اخبار فرهنگی – اجتماعی

راه مدرسه سازی برای خیران را هموار کنید

مهدی آبادی- رئیس مجمع نمایندگان استان گفت: : مسئولان استان با هم اندیشی زمینی را برای ساخت مدرسه برای خیران آماده کنند و نگذارند از استان بروند.باید راه را برای خیرین مدرسه ساز هموار کنیم .
سومین تور رسانه ای اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با هدف بازدید مسئولان از پروژه های مدرسه سازی با حضور نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد. خسروی نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در این بازدید با بیان اینکه مدارس علاوه بر تعلیم به حوزه پرورشی نیز توجه کنند، گفت: پرورش در مدارس به گرد آموزش هم نمی رسد، و دل انسان از این غصه می گیرد، نباید فعالیت های پرورشی کمتر از آموزشی باشد.وی با اشاره به رعایت نشدن عدالت در توزیع امکانات بهداشتی و درمانی در مناطق گوناگون بیرجند، افزود: احداث مجتمع زیبا در شمال شهر بیرجند مایه افتخار است. رئیس مجمع نمایندگان استان با اشاره به حمایت از خیرین مدرسه ساز، عنوان کرد: مسئولان استان با هم اندیشی زمینی را برای ساخت مدرسه برای آنها آماده کنند و نگذارند از استان بروند. خسروی تصریح کرد: معماری و زیبایی در طراحی و احداث مجتمع آموزشی چهل کلاسه شهید سلیمانی در مهرشهر توسط جوانان قابل تقدیر و تشکر است.


کمبود ۷۰۰ کلاس درس در بیرجند


 مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند نیز در این بازدید با اشاره به کمبود ۷۰۰ کلاس درس در بیرجند، عنوان کرد: برای نجات دانش آموزان شهر بیرجند تمام امکانات ملی و استانی را بسیج کنیم.  یکه خانی کمبود زمین را از مهم ترین مشکلات ساخت مدرسه دانست و افزود: زمین های خالی شهر بیشتر در اختیار اوقاف و امور خیریه و بنیاد مستضعفان است که گرفتن آنها برای ساخت مدرسه کاری سخت است. وی افزود:  خیرین زیادی برای ساخت مدرسه اعلام آمادگی کردند اما چون زمین در اختیار آنها قرار نگرفت، از استان رفتند. مدیر آموزش و پرورش بیرجند با بیان اینکه سالانه ۸۰ کلاس درس باید به بیرجند اضافه شود، خاطرنشان کرد: اکنون ۷۰ واحد آموزشی دو نوبته در شهرستان  وجود دارد که نزدیک به  22 هزار دانش آموز در نوبت دوم تحصیل می کنند..

سرانه پایین آموزشی مرکز استان


مدیر کل نوسازی مدارس استان با اشاره به سرانه پایین آموزش و پرورش در بیرجند، گفت: این سرانه در کشور ۵.۲ به ازای هر دانش آموز که در مرکز استان حدود ۴ متر مربع است که سرانه پایینی است. چاوشان با بیان اینکه مهرشهر به ۱۹۰ کلاس درس نیاز دارد، عنوان کرد: در این موضوع نیازمند همکاری بیشتر اداره کل راه و شهرسازی استان برای احداث در بیرجند هستیم. وی ادامه داد: امسال ۴۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش داده شد که در سال آینده نیز همین میزان کلاس درس تحویل این اداره کل خواهد شد. مدیرکل نوسازی مدارس استان با بیان اینکه ۱۵۷  کلاس درس در ۲۷ پروژه تحویل آموزش و پرورش استان شده، عنوان کرد: ۲۲۲ پروژه با ۶۱۳ کلاس درس، پروژه های در دست اجرای این سازمان می باشد.چاوشان به حضور خیرین در ساخت پروژه های مدرسه سازی اشاره و اضافه کرد: میزان مشارکت خیرین در سال گذشته ۲۴ میلیارد تومان بود که ۷۰ درصد تحقق داشته است و امسال این میزان به ۴۷ میلیارد تومان رسید که رشد ۱۰۰ درصدی را نشان می دهد. وی ادامه داد: ۷۰ درصد از این رقم محقق شد و این در حالی است که کل اعتبار اداره کل نوسازی استان ۱۰ میلیارد بوده است.در این تور رسانه ای از مجتمع آموزشی حیات طبیه، مدرسه ۱۲ کلاسه قلم چی، مدرسه ۱۲ کلاسه شهید بصیری پور، مجتمع در حال احداث آستان قدس و… بازدید به عمل آمد.

زخم ناعلاج انتقال صنوف آلاینده در بیرجند
محمودآبادی – موضوع انتقال صنوف آلاینده از داخل شهر بیرجند،مانند مثنوی ۷۰ مَن شده که انگار قرار نیست به آخر برسد. از تاکید های استاندار سابق گرفته تا ضرب الاجل های رئیس کل دادگستری استان و البته تمام مسئولان دیگر که دستی بر آتش رفع این موضوع داشته اند، همه برای سرعت خروج این صنوف از شهر بیرجند دستور داده اند ،اما انگار هنوز قرار نیست این قصه به انتها برسد. این بار نیز در جلسه شورای شهر بیرجند موضوع اختلاف در مالکیت بخشی از اراضی سایت صنوف آلاینده بیرجند مطرح شد و اعضا از کندی روند انتقال صنوف اظهار گلایه کردند. رئیس شورای شهر بیرجند در این جلسه گفت : انتقال صنوف آلاینده از چند سال قبل مطرح شده و بر اساس آمار و اطلاعات روند آن مطلوب نیست. ابراهیم تقی‌زاده با اشاره به اینکه برای ۱۱.۵ هکتار از اراضی و سایت صنوف آلاینده ادعای وقف بودن شده است، بیان‌کرد: باید با همدلی و همراهی این مشکل را رفع کنیم تا هم نیت واقف عمل شود و هم مشکل انتقال صنوف آلاینده با سرعت انجام شود. وی با بیان اینکه پیگیری دادستان در زمینه موضوع انتقال صنوف آلاینده بسیار راهگشا است، یادآور شد: ورود جدی دادستان بیرجند در زمینه پیشگیری از جرایم و احقاق حقوق عامه جای تقدیر دارد.


صدور ۵۳۱ پروانه ساختمانی برای سایت صنوف آلاینده


محمد علی جاوید، شهردار بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: در قطعات واگذاری شده در سایت صنوف آلاینده تاکنون هزار و ۶۹ پرونده ثبت شده است که از این تعداد برای ۵۳۱ مورد پروانه ساختمانی صادر شده است. جاوید با بیان اینکه تقریباً برای ۵۰ درصد پرونده‌ها پروانه ساختمانی صادر شده است، بیان‌کرد: روند انتقال صنوف آلاینده بیرجند به هیچ وجه راضی کننده نیست. وی با اشاره به اختلافاتی که در زمینه مالکیت بخشی از اراضی سایت صنوف آلاینده بیرجند به وجود آمده است، گفت: پیشنهاد من این است که در اراضی فعلی سایت با مجوزها ما کار خود را پیش ببریم و اگر در نهایت در مراجع قضائی موضوع وقف بودن به اثبات رسید در محدوده قبرستان جدید بیرجند به اندازه ۱۱.۵ هکتار زمین برای اجرای نیت واقف اختصاص داده خواهد شد. دادخدا خدایی، رئیس اداره اوقاف شهرستان بیرجند نیز در این جلسه بیان‌کرد: اوقاف در این اختلاف مالکیت تنها بحث نظارت بر اجرای نیت واقف را پیگیری می‌کند و ممانعت دیگری ندارد. رضا حسنی صفت، عضو شورای شهر بیرجند گفت: با پیشنهاد اختصاص ۱۱.۵ هکتار در محدوده قبرستان جدید بیرجند برای اجرای نیت واقف موافق هستم. وی با بیان اینکه در این صورت هم نیت واقف اجرا شده است و هم از طرف دیگر مشکل صنوف آلاینده حل می‌شود، یادآور شد: به نظر من ثواب و اجر انتقال صنوف آلاینده از داخل شهر به محل سایت شاید حتی بیشتر از بحث اختصاص زمین برای تدفین اموات باشد. حسنی صفت یادآور شد: وجود صنوف آلاینده در داخل شهر همشهریان را با مشکل رو به رو کرده است و باید روند آن تسریع شود.  وی در زمینه گسترش آرامستان فعلی بیرجند نیز گفت: این امر از جهات مختلف چه روحی و روانی و چه سلامت و بهداشت عمومی به نفع نیست و مردم محله‌های اطراف آرامستان نیز از این جهت گلایه‌هایی دارند. دادستان عمومی و انقلاب شهر بیرجند نیز در این جلسه گفت: پایان سال ۱۴۰۰ هیچ صنف آلاینده‌ای در داخل شهر بیرجند نباشد و همه به سایت صنوف آلاینده منتقل شوند.حجت‌الاسلام علی نسایی با اشاره به اختلافات در بحث مالکیت بخشی از اراضی صنوف آلاینده و ادعای وقف بودن آن اظهار کرد: اوقاف، شهرداری، ورثه واقف در این زمینه دغدغه‌هایی دارند که باید به آن توجه شود.دادستان عمومی و انقلاب بیرجند بیان‌کرد: از طرفی ورثه واقف به دنبال اجرا شدن نیت آن مرحومه، اوقاف هم دغدغه نظارت بر اجرای نیت واقف مبنی بر تبدیل شدن آن اراضی به قبرستان عمومی و شهرداری هم بحث دغدغه اجرای صنوف آلاینده را دارد.نسایی با بیان اینکه بر اساس مباحث مطرح شده ۱۱.۵ هکتار وقف بر قبرستان عمومی شده که اکنون در محدوده سایت صنوف آلاینده است، ادامه‌داد: پیشنهاد من این است که به اندازه زمین وقف شده یعنی ۱۱.۵ هکتار در محل قبرستان جدید به این موضوع اختصاص داده شود.وی گفت: در این صورت هم به نیت واقف عمل شده و ثوابی به روح آن مرحوم می‌رسد و هم مشکل انتقال صنوف آلاینده حل می‌شود.دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با اشاره به اینکه در این زمینه همه ما باید با اغماض برخورد کنیم، اظهارکرد: اگر این اغماض وجود نداشته باشد تکرار جلسات مشکل را حل نخواهد کرد.نسایی با بیان اینکه وجود صنوف آلاینده در مرکز استان و شهر بیرجند به هیچ وجه زیبنده نیست و زمینه‌ساز نارضایتی مردم را فراهم کرده است، گفت: بعد از حل مشکل مالکیت زمین‌ها باید موضوع انتقال صنوف آلاینده به سرعت انجام گیرد و در پایان سال ۱۴۰۰ هیچ صنف آلاینده‌ای در داخل شهر نباشد.
وی یادآور شد: همچنین در سال آینده دادستان‌ها در زمینه مطالبات شهرداری‌ها ورود پیدا خواهند کرد تا شهرداری‌ها بتوانند آن را در نیازهای شهرها هزینه کنند.

چوب زرشک چشم چینی ها را گرفت
محمودآبادی- در حالی که چوب زرشک ،محصول ارزشمند خراسان جنوبی بی استفاده یا رها می شود و یا تبدیل به زغال می شود. چینی ها در صدد دستیابی به این چوب افتاده اند. یک کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به خواص قسمت‌های مختلف درخت زرشک گفت: زرشک یکی از گیاهان کم آب بر بوده که با توجه به شرایط جغرافیایی خراسان جنوبی، یکی از محصولات استراتژیک این منطقه به شمار می‌رود. محسن پویان افزود: خواص ریشه و پوست ساقه درخت زرشک فراوان است،این اجزای درخت زرشک کبد را پاک و تقویت و اعمال دستگاه گوارش را منظم می‌کند. وی با بیان اینکه همچنین سو هاضمه، بی‌اشتهایی و رماتیسم را برطرف می‌کند، اظهار کرد: برای رفع یبوست، درمان یرقان و زردی و معالجه بواسیر مفید است. پویان بیان کرد: با توجه به الیاف و رنگ خاص چوب زرشک، از آنها در هنر منبت کاری، معرق کاری و زیور آلات استفاده می‌شود. وی با بیان اینکه استفاده و فرآوری چوب زرشک در استان ناشناخته است، گفت: سالانه ده‌ها تن از این چوب به هدر می‌رود. این کارشناس گیاهان دارویی اظهار کرد: این در حالی است که چینی‌ها وارد میدان شده، چوب زرشک را خریداری کرده و بعد از فرآوری وارد ایران می‌کنند. متأسفانه نه تنها هنرمندان کمی در خراسان جنوبی نسبت به ارزش اقتصادی چوب اشرافیت دارند بلکه این ثروت پنهان برای صنعت معرق و منبت کشور هم ناشناخته بوده و اگر دیر جنبیده شود، چینی‌ها بازار پر سود فرآوری چوب زرشک را تصاحب می‌کنند.

جزئیات خسارت طوفان در استان

امتحانی – مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: شکستگی چند اصله درخت و سقوط تیر برق در برخی روستاهای طبس از جمله خسارت های طوفان بوده است. سید ابوالحسن میرجلیلی بیان کرد: پیرو اخطاریه و هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران مبنی بر وزش باد شدید، تیم های عملیاتی در حالت آماده باش قرار گرفته و هشدارهای لازم داده شد. وی با بیان اینکه سرعت وزش باد در برخی نقاط به ۹۵ کیلومتر بر ساعت رسیده است، افزود: همچنین میزان دید افقی در برخی ساعات به ۴۰۰ متر رسیده است.

کمک دو میلیارد تومانی به انجمن حمایت از زندانیان خراسان جنوبی

اعتمادیان- مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان خراسان جنوبی از کمک دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی مردم و دستگاه های اجرایی به این انجمن طی سال جاری خبر داد. هاشم اسماعیل زاده اظهار کرد: در حال حاضر پنج انجمن حمایت از زندانیان در سطح استان فعالیت می کنند. وی با بیان اینکه تعداد دو هزار خانواده زندانی تحت پوشش این انجمن ها هستند، افزود: انجمن مرکز استان با چهار شهرستان بیرجند، درمیان، خوسف و سربیشه یک هزار خانواده را تحت پوشش دارد. وی با اشاره به اینکه طی سال ۹۹ یک هزار و ۷۵۶ مورد کمک های نقدی، شش هزار و ۶۰۰ سبد غذایی توزیع و یک هزار و ۱۹۰ مورد خدمات درمانی و بهداشتی توسط انجمن ارائه شده است، گفت: در این مدت همچنین ۱۳۷ مورد اشتغال ایجاد و ۶۰ مورد اخذ رضایت شاکی نیز صورت گرفته است.

تزریق واکسن کرونا به ۶۹ نفر از سالمندان مراکز شبانه روزی بهزیستی

محمدی- مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از تزریق واکسن کرونا به ۶۹ نفر از سالمندان مراکز شبانه روزی بهزیستی استان خبر داد.علی عرب نژاد بیان کرد: اولین تزریق واکسن در مراکز تجمعی شبانه روزی تحت پوشش بهزیستی  برای سالمندان مقیم در مراکز شبانه روزی از دوشنبه، ۲۵ اسفند ماه جاری  آغاز می شود. وی ادامه داد: در این مرحله ۶۹ نفر از سالمندان و ۵۹ نفر از پرسنل مراکز سالمندان استان در شش مرکز سالمندان  شهرهای بیرجند، فردوس، قاین و طبس واکسینه می شوند. عرب نژاد افزود: از این تعداد ۴۷ سالمند و ۳۶ پرسنل از شهرستان بیرجند و ۱۱ سالمند و۴ پرسنل از فردوس و ۹ سالمند و ۱۵ پرسنل از قاین واکسینه می شوند.

امید مردم به سربازان واقعی اسلام است

یعقوبی- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: امروز تهاجم های فرهنگی و سیاسی همواره به شکل های گوناگون وجود دارد و چشم امید مردم به سربازان واقعی اسلام است. حجت الاسلام والمسلمین  عبادی در دیدار با فرمانده هوا و فضای سپاه پاسداران در خراسان جنوبی با بیان اینکه فتنه های آخرالزمان بسیار سنگین است، اظهار کرد: امروز چشم امید مردم به شما سربازان واقعی اسلام است.

استقبال کم داوطلبان شوراهای اسلامی از ثبت نام الکترونیکی

خیرآبادی- تاکنون تنها ۸ نفر از داوطلبان انتخابات شورا‌های اسلامی شهر در خراسان جنوبی از روش الکترونیکی ثبت نام خود را انجام داده اند. قهرمانی مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان جنوبی گفت: تا عصر دیروز ۲۰ نفر از طریق شیوه‌های اعلام شده برای ثبت نام، در انتخابات شورا‌های اسلامی شهر نام نویسی کرده اند.قهرمانی با اشاره به اینکه ثبت نام تا روز ۲۶ اسفند ماه ادامه دارد، عنوان کرد: از این تعداد ۱۲ نفر در فرمانداری‌ها ثبت نام خود را انجام داده اند و ۸ نفر دیگر نیز با حضور در دفاتر پیشخوان و روش‌های الکترونیکی نام نویسی خود را انجام داده اند. وی  تصریح کرد: ۱۹ نفر از افراد ثبت نام شده آقا و یک نفر خانم هستند. ثبت نام داوطلبان شورا‌های اسلامی روستا‌ها نیز از ۱۶ فروردین ماه در بخشداری‌ها آغاز خواهد شد.

افزایش جان باختگان کرونا به ۷۶۲ مورد در خراسان جنوبی

در ۲۴ ساعت گذشته با ثبت یک مورد فوت جدید ناشی از بیماری کرونا، آمار قربانیان این بیماری در خراسان جنوبی به ۷۶۲ نفر افزایش یافت.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه روز گذشته از ۵۸ آزمایش کرونا در استان ، آزمایش ۳ نفر مثبت قطعی اعلام شد، گفت: از ۳ مبتلای جدید به کرونا، ۲ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و یک نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند. دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد دو مورد از بیرجند و یک مورد از طبس گزارش شد و سایر شهرستان‌ها مورد جدیدی از کرونا گزارش نکردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت