اخبار استانی

افزایش ۲ برابری داوطلبان شوراهای روستایی خراسان جنوبی در روز چهارم


دبیر ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی میزان نام‌نویسی داوطلبان انتخابات شوراهای روستا در روز چهارم را بسیار مطلوب خواند و گفت: آمار ثبت‌نام کنندگان در روز چهارم این دوره بیش از ۲ برابر مدت مشابه دوره پنجم است. قهرمانی  میزان استقبال افراد را در شهرستان بیرجند پررنگ‌تر عنوان کرد و افزود: به نسبت تعداد روستاها و حجم مشارکت‌کنندگان در عرصه رقابت، شهرستان سربیشه وضعیت مطلوب‌تری در مقایسه با دیگر مناطق دارد.

بیمه اجتماعی، سرمایه‌ای برای آتیه روستاییان و عشایر

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ،روستائیان و عشایر در گفتگو با آوای خراسان جنوبی ضمن تبریک سال جدید به ارائه گزارش عملکرد صندوق در سال ۱۳۹۹ پرداخت. علیرضا اسدی عنوان کرد : این صندوق بر اساس مستندات قانونی از جمله اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی و قانون ساختار جامع رفاه و تامین اجتماعی و … در سال ۱۳۸۳ تشکیل شده است. مدیرصندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان افزود: در کشور چهار صندوق پایه تامین اجتماعی وجود داردکه هر کدام جامعه مشمول خود را تحت پوشش قرار می دهند .  صندوق بازنشستگی کشوری کارمندان رسمی دولت، صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح ، نیروهای نظامی‌ و انتظامی و سازمان تامین اجتماعی  کارفرمایان و کارگران  و مشاغل آزاد را تحت پوشش قرار می دهد. وی اضافه کرد: شاید تنها گروهی که تا سال ۱۳۸۴ از هیچ نوع بیمه اجتماعی برخوردار نبودند کشاورزان، روستائیان و عشایر بودند که خوشبختانه با تاسیس و اجرای این صندوق توانستند به عضویت صندوق درآیند و از بالاترین درصد کمک و یارانه در بین این صندوق ها برخودار کردند. اسدی افزود: کشاورزان، روستائیان و عشایری که در صف مقدم تولید حیاتی ترین نیازهای کشور قرار داشته و بار اصلی خودکفائی در محصولات کشاورزی و دامی را به طور مستقیم و در بسیاری از کالاهای مورد نیاز جامعه به طور غیرمستقیم بر دوش می کشند از حق بیمه های اجتماعی که حق قانونی آنهاست  برخوردار نبوده اند و ما برخود واجب می‌دانیم این قشر شریف را تحت پوشش بیمه قرار بدهیم تا در آینده خودشان یا خانواده محترمشان از مزایای بیمه بهر ه مند شوند.

مشمولان صندوق بیمه اجتماعی

 مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر درباره مشمولان این صندوق نیز اظهار کرد: روستاییان، عشایر، کشاورزان غیرساکن در روستا و شاغلین تمام بخش های کشاورزی ، شاغلین فصلی و ساکنین شهرهای  با جمعیت زیر ۲۰هزار نفر در استان، رانندگان حمل بار و مسافر برون شهری در روستاها، کارکنان مراکز و شرکت های وابسته به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و دامپزشکی مشمول این صندوق هستند. اسدی ادامه داد: قالیبافان و مشاغل حوزه صنایع دستی، بسیجیان فعال در حوزه پایگاه های مقاومت و دریافت کنندگان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی نیز جزء مشمولان این صندوق محسوب می شوند.

شرایط عضویت در صندوق بیمه اجتماعی

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با اشاره به شرایط عضویت افراد در صندوق بیمه اجتماعی، گفت: سکونت درروستا یا مناطق عشایری یا اشتغال در بخش کشاورزی،  انعقاد قرارداد و اعلام آمادگی برای پرداخت حق بیمه متناسب با سطح درآمد انتخابی ( اختیاری بودن ) و دارا بودن حداقل ۱۸ و حداکتر ۵۰سال تمام شرایط عضویت در این صندوق است. وی به مزایای این صندوق نیز اشاره و عنوان کرد: هر فرد بیمه شده‌ که حداقل ۶۵ سال سن و ۱۵ سال سابقه حق بیمه داشته باشد می تواند بازنشسته شود و معادل ۲۰روز حقوق سطح درآمدی آخرین پرداخت را دریافت نماید.اسدی اضافه می کند: اگر فردی بر اثر حادثه یا بیماری و …  پس از پایان دوره درمان توسط کمیسیون های پزشکی ازکارافتاده کلی (۶۶%)  شناخته شود، مشمول مستمری  ماهیانه می گردد. وی با بیان اینکه افراد تحت تکفل بیمه شده ای مشمول مستمری بازماندگان خواهند بود که در زمان فوت دارای ارتباط بیمه‌ای با صندوق باشند، تصریح کرد: نقل و  انتقال سوابق  بیمه ای  از این صندوق به سایر صندوق های بیمه ای همانند سازمان تامین اجتماعی ، بازنشستگی کشوری و سایر صندوق ها و برعکس مطابق قوانین و مقررات مربوطه انجام می پذیرد.

 8 سطح درآمدی تعیین شده برای متقاضیان

مدیر صندوق بیمه اجتماعی استان به نحوه ثبت نام در این صندوق پرداخت و ادامه داد: متقاضیان مشمول صندوق می توانند با مراجعه به نزدیکترین کارگزاری محل سکونت خود بدون پرداخت هیچ هزینه اضافی تحت پوشش بیمه قرار گیرند. اسدی بیان کرد: برای متقاضیان ۸سطح درآمدی در نظر گرفته شده است که بیمه شده می تواند در سال اول در هر سطح که مایل هست ثبت نام کند و در سال‌های بعدی همان سطح یا یک سطح بالاتر حق بیمه را پرداخت کند. وی اضافه کرد: حق بیمه در صندوق ۱۵% سطح درآمد خوداظهاری است که ۵% سهم بیمه و ۱۰% آن را دولت پرداخت می کند و بیمه شدگان در صندوق حق بیمه خود را به صورت سالیانه، شش ماهه و سه ماهه می توانند پرداخت  نمایند.

تالاب کجی نهبندان دست در گریبان خشکسالی

تالاب کجی نمکزار نهبندان در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده بیرجند – زاهدان قرار دارد که محل حضور پرندگان مهاجر در همه فصول بوده اما با توجه به نبود بارندگی مناسب در خراسان جنوبی امسال آبگیری نشده است. چندی پیش نیز رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان بیان‌کرد: از آنجایی در زمستان گذشته منطقه هیچ‌گونه بارندگی نداشته‌ایم همان ۲۰ درصد بارندگی تالاب کجی شهرستان نیز خشک شده  و باید منتظر روزهای آینده  ( بهار) برای بارندگی بود.

۶۵ درصد موارد انتقال کرونا خانوادگی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۶۵ درصد موارد انتقال ویروس کرونا در خراسان جنوبی خانوادگی بوده و از طریق دورهمی و شب‌نشینی‌ها اتفاق افتاده است. همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به روند صعودی آمار ابتلاء به کرونا در استان، گفت: روز گذشته  ۲۸۵ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که ۱۰۷ بیمار جدید شناسایی شدند. کمک‌ به خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا تداوم داشته باشد
استاندار خراسان جنوبی گفت: کرونا امسال هم ادامه دارد و با انواع مختلف در حال بروز و ظهور است لذا باید حرکت‌های ما برای کمک به خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا تداوم یابد. حمید ملانوری روز پنجشنبه در جلسه هماهنگی کمک‌های مؤمنانه استان در سال ۱۴۰۰ گفت: مردم استان از بینش و نگاه مؤمنانه برخوردار هستند و آمار صدقات، زکات، خمس و کمک‌های مؤمنانه مردم نشان‌دهنده این بینش و نگاه مؤمنانه است. وی بیان کرد: به استناد آمار، ارزش ریالی کمک‌های مؤمنانه مردم خراسان‌ جنوبی از ابتدای شروع رزمایش تا پایان سال ۹۹ مبلغ ۲۰۵ میلیارد تومان بوده است. استاندار خراسان جنوبی افزود: کمک‌های غیرنقدی، هزینه‌های حمل بسته‌ها و مواردی از این دست در فهرست کمک‌ها نیامده و چه بسا کمک‌های نقدی که به درخواست افراد در این آمار لحاظ نشده و نامی از آنها نیست. وی با تشکر از اقدامات صورت گرفته در این زمینه، کمک‌های انجام شده را قابل تقدیر دانست و گفت: حجم کمک‌ها حکایت از این دارد که مردم استان به لحاظ اعتقادی و فرهنگی، توجه ویژه‌ای به کمک و کاهش آلام همنوع خود دارند. ملانوری ضمن ابراز امیدواری برای ادامه یافتن این کمک‌ها افزود: نگرانی ما از این است که این نگاه و حس نوع‌دوستی به هر دلیلی دچار خدشه شود و آسیب ببیند.

بیش از ۳۲ هزار خانه روستایی در استان ایمن نیستند

میرکلانی- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه تاکنون ۴۵ هزار واحد مسکونی مقاوم سازی شدند ، گفت: ۳۲ هزار و ۸۶۹ واحد مسکونی روستایی در استان از استحکام فوق العاده پایینی برخوردار هستند. آسمانی مقدم روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ توسط بنیاد مسکن در این استان احداث و یا در حال ساخت است. وی ادامه داد: براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ در یک هزار و ۷۵۲ روستای استان ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکن شناسایی، رصد و ثبت شده است. آسمانی مقدم با اشاره به مقاوم سازی خانه های روستایی، افزود: تعداد ۴۵هزارو۴۶۳ واحد مسکونی معادل ۲/۵۱ درصد در بیش از ۷۸۰روستا  برای مقابله حوادث طبیعی مقاوم سازی شدند. مدیرکل بنیاد مسکن استان با اشاره به اینکه ۵۱.۲ درصد واحد‌های مسکونی روستایی مقاومند، گفت: ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد نیمه دوام و بیش از ۳۲ هزار واحد کم دوام در استان وجود دارد. آسمانی مقدم با اشاره به اینکه ده هزار واحد مسکونی برای محرومان در نظر گرفته شده، افزود: از پنج هزار واحدی که بر عهده بنیاد مسکن بوده  40میلیون تومان وام قرض الحسنه و ۲۵میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به ازای هر واحد پرداخت شده است.  وی به  بازنگری طرح هادی در ۱۴۱ روستای استان اشاره و بیان کرد:  اکنون ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در این استان وجود دارد که باید طرح هادی برای آنها تهیه شود. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به اجرای طرح مسکن شهری برای اقشار کم درآمد نیز اشاره و تصریح کرد: تا کنون حدود ۳ هزار و ۵۰۰ واحد برای این افراد ساخته شده و اکنون نیز تعدادی درحال ساخته شدن است و پس از بهره برداری  برای در اختیار افراد واجد شرایط اطلاع رسانی خواهد شد.

مشاغل سهگانه در مناطق قرمز خراسان جنوبی اجازه فعالیت ندارند

رئیس اتاق اصناف مرکز خراسان جنوبی گفت: با توجه به اعمال محدودیت جدید به دلیل شیوع ویروس کرونا، تمامی واحدهای صنفی استان به جز گروه‌ شغلی یک در شهرستان‌های قرمز از روز شنبه (۲۱ فروردین) به مدت دو هفته اجازه فعالیت ندارند. رضا علیزاده بیرجندی افزود: در این راستا پیرو تصمیمات ستاد ملی کرونا و اعلام وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) برای تمامی مراکز استان‌ها و به دلیل روند افزایشی شیوع کرونا؛ فعالیت مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار به مدت ۲ هفته در بیرجند و شهرستان‌های قرمز تعطیل خواهد بود. وی گفت: همچنین براساس این تصمیمات در شهرهای با وضعیت نارنجی (پرخطر) فقط فعالیت گروه‌های شغلی یک و دو همچنین در شهرهای زرد فعالیت گروه‌های یک، دو و سه ادامه دارد. رئیس اتاق اصناف مرکز خراسان جنوبی با بیان اینکه هرگونه تغییرات در این زمینه مجدد اطلاع‌رسانی می‌شود از روسای اتحادیه‌های استان خواست با اهتمام جدی نسبت به اطلاع‌رسانی سریع به اصناف و نظارت بر اجرای محدودیت اقدام کنند تا با یاری خداوند و همراهی و همکاری آحاد جامعه بتوانیم هرچه سریعتر نسبت به ریشه‌کن کردن این‌ ویروس منحوس گام‌های موثر برداریم. وی با تاکید بر اینکه مقابله با این ویروس نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها و مردم دارد گفت: از مسوولان توقع داریم به جز اصناف سایر دستگاه‌ها نیز نسبت به اعمال محدودیت‌های لازم در مراکز تجمعی خود اقدام کنند و از هرگونه تجمع و دورهمی پرهیز شود. علیزداه با اشاره به نگرانی اصناف در مورد اعمال محدودیت‌ها گفت: با توجه به اینکه هنوز تسهیلاتی به واحدهای صنفی اعطا نشده است برخی از واحدهایی که مستاجر بوده از تعطیلی واحد خود ابراز نگرانی کرده‌اند.

اهدای ۲۴۳ جهزیه به نوعروسان تحت پوشش کمیته امداد

۲۴۳ سری جهیزیه در قالب رزمایش کمک مومنانه به نوعروسان نیازمند زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در خراسان جنوبی اهدا شد. مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی روز پنجشنبه در آیین اهدای این تعداد جهیزیه گفت: ارزش هر سری جهیزیه ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و شامل یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، فرش، جاروبرقی، اتو و سرویس قابلمه است.


احداث باند دوم دیهوک به بیرجند ردیف اعتباری گرفت

نماینده طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس گفت: احداث باند دوم دیهوک به بیرجند با همکاری استانداران سابق و فعلی و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی کد دار شد و از اعتبارات ملی ساخته خواهد شد.


۵۶۷ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج در خراسان جنوبی پرداخت شد

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ۵۶۷ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سال گذشته به متقاضیان پرداخت شده است. قناد از افزایش تسهیلات ازدواج در سال ۱۴۰۰ به ۷۰ میلیون تومان خبر داد و اظهار کرد: اگر زوج زیر ۲۵ سال و یا زوجه ۲۳ سال باشد، رقم تسهیلات تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش می یابد.

۳۷۰ میلیارد تومان کمک مومنانه در خراسان جنوبی جمعآوری شد

دبیر ستاد رزمایش کمک‌های مومنانه خراسان جنوبی گفت: ۳۷۰میلیارد تومان کمک مردمی از ابتدای رزمایش کمک های مومنانه در استان جمع آوری شد و در اختیار نیازمندان قرار گرفت. سردار قاسمی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به نیازمندان استان انجام شده است، ادامه داد: همچنین ۱۸۰ میلیارد تومان وام قرض الحسنه اشتغالزایی به نیازمندان و افراد آسیب دیده از کرونا پرداخت شده است.


هزار و ۴۷۰ تن روغن خوراکی برای خراسان جنوبی تامین شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: یک هزار و ۴۷۰ تن روغن خوراکی در آستانه ماه مبارک رمضان برای استان تامین شده است و هیچ گونه کمبودی از نظر اقلام اساسی مورد نیاز مردم نداریم.

۱۲۴ زندانی جرائم غیرعمد از زندانهای خراسان جنوبی آزاد شدند


رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: ۱۲۴ زندانی جرائم غیر عمد، سال گذشته از زندان‌های استان آزاد شدند و به آغوش خانواده بازگشتند. حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی در جلسه ستاد دیه استان گفت: این تعداد زندانی با بدهی بیش از ۴۵ میلیارد تومان با همکاری ستاد دیه، خیران و همچنین گذشت شاکیان از زندان‌های استان آزاد شدند.


بخشنامه بخشودگی جرایم کارفرمایان صادر شد

محمدی مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی با بیان این‌که رفع موانع و حمایت از تولید در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار دارد گفت: در این راستا بخشنامه بخشودگی جرایم کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی و اصناف از سوی سازمان تامین اجتماعی صادر و ابلاغ شد.

کوچ عشایر استان به تعویق افتاد

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: امسال به علت کاهش ۶۰ درصدی میانگین بارندگی‌ها نسبت به سال قبل و تشدید کرونا کوچه بهاره به تعویق افتاده و از اواخر فروردین ماه انجام می‌شود. فرهادی با بیان اینکه  خشکسالی بی سابقه و شدید امسال و همزمانی کوچ بهاره عشایر استان با موج چهارم بیماری کرونا خاطرنشان کرد: امسال نیز  همچون سال های گذشته باید به امور جامعه عشایری نگاه ویژه ای شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت