اخبار استانی

اهتزاز پرچم فلسطین در روزجهانی قدس

مراسم روز قدس امسال به دلیل محدودیت های کرونایی به صورت نمادین در استان برگزار و پرچم فلسطین در نقاط مختلف به اهتزاز درآمد. مراسم روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان ، با رعایت پروتکل های بهداشتی در شهرستان های مختلف استان همچون بیرجند، فردوس، بشرویه، نهبندان ، طبس، قاین و خوسف برگزار شد.

هرگونه دوقطبی‌سازی تا انتخابات ممنوع


ایرنا – رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس گفت: هرگونه دوقطبی‌سازی تا زمان انتخابات به ضرر کشور است و آنچه در مقطع کنونی دشمن را ناامید می‌کند، حضور حداکثری مردم در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ است.حسین خسروی اسفزار در مراسم محوری بزرگداشت روز قدس در حسینیه جماران بیرجند اظهار داشت: حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای به تعبیر مقام معظم رهبری، نور است و با انتخاب اصلح “نور علی نور” خواهد شد.وی گفت: انقلاب اسلامی و خون شهدا اقتضا می‌کند که اگر حقی برای مردم در نظر گرفته شده است، در سرنوشت خود دخیل باشند.نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس افزود: تکلیف مردم شرکت در انتخابات است، چه تکلیفی که مقام معظم رهبری برای ما ایجاد کردند و چه تکلیفی که خون هزاران شهید از جمله دست بریده حاج قاسم سلیمانی برعهده ما گذاشت.وی با بیان اینکه انتخابات ۱۴۰۰ یک فرصت نوسازی مدیریتی در کشور است گفت: کسانی که به هر دلیل از برخی اقدامات، نارضایتی دارند می‌توانند با شرکت در انتخابات نسبت به تغییر شرایط اقدام کنند.خسروی افزود: ما نباید اگر وظیفه خود را به خوبی انجام نمی‌دهیم، همه را به غیر از خودمان مسئول بدانیم.وی با اشاره به اینکه در سال جاری یکی از فرصت‌های ما برای خنثی کردن توطئه‌های دشمنان حضور در صحنه انتخابات است گفت: اگر نتوانیم این وظیفه را درست انجام بدهیم حتما این فرصت تبدیل به تهدید خواهد شد و به نفع دشمن خواهد بود.رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی افزود: در آستانه انتخابات هرگونه دوقطبی‌سازی نظیر آنچه امروز بر سر زبان‌ها افتاده، از جمله دوقطبی‌سازی میدان و دیپلماسی به نفع دشمن نه به نفع نظام است.وی اظهار داشت: پشتوانه دیپلماسی قوی، میدان قوی است و اگر میدان دیپلماسی حاج قاسیم سلیمانی در کشورهای مختلف نبود، پررویی داعش دست‌ساخته آمریکا را دیدیم که تا مجلس و حرم مطهر امام راحل آمدند و از ما شهید گرفتند.نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف اظهار داشت: امروز اگر می‌خواهیم در برابر رژیم صهیونیستی و همه حامیان آن بازدارندگی ایجاد کنیم، میدان باید همیشه قوی باشد.رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش روز قدس را نماد وحدت و اراده امت اسلامی در دفاع از ملت مظلوم فلسطین خواند و اضافه کرد: گرامیداشت روز قدس دفاع از آرمان فلسطین و لبیک به فرمان خداوند متعال در راستای حمایت از مستضعفین عالم است.وی گفت: گرامیداشت روز قدس لبیک به فرمان پیامبر گرامی اسلام (ص) است مبنی بر اینکه مسلمان نیست کسی که صدای کمک‌خواهی کسی را بشنود و جواب ندهد.


هزار و ۶۰۰ سازه آبخیزداری خراسان جنوبی آبگیری شد


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در بارندگی اخیر از ۲ هزار و ۲۰۰ سازه آبخیزداری استان، بیش از هزار و ۶۰۰ سازه آبگیری و میزان استحصال آب در این سازه‌ها خوب گزارش شده است. نصرآبادی افزود: بارندگی‌های سه روز متوالی هفته جاری در همه شهرستان‌های خراسان جنوبی به وقوع پیوست و بیشتر سازه‌های این مناطق آبگیری شده است به طوری که طی ۷۲ ساعت، ۱۵ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری استان ذخیره‌سازی شد. وی با اشاره به اهمیت سازه‌های آبخیزداری و نقش برجسته این سازه‌ها در کاهش تاثیرات خشکسالی و سیلاب گفت: کنترل سیلاب، کاهش سرعت روان‌آب‌ها و تخریب آنها، جلوگیری از رسوب خاک در سدها همچنین کمک به افزایش حجم آب سفره‌های زیرزمینی از جمله مزایای این سازه‌ها است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد: ماهیت بارش‌های فصل بهار رگباری است و حجم زیادی روان‌آب را در لحظه داریم که فقط با سازه‌های آبخیزداری می‌توانیم این حجم آب را جمع‌آوری و در سایر روزهای سال استفاده کنیم. وی با اشاره به اینکه بیشتر این سازه‌ها در بالادست قنات‌ها ساخته شده تا سبب افزایش دبی آنها شود افزود: آبگیری سازه‌های آبخیزداری سبب می‌شود تا در آینده دبی آب قنات‌های حدود ۷۰۰ روستا افزایش یابد. نصرآبادی حجم سالانه روان‌آب در استان خراسان جنوبی را حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب برآورد و تصریح کرد: با وجود اقدامات انجام شده، فقط ۸۰ میلیون متر مکعب از آب‌های سطحی در پشت سازه‌های آبخیزداری مهار می‌شود. وی گفت: از سال ۹۷ و از محل صندوق توسعه ملی نهضت آبخیزداری در خراسان جنوبی آغاز شد و قرار است امسال هم به میزان سه برابر سال گذشته یعنی حدود ۲۲ میلیارد تومان برای ساخت سازه‌های آبخیزداری استان اختصاص یابد.

میانگین بارندگی در خراسان جنوبی به ۵۹ میلیمتر رسید

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با احتساب بارش‌های ۷۲ ساعت اخیر در استان میانگین بارش باران در سال آبی جاری به ۵۹ میلیمتر رسید. علیرضا خندان‌رو گفت: میانگین بارندگی‌های استان در مدت مشابه بلندمدت (۲۵ سال گذشته) ۱۰۸ میلیمتر بوده که میزان بارندگی‌ امسال نسبت به بلندمدت، ۴۵.۴ درصد کاهش دارد. وی گفت: میزان بارندگی‌های استان در سال آبی جاری (اول مهر ۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته نیز ۶۲.۱ درصد کاهش دارد.


مرغداری ها همچنان در عطش جوجه


باشگاه خبرنگاران جوان- با گذشت یک ماه از کمبود جوجه یک روزه در خراسان جنوبی، بیشتر سالن‌های مرغداری همچنان از جوجه‌های یک روزه خالی هستند و از قرار معلوم در ماه‌های آینده باید منتظر گرانی مرغ بود. بیش از نیمی از ظرفیت مرغداری‌های خراسان جنوبی خالی از جوجه است و کاهش جوجه ریزی در مرغدارای‌ها، عرضه و تقاضای موجود در بازار گوشت مرغ را برهم زده و مردم را نگران کمبود و گرانی این ماده پروتئینی کرده است. با وجود این که وزارت جهاد کشاورزی قیمت مصوب جوجه یک روزه را ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده، اما بیشتر تولید کنندگان مرغ می‌گویند: جوجه به قیمت ۷ هزار تومان هم پیدا نمی‌شود و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، دوباره مرغ در کشور گران می‌شود. آقای رضایی که یک واحد مرغداری ۵۰ هزار قطعه‌ای دارد، در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: بیش از یک ماه است که سالن‌های مرغداری خالیست و هنوز سفارش جوجه یک روزه به دستمان نرسیده است. این تولید کننده مرغ با گلایه از ضعف نظارت‌ها بیان می‌کند: هزینه خرید جوجه به ۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده که با احتساب هزینه حمل و واکسیناسیون برایمان ۸ هزار و ۷۵۰ تومان تمام می‌شود؛ هزینه بالایی که برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد. وی با نگرانی از التهاب دوباره بازار مرغ می‌گوید: قطعا با کمبود و گرانی جوجه، تا یک ماه دیگر هم مرغ گران می‌شود و هم شاهد صف‌های طولانی خرید مرغ در کشور خواهیم بود.

قاچاق جوجه یک روزه، همچنان عامل کمبود و گرانی

تأمین جوجه یک روزه در حالی این روز‌ها به دغدغه اصلی مرغداران تبدیل شده است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هم بر این موضوع صحه گذاشته اند و خبر از قاچاق تخم مرغ نطفه دار و جوجه به خارج از کشور می‌دهند. به نظر می‌رسد ضعف نظارت‌ها باعث شده است تا جوجه‌های تولیدی در مرغداری‌ها به جای تأمین نیاز داخل، سر از قاچاق و صادرات به خارج از کشور در آورند. خراشادی یکی از تأمین کنندگان جوجه یک روزه در این زمینه می‌گوید: جوجه ریزی در مرغداری‌ها نسبت به فروردین ماه خیلی کم شده است و جوجه‌های یک روزه و تخم مرغ نطفه دار به کردستان عراق و همچنین افغانستان قاچاق می‌شوند. وی با اشاره به برهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضای جوجه بیان می‌کند: از ابتدای اردیبهشت، کمبود جوجه به شدت در کشور احساس می‌شود و در یک دوره ۴۵ روزه قطعا این کمبود، اثر خود را در گرانی مرغ نشان خواهد داد. خراشادی نوسان نرخ ارز را عامل قاچاق تخم مرغ نطفه دار و جوجه یک روزه به خارج از کشور می‌داند و می‌گوید: جوجه‌ای که باید به قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومان عرضه شود، در بازار به بیش از ۷ هزار تومان رسیده و مرغداران قادر به تأمین جوجه مورد نیاز نیستند.

آنفلو آنزای پرندگان بلای جان مرغداری‌ها شد

پرورش دهندگان مرغ مادر هنوز از زیر بار خسارت سنگین آنفلوآنزای پرندگان کمر راست نکرده اند و کمبود نقدینگی، توان جوجه ریزی را از مرغداری‌ها گرفته است. خیریه رئیس هیئت مدیره مجتمع مرغ مادر جنوب خراسان با تأیید کمبود جوجه ریزی در واحد‌های مرغ مادر می‌گوید: جوجه ریزی مرغ مادر به میزان کافی انجام نشده و به تبع آن میزان تولید جوجه هم کم شده است. وی با بیان اینکه متولیان حوزه تأمین جوجه برنامه مشخصی برای برطرف کردن این مشکل ندارند هشدار می‌دهد: با این اوضاع آشفته، قاعدتا تا دو ماه آینده باید منتظر کمبود مرغ و گرانی دوباره آن بود.

نظارت حلقه مفقوده بازار مرغ

تأمین جوجه یک روزه، دو ماهی است که به یکی از دغدغه‌های اصلی مرغداران تبدیل شده است، تولیدکنندگانی که هر روز با قیمت‌های متفاوت جوجه در بازار آزاد مواجه می‌شوند. قاچاق جوجه یک روزه، به افزایش قیمت جوجه در داخل دامن زده و بر اساس پیش بینی ها، افزایش قیمت مرغ در ماه‌های آینده چندان هم دور از واقعیت نیست. به نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی زنجیره تولید مرغ و تخم‌مرغ می‌بایست نظارت بیشتری بر جوجه ریزی‌ها در واحد‌های مرغداری داشته باشد و با جلوگیری از قاچاق تخم مرغ نطفه دار و جوجه‌های یک روزه، آرامش نسبی را به بازار مرغ برگرداند. تولید کنندگان می‌گویند: اثرات منفی کمبود و قاچاق جوجه یک روزه بر بازار با توجه به دوره زمانی ۴۵ روزه پرورش مرغ، در ۲ ماه آینده، خود را با کمبود و گرانی این کالای پرمصرف خانوار نشان خواهد داد.


کمیته امداد امام خمینی در کش و قوس تامین اعتبار


معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی از عدم ابلاغ بودجه وام‌های اشتغال این نهاد برای امسال خبر داد. نخعی گفت: باتوجه به عدم ابلاغ بودجه امسال، از ابتدای سال یک میلیارد تومان از محل اعتبارات پارسال، وام اشتغال به مددجویان پرداخت شده است. وی با اشاره به اینکه ۵۳ نفر از مددجویان با دریافت این وام‌ها از سوی کمیته امداد امام خمینی استان مشغول به کار و خودکفا شده اند، افزود: وام‌های پرداخت شده برای اشتغال در زمینه‌های دامپروری، خدمات، صنعتی و کشاورزی بوده است.نخعی با بیان اینکه هزار و ۱۴۷ نفر از مددجویان کمیته امداد امام خمینی استان در سال گذشته خودکفا شده اند، اظهارکرد:در حال حاضر سقف تسهیلات برای مددجویان ۸۰میلیون تومان است و برای دیگر افراد ۵۰میلیون تومان است. معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باز پرداخت این وام‌ها ۷ ساله و با سود ۴درصد است گفت: توانمندسازی و شکوفایی استعداد‌ها و تأمین خوداتکایی نیازمندان و محرومان از مهم‌ترین اهداف این نهاد است.


رشد ۴۷ درصدی ارزش معاملات بورس استان


معاملات تالار بورس خرسان جنوبی پارسال از نظر مبلغ نسبت به سال ۹۸، ۴۷ درصد رشد داشته است. مدیر بورس منطقه‌ای استان گفت: پارسال ۴۵۳ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۳۵۹ سهم به ارزش هفت هزار و ۱۴۱ میلیارد ریال در تالار بورس استان مورد داد و ستذ قرار گرفت. هریوندی افزود: این رقم در مقایسه با سال ۹۸ از نظر حجم معاملات ۵۷ درصد کاهش ، ولی به لحاظ مبلغ معاملات ۴۷ درصد رشد داشته است. وی بیان کرد: از مجموع معاملات انجام شده، ۴۴ درصد مربوط به خرید سهام و ۵۶ درصد مربوط به فروش سهام بوده است. مدیر بورس منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: پارسال شاخص کل از عدد ۵۱۲ هزار و ۹۰۰ به عدد یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۷۰۷ واحد رسید که رشدی معادل ۱۵۵ درصد را نشان می‌دهد. هریوندی افزود: همچنین ۳۴۱ هزار و ۳۹۶ کد معاملاتی جدید در تالار بورس خراسان جنوبی افتتاح شد که در مقایسه با پارسال هزار و ۴۲ درصد رشد داشته است
شناسایی ۶۹ مبتلای جدید به ویروس کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۱ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شده که در مجموع ۶۹ بیمار جدید شامل ۱۸ مورد بستری و ۵۱ مورد سرپایی شناسایی شدند. مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۹ مورد از بیرجند، ۲۱ مورد از قاینات، ۵ مورد فردوس و شهرستان های بشرویه، درمیان و سرایان و طبس هرکدام سه مورد و شهرستانهای نهبندان و سربیشه هرکدام یک مورد شناسایی شد.


تاکید استاندار بر کاهش هدررفت بالای آب در استان


استاندار خراسان جنوبی با اشاره به میزان هدرفت بالای آب در بخش‌های کشاورزی و شرب متذکر شد: این میزان هدررفت باید کاهش یابد و هدر رفت آب در بخش شرب، به علت فرسودگی شبکه‌های توزیع در شهرها و روستاهاست که برای رفع آن باید تلاش کنیم. ملانوری افزود: کاهش ۴۵ درصدی بارندگی‌‌ها نسبت به میانگین بلندمدت، زنگ هشداری جدی برای استان است. وی اظهار کرد: با توجه به این اتفاق باید تمام توجه خود را به مدیریت منابع آبی در بخش‌های مختلف معطوف کنیم. استاندار ادامه داد: اقدامات ما باید به گونه ای باشد که برداشت از سفره‌های زیرزمینی کاهش یابد و آب در سفره بماند تا کسری‌ها را ثابت نگه داریم. استاندار گفت: آبی که الان از سفره‌ها برداشت می‌کنیم، ذخیره میلیون‌ها سال است که در اختیارمان قرار گرفته و کسری آن به راحتی جبران نمی‌شود. . وی میزان مصرف آب در بخش صنعت را ۲ درصد عنوان کرد و گفت: مصرف آب در بخش صنعت، چون مهندسی شده و بر اساس برنامه است، لذا هدررفت ندارد. استاندار متذکر شد: شرایط اقلیمی استان نشان می‌دهد که خراسان‌ جنوبی دائماً گرفتار کم بارشی بوده و ترسالی‌های آن کم است لذا بهترین راهکار مدیریت آب است. ملانوری، خراسان جنوبی را اولین استانی خواند که سند سازگاری با کم آبی آن تدوین شده است و گفت: اجرای تمام طرح‌های مرتبط با آب که در این سند قید شده، باید مورد توجه قرار گیرد

مسیر توسعه از مسیر علم آموزی می گذرد

استاندار خراسان جنوبی همچنین در آیین افتتاح از مجتمع آموزشی شهید فخری زاده قاینات گفت : مسیر توسعه و پیشرفت کشور و مسیر سعادت بشر از مسیر علم آموزی و علم اندوزی می گذرد. ملانوری افزود: هیچ جامعه ای به تعالی نمی رسد مگر این که فضای تحصیل و تعلیم و تربیت مناسبی به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری داشته باشد. وی معلمی را شغل انبیا خواند و ادامه داد:انبیای الهی به رسالت رسیدند تا راه و رسم درست زیستن را به مردم بیاموزند. استاندار اضافه کرد: معلمان هم وظیفه دارند بهترین رفتارها و اندیشه ها و آسان ترین راه های رسیدن به کمال را به جامعه ارائه نمایند. ملانوری اظهار داشت: ما دانش آموخته اساتید و معلمانی هستیم که به ما درس آموختند و ما را به سلاح علم و دانش مسلح کردند. وی ادامه داد: هر یک از ما با اندوخته دانشی که فراگرفتیم، بخش هایی از مدیریت اجرایی کشور را عهده دار شدیم تا به پیشرفت کشور کمک کنیم.


ورود محموله جدید واکسن کرونا به خراسان جنوبی


دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: بیش از چهارده هزار دوز واکسن کرونا روز گذشته وارد خراسان جنوبی شد. شریف زاده دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس خراسان جنوبی گفت: ۱۴هزار و ۹۵۹ دوز واکسن کرونا وارد بیرجند شد که ۱۱ هزار و ۱۹۶ دوز آن برای تکمیل واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال است و ۶۵۰ دوز برای بیماران و معلولین کم توان ذهنی که تحت پوشش بهزیستی تزریق خواهد شد. وی افزود: این واکسن‌ها از امروز دربین شهرستان‌های استان توزیع و از روز یکشنبه برنامه واکسیناسیون به صورت جدی در استان پیگیری خواهدشد. شریف زاده بیان کرد: تاکنون تعداد ۱۰هزارو ۷۰۰نفراز افرادواجد شرایط گروه اول و گروه دوم برنامه راهبردی واکسیناسیون واکسینه شده اند و دو هزار و ۱۰۰ نفر نیز دوز دوم واکسن را دریافت کرده اند.


افزایش ۲.۵ برابری حقوق بازنشتگان تامین اجتماعی


مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: مجموع دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل بگیر از سال ۹۸ تاکنون ۲.۵ برابر شده و سایر سطوح نیز افزایش بیش از ۲ برابری داشته اند. محمدی اظهار داشت: دو مرحله متناسب سازی و افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان موجب بهبود قابل توجه معیشت بازنشستگان شده است و اگر منابعی باشد هیچ‌ تردید و مضایقه ای برای افزایش نداریم و از حداکثر ظرفیت برای بهبود خدمت رسانی به بازنشستگان و کارگران استفاده می شود. وی افزود: مرحله اول متناسب سازی حقوق بازنشستگان در مردادماه ۹۹ و با فاصله یک هفته پس از ابلاغ مصوبه مجلس اجرا شده است و با اجرای متناسب سازی حقوق مستمری بگیران و افزایش مزایای جانبی، دریافتی هیچ مستمری بگیری کمتر از یک و نیم برابر مجموع پرداختی اسفندماه سال ۹۹ نخواهد بود. مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۳۸۵ هزار و ۹۴۶ نفر در استان زیر چتر حمایتی بیمه تامین اجتماعی هستند بیان کرد: از این تعداد بیش از ۲۵ هزار و ۹۵۶ نفر مستمری بگیر بوده که مشمول طرح متناسب سازی حقوق قرار گرفته اند.


آفت خشکسالی به مزارع گندم خراسان جنوبی زد


مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به کاهش سطح زیرکشت گندم در سال جاری، گفت: خشکسالی گسترده در استان و خسارات ناشی از پیامدهای مستقیم و غیرمستقیم خشسکسالی از مهم ترین دلایل کاهش سطح زیرکشت گندم است. سید مجتبی حسینی اظهار کرد: برداشت گندم از ۱۸ هزار و ۶۵ هکتار سطح زیرکشت آبی در اراضی کشاورزی خراسان جنوبی آغاز شد. وی پیش بینی کرد از این سطح ۴۳ هزار تن گندم برداشت شود. حسینی، بیشترین سطح زیرکشت گندم در خراسان جنبوی به شهرستان قاینات با ۳ هزار و ۲۳۵ هکتار اختصاص دارد.وی رقم گندم کشت شده در استان را ارگ، افق، نارین، برزگر، بم و سیستان عنوان کرد. حسینی، کاهش سطح زیرکشت دیم، کاهش نزولات جوی، افزایش شوری خاک، حمله آفات و بیماری‌ها و افزایش خسارت سرما را از جمله دلایل کاهش سطح زیرکشت گندم عنوان کرد. وی ادامه داد: برداشت گندم در خراسان جنوبی با توجه به اقلیم هر منطقه تا اواسط مرداد ادامه دارد. حسینی یادآور شد: سال گذشته از ۱۷ هزار و ۹۳۶ هکتار سطح زیرکشت گندم در استان ۶۳ هزار و ۵۶۵ تن محصول برداشت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت