اشتیاق امداد رسانی از زبان عضو بر‌تر هلال احمر بیرجند ؛ حکایت یک کار دلی

دختر جوان و پر تلاشی است. با هیجان از جاذبه های کارش، از اشتیاقش در امداد رسانی می گوید. وقتی این بیت مشهور را بر زبان می آورد ، گویی برایم تازگی دارد چون کلمه به کلمه اش را از زبان کسی می شنوم که باور دارد؛ بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند. راضیه ملایی متولد ۷۱ ، اهل یبرجند است و هشت سال است که به عنوان امدادگر ، مربی و داور به شوق خدمت به همنوعان در هلال احمر فعال است. او می گوید: ابتدا به نام فعالیت داوطلبانه وارد این عرصه شدم اما کم کم متوجه شدم حس یاری به همنوعان چه شیرین است و عضو فعال شدم. اکنون نقش دبیر کانون شاخه آزاد خواهران هلال احمر، مربی و داور استانی طرح دادرس، نجاتگر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات خراسان جنوبی را برعهده دارم. وی خاطر نشان می کند: در این میان برخورد خوب و آموزش های مسئولان هلال احمر از جمله«اسدی» که با مهربانی و اخلاق خوب مرا آموزش داده اند نیز در همراهی ام با هلال احمر بی تاثیر نبود.

آماده سازی برای سختی ها

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی همگام با آموزش و پرورش طرح مشترکی به نام دادرس (دانش آموز آماده در روزهای سخت) اجرا می کند، می افزاید: در این طرح چهار هدف یعنی تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت دنبال می شود و من با دانش آموزان پایه هشتم این طرح و آموزش را دنبال می کنم. ملایی با اشاره به اینکه مشارکت در هلال احمر هر روزش سرشار از خاطرات خوب و شیرین است، ادامه می دهد: در مدرسه کاشی نیلوفر مربی بودم هنگامی که نتایج مسابقه اعلام شد به قدری استرس داشتم که اشک بر گونه های من و دانش آموزان جاری شده بود، همین که مجری کسب رتبه نخست را اعلام کرد همراه با اشک شوق همدیگر را بغل گرفتیم تا خستگی روزهای سخت رقابت از تن ما به درآید. وی یادآور می شود: ما موفق شدیم از بین ۱۱ مدرسه ابتدا مقاوم اول در مرحله شهرستانی و استانی و در نهایت مقام چهارم کشوری را کسب کنیم. او با بیان اینکه پایه هشتم، سنی بسیار مناسب برای آموزش مباحث امدادی به دانش آموزان است، ادامه داد: در این سن هیچ وقت این آموزش ها از حافظه دانش آموزان پاک نمی شود و ماندگاری این آموزش برای خود دانش آموز و خانواده آنها در مواقع بحران بسیار ارزشمند است. وی یادآور می شود: این دانش آموزان بعد از گذراندن آموزش های لازم از قبیل پناه گیری، تخلیه اضطراری، ارزیابی و کنترل علائم حیاتی، پانسمان، بانداژ، آتل بندی، تریاژ مقدماتی حمل مصدوم، اطفای حریق و چادر زنی در مسابقات شهرستانی و سپس استانی شرکت می کنند. جوان فعال هلال احمری با بیان اینکه دانش آموزان پس از آموزش موارد فوق، در هر مدرسه گروه های ۱۴ نفره در ۱۶ ساعت، به منظور مسابقه با مدارس دیگر به جمعیت هلال احمر معرفی می شوند، ادامه می دهد: در پایان پس از مسابقه، دانش آموزان و گروه برتر راهی مسابقات استانی و سپس تیم برتر راهی مسابقات کشوری می شود. این نجاتگر جمعیت هلال احمر تاکید می کند: طرح دادرس از موثرترین طرح های ملی است که اجرای آن سبب کاهش خطرپذیری در مدارس می شود چرا که دانش‌آموزان خود امدادی را فرا گرفته و در مواقع خطر از آن استفاده می کنند.

خاطره ای از «دست های مهربان»

این جوان فعال هلال احمری در گوشه دیگر از خاطراتش از عکسی نام می برد که در زلزله کرمانشاه گرفته شده و در آن بسته لوازم التحریر در دست دختر کوچکی بود که با آرم و نوشته هلال احمر بیرجند حک شده و در فضای مجازی دست به دست می گشت. وی با اشاره به طرحی زیبا به نام «دست‌های مهربان» یاد آور می شود: در این طرح کودکان اسباب‌بازی‌های سالم خود را به کودکان مناطق کمتر‌ برخوردار اهدا می کنند. این یک حرکت بسیار زیبا و باارزش است و دیدن صحنه‌های آن می‌تواند زیبا‌ترین لحظات برای انسان‌ها را رقم بزند. به گفته وی جوانی که در کار امدادی و خیریه فعال است، می‌تواند دنیای بهتری را برای همگان فراهم کند؛ فردی که از کودکی به حیوانات علاقه‌مند است می‌تواند حامی خوبی برای حقوق حیوانات و به طریق اولی برای محیط‌زیست شود.

خانواده پشتیبان

وی با اشاره به اینکه خانواده ام همواره در این راه پشتیبان من بوده و مرا حمایت کرده اند، می گوید: گاهی به عنوان نیروی پشتیبان مخصوصا در حوادثی مثل سیل یا زلزله مجبور بودم تا ساعت ۱۰ شب در ستاد باشم اما پدر و مادر مشوق من بودند. وی می افزاید: در هلال احمر کشوری بانوان در فعالیت های امدادرسانی حضور فعال دارند حتی به عنوان سرگروه اما اینجا این طور نیست که امیدوارم ما هم روزی به این موقعیت برسیم. وی تاکید می کند: فعالیت های ورزشی و امدادی هیچ محدودیتی برای خانم ها ایجاد نمی کند من هم اکنون دوچرخه سواری می کنم و عضو تیم کوهستان هلال احمر هم هستم. ملایی خاطر نشان می کند: فعالیت در هلال احمر یک کار دلی است و تنها کسانی می توانند در این زمینه موفق باشند که از جان و دل عاشق این کار باشند. وی معتقد است: تمام خدمات هلال احمر عام المنفعه و با حفظ حرمت انسان هاست، هلال احمر مکانی است که انسان ها با سرشت خود کار می‌کنند. وی با تشکر از مسئولان هلال احمر خاطر نشان می کند: اینکه توانستم به عنوان یکی از افراد و جوانان برتر حوزه هلال احمر شوم قطعا به خاطر همت این افراد بوده که همیشه برای جوانان ارزش گذاشته و وقت می گذارند – کاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت