اخبار فرهنگی – اجتماعی

آغاز پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان

یعقوبی- طی مراسمی به شکل ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور طرح انتقال آب از خلیج فارس به خراسان جنوبی تحت عنوان خط لوله امید آغاز شد. به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته طی مراسم ویدئوکنفرانس با حضور رئیس جمهور طرح انتقال آب از خلیج فارس به خراسان جنوبی آغاز شد که برای این پروژه ۱۲۸ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و هفت استان کشور از نعمات آن بهره مند خواهند شد. رئیس جمهور در آیین افتتاح این طرح گفت: با افتتاح طرح انتقال آب، کار بسیار بزرگی در دولت دوازدهم صورت گرفت؛ طرحی که آرزوی دیرینه مردم اصفهان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی بود. او افزود: با بهره برداری از این طرح، آب پایدار برای توسعه صنایع در اختیار مردم این استان ها قرار می گیرد. از جمله نعمات طرح انتقال آب تثبیت جمعیت و اشتغالزایی برای مردم منطقه است. این طرح شامل ۴ خط لوله است که خراسان جنوبی در مسیر خط لوله دوم قرار دارد و ارزش سرمایه گذاری این خط لوله هزار و ۵۵۰ کیلومتری ۴۷ هزار میلیارد تومان است و ۱۸ ایستگاه پمپاژ دارد. خط لوله دوم قابلیت انتقال  230 میلیون متر مکعب آب در سال و اشتغال برای ۳۰ هزار نفر را دارد. این خط لوله تاکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

قانون جامع حدنگاری در استان اولویت گرفت
محمودآبادی- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: قانون جامع حدنگار (کاداستر) باید در استان عملیاتی شود و دستگاه‌های اجرایی نسبت به تحقق این امر اهتمام ویژه داشته باشند.حجت الاسلام یدا… وحدانی‌نیا در دومین نشست تخصصی درباره موضوع اجرای کامل ماده ۹ قانون جامع حدنگار (کاداستر) که در دادگستری استان برگزار شد افزود: یکی از دلایل ورود پرونده‌ها به دستگاه قضایی مشکلات مربوط به حوزه ثبت اسناد و املاک است که باید در راستای قضازدایی این مهم مورد توجه قرار گیرد. وی تصریح کرد: اینکه چرا با وجود قانون آن طور که باید شاهد بر اجرای قانون نیستیم برمی‌گردد به این موضوع که برخی دستگاه‌ها دستورالعمل‌ها را اجرایی کردند اما برخی از آنها مانده است. وی افزود: گلایه‌مندی‌هایی از حوزه ثبت اسناد و املاک است که اهتمام و اراده جدی در این حوزه وجود ندارد در حالی که حدنگار هزینه‌ای ندارد اما فقدان اراده در اجرای این قانون وجود دارد. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی افزود: ما در حوزه اقتصاد به دنبال تضمین امنیت سرمایه‌گذاری در استان هستیم که این مهم با قانون حدنگار محقق خواهد شد.


افزایش ۳۹ درصدی صدور اسناد

 
کارشناس مسئول کاداستر اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی هم گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۳ هزار و ۸۸۳ سند را صادر کردیم که نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد افزایش داشته است. اسماعیل عطایی افزود: سال گذشته ۲۴ هزار سند صادر شد و امسال در ثبت اسناد رتبه سوم کشوری را کسب کردیم. در زمینه اسناد صادره دولتی سال گذشته هزار و ۶۰۶ سند به ثبت رسید که امسال این آمار به چهار هزار سند رسیده است. عطایی گفت: باید پلاک‌های اراضی ملی را مشاور طرح به اتمام برساند که زمان‌بر است و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دولتی داریم که دستگاه‌هایی مانند ارتش که زمین‌های زیادی دارند باید بیشتر همکاری کنند.

خلاء جدی در حوزه جذب سرمایهگذاری


معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: با تدوین طرح «اطلس سرمایه‌گذاری» به این سوال پاسخ داده می‌شود که کدام نقطه از استان کمترین تعارض و تداخل را برای تشکیل یک واحد سرمایه‌گذاری دارد. محمد بهروزی افزود: حجم سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان جنوبی با وجود همه ظرفیت‌ها کمتر از یک میلیارد دلار بوده در حالی که تخمین سهم استان ۱۵ میلیارد دلار است. وی اظهار داشت: این مساله مهم نشان می‌دهد که در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خلاء جدی وجود دارد و در شروع کسب و کار و واگذاری اراضی مشکل داریم که باید به آن پاسخ داد.معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری احصا و سند آمایش استان امضا می‌شود و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد اما برای جانمایی با مشکل مواجه بوده‌ایم و به همین دلیل اطلس جامع سرمایه‌گذاری استان مورد توجه قرار گرفت.وی افزود: در این طرح می‌خواهیم به این سوال سرمایه‌گذار پاسخ دهیم که کدام نقطه از استان کمترین تعارض و تداخل برای تشکیل یک واحد سرمایه‌گذاری را دارد.بهروزی بیان کرد: مرکز خدمات سرمایه‌گذاری با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اقدام به اخذ اطلاعات جی. آی. اس (سامانه اطلاعات جغرافیایی) کرد که در استان ۱۵ میلیون هکتار وسعت اراضی شناسایی شد و حجم زیادی از پردازش و اطلاعات را در بر گرفت. بهروزی الزامات امنیتی، نبود استاندارد واحد، نقص در اطلاعات، وجود تعارضات، مقاومت و عدم نبود همکاری و حجم بالای اطلاعات را از مهمترین چالش‌ها در زمینه تهیه اطلس سرمایه‌گذاری برشمرد. وی گفت: اطلاعات در تمامی لکه‌ها مشخص شده که ظرفیت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در هر منطقه مشخص باشد و این موارد از هواشناسی تا نزدیکی به زیرساخت‌ها لحاظ شده است.

مردم نگران تأمین، کالاهای اساسی نباشند
خیرآبادی- استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: تمامی کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم تأمین شده و مردم نگران کمبود کالا‌ها نباشند.ملانوری در حاشیه نشست استانداران با وزیر کشور و وزیر جهاد کشاورزی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، از مردم خواست: بیش از نیازشان، اقلام اساسی را خریداری نکنند.  وی با بیان کالا‌های مورد نیاز مردم از جمله روغن جامد و مایع بیش از مدت مشابه پارسال در بازار توزیع شده و یا در حال توزیع است، افزود: در برخی مناطق مدیریت ناکافی و در برخی موارد خرید بیش از نیاز از سوی مردم،باعث این مشکل شده که به مردم اطمینان می‌دهیم کمبود کالا در استان نداریم و مردم نگران نباشند و به اندازه خرید کنند. وی همچنین در خصوص سفر‌های نوروزی گفت: سفر‌های نوروزی با توجه به این‌که در شرایط کرونا هستیم لازم است، همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.  به گفته وی با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا تردد در شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع است و اما توصیه جدی ما عدم انجام سفر است. مردم ایام نوروز امسال را هم سعی کنند در منزل بمانند و از سفر‌های غیرضرور خودداری کنند. استاندار گفت: با توجه به این‌که ایران یکی از کشور‌های پیشگام در کنترل کرونا در جهان است و ابتلا و مرگ‌ و میر‌ها کاهش‌یافته باید در این ایام پرتردد هم پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

مراسم آغاز به کار ۳ خانه هلال در خراسان جنوبی

محمدی- رضا سلم آبادی، مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: هدف اصلی از اجرای طرح ملی یاس ارتقای عزت نفس، پذیرش مسئولیت اجتماعی، توانمندسازی ارتباطات گروهی، مشارکت اجتماعی، ایجاد انگیزه برای فراگیری امداد و کمک‌های اولیه و ترویج فرهنگ خودامدادی است. وی گفت: از ظرفیت هلال احمر در این طرح برای توانمندسازی مددجویان و آموزش استفاده خواهد شد.مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی گفت : با حمایت مالی و معنوی کمیته امداد و با استفاده از ظرفیت نیروهای جمعیت هلال احمر  مددجویان و افراد آسیب پذیر تحت پوشش خدمات آموزشی قرار می گیرند که می توان از این فرصت در بحران ها و بلایای طبیعی نیز استفاده کرد.  محمدرضا رضایی در ادامه افزود: در استان خراسان جنوبی ۳ خانه هلال با ۴۲ فراگیر  شروع به کار کرده است.
 طرح ملی یاس به صورت پایلوت در سه نقطه از شهرستان درمیان  در  قهستان، طبس مسینا و روستای بورنگ اجرا شده است. فائزه موهبتی، معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی و مسئول دبیرخانه کشوری طرح ملی یاس (یاوران آسیب ستیز) در این مراسم گفت: مددجویان و افراد زیر پوشش کمیته امداد در این خانه‌ها از آموزش‌های لازم برخوردار شده، سازماندهی و به‌کارگیری می‌شوند که می‌توان از این فرصت در بحران‌ها و بلایای طبیعی نیز بهره گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: به لطف خدا در سال ۱۴۰۳ هر ماه یک

بیشتر

آدینه – پیش از ظهر دیروز نشست خبری شورای شهر با حضور خبرنگاران برگزار شد.عبدالرزاق

بیشتر

خودکار – مدیرعامل شرکت آبفای خراسان جنوبی گفت: استفاده کنندگان غیرمجاز از آب در سطح

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت