اگر منافع مردم در خطر باشد؛ ورود می کنم

مهدی آبادی- اهمیت مشکلات و چالش های استان خراسان جنوبی در حوزه کم آبی، اشتعال و صنایع موضوعی، غیر قابل انکار است و باید برای رفع آن همه مسئولان تلاش و کوشش کنند. در این بین نماینده مجلس به عنوان حلقه واسط بین شهروندان و مسئولان نقش زیادی در سرعت بخشیدن به اهداف مد نظر دارد و از طریق وظیفه نظارتی خود کوتاهی های مسئولان را گوشزد کند و آن هارا به وظیفه اصلی خود که همان خدمت به شهروندان است؛ راهنمایی کند. اولین روز هفته مهمان خسروی اسفزار نماینده محترم مردم بیرجند، درمیان و خوسف بودیم تا گفتگویی پیرامون وظایف نمایندگان و فعالیت های ایشان در دوران نمایندگی مجلس داشته باشیم.

قانون گزاری و نظارت؛
دو وظیفه اصلی مجلس

خسروی در این گفتگو در همان ابتدا به وظایف نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: قانون گزاری و نظارت دو وظیفه مهم نمایندگان است و آنها وظیفه ای در حوزه اجرایی ندارند. وی اضافه کرد: آغاز مجلس یازدهم با اواخر دولت دوازهم مواجه شد و نمایندگان مجلس از ابزارهای نظارتی مانند سوال از وزرا استفاده کردند. خسروی اضافه کرد: قبل از شروع به کار مجلس یازدهم، مجلس مجازی برای نمایندگان ایجاد شد و در آنجا بیش از ۲۰۰ نفر بحث استیضاح رئیس جمهور دوازدهم را مطرح کردند. این نماینده مجلس ادامه داد: در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم رهبری از حضور دولت ها تا پایان دوران خودشان صحبت کردند و این برداشت ایجاد شد که استیضاح دولت به مصلحت نیست. خسروی با بیان اینکه سال دوم مجلس با آغاز دولت سیزدهم مواجه شده، اضافه کرد: این گمان وجود دارد که با طولانی شدن تعیین مدیریت ها نوعی رخوت و سستی در کارهای اجرایی ایجاد کرده است. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف با بیان اینکه استاندار خراسان جنوبی نیز جز آخرین استانداران معرفی شده بود دامه داد: با توجه معرفی دیرهنگام استاندار، انتخاب مدیران کل، فرمانداران نیز زمان بر خواهد بود.

کوتاهی ببنیم؛ پیگیری می کنیم

خسروی در این گفتگو به مطالبات مردم نیز از نمایندگان پرداخت و افزود: بسیاری از مردم به دلایل مختلف مانند عدم پاسخگویی مدیران یا تاخیر در پاسخگویی خواسته های اجرایی از نمایندگان دارند که ورود به موضوعات اجرایی جز وظایف نمایندگان نیست. وی تصریح کرد: البته نمایندگان هر زمان که منافع شهروندان به خظر بیفتد برای جلوگیری تضییع حقوق آنها ورود می کنند. این نماینده مجلس ادامه داد: رهبری در ششم خرداد سال جاری در بیان آسیب شناسی مجلس، عدم دخالت نمایندگان در حوزه اجرایی را مطرح کردند. خسروی با تاکید دوباره به این موضوع که فعالیت های اجرایی جز وظایف نمایندگان نیست، عنوان کرد: نمایندگان حلقه واسط بین شهروندان و مسئولان هستند و هر زمان که کوتاهی و عمدی انجام بگیرد، پیگیری می کنند.

نمایندگان هیچ اعتباری ندارند

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف به موضوع بودجه ۱۴۰۰ اشاره و بیان کرد: در این بودجه به نمایندگان اجازه دادند تا سقف ۱۵میلیارد تومان به ردیف بودجه هایی که در استان ردیف ملی دارند تزریق کنند. خسروی افزود: این عدد در اختیار نمایندگان نیست و ما نیز به این عدد را به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، حفظ آثار شهدا و برای مصارف پزشکی اختصاص دادیم. به گفته این نماینده مجلس هیچ اعتباری دیگر در اختیار نماینده مجلس نیست.خسروی اضافه کرد: اگر نماینده در کارهای اجرایی دخالت کند از کار اصلی خودشان بازخواهند ماند. وی در این گفتگو به موضوع زیرساخت های استان نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به بعد مسافت زیاد با پایتخت تا زمانی که زیرساخت های خراسان جنوبی بهبود پیدا نکند، سرمایه گذار رغبتی برای سرمایه گذاری در این استان را ندارد. خسروی با بیان اینکه در این مورد از هر کوششی فروگذار نخواهیم بود، افزود: جلسات زیادی در موضوعات آب، معافیت های مالیاتی، بارور کردن ابرها، راه آهن و پرواز های استان با مسئولان مربوطه برگزار کردیم. وی با اشاره به چالش پروازها در استان بیان کرد: باید هم افزایی در استان ایجاد شود و نمایندگان استان با کمک استاندار خراسان جنوبی این موضوع را حل کنند. خسروی افزود: در این موضوع به بررسی این مورد پرداختیم که آیا استان های دیگر نیز این کنسلی پرواز داشته اند یا فقط خراسان جنوبی مورد بی مهری قرار گرفت که در نطق ۱۲ آبان پاسخگو کردن شرکت های هواپیمایی را از وزیر راه و شهرسازی در این ارتباط را درخواست کردم. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان دیگر به موضوع پروازها پرداختند، گفت: با توجه به اخلاقی که دارم اگر چند نفر به موضوعی ورود کنند دیگر به آن نمی پردازم . وی اضافه کرد: تریبون مجلس بیت المال است و هزینه های زیادی برای آن می شود و بنابراین شاید نمایندگان به دلیل پرداختن من به این قضیه به این موضوع ورود نکردند. نماینده مجلس در ارتباط با افزایش بودجه ادارات استان نیز بیان کرد: در سال گذشته قبل ارائه بودجه به مجلس به همه ادرات کل در مکاتبه ای اعلام کردیم که اگر پیشنهادی دارند به ما بگویند تا در مجلس این موارد پیگیری شود. خسروی اضافه کرد: امسال نیز این کار انجام شده و پیشنهاداتی اخذ شده است.

تصویب طرح جهش ملی مسکن

وی به فعالیت های مهم مجلس نیز در این گفتگو پرداخت. خسروی با اشاره به تصویب طرح جهش ملی مسکن، گفت: مسکن جز پیشران های اقتصاد است و باعث اشتغال بسیاری از افراد خواهد شد. وی ادامه داد: متاسفانه در دولت قبل به جای اینکه اشکالات مسکن مهر را برطرف کنند، کل فرآیند را زیر سوال بردند. وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این قانون در اقتصاد رونقی به وجود بیاید و وضع شهروندان بهتر شود. نماینده مردم در مجلس با اشاره به موضوع بورس نیز گفت: بسیاری از مردم در بورس سرمایه گذاری کردند و متاسفانه ضررهای زیادی نیز متحمل شدند. خسروی اضافه کرد: در مجلس گزارشی توسط معاون رئیس مجلس تنظیم و خطاب به قوه قضائیه اشکالات این موضوع را مطرح کردند. وی افزود: همچنین تحقیق و تفحس از سازمان بورس هم در مجلس یازدهم به تصویب رسید. نماینده مردم در مجلس به سایر اقدامات مهم مجلس نیز اشاره و بیان کرد: ۸۹ هزار میلیارد تومان برای همسازی تامین اجتماعی و زیر مجموعه این سازمان در نظر گرفته شد. وی ادامه داد: ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز برای مناطق محروم در نظر گرفته شد و تعرفه های آب، برق و گاز نیز در این مجلس اصلاح شد. خسروی ادامه داد: در این موضوع کم مصرف ها هزینه ای نخواهند داد و پرمصرف ها نیز پلکانی افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به قانون مالیات بر عواید سرمایه نیز بیان کرد: شهروندان در این مورد نگرانی نداشته باشند و هدف قانونگذار افرادی است که خرید و فروش ارز، سکه، خودرو های لوکس و… دارند. وی به فعالیت های دیگر مجلس نیز اشاره و بیان کرد: دو میلیون و ۶۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود داشت که باعث گرانی قیمت مسکن در کشور نیز شده بود.

رتبه بندی معلمان به نتیجه خواهد رسید

وی افزود: بنابراین قانون مالیات بر خانه های خالی در این دوره مجلس به تصویب رسید. به گفته خسروی مالیات از فعالان مجازی با تعداد فالور ۵۰۰ هزار نفر نیز باید مالیات پرداخت کنند. این نماینده مجلس به افزایش حقوق سربازان اشاره کرد و گفت: تا قبل از این قانون بسیاری از سربازها وضع بدی را متحمل می شدند و حقوق آنها رفت و آمد را نیز تامین نمی کرد. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف به رتبه بندی معلمان نیز اشاره و بیان کرد : این موضوع در مجلس در حال پیگیری است و انشاءا…به نتیجه خوبی خواهد رسید. وی با اشاره به دلایل تاخیر تصویب این لایحه، اضافه کرد: تامین مالی این لایحه یکی از چالش های موجود می باشد که دولت و مرکز پژوهش ها عددهای متفاوتی برای تامین آن ارائه کردند. وی افزود: طبق اعلام مرکز پژوهش های مجلس برای این لایحه ۸۰ هزار میلیارد تومان برای شاغلان و بازنشستگان فرهنگی نیاز است. خسروی ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۰ از محل اموال مازاد در اختیار دولت اجازه فروش ۲۰ هزار میلیارد تومان داده شد که تاکنون فقط ۴۰۰ میلیارد تومان فروخته شده است. به گفته خسروی اکنون دولت اعلام کرده ۲۵ هزار میلیارد تومان از محل های دیگر برای این موضوع پیش بینی کرده است.

همه قوا باید شفاف باشند

وی با اشاره به ظرفیت های محصولات کشاورزی استان، بیان کرد: در نطق ۱۲ آبان مجلس به نهاده های دامی اشاره کردم که حتی همین عدد اعلام شده در شهریور و مهر نیز به استان ما تخصیص داده نشده است. خسروی اضافه کرد: چرا باید زرشک در میادین تره بار مشهد و تهران قیمت گذاری شود؟ و این موضوع باید در خراسان جنوبی تعیین تکلیف شود. وی افزود: گزارشی در ارتباط با کشاورزی که زرشک با کاه را جلو دام خودش می گذاشت، مشاهده کردم که بلافاصله پیگیری های لازم را با مسئولان مربوطه انجام دادم. خسروی ادامه داد: تا قبل از مجلس یازدهم در شورای تصمیم گیرندگان قیمت محصولات کشاورزی نماینده کشاورزان نبودند اما امسال مجلس مصوبه ای داشت که در این جلسه نماینده هایی از کشاورزان حضور داشته باشند. وی درباره گلایه برخی از مخاطبان درباره عدم امهال اقساط وام ها توسط بانک ها نیز بیان کرد: این موراد را به طور مستند ارائه کنید تا با مسئولان مربوطه مطرح کنم. وی در این گفتگو به موضوع شفافیت آرای نمایندگان و طرح صیانت نیز پرداخت. خسروی گفت: شفافیت آرا جز شعار بسیاری از نمایندگان بود که متاسفانه رای لازم را برای اجرایی شدن نیاورد. خسروی ادامه داد: بعد از رد این طرح بلافاصله نمایندگان دوباره به این موضوع پرداختند و اکنون نیز در حال بررسی است. به گفته خسروی شفافیت باید در همه قوه های کشور باشد و این طرح در مجلس در کمیسیون آیین نامه در حال بررسی می باشد و در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. وی به موضوع محرمانه بودن اموال مسئولان نیز اشاره و بیان کرد: این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده و ارتباطی با مجلس ندارد و ریاست مجلس نیز این موضوع را اعلام کردند. به گفته نماینده مردم در مجلس این مورد حتی در مجلس مطرح نشده است.

جلسه دیگری نیز مهمان شما خواهیم بود

خسروی در ارتباط با طرح صیانت نیز عنوان کرد: در کشورهای اروپایی و آمریکا فیلترهایی برای برخی از موضوعات به ویژه اخلاقی وجود دارد. وی به صحبت مقام معظم رهبری درباره رها بودن فضای مجازی اشاره و ادامه داد: رهبری فرمودند که فضای مجازی رهاست و برخی نیز به این رها بودن افتخار می کنند که مجلس یازدهم به این موضوع ورود کرد و اکنون نیز در حال انجام است. نماینده مردم بیرجند خوسف و درمیان درپایان با تقدیر از فعالیت رسانه های استان، خاطرنشان کرد: بسیاری از فعالیت های حوزه انتخابیه در این گفتگو پرداخته نشد و پیگیری های موضوعات استانی در جلسه ای دیگر حتما به سمع و نظر مخاطبان خواهم رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت