشته اند، گفت: کارخانجات اساسنامه ای ندارند تا موضوعات مختلف در آن درج شده باشد. وی تصریح کرد: از شعار تا عمل فاصله زیادی داریم چرا که شعار افزایش سرانه ورزش کارگری را داریم ولی در عمل کسی نمی بیند که اصلا کارگر زمانی برای ورزش ندارد. به گفته وی در ورزش کارگری سه رکن کارفرما، کارگر و دولت خیلی مهم هستند که در کنار هم بتوانند کاری انجام دهند. نظری بیان کرد: مسئولان ورزش در کارخانجات و واحدهای تولیدی باید روابط عمومی قوی داشته باشند تا بتوانند مدیرعامل را مجاب به انجام کارهایی کنند. وی خاطر نشان کرد: مشکل خراسان جنوبی قوی نبودن بخش صنعت آن است که رشته های مختلف را حمایت کنند. به گفته وی ورزشکاران نیز باید روابط عمومی خود را بالا ببرند که فدراسیون خود تقاضای شرکت آنها را در مسابقات داشته باشد و منتظر ابلاغیه های هیئت و انجمن ها نباشند.

سرمایه گذاری در رشته های پتانسیل دار

نجات، مسئول مسابقات فدراسیون آماتوری ورزش کارگری هم در این باره به خبرنگار ما گفت: ارتباط فدراسیون بستگی به عملکرد هیئت دارد، در دوسال اخیر هیئت ورزش کارگری خراسان جنوبی از رتبه ۲۷ کشوری به ۱۱ رسیده است. وی ادامه داد: همچنین در ۶ ماهه اول سال ۹۹ رتبه اول را کسب کرد که البته به دلیل وضع مطلوب خراسان جنوبی در این دوران و وضعیت قرمز استان های بزرگ به دلیل شیوع کرونا بود و توقع داشتیم که در ۶ ماهه دوم سال نیز این عملکرد را حفظ کنند. به گفته وی عملکرد هیئت ها بر اساس مسابقات، میزبانی، دوره های آموزشی، قهرمانی های کشوری و بین المللی می باشد. نجات تأکید کرد: خراسان جنوبی جای کار دارد و فقط باید در رشته هایی که پتانسیل بالایی دارند حمایت ها و سرمایه گذاری هایی انجام شود و اگر هیئت استان پای کار باشد می توان با ایجاد تفاهم نامه با دیگر ارگان ها بر اساس ظرفیت ها، کارهای بسیاری انجام داد.

نارضایتی از ۸ انجمن

رئیس هیئت ورزش کارگری استان نیز در پاسخ به مسائل مطرح شده، عنوان کرد: تمام تلاش خود را کرده ایم که با داشته های موجود به جلو گام برداریم و با شرایط و منابع مالی عملکرد خوبی تاکنون ارائه کرده ایم. علیزاده اعلام کرد: انتقاد منصفانه را کاملا قبول داریم و منتقد چشم آگاه هیئت است که می توان مشکلات را برطرف کرد وی با بیان اینکه اکنون در جامعه هر کسی بیشتر کار انجام دهد منفور تر می شود، گفت: ۳۱ انجمن داریم که بدون بودجه کار می کنند چرا که کار کردن در این شرایط بسیار دشوار است کردند، در همین راستا در ابتدا باید ببینیم چه امکاناتی به انجمن ها داده ایم و با توجه به آنها توقع عملکرد داشته باشیم. به گفته وی انجمن ها از نظر بنده مستقل هستند و به کار آنها نظارت داریم اما از ۸ انجمن ناراضی هستیم که در صورت نبود عملکرد بهتر تغییراتی خواهند داشت، همانطور که مسئولان شهرستانی که عملکرد نداشته اند را جا به جا کرده ایم. علیزاده در زمینه کلاس ها و دوره های آموزشی نیز بیان کرد: دوره مربی گری و داوری فوتسال و فوتبال را داشته ایم ولی با وجود اطلاع رسانی ها، استقبالی نشده است و باید به حد نصاب برای برگزاری برسد و این یکی از مشکلات ما در برگزاری دوره های آموزشی می باشد. او برای ساخت مجموعه ورزشی در طبس نیز گفت: تمام تلاش خود را برای این کار انجام می دهیم و اکنون سه مجموعه ورزش کارگری در نهبندان، سربیشه و قاین در حال ساخت است.

مشکل نبود بودجه

رئیس هئیت ورزش کارگری استان با اشاره به اینکه مهمترین مشکل نبود بودجه است، گفت: از ورزش و جوانان یک ریال بودجه نگرفته ایم چرا که می گویند زیرمجموعه ما نیستید و از فدراسیون هم مبالغ اندک دریافت کرده ایم. علیزاده افزود: این در حالی است که از سال ۹۴ تا کنون ۶۰ مدال کشوری در رشته های باستانی، دو و میدانی، شنا، کاراته، آمادگی جسمانی، دارت، بوکس و ژیمناستیک، داشته ایم ولی اعتبارات مناسبی وجود نداشته است. وی درخواست کرد که شرکت ها و کارخانجات اولویت آنها ورزش کارگری باشد و از آن حمایت کنند و به توسعه و ترویج ورزش همگانی کارگری توحه ویژه ای شود. رئیس هئیت ورزش کارگری استان پیشنهاد داد که شرکت ها و کارخانجات از بین ورزشکاران و قهرمانان جذب نیرو داشته باشند تا هم بازدهی کار آنها بالاتر برود و هم از مدال آوران و قهرمانان استان حمایت کنند. علیزاده از وزیر تعاون و استاندار تقاضا کرد که قانونی برای کارخانه ها ارسال کنند تا اولویت خود را حمایت مالی از ورزش کارگری بدانند. وی اضافه کرد: همانگونه که شرکت برتر ورزشی تشویق می شود شرکت برتر در همکاری با هیئت ها و افراد همکاری کننده نیز مورد تشویق قرار گیرند. به گفته وی با همدلی و همراهی، می توان با کار تیمی به جلو گام برداشت و درخواست برگزاری جلسه ای با مسئولان بنگاه های اقتصادی، توسط اداره کل تعاون را داریم تا در زمینه مشوق ها و حمایت از ورزش شاف سازی هایی انجام شود.

تشکیل کمیته ورزش کارگری برای هر هیئت ورزشی

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان با بیان اینکه هیئت کارگری زیرمجموعه اداره کل ورزش و جوانان نیست، گفت: مستقیم نمی توانیم از آنها حمایت مالی داشته باشیم. قطبی افزود: در همین راستا درخواست کرده ایم که تمام هیئت های ورزشی استان کمیته ورزش کارگری را ایجاد کنند، تا از آن طریق منابع مالی واریز شود. به گفته وی باید هیئت ورزش کارگری طی تفاهم نامه هایی در این راستا پیگیری ها و رایزنی هایی با هیئت های مورد نیاز خود انجام دهد.

بنگاه های اقتصادی بیشتر حمایت کنند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم در زمینه مشکلات بیان شده عنوان کرد: در برگزاری جلسه با بنگاه های اقتصادی هیچ مشکلی نداریم و اگر درخواستی در این زمینه از سوی هیئت وجود دارد حتما این جلسه را به زودی برگزار خواهیم کرد. اشرفی با بیان اینکه هیئت کارگری مستقل می باشد، گفت: زیر نظر فدراسیون کارگری هستند و ما گزارش عملکرد کلی سالیانه هیئت را می بینیم ولی اگر انجمن یا کمیته ای مشکل دارد حتما رئیس هیئت بررسی می کند. وی از بنگاه های اقتصادی درخواست کرد که همانند همیشه به ورزش کارگری توجه ویژه ای داشته باشند چرا که تاکنون اقدامات خوبی انجام داده اند ولی از این پس نیز این حمایت ها از هیئت بیشتر شود. به گفته وی خرسان جنوبی در برخی از رشته های ورزشی به ویژه در ورزش کارگری پتانسیل های بالایی دارد که با حمایت بنگاه های اقتصادی می تواند به درخشش های بیشتری دست پیدا کند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در زمینه حمایت اداره کل از هیئت کارگری بیان کرد: تأمین اعتبار هیئت ورزش کارگری از طریق زیرساخت ها و مجموعه های ورزشی اداره کل از قبیل سالن های ورزشی و استخرهای موجود زیر مجموعه اداره می باشد، اما امسال به دلیل شیوع کرونا این عایدات وجود نداشت و نتوانستیم آن حمایت حداقلی را از هیئت داشته باشیم. اشرفی از اداره کل ورزش و جوانان استان هم درخواست کرد که مانند دیگر هیئت ها از هئیت ورزش کارگری در برگزاری میزبانی ها و مسابقات حمایت داشته باشند. قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت