اخبار استانی

عدم دریافت وجه نقد از والدین کلاس اولی در هنگام ثبت نام

واقعی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: هیچگونه وجه نقدی از والدین کلاس اولی در هنگام ثبت نام دانش آموز دریافت نمی‌شود. وی افزود: ثبت نام پایه اول ابتدایی علاوه بر روش الکترونیکی به صورت حضوری نیز انجام می‌شود.


امکان ثبت درخواست تعویض شناسنامه تا ۴۸ ساعت قبل از انتخابات

مدیرکل ثبت احوال استان گفت: ثبت درخواست تعویض شناسنامه تا ۴۸ ساعت قبل از انتخابات امکانپذیر است. مهرآوربا تأکید بر اینکه افراد فاقد شناسنامه هرچه سریعتر برای ثبت درخواست تعویض شناسنامه اقدام کنند، گفت: براساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور تا ۲۵ خرداد امکان دریافت درخواست از متقاضیان وجود دارد.

افزایش ۲۰ درصدی اجاره مسکن


بازار- متأسفانه افزایش روز افزون اجاره بهاء موجب شده که مستأجران در خراسان جنوبی بیش از نیمی از درآمد خود را برای این امر پرداخت کنند. هر چند تورم افسار گسیخته، بی‌مبالاتی‌ها نسبت به نظارت بر قیمت‌ها و حقوق پایین قشر کارگر و کارمند توان اقتصادی مردم را به شدت کاهش داده ولی به نظر می‌رسد بیش از همه این مبلغ اجاره بهاء است که در حقیقت درآمد مستأجران را به معنای واقعی می‌بلعد. بسیاری از مردم معتقدند اگر هزینه اجاره‌بهاء نباشد شاید بتوانند با همین درآمد پایین‌شان به گونه‌ای با هزینه‌های زندگی سرکنند ولی وقتی بالغ بر نیمی از درآمدشان برای اجاره خانه می‌رود، توان اقتصادی دیگری باقی نمی‌ماند.در این میان زوج‌های جوان بیش از دیگران سختی این اجاره بهاء‌ها را تحمل می‌کنند.

توان رهن کامل منزل نداریم

مهدی یوسفی که چند ماهی از عقد او و همسرش می‌گذرد و برای شروع زندگی به دنبال خانه‌ای متناسب با شرایط اقتصادی خود است، اظهارکرد: بسیاری از صاحب خانه‌ها تنها رهن کامل قبول می‌کنند. یوسفی بیان‌کرد: رهن کامل هم مبلغی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان است که برای ما که تازه کسب و کاری راه انداخته و زندگی مشترک را شروع کرده‌ایم بسیار زیاد است و از طرف دیگر بحث‌هایی درباره شرعی بودن رهن کامل مطرح است. وی ادامه‌داد: اگر هم رهن کامل مطرح نباشد با مبالغی در حدود ۶۰۰ هزار تومان اجاره و ۲۰ میلیون رهن خانه اجاره می‌دهند که نسبت به ماه‌های قبل بسیار زیاد است و باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود. این شهروند خراسان‌جنوبی گفت: در نهایت در حاشیه شهر بیرجند می‌توانیم خانه‌ای با سه میلیون رهن و ۸۰۰ تومان اجاره پیدا کنیم که بسیار دور است. فاطمه امینی اظهارکرد: چهار ماه است که به دنبال خانه می‌گردم ولی نتوانستم خانه‌ای تمیز با قیمت مناسب پیدا کنم. وی اظهارکرد: یکی از دوستان مطرح می‌کرد که خانه‌اش پنج میلیون رهن و ۸۰۰ هزار تومان اجاره بود ولی صاحب خانه ۱۰ روز پیش به آنان گفته است که باید دو میلیون و ۵۰۰ میلیون اجاره بدهید و این قیمت را مشاوره املاک داده است.

افزایش اجاره حتی در مساکن مهر

این شهروند خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه حتی در منطقه مهرشهر بیرجند نیز اجاره‌ها افزایش یافته و در حدود یک میلیون و ۵۰۰ است، بیان‌کرد: در برخی از نقاط شهر هم اجاره منزل سه میلیون تا چهار میلیون نیز افزایش یافته است. امینی با بیان اینکه برخی صاحب خانه‌ها خانه را به زوج دارای بچه نمی‌دهند، گفت: به نظرم من هیچ نظارتی بر بازار اجاره بهاء وجود ندارد و گاه براساس قیمت مد نظر در اپلیکیشن‌های فروش و اجاره کالا اجاره‌بهاء تعیین می شود.وی یادآور شد: مسئله دیگر اینکه مسئولان در رسانه‌ها می‌گویند که نباید اجاره‌بهاء در سال از ۲۵ درصد بیشتر افزایش یابد که به نظر می‌رسد ضمانت اجرایی ندارد. حسن اندرزگو از مشاورین املاک خراسان ‌جنوبی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ اجاره منزل در خراسان‌جنوبی حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: حتی در منطقه مهر شهر بیرجند حدود یک سال قبل اجاره منزل حدود ۴۰۰-۵۰۰ هزار تومان بود متأسفانه الان به بالاتر از یک میلیون تومان رسیده است. وی با بیان اینکه قانون مالیات بر خانه‌های خالی به واسطه عملیاتی و اجرایی نشدن هنوز تأثیری بر کاهش اجاره‌بهاء نگذاشته است، اظهارکرد: متأسفانه اینکه می‌گویند در هر سال صاحب منزل یا همان مؤجر نباید بیش از ۲۵ درصد بر اجاره بهاء بیفزاید هم عملیاتی نمی‌شود.

میزان اجاره بهاء با توان مردم همخوانی ندارد

این مشاور املاک در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه میزان اجاره بهاء با توان اقتصادی مردم همخوانی ندارد، بیان‌کرد: به عنوان مثال یک فرد که کارمند رسمی است حدود ۶ میلیون حقوق می‌گیرد و این فرد چگونه نیمی از درآمدش را برای اجاره منزل بپردازد. اندرزگو گفت: از طرف دیگر این اجاره منزل‌ها برای صاحب خانه‌ها هم به نفع نیست چون او سرمایه حدود دو میلیاردی را به قیمتی که شاید برای مستأجر زیاد باشد ولی در حد سرمایه او نیست، اجاره می‌دهد. وی یادآورشد: یکی از علل افزایش اجاره بهاء این است که در هشت سال گذشته متأسفانه هیچ ساخت و سازی در حوزه مسکن نشده است و تازمانی که عرضه و تقاضا همخوانی نداشته باشد، وضعیت اجاره بهاء مناسب نخواهد شد. احسان نجارباشی از فعالان حوزه مسکن خراسان‌جنوبی و عضو سابق هیئت رئیسه اتحادیه املاک بیرجند نیز اظهارکرد: متأسفانه رهن و اجاره در بیرجند افسار بریده است. وی بیان‌کرد: در مورد رهن معمولا مطابق یک قانون نانوشته تابع درصدی از ارزش ملک است که این مبلغ در سال‌های گذشته در بیرجند کمتر از میانگین شهرهای بزرگ بود ولی متأسفانه این روزها روند صعودی پیدا کرده است. نجار باشی با اشاره به اینکه افزایش مبلغ رهن با اجاره به هم نسبت مستقیم دارند، گفت: در شهرهای بزرگ هنگام تبدیل رهن به اجاره به ازای هر یک میلیون تومان رهن ۳۰ هزار تومان اجاره در نظر گرفته می‌شود اما در بیرجند براساس عرف هنگام تبدیل بر مبنای ۲۰ هزار تومان است. این فعال حوزه مسکن خراسان‌جنوبی افزود: مشاورین املاک هم راضی به این افزایش قیمت‌ها نیستند چون نه اخلاقی و نه کارشناسی است.

اجاره منزل از طریق سایت و اپلیکیشن!

نجار باشی با بیان اینکه متأسفانه گاه مالکین از طریق درگاه‌هایی چون سایت و اپلیکیش‌ها نسبت به واگذاری ملک خود اقدام می‌کنند که بی شک تبعاتی خواهد داشت یادآورشد: شرایط بیماری کرونا و نگرانی از جا به جایی واحد بسیاری از مستأجرین را مجبور به تمدید قرارداد با درصد بسیار بالاتری نسبت به سال قبل کرده است که این توافق جبری نیز در افزایش مبلغ اجاره و رهن تأثیر بسزایی دارد. علیرضا اربابی رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: خانه خالی برای اجاره به ویژه به صورت آپارتمان بسیار موجود است ولی به واسطه کاهش قدرت اقتصادی مردم در توان آنان برای اجاره نیست.

افزایش ۲۰ درصدی اجاره بهاء از ابتدای سال

وی بیان‌کرد: اجاره بهاء از نوروز ۱۴۰۰ تا به امروز حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است ولی این میزان افزایش زیاد نیست و پایه قیمت اجاره بهاء و افزایش سرسام آور آن در سال ۹۹ رخ داده است.رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان ‌جنوبی ادامه‌داد: البته باید به نوعی به صاحب خانه‌ها نیز حق داد چرا که بعد از تخلیه خانه توسط مستأجر باید کلی هزینه برای تعمیر و ساماندهی آن داشته باشد و کلی مالیات نیز بدهد. اربابی در پاسخ به این سؤال که آیا مالیات بر خانه‌های خالی تأثیر بر کاهش قیمت‌ها داشته است یا خیر، اظهارکرد: تا امروز ما چیزی مشاهده نکرده‌ایم. رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی در پاسخ به این سؤال که برای کاهش قیمت اجاره بهاء چه باید کرد، بیان‌کرد: این موضوع باید به صورت ریشه‌ای حل شود و با کاهش قیمت مصالح ساختمانی مردم به سمت ساخت و ساز منزل گرایش پیدا کنند. اربابی یادآور شد: از طرف دیگر دولت نیز باید نسبت به ساخت خانه‌های استیجاری برای مردم به صورت انبوه اقدام کند. قصه اجاره بهاء جز با تسهیل شرایط برای ساخت و ساز منزل و نظارت بر قیمت اجاره بهاء حل نمی‌شود، مؤلفه‌هایی که متأسفانه در شرایط فعلی در خراسان‌جنوبی از آن خبری نیست و هر روز بیش از گذشته این اجاره بهاء‌های سرسام آور بر دوش مستأجران سنگینی می‌کند.


۵۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان‌جنوبی شناسایی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۵۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان‌جنوبی شناسایی شد.مهدی‌زاده اظهارکرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۸ آزمایش و تست کرونا در خراسان‌جنوبی انجام شده است. وی بیان‌کرد: با این تعداد آزمایش ۵۲ بیمار جدید مبتلاء به کرونا شناسایی شده است که ۱۰ نفر از آنان در بیمارستان‌های خراسان‌جنوبی بستری شده و ۴۲ نفر نیز نمونه گیری سرپایی بوده‌اند.


ممنوعیت برگزاری تجمعات انتخاباتی در فضاهای سر بسته


استاندار خراسان جنوبی گفت: برگزاری هر گونه تجمع انتخاباتی در فضای بسته برای کاندیداها ممنوع است. ملانوری در جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا با اشاره به سیر نزولی بیماری کرونا در استان اظهارکرد: هم اکنون هیچ شهر با وضعیت قرمزی در استان نداریم. وی به آخرین رنگ بندی شهرهای استان اشاره کرد و افزود: شهرستان‌های بیرجند، قاین، فردوس، بشرویه، طبس و نهبندان به در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های سربیشه، زیرکوه، درمیان، خوسف و سرایان در وضعیت زرد رنگ هستند. استاندار خراسان جنوبی بر رعایت هر چه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی برای ادامه کاهش این بیماری در استان اشاره کرد و بیان داشت: اقدامات مردم، اصناف و دستگاه‌های اجرایی در کنترل این بیماری قابل تقدیر است. ملانوری با بیان اینکه نماز جمعه در هر شرایط رنگ بندی برگزار می‌شود، گفت: برگزاری نماز در فضای باز و با حضور ۷۵ نفر در شهرهای قرمز اعلام شده است. وی با اشاره به اینکه در شهرهای نارنجی این ظرفیت ۱۰۰ نفر است، ادامه داد: برگزاری نماز جماعت و مراسم مذهبی و اجتماعات نیز تابع همین مصوبه است. استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه نامزدها و ستادهای انتخاباتی نیز باید شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند، اظهار داشت: برگزاری هر گونه تجمع در فضای بسته برای نامزدها ممنوع است. ملانوری با تاکید بر اینکه هر چه فضا سالم‌تر باشد، انتخابات باشکوه‌تر و با مشارکت بیشتری خواهیم داشت، تصریح کرد: همه باید کمک کنیم تا این سیر نزولی شتاب بگیرد و بتوانیم انتخابات را در کمال صحت و سلامت برگزار کنیم. استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: فعالیت سینماهای استان با توجه به اینکه در گروه ۲ قرار گرفته اند مجاز است. ملانوری با بیان اینکه طبق آخرین مصوبات ستاد ملی کرونا، مجموع مشاغل غیر فعال به اندک رسیده است، اظهارداشت: آسیب‌هایی را در بخش تولید و اصناف و کرونا داشته ایم که باید در جهت حل مشکلات این بخش‌ها تلاش شود. وی با اشاره به فعالیت واحدهای تولید ماسک در استان عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی استان مکلف هستند ماسک مورد نیاز را واحدهای تولیدی داخل استان خریداری کنند. استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: باید ماسک‌های تولیدی استان استاندارد، در دسترس و قیمت مناسب را داشته باشد تا ادارات و دستگاه‌ها از این واحدها خرید داشته باشند.

اعلام همبستگی مردم استان با مردم غزه


مردم بیرجند روز گذشته در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در میدان قدس این شهر تجمع و جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در فلسطین و غزه را محکوم کردند. قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در اجتماع حمایت از مردم مظلوم فلسطین در بیرجند با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین گفت : امروز با وجود این جنایت‌ها و کشتار مردم بی گناه، رژیم صهیونیستی نتوانست در مقابل جبهه حق بایستد. حجت الاسلام نوفرستی با اشاره به اینکه انسجام جبهه مقاومت نشان داد دشمن ما بیش از هر زمانی شکست پذیر است گفت:این انسجام علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در بین دشمنان، افکار عمومی جهان را هم بیش از گذشته با مردم مظلوم فلسطین همراه کرد. قائم مقام نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه جبهه مقاومت به همراهی و کمک انسان‌های مجاهد نیاز دارد گفت: استقرار اسرائیل در فلسطین راهبرد کلان استکبار جهانی برای سلطه در جهان اسلام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت