اخبار استانی

گنجینه بشری قالیهای سنتی مود در فهرست میراث ملی قرار گرفت

 مدیر واحد پژوهش‌ و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی گفت: نام استاد  «جمشید مودی» به عنوان استادکار طراح، ترسیم نقشه، بافنده و رنگرز قالی‌های نفیس و سنتی شهر مود خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی ثبت شد.

دفن تاریخ استان درحفاری‌های غیرمجاز

این روزها با توسعه ساخت ‌‌و سازهای شهری و حفاری‌های غیر مجاز شاهد از بین رفتن آثار تاریخی هستیم و در این بین کمبود اعتبارات نیز معضلی مهم در حوزه مرمت آثار تاریخی شده است.به گزارش تسنیم، بافت‌های تاریخی کانون و هسته شهرها هستند و حیات این بافت‌ها طی سده‌های گذشته پایه بسیاری از آداب و رسوم و حتی فرهنگ موجود و نیز رونق اقتصادی شهر و منطقه بوده است.فلسفه احیاء و دوباره سازی اندام‌های صدمه دیده و فرسوده شهرها، ریشه در همین جایگاه دارد و به نظر می‌رسد یکی از مؤثرترین راهکارها در احیای دوباره بافت‌های تاریخی، ایجاد فعالیت‌های مجدد در این مناطق با توجه به توانایی‌های فیزیکی و کالبدی آنها است.ایجاد محورهای گردشگری می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های احیای فضاهای تاریخی شهری و جذب گردشگر مورد استفاده قرار گیرد و بافت تاریخی شهرها آثار گران‌بهایی هستند که فرهنگ و دانش شهرسازی و معماری بومی کشور را در خود جای داده‌اند. اما امروزه بخش قدیمی شهرهای ما در آستانه حذف شدن از سیمای شهرها قرار دارد و با انهدام و فرسودگی آنها شهرهای جدید و فرهنگ‌های جدید شهرسازی با تمام مشکلات خود جایگزین آن می‌شوند. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر آثار تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی ۹۲۹ اثر شامل آثار غیر منقول، منقول، معنوی و طبیعی است. علی شریعتی‌منش در پاسخ به این سوال که متولی حفظ آثار تاریخی کیست؟ بیان کرد: متولی شناسایی و ثبت آثار تاریخی و حفاظت از آنها به عهده میراث فرهنگی است اما به دلیل تعدد آثار و پراکندگی آنها و کمبود اعتبارات همه نهادها و انجمن‌ها و سمن‌های دوستدار میراث فرهنگی در حفاظت از میراث نیاکان شریک و سهیم هستند. وی دلیل تخریب این آثار را حفاری‌های غیرمجاز و توسعه شهری و ساخت و سازهای جدید در محدوده شهرها دانست و گفت: تعداد تخریب‌ها در بافت‌های تاریخی توسط دستگاه‌های اجرایی در این استان بسیار اندک است.

کمبود اعتبارات مشکل اصلی  حوزه مرمت آثار تاریخی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: کمبود اعتبارات مشکل اصلی حوزه مرمت آثار تاریخی است که اگر این مشکل حل شود قطعا مرمت آثار نیز انجام می‌شود. شریعتی‌منش با تاکید بر اینکه در این استان تخریب آثار به دلیل همراهی مردم و نهادهای مرتبط مانند شهرداری‌ها شدت نیافته است یادآور شد: خوشبختانه رعایت ضوابط میراث فرهنگی بیشتر از گذشته در استان انجام می‌شود‌.

اجرای ۳۰ پروژه در بخش گردشگر خراسان جنوبی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی نیز با بیان اینکه کرونا فرصتی برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری به وجود آورده است گفت: در این راستا ۳۰ پروژه در این بخش در حال اجرا است. حسن رمضانی اظهار داشت: این پروژه‌ها مربوط به افزایش واحدهای اقامتی، تقویت و ایجاد شبکه‌های آب و برق برای بسیاری از نقاط گردشگری، پروژه‌های مربوط به هتل و کاروانسراها است. وی افزود: تعدادی از این پروژه‌ها در دهه فجر امسال، تعدادی در ایام نوروز و بخشی از این پروژه‌ها نیز در اردیبهشت ماه سال آینده همزمان با هفته میراث فرهنگی افتتاح خواهد شد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: امید است در نهایت بعد از اتمام شیوع کرونا فصل جدید گردشگری را در خراسان‌جنوبی با همکاری همه مردم و سرمایه گذاران خصوصی رقم بزنیم.

رئیس دفتر  رئیس‌جمهور از پیگیری مشکل یک روستا در خراسان جنوبی می‌گوید

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام از پیگیری درخواست یک روستایی اهل خراسان جنوبی از سوی وزارت ارتباطات و فراهم شدن مقدمات اجرای کار خبر داد. محمود واعظی، یکشنبه ۲۱ دی با انتشار تصویری از زیرسازی نصب دکل تلفن همراه روستای نوقند در استان خراسان جنوبی، نوشت: توسعه ارتباطات در دولت تدبیر و امید، چه در زمانی که بنده مسئولیت داشتم و چه در دولت دوازدهم که آذری جهرمی عهده‌دار مسئولیت شد، جزو راهبردهای اصلی دولت بوده است. به گزارش ایسنا، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری افزود: اهمیت این راهبرد و فواید آن، در ایام کرونا خیلی خوب به چشم آمد. تصویری که می‌بینید مربوط به آماده‌سازی زیرساخت نصب دکل تقویت اینترنت همراه در روستای نوقند در استان خراسان جنوبی است.  واعظی اظهار کرد: چندی پیش یکی از ساکنان این روستا به نمایندگی از اهالی منطقه، در شبکه اینستاگرام، از من نسبت به تقویت آنتن‌دهی اینترنت همراه درخواست کمک کرد و من این مسئله را به وزیر ارتباطات منتقل کردم. خوشبختانه همان مخاطب، حالا با ارسال این دو تصویر اعلام کرده که مقدمات تقویت اینترنت همراه نوقند و روستاهای حومه در حال انجام و نسبت به حقیر و وزیر جوان ابراز لطف و محبت کرده است. وی بیان کرد: با وجود ازدیاد مشغله‌ها و کارهای مختلف، معمولا سعی می‌کنم پیام‌های مردم را در شبکه‌های اجتماعی که در آن حضور دارم، بخوانم. درخواست‌های متعددی مطرح می‌شود که بعضا از توان من خارج است و شرمنده می‌شوم، اما درخواست‌هایی را که قابل تحقق هستند، حتما پیگیری می‌کنم. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: نوقند سومین روستایی است که پس از درخواست مخاطبان صفحه اینستاگرام از بنده و مساعدت وزیر ارتباطات، صاحب اینترنت پرسرعت همراه می‌شود. توسعه و تسهیل ارتباطات روستایی البته جزء برنامه‌های محوری دولت است و در این زمینه کارنامه وزارت ارتباطات درخشان بوده است. با این همه ولی هنوز هستند روستاهایی که مشکلاتی از این قبیل دارند و امیدواریم تا پایان دولت، تعداد آنها به حداقل برسد.

پرداخت زکات در خراسان جنوبی ۹۶ درصد افزایش یافت

ایرنا –  رئیس اداره زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: چهار میلیارد و ۸۶۳ میلیون تومان زکات در سال جاری تا پایان آذر ماه در این استان جمع‌آوری شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۹۶ درصد رشد داشته است. حجت الاسلام حسین فلسفی افزود: علت افزایش پرداخت زکات در استان علاوه بر باورهای دینی مردم، افزایش نزولات آسمانی در ۲ سال اخیر و تبلیغات و فرهنگ‌سازی بوده است.

قائن میزبان شهید گمنام میشود

فرماندار قائن گفت:شهرستان قائن به زودی میزبان شهید گمنام می‌شود.فرماندار قائن  گفت: ۲۸ دی ماه شهیدی والامقام و گمنام در محل دانشگاه بزرگمهر این شهرستان و همزمان باشهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تدفین خواهدشد.کریمی افزود: قرار است مراسم تشییع پیکر مطهر این شهید گمنام روز یکشنبه ۲۸ دی ماه ۹۹ بعد از نماز ظهر و عصر از محل مسجد غدیر شروع و از مسیر بلوار سیمان شهر، بلوار بسیج، میدان امام(ره)، خیابان امام(ره)، میدان شیرازی و آخر در محل دانشگاه بزرگمهر تدفین شود.

زمزمه ی بازگشایی مدارس در شرایط آبی

محمودآبادی- بهمن‌ماه کادر اداری و اجرایی تمام مدارس، موظف به حضور فیزیکی در محل کار هستند. مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با توجه به قرار گرفتن استان در شرایط زرد و آبی، از ابتدای بهمن‌ماه کادر اداری و اجرایی تمام مدارس، موظف به حضور فیزیکی در محل کار هستند. محمد علی واقعی در نشست ویدئو کنفرانس با مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان، با اشاره به آخرین تصمیم ستاد ملی کرونا در خصوص بازگشایی مدارس در مناطق آبی و زرد، اظهار کرد: در مورد بازگشایی مدارس پس از بررسی‌های لازم سه تصمیم مجزا گرفته شده است. وی بیان کرد: حضور فیزیکی و ارتباط چهره به چهره معلم با دانش آموز لازمه آموزش با کیفیت در پایه های اول و دوم مقطع ابتدایی است. واقعی ادامه داد: آموزش مجازی عملاً برای پایه‌های اول و دوم مقطع ابتدایی، آموزش مناسبی نیست به همین منظور تمام مدارس این دو پایه در شهرهای زرد و آبی به‌صورت حضوری برگزار می‌شوند.مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: در مدارس بالای ۱۰ نفر باید دانش آموزان در روزهای هفته توزیع شوند تا همه بتوانند از آموزش حضوری بهره‌مند شوند.وی ادامه داد: مدارس کمتر از ۵۰ نفر دانش‌آموز، در تمام دوره های تحصیلی به‌صورت حضوری و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می شود. واقعی خواستار رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری کلاس‌های حضوری با تعداد تنها ۱۰ دانش آموز شد و گفت: مدارس موظف هستند از امروز تا اول بهمن‌ماه در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و با آگاهی بخشی به خانواده‌ها، نحوه برگزاری کلاس‌های حضوری را به ایشان اطلاع رسانی کنند.

اوج‌گیری مجدد کرونا درگیری بیشتری ایجاد می‌کند

هر بار که اوج‌گیری جدید کرونا را تجربه کردیم، با موارد ابتلا و فوت به صورت شدیدتر مواجه شدیم و این به رفتار ما و ویروس بر می‌گردد.مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند  با اعلام این مطلب گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون سه اوج‌گیری (پیک) را پشت سر گذاشتیم و بعد از هر کدام، موارد بیماری کاهش یافت اما دوباره شیوع ویروس کرونا اوج گرفت و در شرایط مساوی با اوج‌گیری قبلی، افراد بیشتری درگیر بیماری شدند. مسعود ضیایی ادامه داد: عموما پس از آن که آمار کاهش می‌یابد نوعی عادی‌انگاری در جامعه اتفاق می‌افتد که در همین روند پروتکل‌ها به خوبی رعایت نمی‌شود و باز هم با موارد ابتلا به صورت شدیدتر مواجه می‌شویم.متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: در بُعد اجتماعی با توجه به مناسبت‌های پیش رو اگر این عادی‌سازی تشدید شود، میزان سرایت ویروس کرونا افزایش پیدا خواهد کرد.وی افزود: با ورود کرونای انگلیسی به کشور اگر از همین الان رعایت همه جانبه را در دستور کار قرار ندهیم با فاجعه بزرگ در اواسط بهمن و اسفند روبه‌رو خواهیم بود.ضیایی گفت: باید بدانیم که میزان سرایت کرونای انگلیسی ۵۰ تا ۷۰ برابر بیشتر از ویروس قبلی بوده اما راه‌های پیشگیری از انتقال و ابتلا همین مواردی است که تاکنون توصیه شده است. وی اظهار داشت: واکسیناسیون حداقل تا سال آینده اتفاق نمی‌افتد و تنها راه نجات از کرونا رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی است.رئیس بخش عفونی بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند که بیمارستان اصلی پذیرش و بستری بیماران کرونایی است، افزود: از طرفی زمان هم می‌گذرد و خستگی و افسردگی ناشی از طولانی شدن دوره شیوع کرونا باعث می‌شود که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یابد بنابراین با کاهش این موارد، میزان مراجعات به بیمارستان‌ها افزایش خواهد یافت پس باید رعایت همه جانبه را همچنان در دستور کار داشته باشیم.

آغاز فعالیت سامانه یکپارچه دانش آموزی «سیدا»

سامانه تحت وب یکپارچه دانش آموزی بنام «سیدا» به نشانی sida.medu.ir راه اندازی شد. مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: در راستای یکپارچه سازی سامانه‌های دانش آموزی در آموزش و پرورش، سامانه تحت وب یکپارچه دانش آموزی بنام «سیدا» به نشانی sida.medu.ir راه اندازی شد.

محمد علی واقعی افزود: هدف از راه اندازی این سامانه، تجمیع و یکپارچه سازی همه سامانه‌های موجود دانش آموزی از قبیل سناد، دانا، فاینال و امین برای همه دوره‌های مختلف تحصیلی است.وی با بیان این مطلب که در فاز اول، ثبت نمرات نوبت دی ماه دانش آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی در این سامانه انجام می شود، گفت: مدارس از ثبت نمره در سامانه سناد و سیستم‌های تحت ویندوز دانا خودداری کنند.مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از تعریف کاربری برای دسترسی به سامانه برای کارشناسان فناوری اطلاعات و همچنین سنجش مناطق خبر داد و افزود: تعریف کاربری برای دسترسی مدیران مدارس نیز از طریق کارشناسی فناوری مناطق انجام و بصورت محرمانه در اختیار مدیران مدارس قرار می‌گیرد. دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که مدیران مدارس باید پس از دریافت کاربری و رمز وارد سامانه شده و با تغییر رمز مربوطه، کاربری نقش معاون اجرایی را ایجاد کنند، گفت: نمرات این نوبت صرفاً توسط مدیر و معاون اجرایی در سامانه درج می‌شود؛ لذا مدیران از واگذاری درج نمرات توسط معلمین تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.

آغاز عملیات واکسیناسیون مرغداری ها

با توجه به بروز آنفلوانزای فوق حاد در خراسان جنوبی، واکسن این بیماری به تعداد کافی تأمین شده و به متقاضیان تحویل می شود. رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان از تأمین یک و نیم میلیون دز واکسن آنفلوانزای فوق حاد برای استان خبر داد و گفت: علاوه بر پولت‌های تخمگذار، مرغان تخمگذار تا سن ۷۶ هفته هم می‌توانند واکسینه شوند. قاسم عجم افزود: خراسان جنوبی با توجه به بروز سه کانون، سیزدهمین استان مشمول برنامه واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد تشخیص داده شده که باید تمام پولت‌های تولیدی استان باید اجباراً واکسینه شوند. وی تأکید کرد: این واکسن باید در دو نوبت به فاصله ۳ تا ۴ هفته تزریق شود تا ایمنی کافی تا ۷۰ هفتگی ایجاد کند. عجم افزود: مرغداران تخمگذار
به خصوص در شهرستان‌های بیرجند و خوسف برای پیشگیری از تلفات می‌توانند متقاضی واکسن شوند ، برای این کار باید با شبکه دامپزشکی شهرستان تماس بگیرند.

تکمیل موجودی حساب طرح اقدام ملی

مهلت تکمیل موجودی حساب طرح اقدام ملی مسکن برای گروه های هدف زیرپوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا پایان دی اعلام شد. مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: مهلت تکمیل موجودی حساب طرح اقدام ملی مسکن برای تمامی شهر‌های استان خراسان جنوبی به جز شهر بیرجند تا سی‌ام دی تمدید شد.  غلامرضا اشرفی افزود: افراد مشمول این طرح کارگران بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی و زنان سرپرست خانوار هستند.  وی گفت: همچنین مهلت افتتاح حساب در طرح اقدام ملی مسکن در شهرستان‌های سربیشه ، درح و دیهوک تا ۲۵ دی تمدید شد.

مشکل کمبود زمین در شهرهای بشرویه و ارسک رفع میشود

فرماندار بشرویه گفت: زمین جدید از سال‌ها قبل به محدوده شهرهای بشرویه و ارسک الحاق نشده است که با پیگیری و اخذ مجوزهای لازم این مشکل مردم برطرف خواهد شد. علی شفیعی افزود: در شهر بشرویه با مشکل کمبود زمین برای ساخت و ساز مواجه هستیم و از حدود ۲۰ سال قبل زمین جدید به محدوده شهری الحاق نشده است. وی بیان کرد: سال گذشته با پیگیری‌های مدیریت عالی استان مصوبه الحاق ۷۶ هکتار به محدوده شهری بشرویه را از شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اخذ کردیم و برای الحاق این اراضی به طرح باید تاییدیه و مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی را نیز اخذ کنیم.

آبرسانی سیار به روستاهای خراسان جنوبی کاهش مییابد


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به بررسی‌های لازم برای آبرسانی به روستاهای این استان، از کاهش آبرسانی سیار به روستاهای خراسان جنوبی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. احمد قندهاری در بازدید از روستاهای استان خراسان جنوبی به منظور بررسی تامین آب مورد نیاز پایدار جهت مصارف شرب، بهداشت و دام روستاهای باغ سنگی، کلاته بلوچ، سولابست، برقلک، گل نی و جلاران انجام شد، اظهار داشت: با هماهنگی شرکت آب و فاضلاب استان و سایر دستگاه‌های اجرایی تلاش خواهد شد تا تعداد روستاهای استان که با تانکر آبرسانی می‌شوند را به حداقل برسانیم. وی افزود: یک تیم کارشناسی از همکاران آب منطقه‌ای تا پایان ماه‌جاری از تعداد دیگری از روستاها که از مشکل شدید کم آبی رنج می‌برند بازدید خواهند داشت که پس از تهیه و ارایه گزارش‌های مربوطه در خصوص چگونگی تأمین آب سالم و پایدار از طریق افزایش تخصیص، ایجاد سازه‌های ساده جهت برداشت آب و … تصمیمات اجرایی لازم اتخاذ خواهد شد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: برای ۶ روستای باغ سنگی، کلاته بلوچ، سولابست، برقلک، گل نی و جلاران طرح تأمین آب سالم و پایدار توسط شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تهیه و در هفته‌جاری در جلسه هماهنگی که با حضور مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری و برخی دستگاه‌های ذیربط برگزار می‌شود، موارد بررسی خواهد شد.

بهرهمندی بیش از ۳۸ هزار خانوار از نفت سفید و گاز مایع

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین اطلاعات دریافتی از شرکت گاز استان و نواحی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی همچنین سامانه تجارت آسان، ۳۸ هزار و ۸۸۵ خانوار استان از نفت سفید و گاز مایع بهره مند هستند. قربانعلی مردانی افزود: فرآورده های نفتی براساس جامعه هدف هر سال اختصاص داده می شود که نفت سفید هم خارج از این موضوع نیست. وی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۸۵۰ لیتر نفت سفید برای خانواده های فاقد گاز طبیعی اعلام شده است.

۶۰۰ میلیون ریال برای محرومیت زدایی روستاهای نهبندان هزینه شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: خدماتی به ارزش ۶۰۰ میلیون ریال به روستاهای محروم نهبندان ارائه شده است.محمد رضا رضایی با اشاره به محرومیت روستاهای نهبندان بیان کرد: در راستای کمک به محرومان این روستاها طی هفته جاری، ۶۰۰ میلیون ریال توسط خیرین هزینه شده است. وی با بیان اینکه این خدمات شامل توزیع ۸۵ بسته معیشتی بوده است، گفت: همچنین ۲۰ عدد انواع لوازم خانگی به ارزش ۱۶۰ میلیون ریال توزیع شده است.

اعلام سقف تسهیلات کارا برای فعالیتهای هنری و سینمایی

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از اعلام سقف تسهیلات کارا برای فعالیت‌های هنری و سینمایی خبر داد. سید علی زمزم آخرین مهلت ثبت نام برای دریافت تسهیلات کارا را پایان دی ماه اعلام کرد. سید علی زمزم با بیان این که تسهیلات کسب و کار‌های آسیب دیده با نرخ سود ۱۲ درصد و اقساط ۲۴ ماهه پرداخت می‌شوند، افزود: دوره تنفس بازپرداخت اقساط تا اول خرداد ماه سال ۱۴۰۰ تعیین شده است. به گفته وی سقف تسهیلات برای تماشاخانه‌های تئاتر ۱۵۰ میلیون تومان، گروه‌های تئاتر ثبت شده ۱۰۰ میلیون تومان، آموزشگاه‏‌های آزاد هنری درجه یک تا سه ۱۳۰ میلیون تومان، استودیو‌های صدابرداری و شرکت‏‌ها و موسسات تهیه تولید و تکثیر آثار صوتی ۱۷۵ میلیون تومان اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت