« بایدهای مطالبه گری»

مطالبه گری به این معناست که افراد با تعامل سازنده بتوانند مطالبات واقعی خود را به یک خواست عمومی تبدیل کنند و نهادهای مسئول را وادار به واکنش منطقی کنند اما مطالبه گری در استان هنوز به بلوغ کامل خود نرسیده و انحراف هایی نظیر اختلاط با مسائل جناحی ، مطالبه سازی و تخریب متاسفانه روبه رو بوده است . هفته گذشته در دفتر روزنامه آوای خراسان جنوبی میزبان دو نفر از فعالان سیاسی اجتماعی استان بودیم تا پیرامون مطالبه گری و نقش آن در توسعه خراسان جنوبی بر مبنای شعار سال گفتگویی داشته باشیم.


مطالبات رنگ و بوی سیاسی ندارد

حامد شبانی فعال سیاسی اجتماعی استان در این گفتگو که به طور زنده از صفحه اینستاگرام روزنامه آوا پخش می شد،  با بیان اینکه مطالبه گری ریشه در دین اسلام دارد، می گوید: این یک تکلیف دینی و جزء حقوق مردم نسبت به حاکمان و بلعکس می باشد. وی می افزاید: رهبر معظم انقلاب مطالبه گری را در اوایل دهه ۸۰ تبدیل به گفتمان کردند و همیشه در دیدار با دانشجویان نسبت به این امر مهم تاکید می کنند. این فعال سیاسی استان با اشاره به هزینه های مطالبه گری، عنوان می کند: زمانی که مسئولان جامعه، مطالبه بر حقی توسط مردم خودشان را ببینند، نسبت به احقاق حقوق ملت بی تفاوت نخواهند بود. شبانی به مطالبه گری در استان می پردازد و ادامه می دهد: جوانان خراسان جنوبی در سال های اخیر مطالبه گری از مسئولان را به طور جدی دنبال می کنند و این درخواست ها رنگ و بوی سیاسی به خود نگرفته است. وی اضافه می کند: شاید مواجه با مطالبه گری در استان، سیاسی شده باشد اما جریان مطالبه گری به دنبال حق و حقوق هم استانی های عزیز می باشد.


نفی قبیله گرایی در بیان مطالبات

شبانی حضور جریانات سیاسی در مطالبه گری را مناسب ارزیابی می کند و ادامه می دهد: ماهیت گروه های سیاسی واسطه بودن بین مردم و حاکمیت است و بیانگر حیات جریان سیاسی می باشد. وی با اشاره به نفی قبیله گرایی در بیان مطالبات،  اضافه می کند: اگر گروه سیاسی در استان عملکرد مناسبی نداشت و فعالان این جریان سکوت کنند بسیار زشت و ناپسند است. این فعال سیاسی و اجتماعی استان با اشاره به موضوع مزایده های بنیاد مستضعفان، می افزاید: این مطالبه گری توسط افراد حزب اللهی شروع شد که بیانگر آن بود در مواجه با بی عدالتی هیچگونه دسته بندی سیاسی وجود ندارد. شبانی معتقد است مطالبه گری نباید به سمت گروه گرایی و قشرگرایی حرکت کند و باید با بیان کردن مشکلات به سمت حل آن حرکت کرد. 


نگاه ویژه دستگاه قضایی به مطالبه گران

فعال سیاسی اجتماعی استان تشکیلاتی شدن مطالبات مردمی را نادرست تلقی می کند و عنوان می کند: اینکه مطالبه گری زیر نظر ارگان یا سازمانی برود، اشتباه است اما وجود نهادهای مدنی و صنفی برای پیگیری مطالبات ضروری است. شبانی با انتقاد از ظرفیت کم نقدپذیری در مدیران استان، می گوید: مطالبه گری برای مدیران و مسئولان فرصتی را فراهم می کند تا ضعف های اجرایی خودشان را برای خدمت به مردم بهتر شناسایی کنند. وی با بیان اینکه مسئولان قضایی نیز نگاه ویژه ای به مطالبه گران داشته باشند، تصریح می کند: گاهی برخی از مطالبه گران اشتباهاتی را به طور ناخواسته انجام می دهند که بلافاصله پرونده ای برعلیه آنها در دستگاه قضایی ایجاد می شود. شبانی با اشاره به هشدار رهبر انقلاب، اضافه می کند: اگر علم مطالبه گری پایین آورده شود، کسانی آن را بلند می کنند که به دنبال نابودی کشور هستند.


کارایی فرهنگسرا فقط برگزاری کنسرت است

شبانی به تقابل  برخی از مطالبات در استان نیز می گوید:  تقابل بین باغ موزه دفاع مقدس و ایجاد منطقه گردشگری بند دره درست نیست چراکه هر دو متولیان خاص خودش را دارند و پیگیری هر دو این موضوعات هیچگونه منافاتی با یکدیگر ندارند. وی به موضوع آسفالت شهری بیرجند اشاره می کند و ادامه می دهد: امیدوارم شهرداری این موضوع را بداند که اگر وسائل نقلیه مردم در این آسفالت های افتضاح مرکز استان آسیبی ببیند، عذر شرعی برای این ارگان خواهد داشت. این فعال اجتماعی استان به موضوع فرهنگسرای بیرجند نیز اشاره و می گوید: فرهنگسرا تعریف خاصی دارد اما در این فرهنگسرا فقط سالن همایش دو هزار نفره وجود دارد که تنها کارایی آن برگزاری کنسرت خواهد بود. وی با طرح این سوال که چند برنامه با حضور دو هزار نفر در استان می توانیم برگزار کنیم؟، عنوان می کند: مرکز استان به مکان های فرهنگی مانند سالن های تئاتر، نمایشگاه های هنری و… نیاز دارد و مخالفت ما با ایجاد فرهنگسرا نیست بلکه وجود آنها را ضروری می دانیم.


شفافیت در هزینه های شهرداری

شبانی به هزینه های نگهداری این فرهنگسرا پرداخته و اضافه می کند: شهرداری برای نگهداری این سالن بزرگ دو هزار نفره چقدر هزینه می کند و آیا این هزینه ها متناسب با کارایی این مجموعه خواهد بود؟ وی ادامه می دهد: یکی دیگر از دغدغه های مطالبه گران این است که هزینه ساخت این فرهنگسرا جز بودجه شمال شهر بیرجند محسوب می شود که اعتراض زیادی به آن وجود دارد. شبانی با بیان اینکه هزینه های شهرداری باید به طور تفکیک شده برای مردم مشخص باشد، اضافه می کند: در مطالعه هزینه های شش ماه سال گذشته ردیف بودجه ای برای فرهنگسرا مشاهده نکردم که باید جزییات این هزینه ها مشخص باشد. این فعال اجتماعی استان با اشاره به موضوع پادگان ۰۴ بیرجند نیز خاطرنشان می کند: این زمین ها باید آزادسازی شود و مجتمع های فرهنگی، تفریحی و مسکونی ایجاد شود اما متاسفانه شهرداری و شورای شهر بسیار ضعیف عمل می کنند. شبانی با اشاره به نامه شورای شهر بیرجند به مقام معظم رهبری، عنوان می کند: رهبری در گذشته نامه ای به طور کلی در این ارتباط داشته اند اما شورای شهر بیرجند توانایی پیش بردن یک پرونده حقوقی را ندارند و دوباره از ایشان استمداد می جوید.


فرآوری زرشک در دستور کار قرار گیرد


شبانی به مهم ترین مطالبات استان پرداخته و می گوید:  حمایت از  زرشک و زعفران به عنوان دو محصول بنیادی استان باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد و به فرآوری این محصولات بیش از گذشته پرداخته شود. وی ادامه می دهد: خراسان جنوبی در گذشته مرغ ۳ استان همجوار را تامین می کرد اما اکنون مشکلاتی در این موضوع داریم که باید حل شود. این فعال اجتماعی سیاسی استان بهره برداری بهینه از معادن و استفاده از ظرفیت های پایانه مرزی استان را از دیگر مطالبات مهم مطالبه گران دانست.  


تخصصی شدن مطالبات

مدیر شرکت آسیا پرواز نیز در این گفتگوی زنده با بیان اینکه مطالبه گری حق شهروندی همه آحاد جامعه است، می گوید: باید به سمت تخصصی کردن مطالبه گری برای توسعه استان قدم برداریم که این امر سودمندی های زیادی برای خراسان جنوبی خواهد داشت. احمد کاشانی می افزاید: زمانی که کارشناسان گوناگون در حوزه های تخصصی به مطالبه گری بپردازند، برچسب زنی سیاسی به مطالبات مردمی متوقف می شود. وی با اشاره به موضوع لغو پرواز های استان و ادغام دانشگاه صنعتی، عنوان می کند: همه ی گروه ها و جریانات سیاسی استان در این موضوعات در کنار یکدیگر بودند و الگوی موفقی برای مطالبه گری را رقم زدند. این فعال گردشگری استان ادامه می دهد: متاسفانه راحت ترین راه مواجه با مطالبه گران استان برچسب زدن های سیاسی و حذف کردن آنها است که باید این نگاه از مطالبه گرانی که برای توسعه استان گام بر می دارند از بین برود.  مدیر شرکت آسیا پرواز بیرجند با بیان اینکه حقوق شهروندان بالاتر از موضوعات جناحی است، عنوان می کند: شاید برخی از مطالبات شهروندان توسط گروه های سیاسی شروع شود اما همه ی جریانات در کنار یکدیگر خواهند بود. کاشانی مطالبه ای را موفق می داند که از حوزه سیاسی خارج  به حوزه اجتماعی ورود پیدا کند.


موضوعات شهری، اصلاح طلب، اصولگرا نمی شناسد

وی مطالبه گری پیرامون بنیاد مستضعفان را الگوی مناسبی ارزیابی کرد و می افزاید: جریان سیاسی حاکم بر بنیاد مستضعفان به گروه های اصولگرایی نزدیک است و اینکه مطالبه گری از سمت گروه های نزدیک به جریان آغاز شود، طبیعی است. وی اضافه می کند: اگر جریانات سیاسی عادلانه به بررسی این مطالبات بپردازند و آن را بر حق بدانند، به سمت مطالبه اجتماعی حرکت خواهد کرد. کاشانی به کمبود امکانات در شمال شهر می پردازد و عنوان می کند: اینگونه خواسته ها اصلاح طلبی و اصولگرایی نمی شناسد و همه ی جرایانات سیاسی استان برای احقاق حقوق مردم تلاش می کنند. این فعال گردشگری استان با انتقاد از عملکرد شهرداری در ایام محرم، تصریح می کند: شهروندان با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا حداکثر همکاری را داشتند اما متاسفانه شهرداری بیرجند برای سیاه پوش کردن مرکز استان اقدامی انجام نداد که با صدای بلند این موضوع را اعلام کردیم. به گفته این فعال اجتماعی عملکرد شورا و شهرداری بیرجند باعث توسعه نامتوازن در مرکز استان شده است.


لزوم آموزش حقوقی مطالبه گران

کاشانی با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد نقش ویژه ای در مطالبه گری خواهند داشت، می گوید: این سمن ها به طور تخصصی و کار کارشناسی معضلات و آسیب ها را شناسایی می کنند و  مطالبه گری هدفمندی را ایجاد خواهند کرد. وی با اشاره به آشنا نبودن برخی از مطالبه گران به موضوعات حقوقی، عنوان می کند: مطالبه گران معاند با نظام و سیستم دولتی نیستند و اگر اشتباهی در برخی از موارد انجام می دهند، مسیر درست را به آنها نشان دهیم. کاشانی اضافه می کند: این درخواست از اداره کل دادگستری استان وجود دارد که نگاه مثبتی به مطالبه گران جوان خراسان جنوبی داشته باشند. این فعال گردشگری به آموزش مطالبه گران اشاره و می گوید: دوره های آموزش حقوقی برای مطالبه گران استان از اهمیت زیادی برخوردار است که دانشگاه های استان و سازمان های مردم نهاد این آموزش ها را برنامه ریزی کنند.


تقابل موزه دفاع مقدس و بند دره ساده انگاری است

کاشانی با بیان اینکه موزه های جنگ در کشورهای توسعه یافته هم وجود دارد، عنوان می کند: در این موزه ها علاوه بر نشان دادن تجهیزات نظامی به رشادت های مردم در آن زمان نیز اشاره می شود که اتفاق بسیار ارزشمندی است. وی با بیان اینکه این موزه ها مکان گردشگری نیز محسوب می شوند، ادامه می دهد: تقابل باغ موزه دفاع مقدس و منطقه گردشگری بند دره ساده انگاری است، چرا که هر دو این مکان ها در مسیر گردشگری حرکت می کنند. مدیر شرکت آسیا پرواز با بیان اینکه مسئولان اطلاعی از  شاخه های گردشگری ندارند، اضافه می کند: باغ موزه دفاع مقدس در حوزه گردشگری ارزشی و منطقه بند دره در حوزه طبیعت گردی کمک زیادی به جذب گردشگر در مرکز استان خواهد داشت. وی با بیان اینکه باید منطقه بند دره خیلی زودتر به سرانجام می رسید، می گوید: در این زمان که سفر به بسیاری از مناطق کشور ممنوع است، وجود مناطق گردشگری در استان باعث جذب گردشگر بومی و رونق اشتغال می شود.

شهرداری برای خدماتش منت نگذارد

کاشانی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی شهرداری رسیدگی به خیابان های شهر و فعالیت های فرهنگی و هنری است، عنوان می کند: ایجاد فرهنگسرا یکی از الزمات فرهنگی شهرداری و اتفاق بسیار خوبی برای مرکز استان است اما شهرداری نباید برای این کار منتی داشته باشد. وی ادامه می دهد: جزییات هزینه ساخت این فرهنگسرا باید برای مردم مشخص شود که چه میزان هزینه نگهداری، وسایل و تجهیزات به کار گرفته شده و… بوده است. این فعال گردشگری به میدان اجتماعات و پارک جنگلی اشاره و می گوید: هزینه ساخت این پروژه های بزرگ چه میزان است و این مبالغ از کجا تامین می شود؟

 مدیران پاسخگو نیستند

کاشانی مهم ترین چالش مطالبه گری در استان را عدم شفافیت و پاسخگو نبودن مدیران دانست و می افزاید:  رشد و توسعه استان با شفافیت و پاسخگو بودن مدیران رابطه مستقیمی دارد. وی با طرح این سوال که چرا سرمایه داران بومی در استان سرمایه گذاری نمی کنند، عنوان می کند: بسیاری از ظرفیت های استان ناشناخته باقی مانده و هیچ طرح آماده ای برای سرمایه گذاری نداریم. کاشانی  به پتانسیل بالای مرز استان اشاره و می افزاید: یکی از دلایل تعطیلی بازارچه های مرزی استان، اجازه ندادن به فعالیت صادرکنندگان افغانستانی بود که باید مزیت های این کشور شناخته و از این کشور محصولاتی را وارد کنیم. وی به وجود جاذبه های زیاد گردشگری در خراسان جنوبی نیز اشاره و عنوان می کند: چهار اثر ثبت شده جهانی در استان وجود دارد و سه اثر نیز در شرف ثبت است که نشان از پتانسیل بالای گردشگری خراسان جنوبی می باشد. این فعال گردشگری اضافه می کند: هر گردشگر خارجی روزانه ۱۰۰ یورو برای استان ارز آوری دارد که باید برای هموار کردن سرمایه گذاری در این حوزه ها تلاش بیشتری انجام دهیم. مهدی آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت