امپراطوری مرغ

محمودآبادی- می گویند سویا از دو هزار و ۳۰۰ تومان به پنج هزار و ۶۰۰ تومان رسیده، اما این قیمت برای خراسان جنوبی بیشتر است، از سوی دیگر کرونا صنعت طیور را به نابودی کشاند و هنوز هم عواقبش دامن مرغداران را رها نکرده، حالا دولت وعده می دهد،مرغدار غصه می خورد و مردم زجر می کشند از امپراطوری مرغ که معلوم نیست با این قیمت ها چه زمانی شکست خواهد خورد.
گاهی چنان مشکلات کشور به یکدیگر کوک می خورد که انگار هیچ اراده ای برای باز کردن این کوک نیست، عده ای هم که می آیند این گره را باز کنند خواسته یا ناخواسته گره ای دیگر بر این کوک می زنند و در نهایت مشکل را کوک گره می کنند و می اندازند وسط میدان تا مردم هر طور شده با این کوک گره کنار بیایند، و این طور نشان می دهند که همینی که هست. سویا نداریم.حالا هم که داریم، قیمتش بالاست. مرغدار باید گران بدهد چون گران می خرد. اما بزرگترین مشکل این است که انگار بنزین و تخم مرغ رابطه ی مستقیم داشته باشند، همین چند روز وقتی می خواهی کرایه ی تاکسی بدهی راننده قبل از این که مبلغ کرایه را بگوید می پرسد می دانی تخم مرغ چند شده ؟ ماجرای افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ نیز حالا به یک امپراطوری تبدیل شده است،زیرا بر اساس شواهد و مستندات انگار دلالان و مافیایی که همه می دانیم و می شناسیم تصمیم گرفته اند خودشان کلید تدبیر را به دست بگیرند تا مشکل افزایش قیمت سویا را حل کنند. بر اساس استراتژی این افراد اولین کار کمبود در بازار است. چون همه فرمول عرضه و تقاضا را می دانیم. «هر چه کمتر و نایاب تر گران تر» حال سوال اینجاست چرا هر مسئله ی اقتصادی را با چنین فرمولی حل میکنیم. مردم تا چه زمانی باید چوب این فرمول ها را بخورند؟

خروج تخم مرغ از استان به هوای گران تر بودن
مدتی است شنیده می شود که تخم مرغ استان توسط افرادی حتی در صندوق عقب خودروها از استان خارج شده. از زمان شروع این عملیات تا زمانی که مسئولان متوجه شدند دو دو تای تولید و عرضه یکی نیست این در زمان از دست دادیم که حالا با کمبود این محصول در بازار مواجه شده ایم.مدیرکل دامپزشکی خراسانجنوبی میزان تولید تخممرغ در استان را ۷۰ درصد مازاد نیاز استان عنوان می کند و می گوید: با این شرایط تعجب است که ما کمبودی برای تخم مرغ در استان داشته باشیم. محمد اصغرزاده نیز پشت پرده ی ماجرای این کمبود ها را مربوط به خروج غیر مجاز تخم مرغ از استان می داند اما به این نکته نیز اشاره دارد که تولیدکنندگان و فعالان صنعت طیور درگیر تأمین نهادهها شده اند با این حال هیچگاه در استان به این شکل با کمبود مرغ و تخممرغ رو به رو نبودهایم.وی ممنوع شدن صادرات مرغ و تخم مرغ را جزو اولین راهکار های دولت برای کنترل این ماجرا عنوان می کند و می گوید: از نظر ما خروج تخممرغ از استان نیز به شرط تأمین نیاز داخل استان است که تولیدکنندگان و فعالان صنعت طیور این موضوع را پذیرفتهاند. وی با اشاره به ۳۵ واحد فعال در حوزه طیور تخمگذار در استان می افزاید: به زودی با ممنوعیت صادرات و مراقبت های لازم مشکل کمبود تخم مرغ در استان حل خواهد شد.

هیچ وعده ای محقق نشده است
یکی از تولید کنندگان عمده ی مرغ وتخم مرغ در استان به خبرنگار ما می گوید: مشکل مرغ و تخم مرغ مربوط به امسال و پارسال نیست،اما امسال با توجه به شیوع کرونا این مشکل به شکل ویژه تری خود را نشان می دهد. حسین خیریه یکی از نکات مهم درباره ی مشکل ایجاد شده را عدم تامین نهاده ها می داند. از آنجایی که دولت موظف به تامین نهاده های صنعت دام و طیور است انتظار می رفت در این مدت نتیجه ای حاصل شود اما مرغداران همچنان نهاده ها را از بازار آزاد تهیه می کنند.آن نهاده ای هم که توسط دولت تامین می شود فقط برای سویا با افزایش چند برابری مواجه است.
به گفته ی وی در این بلبشوی کرونا و نهاده ها و … دست اندرکاران صنعت طیور در تهران تصمیماتی می گیرند،که باید در تمام کشور اجرایی شود اما این تصمیمات نه تنها گره ای از مشکلات صنعت طیور در استان باز نمی کند بلکه زخم های ایجاد شده را نیز بیشتر می کند.خیریه در پاسخ به اینکه خروج تخم مرغ از استان صحت دارد؟ می گوید: هر چیزی که در استان ما ارزان تر باشد اما در استان دیگری گران تر باشد، افراد را تحریک می کند تا برای کسب درآمدی متناسب با هزینه ها محصول خود را با بهترین قیمت به فروش برسانند.این تولیدکننده به این نکته نیز تاکید می کند که فراموش نکنید،که تفاوت قیمت استان ما با سایر استان ها به خروج تخم مرغ از استان منجر شده است.وی فقدان نظارت بر روند توزیع بازار نهادهها را یکی از علل نابه سامانی بازار برشمرده و می گوید: این در حالی است که توزیع نهاده به میزان کافی بر قیمت تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد به طوری که میتوان امیدوار بود که با کاهش نرخ تمام شده، مردم بتوانند مرغ با نرخ کمتری را از سطح بازار خریداری کنند.وی درباره تاثیر صادرات و خرید تضمینی مرغ بر تعادل قیمت در بازار می افزاید: اگرچه خرید تضمینی و صادرات راهگشای مقطعی تعادل قیمت در بازار به شمار میرود، اما با ایجاد سیاست گذاری مناسب میتوان به صادرات امیدواربود، در غیر این صورت اتخاذ تصمیمات خلق الساعه نتیجهای در بر ندارد.

تب گرانی
اما معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسانجنوبی تب گرانی را عامل کاهش موجودی تخم مرغ در استان می داند. چراکه مردم با تصور اینکه تخم مرغ گران خواهد شد دچار هیجان شدند و خرید بیش از نیاز انجام دادند. الیاس جویبان با اشاره به اینکه روزانه حدود ۲۲ تن تخم مرغ در استان تولید می شود درباره ی قیمت تخم مرغ اعلام می کند: بر اساس مصوبه تنظیم بازار قیمت تخم مرغ ۱۱ هزار تومان تعیین شده است. باید امیدار باشیم این تب بازار فروکش کند. وی با بیان اینکه مردم نباید با خرید زیاد نسبت به این محصول باعث عطش کاذب در بازار شوند و باید به اندازه مصرف کنند می افزاید: تاکنون تخم مرغ شهرستانهای قاینات، طبس و برخی شهرستانها از دیگر نقاط کشور تامین میشد اما در حال حاضر تولیدکنندگان استان موظف به تامین تخم مرغ در شهرستانهای استان هستند که یکی از دلایل کمبود تخم مرغ در سطح بیرجند است.اینکه این گفته ها و وعده ها تا چه اندازه عملیاتی خواهد شد را نمی دانم اما آنچه مشخص است، بحث مرغ و تخم مرغ در کشور امروز به حدی نگران کننده شده است که عده ای از آب گل آلود ایجاد شده ماهی های خوبی شکار می کنند. فقط باید امیدوار باشیم، دست مافیای نهاده های دام و طیور از سر صنعت طیور کوتاه شود . مافیایی که دست های متصل به بخش های زیادی را در پشت پرده با خود همراه دارد و به راستی امپراطوری مرغ در کشور را ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یعقوبی – ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک با تلاش دانشجویان پاکسازی شد.

بیشتر

غلامی – رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

بیشتر

عماد – رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: سند توسعه دانش‌بنیان که در

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت