اخبار استانی

وام بلاعوض برای ساخت مسکن در خراسان جنوبی پرداخت میشود

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۱۵ ساله و ۳۰ میلیون تومان بلاعوض برای ساخت واحدهای مسکن اقشار کم‌درآمد در این استان پرداخت می‌شود. آسمانی مقدم افزود: سهمیه ۶ هزار مسکن اقشار کم‌درآمد در شهرستان‌های مختلف استان توزیع شده و تاکنون ۷۵۵ واحد به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

آغاز ثبت نام انتخابات شورا‌های اسلامی روستا

نام نویسی از داوطلبان شرکت در انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی روستا از امروز آغاز می‌شود. ستاد انتخابات استان گفت: داوطلبان هفت روز تا ۲۲ فروردین، مهلت دارند از طریق اپلیکیشن موبایلی، نسخه ویندوز و قابل نصب بر روی رایانه، دفاتر پیشخوان و همچنین مراجعه حضوری به بخشداری‌ها ثبت نام کنند. خوش خبر تعداد روستا‌های واجد شرایط برای شورا‌های اسلامی در خراسان جنوبی را ۹۱۶ روستا دانست و افزود: از این تعداد ۲۷ روستا، شورای ۵ نفره و ۸۸۹ روستا شورا‌های سه نفره هستند. وی با بیان اینکه در دوره پنجم انتخابات شورا‌های اسلامی روستا ۴ هزار و ۹۹۵ نفر، داوطلب شدند ادامه داد: وی افزود: اصل گواهی عدم سوءپیشینه که از تاریخ صدور آن بیش از سه ماه نگذشته باشد، اصل شناسنامه عکس‌دار و تصویر تمامی صفحات آن، اصل کارت ملی و تصویر آن، اصل کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم و تصویر آن برای مردان، یک  قطعه عکس ۴ × ۳ جدید، اصل و تصویر مدرک معتبر ایثارگری (جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا همچنین رزمندگان با حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه) برای برخورداری از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر و اصل و تصویر گواهی پذیرش استعفای مقامات موضوع ماده ۳۲ قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از جمله مدارکی است که افراد متقاضی برای ثبت‌نام باید به همراه داشته باشند. معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار عنوان کرد: داشتن سواد خواندن و نوشتن برای شورای روستاهای تا ۲۰۰ خانوار الزامی است و افراد متقاضی حضور در شورای روستاهای بالای ۲۰۰ خانوار باید اصل و یک نسخه تصویر مدرک تحصیلی معتبر دیپلم خود را نیز در زمان ثبت‌نام به همراه داشته باشند.

۴۰ سایت ارتباطی جدید در خراسان جنوبی راهاندازی میشود

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۰ با اجرای ۴۰ سایت جدید همراه، ۸۶ روستای استان از پوشش تلفن همراه بهره‌مند می‌شوند. مصطفی بهی اظهار داشت: در ادامه طرح‌های توسعه شبکه ملی اطلاعات در روستاهای استان، به تازگی با راه‌اندازی ۶ سایت، ۱۷ روستای استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند. وی افزود: با راه‌اندازی سایت‌های مربوطه، امکان استفاده اهالی این روستاها از خدمات الکترونیکی به خصوص اینترنت پرسرعت، آموزش و بانکداری الکترونیک فراهم شد. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با اشاره به برنامه این اداره کل برای اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات گفت: با اجرای این سایت‌ها در روستاهای گلگنج، کره و باراز شهرستان قاینات، رومه شهرستان نهبندان، چاه شهید اشرفی اصفهانی شهرستان سربیشه و زارگز شهرستان درمیان، ۱۷ روستا با جمعیت حدود هزار و ۵۰۰ خانوار از خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات برخوردار شدند. وی بیان کرد: اجرای این سایت‌ها از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده و تلاش ما این است تا قبل از پایان دولت دوازدهم شاهد اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات باشیم.

دمای هوا تا ۱۲ درجه در خراسان جنوبی کاهش مییابد

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: کاهش دما برای امروز محسوس و قابل ملاحظه است و در برخی نقاط استان این وضعیت بین هشت تا ۱۲ درجه سانتیگراد متغیر خواهد بود. فاطمه زارعی افزود: برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در برخی نقاط سردسیر شمال شرق خراسان جنوبی از جمله شهرستان‌های سربیشه و قاینات احتمال وقوع یخبندان وجود دارد. کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی اضافه کرد: کمینه و بیشینه دمای مرکز استان (بیرجند) در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۳ و ۲۹ درجه سانتیگراد رسید و در این مدت سربیشه، فردوس و سرایان با دمای ۱۱ و دهسلم نهبندان با ۳۸ درجه به ترتیب خنک‌ترین و گرم‌ترین نقاط استان بودند. وی از کشاورزان و بهره‌برداران خواست با توجه به کاهش محسوس دمای هوا تمهیدات لازم را برای جلوگیری از خسارات احتمالی در زمین‌های کشاورزی و سالن‌های پرورشی به کار گیرند. وزش شدید تا خیلی شدید باد در روزهای اخیر پدیده غالب بوده است.

۲۰۰ نفر در خراسان جنوبی صاحب شغل خانگی شدند

صادقی رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: تا پایان سال گذشته، ۲۰۰ شغل در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان ایجاد شده است که تا شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ تمام افراد ثبت‌نام شده در طرح به بازار کار متصل خواهند شد. وی هدف از اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، توانمندسازی افراد متقاضی راه اندازی کسب و کارهای مشاغل خانگی با بهره گیری از تعامل با دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی اعلام کرد.

توصیههایی به والدین دارای فرزند اوتیسم؛
کودک خود را با همین شرایط بپذیرید

ایسنا- معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی به والدین دارای کودک اوتیسم توصیه کرد در مورد اتیسم بیشتر مطالعه کنید و در زمینه اوتیسم متخصص شوید و بدانید کودک از چه می‌هراسد و به چه چیز پاسخ می‌دهد چرا که هر چه در مورد اوتیسم بیشتر بدانید راحت‌تر می‌توانید با کودک خود ارتباط برقرار کنید و او کمتر صدمه می‌بیند؛ همچنین کودک خود را با همان شرایط بپذیرید. جمیله رضازاده اظهار کرد: مبتلایان به اوتیسم به خدمات تخصصی مستمر اعم از روانشناسی، کاردرمانی و گفتار درمانی نیاز دارند. وی ادامه داد: اختلال طیف اوتیسم از جمله اختلالات پر هزینه است که نیاز به خدمات  تخصصی مستمر اعم از روانشناسی، کاردرمانی، گفتار درمانی و غیره داشته و به همین دلیل مخارج این خانواده‌ها بسیار بالاتر و نیازهایشان بسیار وسیع‌تر از خانواده‌های دارای  کودکان با سایر معلولیت‌ها است. معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه تشخیص این اختلال در سنین اولیه زندگی اهمیت دارد و مداخلات تاثیر  بیشتری خواهند داشت، افزود: در حال حاضر برای تشخیص اوتیسم هیچ آزمایش بیولوژیک وجود ندارد و خصوصیات اصلی اختلالات طیف اوتیسم عبارت از نقص در ارتباط اجتماعی و تعامل اجتماعی، علایق محدود، رفتارها یا فعالیت‌های تکراری، مشهود بودن علائم اختلال از حدود ۱۸ ماهگی، مادام العمر بودن اختلال طیف اوتیسم و بهبودی نسبی در صورت غربالگری، تشخیص و توانبخشی بهنگام  است. رضازاده افزود: بررسی‌های انجام شده احتمال وجود عاملی ژنتیکی (چه به صورت ژنی یا کروموزومی) که باعث ایجاد اختلال در سیستم عصبی – رشدی می‌شود را در بروز این اختلال موثر می‌دانند؛ هر چند عوامل دیگری نظیر عوامل بیو شیمیایی، عوامل جنینی، ناهنجاری‌های مغزی نیز مطرح هستند و نقش و شدت اثر آنها در بروز اختلال در دست بررسی و تحقیق است. معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه این اختلال باعث می‌شود که مغز نتواند در زمینه ارتباطات اجتماعی و رفتارهای ارتباطی به درستی عمل کند، افزود: کودکان و بزرگسالان دارای اوتیسم در زمینه ارتباط کلامی و غیر کلامی، رفتارهای اجتماعی، فعالیت‌های سرگرم کننده و بازی، فعالیت های حسی، مسیر رشد و توانمندی‌های شناختی، عملکرد اجرایی و ذهن خوانی دارای مشکل بوده و یا با گروه سنی خود در زمینه عملکردهای ذکر شده متفاوت هستند. رضازاده ادامه داد: کودکان دارای اختلال، دارای نوعی ناهماهنگی حسی هستند که خود را در عملکردهای مختلفی مانند وضعیت را رفتن و بوییدن، چشیدن و به دهان بردن و خوابیدن نشان می‌دهد؛ لذا به محرکات حسی معمول پاسخ‌های غیرطبیعی مانند پاسخ‌های اجتنابی و واکنش‌های بیش از حد و یا کمتر از حد نشان می‌دهند و اختلال و مشکلاتی در زمینه عواطف، مهارت‌های حرکتی به خصوص حرکات ظریف دست‌ها، فعالیت‌های روزمره زندگی و بازی، یادگیری زبان و گفتار طبیعی و مشکلاتی در زمینه تقلید از دیگران در این کودکان دیده می‌شود.

خدمت رسانی به ۴۰ کودک دارای اختلال اوتیسم

وی تصریح کرد: بهزیستی با همکاری بخش غیر دولتی اولین مرکز آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم -توان افزا را از تیر ماه  ۹۳ تاسیس و راه اندازی کرد و با ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به صورت روزانه در کنار خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم بوده است و در حال حاضر تعداد ۴۰ کودک دارای اختلال اوتیسم به صورت یارانه‌ای از خدمات مرکز بهره مند می‌شوند. معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: تیم توانبخشی مرکز شامل روانشناس بالینی، کاردرمان، گفتاردرمان و مربی آموزشی و هنری بوده و در این مرکز مطابق پروتکل آموزشی توانبخشی بسته خدمتی مداخلات مرکز محور و خانواده محور به کودکان و خانواده آنان ارائه شده است. رضازاده ادامه داد: بطور متوسط ماهانه ۸۰۰ هزار تومان به ازای معرفی هر کودک از سوی بهزیستی به عنوان یارانه به مرکز جهت ارائه این خدمات به کودکان و نوجوانان پذیرش شده پرداخت می‌شود. وی ادامه داد: سازمان بهزیستی با تامین و پرداخت این مبلغ به مراکز آموزشی توانبخشی اوتیسم تحت نظارت خود بسته خدمتی مورد نیاز این افراد در طول یک ماه را تهیه و همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۳ در اختیار کودکان و خانواده آنان قرار داده است. این مقام مسئول بیان کرد: در این استان نیز برنامه غربالگری رایگان اختلالات طیف اوتیسم از آذر ماه ۹۶  توسط کارشناسان آموزش دیده مرکز توان افزا در محل مرکز (پایگاه اجرای طرح )اجرا شد که تعداد ۱۰۰ نفر برای انجام مصاحبه پیگیری ارجاع و از این تعداد ۷۰ مورد تحت آزمون تشخیصی قرار گرفته و تعداد ۴۰ نفر تشخیص قطعی اتیسم دریافت کرده‌اند.

توصیه‌هایی به والدین

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: والدین در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی در کودک بدون تعلل به مراکز درمانی و بهزیستی مراجعه کنند چرا که با تشخیص، کودک مبتلا به اوتیسم وارد مرحله بعدی و دریافت خدمات توانبخشی و آموزشی شده و هر چه زمان تشخیص زودتر  باشد کودک شانس بیشتری برای یادگیری و رشد طبیعی خواهد داشت. رضازاده به والدین دارای کودک اوتیسم تاکید کرد: در مورد اوتیسم بیشتر مطالعه کنید و در زمینه اوتیسم متخصص شوید و بدانید کودک از چه می‌هراسد و به چه چیز پاسخ می‌دهد چرا که هر چه در مورد اوتیسم بیشتر بدانید راحت‌تر می‌توانید با کودک خود ارتباط برقرار کنید و او کمتر صدمه می‌بیند؛ همچنین کودک خود را با همان شرایط بپذیرید. وی افزود: والدین باید بپذیرند که کودک شان عادی نیست و او را با هم سن و سالانش و  با افراد عادی مقایسه نکنند از او به اندازه  خودش انتظار داشته باشند. معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: والدین لازم است فرزند خود را تشویق کند، به او احساس امنیت دهند و در خانه فضایی را به کودک بیمار اختصاص دهند که او در آنجا احساس آرامش و امنیت کند، اجازه دهند همیشه حمایت آنان را  در برابر سایرین احساس  کند، کودک را در محیط‌های شاد قرار دهند، او را درگیر کارهای ساده کنند و حس مسئولیت پذیری کودک را تحریک کنند.

سقاخانه های بیرجند با رعایت پروتکل ها دایر است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند از دایر بودن تمامی سقاخانه های شهر بیرجند خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم تا در صورت اخذ مجوز دو سقاخانه دیگر در بیرجند راه اندازی شود.  به گزارش روابط عمومی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند، وقف در واقع گذشتن از اندوخته و دارایی است و بخشیدن سود و بهره‌وری آن برای عامه مردم آنچنان که دهه‌ها، صده‌ها و هزاره‌ها می‌گذرند و مردم از آن بخشیده بهره‌مند شده و هر بامداد و شامگاه نام بانی و واقف بر زبان‌ها می‌رود و پیک ثنا و دعا نثار صاحب وقف می‌شود.
اکنون پس از سال‌ها هنوز این نیت در دل جامعه مانند همان آبی است که از سقاخانه‌ها جاری و تشنگان بسیاری را سیراب می‌کند. در خراسان جنوبی نیز وقف‌های بسیاری بر این نیت وجود دارند، نیتی که سیرآب می‌‌کند .

ضرورت حفاظت از سقاخانه ها

حجت الاسلام والمسلمین دادخدا خدایی با اشاره به خدمت رسانی سقاخانه های شهرستان بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر  ۸ سقاخانه در شهر بیرجند وجود دارد. وی با بیان اینکه همه این سقاخانه ها فعال هستند افزود:  تنها سقاخانه ای که غیر فعال است سقاخانه علی آباد لوله است که امید است در آینده نزدیک فعال شود. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند به ظرفیت سقاخانه ها اشاره کرد و بیان کرد: ظرفیت هر یک از این سقاخانه‌ها ۲۵ هزار مترمکعب آب در شبانه روز است. خدایی تصریح کرد: این سقاخانه ها به مناسبت دهه وقف در بوستان های ظفر، مهرشهر، نیلوفر، شعبانیه، انقلاب، معصومیه و الهیه بیرجند به بهره برداری رسیده است. وی خاطرنشان کرد: برای بهره برداری از این سقاخانه ها، در مجموع یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل موقوفات خیریه آب و لوله بیرجند، هزینه شده است. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند از راه اندازی  ۲ سقاخانه دیگر در آینده نزدیک خبر داد و یادآور شد: به دنبال این هستیم تا در صورت اخذ مجوز دو سقاخانه دیگر در بیرجند راه اندازی شود.  خدایی اظهار داشت: سال گذشته در راستای رعایت تصمیمات بهداشتی  کلیه سقاخانه های مذکور با هزینه ۳۰ میلیون تومان در شهرستان بیرجند به تجهیزات الکتریکی، چشمی و دوربین مدار بسته مجهز شدند. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند با تاکید بر اینکه از مردم فرهنگ دوست بیرجند انتظار می رود در بحث نگه داری و نظافت چشمه ها بیشتر همکاری کنند گفت: متأسفانه در برخی موارد مشاهده شده است که افراد از آب این سقاخانه ها به منظور شست و شوی ماشین و موارد غیر شرب استفاده می کنند. خدایی در پایان از مردم خواست تا در بحث حفظ و مراقبت از چشمه های آب سقاخانه ها کوشا باشند و بیشتر همکاری کنند.

۶۱ بیمار مبتلا  جدید به کرونا در استان شناسایی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره آخرین اطلاعات و آمار کرونا در استان اظهار کرد: روز گذشته ۲۰۴ آزمایش مشکوک به کرونا در استان انجام شد که نتیجه ۶۱ مورد مثبت اعلام شده است. مهدی زاده افزود: از بیماران جدید مبتلا ۲۷ نفر در بیرجند، هفت نفر سربیشه، ۱۵ نفر قاین، پنج نفر فردوس، پنج نفر زیرکوه، یک نفر سرایان و یک نفر شهرستان طبس شناسایی شده است. وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۸۱ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

برای هدایت باید از اصول اولیه انسانی شروع کرد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: برای راهنمایی و هدایت باید از اصول اولیه انسانی شروع کرد و لذت انسان بودن به جامعه بشری تبیین شود. حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در نشست استادیاران حلقه‌های صالحین استان که در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد، افزود: آنگاه دیگر افراد راه درست را رها نمی‌کنند و استکبار می‌خواهد مردم سرگردان مسائل دنیا، مادیات و شبهات دینی شوند و بعد آنها را شکار کند اما انسانی که در راه درست باشد، شکار نمی‌شود. وی گفت: مخاطب مربیان صالحین، انسان است لذا اول صحبتی که با آنها باید داشت از نوع اولیات باید باشد چون پایه استدلال‌های منطقی روی اولیات است بنابراین مبدا سخن اینجا است. امام مجمعه بیرجند عنوان کرد: این را فراموش نکنیم که ما بعضی عناوین یا واژه‌ها داریم که طرفین متقابل از آن استفاده می‌کنند اما به طور قطع یک استفاده باطل است و یکی از آن موارد، جلب نفع و دفع ضرر است چرا که ستمگران و استعمارگران نیز این حرف را می‌زنند که ما به دنبال منافع خود و دفع ضرر هستیم اما به هر قیمتی که شد. وی تصریح کرد: مشکل بشر بی‌تقوایی است، نه جهل و اگر جهل باشد با یک جمله حل می‌شود اما چرا حل نمی‌شود، اگر مشکلات نفسانی نداشته باشیم یک آیه قرآن بس است که همه مشکلات ما حل شود که چه کسانی راستگو هستند چه کسانی دروغگو و باید پیرو انسان‌های راستگو باشیم.

افزایش ۹۳ درصدی تردد در طرح نوروزی ۱۴۰۰

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: از زمان آغاز طرح نوروزی ۱۴۰۰ تاکنون مجموع تردد وسایل نقلیه در تمام محورهای مواصلاتی استان ۹۳ درصد افزایش را نسبت به نوروز ۱۳۹۹ و ۲۳ درصد کاهش نسبت به نوروز ۱۳۹۸ را نشان می‌دهد. جلال زاده افزود: از ۲۵ اسفند تا پایان روز ۱۳ فروردین‌ماه، بیش از ۳.۲ میلیون تردد وسایل نقلیه در تمام محورهای مواصلاتی استان به ثبت رسیده که ۱۸ درصد از این مقدار را تردد ناوگان باری و حمل و نقل کالا به خود اختصاص داده است.  وی عنوان کرد: همچنین مجموع ورودی خروجی استان در این مدت بیش از ۶۶۰ هزار وسیله نقلیه بوده است که افزایش ۱۲۰ درصدی تردد در مبادی ورودی و خروجی استان را نسبت به بازه مشابه نوروز سال گذشته نشان می‌دهد. این مقام مسئول اظهار کرد: همچنین بیشترین حجم ترافیک طی این مدت (از ابتدای طرح نوروزی) مربوط به محورهای بیرجند- سربیشه، بیرجند- خوسف، بیرجند- آرین‌شهر و قاین- خضری بوده است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی تصریح کرد: تردد ورودی و خروجی مرکز استان در روز سیزدهم فروردین ماه با مجموع ورودی و خروجی ۵۵ هزار و ۳۹۸ وسیله نقلیه، نمایانگر بیشترین تردد در مبادی ورودی و خروجی شهرستان بیرجند طی بازه زمانی طرح نوروزی همزمان با روز طبیعت بوده است.

ارجاع ۶۹ پرونده تخلف در حوزه گوشت مرغ به تعزیرات حکومتی

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی گفت: ۶۹ پرونده در حوزه تخلفات گوشت مرغ از ابتدای طرح نوروزی به شعب تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی ارجاع شده است. محمد حسین اشرفی با بیان اینکه در این نظارت‌ها یکی از مسائل بسیار مهم حوزه کالاهای اساسی است، افزود: مردم در ماه‌های اخیر با مشکل کمبود گوشت مرغ و مسائل مرتبط با آن رو به رو بودند و در این راستا در نظارت‌ها بر این مسئله نیز دقت داشتیم.
دبیرکل تعزیرات حکومتی استان یادآورشد: براساس این نظارت‌ها و بازرسی‌ها از ابتدای طرح نظارت نوروزی تا کنون ۶۹ پرونده تخلف در حوزه مرغ به تعزیرات خراسان‌جنوبی ارجاع شده است. وی همچنین در زمینه آمارهای رسیدگی به تخلفات در سال گذشته نیز بیان کرد: در سال گذشته در بخش تخلفات کالا و خدمات دو هزار و ۳۰۶ پرونده به شعب تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی وارد و تعداد دو هزار و ۲۱۰ پرونده نیز در این بخش مختومه شده است. مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: همچنین در بخش قاچاق کالا و ارز نیز دو هزار و ۳۶۲ پرونده طی سال گذشته تشکیل شده است که در این حوزه نیز دو هزار و ۲۸۸ پرونده مختومه و متخلفان به  552 میلیارد و ۱۰ میلیون و ۴۲۴ هزار ریال جزای نقدی و ضبط کالا محکوم شدند. اشرفی بیان کرد: مهمترین عناوین تخلفات در این بخش خرید، فروش، حمل و نگهداری کالای قاچاق، ورود یا خروج کالا از مسیر غیرمجاز یا بدون انجام تشریفات گمرکی، نگهداری عرضه و فروش کالای قاچاق توسط واحدهای صنفی بوده است. وی ادامه‌داد: همچنین در سال ۹۹ در بخش بهداشت، دارو و درمان نیز ۴۹۰ پرونده تشکیل و ۴۸۵ پرونده نیز مختومه شده است. اشرفی یادآور شد: کل پرونده‌های وارده در سال ۹۹ تاکنون نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ به میزان ۱۴.۵ درصد کاهش داشته هر چند میزان محکومیت ریالی در این پرونده‌ها در مقام مقایسه ۱۹.۵ درصد افزایش داشته است.

مراقب کلاهبرداری از طریق کانالها و سایتهای ثبت آگهی باشید

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی گفت : برخی کلاهبرداران از طریق کانال‌ها و سایت‌های ثبت آگهی اقدام به کلاهبرداری و برداشت غیرمجاز از حساب هموطنان می‌کنند. سرهنگ علی محمد‌پور گفت: سایت‌ها و کانال‌های مختلفی در فضای مجازی راه‌اندازی شده‌اند که امکان خرید یا فروش کالا را به افراد می‌‎دهد، همین امر موجب شده بسیاری از کلاهبرداران از این موقعیت سوء استفاده و اقدام به کلاهبرداری کنند. وی افزود: مجرمان سایبری با ترفند‌های مختلفی مانند ثبت آگهی‌های اغوا کننده در سایت‌های واسط با قیمت بسیار کمتر از ارزش واقعی آن و یا انجام فروش‌های ویژه و ارسال لینک‌های جعلی، اطلاعات بانکی کاربران را به سرقت برده و اقدام به کلاهبرداری و برداشت غیرمجاز از حساب هموطنان می‌کنند. سرهنگ محمدپور گفت: کاربران هنگام خرید از کانال‌ها و سایت‌های ثبت آگهی هوشیاری لازم را داشته باشند و تا زمانی که جنس مورد نظر خود را دریافت نکرده‌اند و از کیفیت آن اطمینان حاصل نکرده‌اند، وجهی را پرداخت نکنند.

سردرگمی بیماران در مراجعه به متخصصین شاخههای اعصاب

پزشک متخصص اعصاب و روان گفت: گاهی عدم آگاهی از تخصص پزشکان و همچنین بیماری باعث می‌شود بیماران به صورت غیر تخصصی درمان شوند که البته گاهی عدم دادن اطلاعات لازم به بیماران توسط پزشکان نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. سیدمرتضی جعفرزاده، پزشک متخصص اعصاب و روان و رئیس کمیته عصب روان پزشکی انجمن روانپزشکان شاخه خراسان اظهار کرد: هنوز در فضای مجازی و واقعی، مردم اطلاعات لازم در خصوص مراجعه به متخصصان شاخه‌های اعصاب را ندارند و برخی تفاوت یک متخصص اعصاب و روان با جراح را نمی‌دانند. وی افزود: این عدم آگاهی باعث می شود بیماران به صورت غیر تخصصی درمان شوند و البته پزشکان شاخه‌های اعصاب هم شایسته است که اخلاقا در این زمینه اطلاعات لازم را در اختیار بیماران قرار دهند. جعفرزاده ادامه داد: متخصص مغز و اعصاب و یا داخلی اعصاب نیز افرادی هستند که پس از گذراندن دوره پزشک عمومی چهار سال در این دوره آموزش می‌بینند و آموزش‌هایی را راجع به اختلالات مغزی و عصبی شامل؛ سکته مغزی، بیماری صرع، بیماری ام اس، فلج اعصاب محیطی، اختلالات حرکتی مانند پارکینسون، میاستنی گراویس و انواع سردرد و غیره می‌پردازند. وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه بسیاری از بیماران در بدو مراجعه از نوع بیماری خود اطلاع ندارند از طریق همکاری بین رشته‌ای متخصصین شاخه اعصاب کمک شایانی به بیماران می‌شود.

عدالتخواهی جنبه جهانی پیدا کرده است

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه عدالتخواهی جنبه جهانی پیدا کرده است، گفت: با وجود همه مشکلات و سختی ها اما سرانجام عدالت اسلامی پیروز خواهد شد که خود ما هم به خاطر نفوذ بیگانه کم و بیش از بی عدالتی رنج می بریم. امام جمعه بیرجند افزود: امروز عدالتخواهی در صحنه میدانی کشورهای دیگر خود را نشان می دهد و مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز با زبان خود همین حرف ما را می زنند.

کشف انبار احتکار روغن خوراکی

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی از کشف انبار احتکار روغن خوراکی در شهرستان بیرجند خبر داد و گفت: ارزش ریالی کالای احتکار شده ۷۰۴ میلیون ریال برآورد شده است. سرهنگ بخشی افزود: ماموران در این رابطه یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.


۲۵ خانه ورزش روستایی در خراسان جنوبی تجهیز شد

کاروان نشاط و امید برای تجهیز ۲۵ خانه ورزش روستایی در چهارمین روز سفر معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر ورزش و جوانان به خراسان جنوبی اعزام شد. این تجهیزات با اعتبار بیش از چهار میلیارد ریال روز شنبه در آیینی با حضور معاون وزیر ورزش و جوانان، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی برای تجهیز و راه‌اندازی ۲۵ خانه ورزش روستایی استان اهدا شد.

طبس رتبه اول تولید خرمای استان

مدیر جهاد کشاورزی طبس سطح زیرکشت نخیلات در این شهرستان را هزار و ۲۱۳ هکتار شامل ۸۷۳ هکتار بارده و ۳۴۰ هکتار نهال اعلام کرد و گفت: شهرستان طبس مقام اول سطح زیرکشت و تولید خرمای استان را به خود اختصاص داده است.

توقیف سواری حامل تریاک در نهبندان

جانشین انتظامی خراسان جنوبی از کشف ۱۰۲ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک در شهرستان نهبندان خبر داد. سرهنگ شجاعی نسب افزود: مأموران در این رابطه خودرو را توقیف و راننده را دستگیر کردند که به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

افزایش جمعیت در نوروز؛ عامل قطعی آب روستاهای درمیان

خسروی‌بیژائم مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان درمیان گفت: با توجه به آغاز سال جدید و تعطیلات عید نوروز جمعیت شهرستان درمیان افزایش یافت و مصرف آب در هفته اول عید در این شهرستان زیاد بوده که باعث قطعی چند ساعته آب در برخی از روستاها شده است.


هزینه کردن ۲۳۸ میلیونی برای کمک به نیازمندان خراسان جنوبی

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از هزینه کردن ۲۳۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان از محل درآمد موقوفات جهت کمک به نیازمندان خراسان جنوبی در راستای اجرای طرح «تبرکات مهدوی» خبر داد. حجت الاسلام حسین رحیمی افزود: هدف از اجرای این طرح کمک به افراد نیازمند و مستمند در شهرستان های خراسان جنوبی در راستای اجرای نیات واقفین است.

نصب شیر فشارشکن در زهان

مدیر امور آب و فاضلاب شهر حاجی آباد از نصب یک عدد شیر فشارشکن در شهر زهان خبرداد.
غلامحسینی مدیر امور آب و فاضلاب شهر حاجی آباد گفت: با توجه به اهمیت بالای کاهش هدررفت و فشار شبکه آب در شهر زهان، یک عدد شیر فشارشکن و ۷۰ متر توسعه شبکه نیز در این شهر انجام شده است. وی افزود: نشت یابی و رفع نشت در خطوط انتقال، شبکه توزیع، انشعابات از جمله کار‌هایی است که در این جهت انجام می‌گیرد.

سریال گرانفروشی فروشگاههای زنجیرهای در خراسانجنوبی

رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان قاینات از گران‌فروشی یک فروشگاه‌ زنجیره‌ای در این شهر و جریمه آن خبر داد. محمد خزاعی اظهار داشت: یک فروشگاه زنجیره‌ای در شهرستان قاینات، بابت گران‌فروشی قند به پرداخت جریمه محکوم شد. وی افزود: پس از اعلام گران‌فروشی و بازدید از این فروشگاه و بررسی فاکتور‌ها مشخص شد در فروش مقدار ۱۰ هزار کیلوگرم قند، گران‌فروشی شده است. رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان قاینات عنوان داشت: متصدی فروشگاه با توجه به تخلف انتسابی، علاوه بر جبران خسارت واردشده به شاکی، به پرداخت مبلغ ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان جریمه نقدی در حق دولت محکوم شد.


پایش سلامت دامها زیر ذره بین دامپزشکان

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سربیشه از واکسینه شدن دام‌ها نسبت به انواع بیماری‌ها توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی خبر داد. کاووسی با اشاره به اقدامات مایه کوبی و پیشگیری از بیماری‌های واگیر دامی و قابل انتقال به انسان گفت: در این زمینه تاکنون بیش از ۴۲۲ هزار و ۹۰۱ راس دام سبک، ۸ هزار ۸۴۱ راس دام سنگین و هزار و ۵۴ قلاده سگ علیه انواع بیماری‌های واگیر دامی و قابل انتقال بین حیوان و انسان در این شهرستان مایه کوبی شده اند.

کتاب سفارش دهید، درب منزل تحویل بگیرید

مدیر کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی گفت: اداره کل کتابخانه های عمومی استان اقدام به راه‌اندازی طرح خدمت تحویل منابع درب منازل کرده است. حاجی افزود: هدف از اجرای طرح خدمت تحویل منابع، تسهیل خدمت رسانی به اعضای کتابخانه‌های عمومی استان است و متقاضیان می‌توانند با تماس تلفنی با کتابخانه‌های عمومی و ثبت سفارش، کتاب مورد نظر خود را درب منزل تحویل بگیرند.

خدماتدهی بیمه سلامت به بیماران اوتیسم خراسانجنوبی

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: طبق برنامه ریزی‌های سازمان بیمه سلامت برای سال جاری، بیمه سلامت به بیماران اوتیسم خراسان‌جنوبی خدمات دهی خواهد کرد.اربابی افزود: از پایان سال گذشته و امسال خدمات کاردرمانی، شنوایی سنجی و گفتار درمانی را به جامعه هدف معلولان بهزیستی به صورت بیمه ای ارائه خواهیم داد. این خدمات در گذشته به صورت غیر بیمه‌ای و با هزینه‌های زیاد انجام می‌شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت