اوضاع خاکستری شهرک صنعتی بیرجند

مهدی آبادی – عملی نشدن وعده‌های، تأمین نقدینگی و رشد قیمت مواد اولیه، عرصه تولید را برای صنعتگران و کارگران در شهرک صنعتی استان تنگ کرده ‌است. بسیاری از واحدهای تولیدی استان به دلیل تحمل مشکلات زیاد و نبود حمایت از ادامه ی کارشان دلسرد شدند. این درحالی است که مسئولان سازمان صمت، شرکت شهرک های صنعتی و همه ی آنهایی که دستی بر آتش دارند مدام وعده ی رفع مشکلات را داده اند مشکلاتی که در واکاوی بروز آن به گزینه های زیادی از جمله عملکرد برخی از بانک ها می رسیم.
در چند هفته گذشته تماس هایی از برخی واحدهای تولیدی با روزنامه آوا گرفته شد و از وضع ناخوش تولیدکنندگان استان خبر دادند. با برخی از مدیران واحدهای تولیدی شهرک صنعتی درباره اوضاع تولیدیشان گفتگو کردیم. البته نام این تولیدکنندگان منتشر نمی شود.

نقش کلیدی مدیر مجموعه
یک تولید کننده در باره وضع شرکت های صنعتی بیرجند گفت: شرکت ما در زمینه فعالیت های ساختمانی است و طبق برنامه قبلی بعد از ۱۶ فروردین کار خود را با رعایت موازین بهداشتی آغاز کردیم. وی اضافه کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون سال جهش تولید، این کارخانه ظرفیت خود را ۱۰۰ درصد افزایش داده است. وی با بیان اینکه خلالی در فعالیت شرکت ما انجام نشده، عنوان کرد: حمایت های زیادی از مسئولان مربوطه دریافت کرده ایم و بیشترین تعامل را با کارخانه ما داشته اند. وی با اشاره به اینکه ۱۰ میلیارد تسهیلات برای کارخانه مصوب شده، افزود: خود ما برای اینکه زیر بار قرض نرویم از این تسهیلات استفاده نمی کنیم. وی عملکرد دولت را بسیار عالی توصیف و ادامه داد: اگر شرکتی در این شرایط متضرر شده است ناشی از کم کاری خودشان می باشد و باید از این تهدیدها به عنوان فرصت استفاده کنند.

بانک محور هستیم
اما بسیاری از کارخانه های شهرک صنعتی از اوضاع ناراضی هستند و گلایه های زیادی را مطرح می کنند. مدیر یک شرکت تولیدی با بیان اینکه حمایتی از مسئولان دریافت نکردیم، گفت: بانک ها در حق ما بسیار ظلم می کنند و هیچ مسئولی در استان از ما حمایت نمی کند. وی با بیان اینکه طرح این شرکت از سال ۹۲ توسط بانک معلق مانده، عنوان کرد: با وجود این نیرویی را اخراج نکردیم هرچند که کارگاه نیمه تعطیلی هستیم.
وی با گلایه شدید از مدیران شرکت شهرک صنعتی و سازمان صمت، تصریح کرد: هیچ کمکی به ما نمی کند ، سازمان صمت نیز جلسات زیادی درباره رفع موانع تولید برگزار کرده که خروجی این جلسات هیچ بوده است. وی اضافه کرد: کشور ما بانک محور است و هیچ قصدی برای تولید وجود ندارد، مطمئن باشید با ربای ۳هزار درصد هیچ تولیدی جواب نمی دهد.
وی با اشاره به یکی از شرکت های در حال بحران در شهرک صنعتی بیرجند، افزود: هرچقدر تولید میکند حتی نمی تواند جریمه تاخیر خود را بدهد با اینکه از مشهد برای اشتغالزایی به استان آمده است. و ادامه
می دهد: موضوع بانک فراتر از یک یا دو واحد تولیدی است. بسیاری از اهالی کسب و کار از تسهیلات، بازپرداخت بدهی و جرایم گلایه های شدیدی دارند.

ما که بخششی ندیدیم
مدیر یک شرکت تولیدی دیگر نیز گفت: طبق قانون بانک ها باید جرایمشان را ببخشند که این کار انجام نشده است. وی اضافه کرد: این معضلی برای همه ی شرکت های شهرک صنعتی شده که فشار زیادی را به ما وارد کرده است. وی با بیان اینکه حتی با این شرایط تعدیل نیرو نداشتیم، اضافه کرد: با وجود حمایت هایی مسئولان استانی وضع کارخانه های استان خوب نیست و باید بیشتر در این زمینه کمک شود.
یک تولید کننده ی دیگر نیز با گلایه از عملکرد بانک ها، در این باره اضهار کرد: هیچ کس از کار در شهرک صنعتی راضی نیست،در سال گذشته ۴ بار برای سهمیه مواد به تهران رفتم و زمانی که مواد برای تولید نداشته باشم، انتظار عملکرد موفقی از ما نباید داشت.

بانک زمین‌گیرمان کرده
تولیدکننده ی دیگری نیز با بیان اینکه بانک ها واحدهای تولیدی را زمین گیر کردند،گفت: حتی مصوبات ستاد رفع موانع تولید را اجرایی نمی کنند که باعث شده تولید حال روز خوشی نداشته باشد و همه حمایت ها زیر لفظی است. وی با اشاره به تعطیلی واحد تولیدی، اضافه کرد: به خاطر حمایت نکردن مسئولان به ویژه سازمان صمت و شرکت شهرک صنعتی از تولید تعطیل کردیم و با این وضع سرمایه گذار اصلا رغبتی به سرمایه گذاری در استان را ندارد. وی به اوضاع ناجور واحد تولیدی خودش پرداخت و عنوان کرد: صنعت ما در زمینه بردهای الکترونیکی بود که در استان وجود نداشت اما با این وجود هیچ کس حمایتی نکرد، حتی چوب لای چرخمان گذاشتند. وی با انتقاد شدید از شعارهای توخالی مدیران، افزود: سرمایه گذاری در این استان با این شرایط واقعا اشتباه است چرا که بسیاری از سرمایه گذاران زمین گیر می شوند.
دو سوم واحد های تولیدی تعطیل هستند
یکی دیگر از مدیران واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی نیز با بیان اینکه نگاه مسئولان باید تغییر پیدا کند، عنوان کرد: با یک پرس و جوی ساده می توانید از عمق نارضایتی واحدهای تولید از عملکرد مسئولان متوجه شوید و ببنیند چه تعداد از این واحدها فعال هستند و با چه ظرفیتی کار می کنند. وی ادامه داد: فقط برخی از شرکت ها نور چشمی مدیران هستند و مابقی اصلا حمایت نمی شوند. این مدیر اضافه کرد: دو سوم واحدهای تولیدی استان یا تعطیل هستند و یا با حداقل ظرفیت کار می کنند که اگر حمایتی از سوی مدیران استانی انجام بشود باعث اشتغالزایی زیای خواهد شد. تولید کننده ی دیگری نیز گفت: کرونا باعث شد مصرف گوشت کاهش یابد و فشار زیادی به ما آمد ولی نیرویی را تعدیل نداشتیم. از نظر مالی ضرر سختی را دادیم. اما بدانید که از سوی شرکت شهرک های صنعتی و سازمان صمت حمایتی نداشتیم.

برای همه واحدهای تولیدی استان جلساتی برگزار شده
مدیر شهرک صنعتی خراسان جنوبی با بیان اینکه مشکلات واحدهای تولیدی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولیدی مطرح می شود، گفت: در این جلسات با حضور نمایندگانی از استانداری، اتاق بازرگانی، بانک، شرکت شهرک های صنعتی مشکلات واحد های تولیدی بررسی می شود. پارسا اضافه کرد: اگر در کارگروه استانی مشکلات واحدهای تولیدی استان به خاطر مشکلات قانونی قابل حل نبود به کارگروه ملی در وزارت صنعت معدن و تجارت ارجاع داده می شود. وی با بیان اینکه برای همه‌ی واحدهای تولیدی استان در این ستاد جلسه برگزار شده، عنوان کرد: همه این موارد ثبت شده و به طور مصداقی میتوان مشکل واحد های تولیدی را بررسی کرده و نتیجه آن را به اطلاع رساند.
مدیر شهرک صنعتی استان در پاسخ به گلایه های برخی از تولیدکنندگان تصریح کرد: بانک براساس مصوبه نرخ شورای پول اعتبار و قوانین حاکم بر سیستم بانکی تصمیم می گیرند که البته خالی از مشکل نیست و برای برخی از عزیزانی که با بانک به مشکل خوردند، جلساتی برگزار شده و موارد آن بررسی شده است. پارسا با اشاره به مشکلات حقوقی در این زمینه، ادامه داد: این مشکلات فرایند خاص خودش را دارد و در حال رسیدگی می باشد. وی با اشاره به گلایه برخی تولید کنندگان مبنی بر توجه به واحدهای بزرگ استان افزود: مشکلات واحدهای بزرگ با بقیه واحدهای تولیدی تفاوت دارد اما اینگونه نیست که توجه ای به واحدهای کوچک نشود، زیرا سهم اشتغال این واحدها خیلی بیشتر است.

مشکلات مالی در صدر
سرپرست معاونت امور صنایع سازمان صمت استان نیز با بیان اینکه در سال گذشته ۱۷۰ جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برگزار شده، گفت: ۴۸۰ پرونده بررسی و تعداد مصوبات این جلسات ۱۰۹۵ بوده که ۹۹۰ مصوبه اجرا شده و ۱۰۵ مصوبه در حال اقدام می باشد. حسن نژاد با اشاره به فعال بودن ۶۰درصد واحدهای تولیدی استان، عنوان کرد: بسیاری از پرونده هایی که در کارگروه تسهیل بررسی شده مالی و مالیاتی بوده است که اقداماتی بر آن انجام شده است. سرپرست معاونت امور صنایع سازمان صمت به مشکلات حقوقی برخی از صاحبان تولید اشاره و ادامه داد: برخی از کارفرمایان از نپرداختن به موقع تسهیلات بانک ها و ضررهای به وجود آمده گلایه دارند که فرایند حقوقیش را دنبال می کند و کاری از این سازمان بر نمی آید.

برای تک تک واحد های مشکل دار جلسه گذاشتیم
حسن نژاد تاکید کرد: هیچ واحدی در استان وجود ندارد که جلسه ای برای رفع مشکلاتش برگزار نشده باشد و هر واحد صنعتی ادعایی غیر از این دارد، حقیقت ندارد، حتی مشکلاتی قابل رفع در استان نبوده که به کارگروه ملی فرستاده شده است. وی با ابراز گلایه از برخی واحدهای تولیدی کوچک استان نیز گفت: بعضی از این واحدها به طور سنتی هنوز فعالیت می کنند که مشکلاتی در بازار فروش دارند و طبیعتا ضررهای مالی زیادی نیز می کنند.
وی با رد ادعای تعطیلی دوسوم واحدهای تولیدی استان، افزود: ۴۰ درصد واحدهای تولیدی استان راکد و نیمه فعال هستند و این ادعا از اساس کذب می باشد. حسن نژاد ادعا کرد: روند سرمایه گذاری در استان افزایش داشته است و در سال ۹۸ جز استان های برتر در کشور بوده ایم.

بانک هزینه خارج  از قانون نمی‌گیرد
دبیر کمیسیون هماهنکی بانک های خراسان جنوبی با بیان اینکه بسیاری از توقعات به خاطر اطلاع نداشتن از قوانین حاکم در کشور است، گفت: تسهیلات بانک ها در بخش های مختلف اقتصادی تابع دستورات و قوانین مجلس شورای اسلامی وضع و توسط بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ شده، بنابراین هیچ بانکی هزینه خارج از قانون از هیچ تولید کننده ای نمی گیرد زرنگ البته به استثناعاتی هم اشاره کرد و افزود: البته بانک مرکزی این اجازه را داده که در چارچوب قوانین بانک ها براساس تصمیمات هئیت مدیریه دستورالمل هایی وضع کنند. وی با گلایه از بسیاری از تولید کنند گان، گفت: متاسفانه در زمان دریافت تسهیلات مفاد قرارداد را نمی خواند و در زمان امضا سریعا کار را نهایی می کنند. بنابراین زمانی که تعهدات انجام نمی شود طبق قرارداد عمل می شود .

جریمه تأخیر ممنوع است
مدیر بانک ملی استان با بیان اینکه اخذ جریمه تاخیر ممنوع است، عنوان کرد: آنچه از آن به عنوان جریمه یاد می شود، وجه التزام( عدم تعبیه بدهی در مهلت مقرر) نام دارد که در قراردادها به طور دقیق مشخص شده است و بانک مرکزی این اجازه را به بانک ها داده است.

قرار نبود بخشیده شود
زرنگ درباره صنوف آسیب دیده از گرونا، تصریح کرد: چیزی قرار نبود بخشیده بشود فقط مشاغل ۱۴ گانه ای که مستقیما از این بیماری آسیب جدی دیدند، ۳ماه مطالباتشان استهمال شد. وی اضافه کرد: متاسفانه دایره شمول این بخشنامه همه اصناف را در بر نمیگرفت و با توجه صحبت ریاست محترم جمهور ۷۵هزار تومان تسهیلات در قالب مشاغلی که تعدیل نیرو نکرده باشند با نرخ ۱۲ درصد بین ۱۲میلیون تا ۱۶ میلیون تومان تعلق می گیرد. وی با گلایه از کم لطفی ها در حق بانک ها، افزود: اینکه برچسب و ادعاهای بدون سند و دلیل مطرح کنیم دور از انصاف است. زرنگ با اشاره به حمایت ها شبکه بانکی استان از تولیدکنندگان استانی، عنوان کرد: تعداد واحدهای تملیک شده توسط بانک ها در استان ۵ واحد تولیدی است که در سنوات گذشته اخذ شده است.
وی اضافه کرد: در ۳ سال گذشته هیچگونه تملیکی نبوده و اما در ۵ واحد از کارخانه ها چون تولیدی نداشتند و کار را تعطیل کرده بودند و بانک ناچار به تملیک شده است. دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان تاکید کرد: . این آمادگی را داریم تا برای شرکت های شهرک صنعتی کلاس آموزشی درباره الزامات اخذ تسهیلات و مسایل مالی و حقوقی برگزار کنیم. هر چه هست ،با تمام گزارش های خوب مسئولان هنوز هم عده ای از تولید کنندگانمان آتش به جان کار و روزگارشان افتاده که البته تعدادشان کم نیست و باعث شده اوضاع این روزهای شهرک صنعتی بیرجند خاکستری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت