اخبار استانی

تایید صلاحیت ۵۰۵۶ داوطلب شوراهای اسلامی روستا

حسین پور دبیر هیئت عالی نظارت شورا‌های اسلامی خراسان جنوبی گفت: از ۵ هزار و ۳۲۱ داوطلبان ثبت نام شده برای این شورا در استان، هیئت نظارت بخش، صلاحیت ۱۵۴ نفر و هیئت اجرایی، صلاحیت ۷۱ نفر را رد کرده اند که بدین ترتیب ۵ هزار و ۵۶ نفر تایید صلاحیت شدند.


فعالیت ۶ تور گردشگری دراستان ممنوع شد


رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در دستور قضایی به مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان، دستور ممنوعیت فعالیت ۶ تور گردشگری را صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: نظر به اینکه متاسفانه تورهای گردشگری در سال‌های اخیر با حضور در استان به ویژه مناطق گردشگری شهرستان طبس به لحاظ عدم رعایت شئونات دینی موجبات جریحه‌دار شدن عفت عمومی و اعتقادات دینی مردم متدین و ولایتمدار استان خراسان جنوبی را فراهم و تصاویر مبتذل گردشگران را نیز به منظور سودجویی و جلب نظر مشتریان خاص در فضای مجازی منتشر کرده بودند، جهت جلوگیری از ادامه روند نابسامان فعلی، رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی طی دستور قضایی به مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی اعلام داشت که مقرر می‌دارد از اول خرداد ۱۴۰۰ تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ هرگونه حضور یا فعالیت تورهای گردشگری ذیل الذکر در خراسان جنوبی ممنوع است. حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در این دستور قضایی تاکید کرد: بدیهی است ماموران انتظامی و ضابطین دادگستری موظفند در صورت مشاهده فعالیت این تورها در استان در مبادی ورودی استان از ورود آنها جلوگیری کنند و آنها را به مبدا عودت دهند. وی متذکر شد: به نحو مقتضی مراتب به مدیران تورهای مشمول ممنوعیت اعلام تا از پذیرش گردشگر به مقصد این استان تا پایان دوره ممنوعیت خودداری کنند و مسئولیت ناشی از عدم رعایت مفاد آن به عهده آنها خواهد بود. بنابر این گزارش فعالیت تورهای گردشگری ایران زمین، آرند تور، آس تور، دنالی، ژیوار البرز و مایا سافاری به مدت یک سال از سوی دادگستری خراسان جنوبی در این استان ممنوع اعلام شد.


حذف همه مدارس کانکسی با بیش از ۱۰ دانش آموز


همه مدارس کانکسی با بیش از ۱۰ دانش آموز خراسان جنوبی تا مهر ۱۴۰۰ حذف و مدارس ثابت جایگزین آن‌ها می‌شود. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: ۵۹ مدرسه کانکسی با بیش از ۱۰ دانش آموز در خراسان جنوبی وجود دارد که عملیات احداث مدارس ثابت جایگزین برای آن‌ها با مشارکت بنیاد برکت در دست اجراست و پیش بینی می‌شود تا مهر ماه به بهره برداری برسد. چاوشان همچنین با بیان اینکه ۲۴۶ مدرسه عشایری با ۶۰۶ کلاس درس در خراسان جنوبی وجود دارد که ۷ مدرسه کانکسی هستند گفت: برخی از این مدارس ثابت در دست احداث، در مناطق عشایری جایگزین مدارس کانکسی می‌شوند. وی افزود: ۵۰ مدرسه کانکسی زیر ۱۰ دانش آموز خراسان جنوبی هم بر اساس برآورد جمعیت دانش آموزی و تایید اداره آموزش و پرورش شهرستان در آینده برای جایگزینی مدارس آجری ثابت در دستور کار قرار خواهد گرفت.


سایت مدیریت پسماند شهر بیرجند امسال راه‌اندازی می‌شود


مدیر امور پسماند شهرداری بیرجند گفت: سایت مدیریت پسماند این شهرداری ۹۵ درصد پیشرفت دارد و نیمه نخست امسال افتتاح می‌شود. لطایفی افزود: تاکنون سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تکمیل طرح‌های این سایت هزینه شده و مناقصه آسفالت آن در حال انجام است. وی بیان کرد: راه‌اندازی خط تفکیک صنعتی پسماند در سایت مدیریت پسماند شهرداری بیرجند نیز با اعتبار هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در حال اجراست که با در نظر گرفتن پیشرفت این خط در مجموع سایت مدیریت پسماند شهرداری ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مدیر امور پسماند شهرداری بیرجند کاهش آلودگی، بهره‌برداری بیشتر از زباله، تولید کمپوست و کاهش هزینه تفکیک و بازیافت زباله را از مزایای این طرح ذکر کرد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا تولید زباله در شهر بیرجند بیش از پنج درصد افزایش یافته است و روزانه ۹۵ تا ۱۰۰ تن زباله در مرکز استان تولید می‌شود. وی اضافه کرد: دفع زباله‌های بیمارستانی در سایت شهرداری بیرجند با رعایت تمامی پروتکل‌های ابلاغی از سوی مراکز بهداشت و اداره کل حفاظت محیط زیست استان انجام می‌شود. لطایفی گفت: همیشه دفع زباله‌های بیمارستانی با عملیات آهک و خاک‌پاشی دفن می‌شد اما با شیوع ویروس کرونا محلول خاک و آهک را افزایش دادیم. وی افزود: در حال حاضر دفع زباله‌های بیمارستانی با توجه به شیوع کرونا دو مرتبه در روز انجام می‌شود در صورتی که قبلا این کار روزانه انجام می‌شد.


معرفی ۳۵۰ نفر از اصناف آسیب دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات


رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی گفت: با مصوبه استاندار خراسان جنوبی ۳۵۰ نفر از اصناف آسیب دیده از کرونا با اولویت زنان سرپرست خانوار برای دریافت تسهیلات معرفی شدند. رضا علیزاده اظهارکرد: براساس تصمیمی که در جلسه با استاندار خراسان‌جنوبی برای پیگیری مشکلات اصناف که به واسطه محدودیت‌های کرونایی به وجود آمد، گرفته شد ۳۵۰ زن سرپرست خانوار که متولی یک صنف بوده‌اند، برای دریافت وام معرفی شدند. رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: مبلغ این تسهیلات دو میلیون تومان است که نمی‌تواند ذره‌ای از مشکلات اقتصادی اصناف را کاهش دهد. علیزاده با اشاره به برخی دیگر از وعده‌های سازمان‌ها و نهادهای متولی برای کاهش مشکلات اصناف در جلسه با استاندار ادامه‌داد: یکی از این وعده‌ها عدم قطعی برق آب و برق و گاز اصناف تا دو هفته بعد از پایان محدودیت‌ها بود که خوشبختانه اخطار قطعی در این زمینه نداشتیم. وی با بیان اینکه امیدواریم با بهبود شرایط از نظر وضعیت شیوع کرونا وضعیت کسب و کارهای اصناف نیز رونق گیرد، گفت: اصناف در شرایط کرونایی از لحاظ آسیب دیدگی اقتصادی در وضعیت‌های متفاوتی بودند چرا که اعمال محدودیت‌ها نیز بر آنان متفاوت بود. رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی اظهارکرد: به عنوان مثال اصنافی که فروش مواد غذایی و یا تعمیرکاران را داشتند هیچگاه با اعمال محدودیت رو به رو نبودند ولی از جنبه دیگر فروش پوشاک و … بسیار از منظر اقتصادی آسیب دیدند که حمایت‌های از آنان نیز باید متفاوت باشد.

فراخوان پویش دانش آموزی رای اولی‌ها

به منظور مشارکت حداکثری دانش آموزان رای اولی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری پویش دانش آموزی رأی اولی‌ها هم زمان با سراسر کشور راه اندازی شده است.جعفری معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان با بیان این که در این پویش سوالاتی مانند “چرا در انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت می‌کنید؟ و معیار شما برای رئیس جمهور منتخب چیست؟ “ مطرح است، گفت: در این پویش از دانش آموزان خواسته شده تا احساس و شوق خود را در سن تکلیف سیاسی و حضور در انتخابات بنویسند


لطفا واکسن خاصی را طلب نکنید!

ایسنا – تزریق واکسن کرونا به سالمندان ادامه دارد و آن چیزی که می‌تواند روند آن را سریع تر کند، همراهی مردم است چراکه درخواست نوع خاصی از واکسن نه تنها شرایط را سخت تر می‌کند بلکه باعث روند کند واکسیناسیون خواهد شد.تزریق واکسن کرونا طبق پروتکل‌های تعیین شده از سوی وزارت بهداشت در حال انجام است . ابتدا به دلیل آسیب‌پذیری گروه‌های سالمند، از این گروه‌ها آغاز شده و همین طور ادامه دارد. برای آشنایی با نحوه تزریق واکسن به یکی از پایگاه‌های سلامت شمال شهر بیرجند رفتیم. سالمندان به ترتیب در حال مراجعه بودند و بدون تجمع واکسن را دریافت کرده، کمی توقف می‌کردند و سپس خارج می‌شوند. مراقبان سلامت به جامعه هدف منطقه خود زنگ زده، ساعت و زمان دقیق مراجعه را مشخص کرده و از سالمندان می‌خواستند در این زمان تعیین شده همراه یک نفر مراجعه کنند.

حس کردم هنوز زنده‌ام!

پیرمردی که برای تزریق مراجعه کرده بود، واکسن خود را زد؛ دست به دعا برداشت و گفت: خدا خیرشان دهد و بعد دعاهایی نصیب کادر درمان و وزیر بهداشت کرد.چقدر زیبا بود این دعاها. مراقب سلامت از او خواست در سالن منتظر بنشیند تا اگر در نیم ساعت بعدی علائمی داشت به او رسیدگی شود. در طول مدت نیم ساعت در حال دعا و ذکر بود برای بیماران و کادر درمان. می‌گفت: وقتی به من زنگ زدند که برای تزریق واکسن مراجعه کن احساس کردم هنوز وجود دارم و هنوز مسئولان کشور دلشان برای من می‌تپد؛ احساس کردم هنوز زنده‌ام. نیم ساعتش که تمام شد و دید علائمی ندارد با معاینه مراقبان سلامت با پایی که به کندی پیش می‌رفت، مرکز را ترک کرد اما دعا بر لب داشت. آن طرف تر زن و شوهر سالمندی دست در دست یکدیگر برای تزریق آمده بودند. آنان نیز با کمی ترس وارد اتاق شدند و وقتی تزریق تمام شد مسرورتر از قبل بودند. تا مرا دیدند خواستند از مردم بخواهم تا هر آنچه وزارت بهداشت خواسته انجام دهند و براساس پروتکل‌ها واکسن خود را تزریق کنند. مراقبان سلامت توصیه می‌کنند پس از تزریق واکسن کرونا، اشخاص به مدت نیم ساعت در یک مرکز بهداشت و درمان تحت نظر قرار گیرند، زیرا عوارض اصلی واکسیناسیون در این بازه زمانی اتفاق می‌افتد.ضعف، بی حالی و سرگیجه، تهوع، استفراغ، غش کردن، برخی از واکنش‌های آلرژیک مانند خارش، اختلالات تنفسی و کوتاهی تنفس از جمله عوارض تزریق واکسن است. تداوم عوارض تزریق واکسن بعد از یک هفته باید به پزشک اطلاع داده شود.

حجم سنگین عملیات واکسیناسیون کرونا و ضرورت کمک دستگاه‌ها

امیرمهدی زنگویی مطلق، رئیس مرکز بهداشت بیرجند پیش از این گفته بود: در شهرستان بیرجند ۲۰۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال واجد شرایط واکسیناسیون کرونا هستند که در دو نوبت باید ۴۰۰ هزار دوز واکسن به آن‌ها تزریق شود. وی به حجم سنگین عملیات واکسیناسیون کرونا در بیرجند اشاره کرد و از تمامی دستگاه‌های اجرایی خواست مرکز بهداشت را در تسهیل واکسیناسیون یاری کنند. زنگویی مطلق با اشاره به وجود ۴ هزار سالمند بالای ۸۰ سال در بیرجند افزود: واکسیناسیون کرونای ۳ هزار و ۳۰۰ نفر در شهرستان بیرجند انجام شده و با وجود فراخوان مابقی افراد، هنوز کسی مراجعه نکرده است. وی خاطرنشان کرد: کمبود واکسن در خراسان جنوبی نداریم و برای بیماران خاص و سالمندانی که توانایی مراجعه حضوری ندارند، تیم‌های سیار پیش بینی شده است تا امکان حضور آنان در مراکز تجمیعی فراهم شود.

کمبود واکسن شایعه است

غلامرضا شریف‌زاده، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ۲۹ اردیبهشت‌ماه، واکسیناسیون کرونا ویژه افراد بالای ۷۵ سال در استان آغاز شده است. وی افزود: محموله جدید واکسن از هفته گذشته وارد خراسان جنوبی شده و این امر روند تزریق را سرعت بخشیده و مشکلی از نطر توزیع واکسن نداریم. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی با بیان اینکه روند واکسیناسیون باتوجه به جمعیت مطلوب است، تصریح کرد: مراکز تجمیعی واکسیناسیون در استان در حال افزایش است و هر مکانی را که انتخاب کنیم باید حتماً شرایط لازم را داشته باشد تا افراد بتوانند پس از واکسن نیز توقف کنند.

درخواست عجیب سالمندان

کامبیز مهدی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز چندی پیش به خبرنگاران گفت: در برخی از شهرستان‌ها افراد بالای ۸۰ سال برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند چراکه علت عدم مراجعه در این شهرستان‌ها درخواست نوع خاصی از واکسن کرونا است و تزریق واکسن موجود مورد پذیرش گروه هدف نیست. وی با بیان اینکه عدم پذیرش نوع واکسن موجود توسط سالمندان، در فرآیند واکسیناسیون مشکل ایجاد می‌کند، بیان کرد: بر اساس سند واکسیناسیون کرونا و طبق دستور وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی زمانی واکسیناسیون گروه سنی پایین‌تر را می‌توانند آغاز کند که تزریق واکسن برای گروه سنی بالای ۸۰ به درصد خاصی برسد.

نگذارید روند واکسیناسیون کند پیش رود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: در بعضی از شهرستان ‌ها درخواست دریافت واکسن کرونا در افراد بالای ۸۰ سال تمام شده، اما پوشش واکسن کرونا به ۵۰ درصد نرسیده است. وی با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی پهناور است، یادآور شد: مشکل کمبود واکسن در استان وجود ندارد، اما دیگر مراجعه کننده‌ای برای تزریق این نوع واکسن وجود ندارد.اکنون واکسیناسیون کرونا با روندی مطلوب در حال پیش روی است؛ صحبت‌هایی نظیر “من این واکسن را نمی‌زنم” یا “واکسن نوع دیگری را به من تزریق کنید”؛ نه تنها زخمی را مرهم نمی‌بخشد بلکه برای خود و هم نوعانمان زخمی جدید می‌تراشد؛ در این آشفته بازار بیماری، مراقب یکدیگر باشیم.


شناسایی ۱۰ مبتلای جدید به ویروس کرونا در استان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۹ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۱۰ بیمار جدید شامل ۵ مورد بستری و ۵ مورد سرپایی شناسایی شدند. مهدی زاده افزود: از این تعداد ۸ مورد از بیرجند و دو مورد از قاینات شناسایی شد. وی افزود: هم اکنون از ۲۰۰ بیمار بستری در بخش‌های عفونی بیمارستان‌های خراسان جنوبی ۸۸ بیمار مبتلا به کرونا هستند.


گردش استاندار و مدیران استانی در بافت تاریخی بیرجند


اصغری مقدم- استاندار خراسان جنوبی و رئیس فدراسیون روستایی و بازی های بومی و محلی روز گذشته از بافت تاریخی مرکز استان بازدید کردند. در این بازدید نخستین موزه تخصصی لباس محلی و منسوجات کشور در بیرجند نیز افتتاح شد. این موزه که با هدف گردآوری لباس‌های محلی از طریق خریداری یا به امانت گرفتن راه‌اندازی شد، به بازآفرینی و احیای انواع لباس‌های محلی استان نیز می‌پردازد. موزه لباس و منسوجات سنتی از این پس میزبان گردشگرانی خواهد بود که علاقه‌مند به شناخت فرهنگ غنی جنوب خراسان هستند. تالار نمایش، کارگاه پارچه‌بافی سنتی، پوشش‌های مناطق مختلف خراسان جنوبی، عکاسخانه و خیاط خانه از بخش‌های این موزه است و انواع لباس‌های ابریشمی دستباف، اطلس، کرباس، برک، قارت و عروس همچنین پارچه‌های سنتی برک، کرباس و مله به نمایش گذاشته شده است. ملانوری نیز در ادامه بازدید از بافت تاریخی بیرجند از موزه تاریخ طبیعی و خانه بی بی مرادی در بافت قدیم شهر بیرجند بازدید کرد. ساخت این خانه مانند سایر خانه‌های قدیمی براساس شیوه خانه‌سازی سنتی ایرانی انجام شده و در این بنا که اتاق‌هایی کوچک اطراف آن را فرا گرفته، تاریخ طبیعی این خطه با نمایش انواع فسیل به نمایش گذاشته شده است. خانه فروتنی و موزه عروسک از دیگر مکان‌هایی بود که مورد بازدید استاندار و هیات همراه قرار گرفت که در مرکز بافت تاریخی شهر بیرجند و از بناهای فاخر با ویژگی‌های معماری مناطق گرم و خشک ایران است.

موزه تاریخ سیاسی استان در ارگ کلاه فرنگی راه اندازی شود

استاندار خراسان جنوبی در جلسه بررسی وضعیت صنعت گردشگری استان گفت: با توجه به موقعیت و پیشینه ارگ کلاه فرنگی بیرجند، موزه تاریخ سیاسی استان در این مجموعه راه اندازی شود. ملانوری خاطرنشان کرد: با عنایت به تعدد و پراکندگی جاذبه های گردشگری در سطح استان، این حوزه یکی از محورها و پیشران های توسعه می باشد. وی تأکید کرد: وجود ۴ اثر ثبت جهانی، بیش از ۹۰۰ اثر ثبت ملی و هزار و ۵۰۰ اثر شناسایی شده نشان می دهد شرایط خوبی به لحاظ گردشگری در استان داریم.

راه اندازی مرکز آموزش بازی های بومی محلی در استان

همچنین استاندار خراسان جنوبی راه‌اندازی مرکز آموزش بازی‌های بومی و محلی در این استان را خواستار شد و گفت: این مرکز می‌تواند با مشارکت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، فدراسیون و سایر مراکز فعال شود و به تربیت مربی و ورزشکار بپردازد. ملانوری افزود: ما باید به این سمت برویم که هر خانه یک تیم ورزش بومی‌ و محلی داشته باشد و همه اعضای خانواده هم عضو این تیم باشند تا چنانچه مسابقه‌ای برگزار نشد، همه اعضای این تیم‌ها بتوانند در دورهمی‌ها با هم به مسابقه بپردازند و لحظات شادی داشته باشند. وی افزود: ورزش‌های محلی و بومی در راستای فرهنگ اصیل و سنتی بوده، با آداب و رسوم ما ارتباط دارند و صرفا ورزشی برای تقویت قوای جسمانی نیستند، علاوه بر اینکه کم‌هزینه هستند و نیاز به امکانات بزرگ و پیشرفته هم ندارند.

خاطرات یادگاران دفاع مقدس ماندگار شود

ملانوری روز شنبه نیز در مراسم رونمایی از تولیدات حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: کسانی که امروز در قالب تالیف کتاب و ایجاد فضاهای ماندگار برای بیان واقعیت‌های دفاع مقدس اقدام می‌کنند، اجری کمتر از رزمندگان ندارند. ملانوری افزود: حضور ایثارگران، جانبازان، آزادگان و خانواده‌های شهدا فرصتی برای بهره‌برداری از ظرفیت آنان است و خاطرات این عزیزان باید در کتاب‌ها ماندگار شود تا نسل‌های بعد از آن بهره‌برداری کنند. وی با قدردانی از حوزه هنری برای این اقدام فرهنگی و تولید کتاب و نماهنگ مرتبط با دفاع مقدس افزود: این اقدام حوزه هنری در زمینه ماندگاری فرهنگ ایثار و شهادت، در کنار فعالیت‌های خوبی که در حوزه هنر و فرهنگ انجام داده، بسیار ارزشمند است.


روند واکسیناسیون کرونا در استان سرعت می‌گیرد


رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: حدود ۲۲ هزار دوز واکسن جدید طی دو روز گذشته به استان خراسان جنوبی تحویل شد و با ورود این تعداد واکسن کرونا، روند واکسیناسیون در استان تسریع خواهد شد. محمد دهقانی بیان کرد: گروه سنی ۸۰ سال به بالا در هر ساعت از فعالیت مراکز تجمیعی بدون اخذ نوبت می‌توانند برای تزریق واکسن به این مراکز مراجعه کنند. وی افزود: گروه سنی ۷۵ تا ۷۹ سال براساس تماس تلفنی مراقبین سلامت فراخوان می‌شوند و در بازه زمانی مشخص شده، برای تزریق واکسن به مراکز تجمیعی مراجعه می‌کنند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین گروه سنی ۷۰ تا ۷۴ سال با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند و طی یک مدت کوتاه پیامکی برای آنها ارسال خواهد شد که زمان و مکان تزریق واکسن مشخص و براساس آن زمان‌بندی، به مراکز تزریق واکسن مراجعه و واکسیناسیون انجام خواهد شد. وی افزود: خوشبختانه چهار مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در استان خراسان جنوبی راه‌اندازی شده که یک مرکز در بیرجند در پردیس دانشگاه علوم پزشکی و سه مرکز در شهرستان‌های قاینات، فردوس و طبس فعال است که روند واکسیناسیون را تسریع خواهد کرد. دهقانی گفت: همچنین طی یکی دو روز آینده با کمک بسیج، سپاه و شهرداری بیرجند، مرکز واکسیناسیون خودرویی در محل چهارشنبه‌بازار شهر بیرجند راه‌اندازی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت