اخبار استانی

خط زیبا خاک را زر می کند

کاری- اگر چشم آیینه روح شما باشد پس قطعا دست خط خوش باید یک پنجره باشد. شاید به نظرتان خنده دار بیاید، اما دست خط واقعیت های
 زیادی از ما را بیان می کند. این دقیقا چیزی است که افراد متخصص تنها با دیدن دست خط شما می توانند از آن سر در بیاورند. دست خط شما می تواند درباره شخصیت،
حالات ذهنی، حوادث احساسی، هماهنگی بین دست و چشم یا حتی ساختار استخوانی که روی نحوه نگهداشتن قلم اثر می گذارد، اطلاعاتی را بیان نماید. زمانی که یک دست خط ساده می تواند چنین مشخصاتی از هویت شما را بازگو کند، خوش خطی چه اثری روی مخاطبین تان خواهد گذاشت؟!   نام استاد مهدی اسماعیلی مود را حتی آنهایی که خط خوبی ندارند هم بارها شنیده اند. استادی که توانسته عروس خط اسلامی (نستعلیق)را با چنان ظرافتی بر کاغذ برقصاند که نام استاد فوق ممتاز را به او داده اند. البته نه تنها در این خط بلکه در تمام رشته های خوش نویسی او پر آوازه شده است. البته خلق و خوی این استاد نیز همانند خطش او را متمایز کرده است، خط زیبا خاک را زر می کند، کار مولا و پیمبر می کند. آنچه در ادامه می خوانید گفت و گوی اختصاصی آوا با این هنرمند برجسته کشوری است.  استاد مهدی اسماعیلی مود در سال ۱۳۴۴ در روستای مود از توابع بخش مرکزی بیرجند چشم به جهان گشود. پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه، خوشنویسی را به طور جدی از سال ۱۳۶۵ هم زمان با تاسیس انجمن خوشنویسان بیرجند زیر نظر استاد پرویز نیک بین آغاز کرد و سپس از محضر استادان بزرگ خوشنویسی چون استاد کابلی، استاد فلسفی و استاد حیدری کسب فیض کرد. استاد کابلی در مقدمه کتاب «افسونگری قلم» استاد اسماعیلی آورده است: مهدی اسماعیلی مود که دوره ممتاز را مکاتبه ای نزد هنرمند برجسته شکسته نویسی کشور آقای حیدری گذرانده بود، بعدها در دوره فوق ممتاز توفیق خدمت گزاری ایشان را یافتیم و با نام و آثار وی بیشتر آشنا شدیم. وی جوانی است بی تکلف، نجیب و آرام که با استعداد فوق العاده و شور و شوقی وصف ناپذیر سال هاست که می نویسد. کارآیی کمی و کیفی ایشان تا بدآنجا رسید که در چند سال اخیر در بیرجند منشاء خدمات ارزشمندی شد و در تربیت هنرآموزان بسیاری همت گماشت. گفتگوی خواندنی با این استاد خوشنویسی هم استانی را بخوانید:

خوشنویسی در خانواده ما موروثی است

او می گوید: خوشنویسی در خانواده ما موروثی است چون  به غیر از من، دایی و برادرم نیز خط زیبا دارند، خانواده پدرم فرهنگی هستند، تقریبا خط بسیار زیبایی دارند و از شاگردان مرحوم شهرستانی بودند. استاد اسماعیلی با بیان اینکه پس از بازگشت از سربازی و تاسیس انجمن خوشنویسان در بیرجند به صورت جدی هنر را زیر نظر آقای نیک بین، که موسس انجمن بودند، ادامه دادم، می افزاید: دوره ممتاز  خوشنویسی را در بیرجند گذرانده  و دوره های فوق ممتاز زیر نظر جناب استاد کابلی (پدر خط شکسته) گذروندم.

دارای تنها مدرک استادی خوشنویسی در استان

استاد «مهدی اسماعیلی مود» تنها فردی است که در استان مدرک استادی خوشنویسی و درجه یک هنری را در کارنامه خود دارد، درجه ای که برای رسیدن به آن دوره های مقدماتی، متوسط، خوش، عالی، ممتاز، فوق ممتاز و سپس استادی را کسب کرده است. وی یادآور می شود: دوره های فوق ممتاز که درجه هنری آن معادل دکتری است، را کسب کردم  و همچنین تالیفاتی در زمینه خط شکسته، تحریری دارم که ۱۷ الی ۱۸ بار تجدید چاپ شده است .هنرمند برجسته بیرجندی با بیان اینکه تاکنون چندین نمایشگاه های چه در داخل و خارج کشور برگزار کرده ام، می گوید: از آن جمله می توان به  دو نمایشگاه در فرانسه، سه نمایشگاه در پاکستان و بنگلادش اشاره کرد . اسماعیلی مود با یادآوری اینکه بیش از ۳۴ سال  است که به صورت جدی در انجمن خوشنویسان فعالیت دارم و هدفم این است که این هنر در خراسان جنوبی گسترش دهم، خاطر نشان می کند:  همسر  و دخترم نیز به این هنر علاقمند هستند و دخترم تا دوره های عالی خوشنویسی را گذرانده  اما به خاطر کارش در زمینه حسابداری کمتر به خوشنویسی پرداخته است و همسرم هم فعالیت در حوزه تذهیب دارد.

۱۸ مقام اول  جشنواره در خط شکسته

این استاد برجسته با بیان اینکه ۱۸ مقام اول خط شکسته در جشنواره های فجر، طریق، جاوید، بسم ا… ، امام علی، بسیجیان کسب کرده ام، یادآور می شود: همچنین در جشنواره ملی یاسین جز نفرات برگزیده جشنواره در زمینه خط شکسته و  در جشنواره یاسین و آیات مشهد به عنوان داور حضور داشتم. این استاد خوشنویس کشور ادامه می دهند: هر هنری زمانی که به حد اعلای خود برسد؛ تاثیرگذاری عمیقی بر جامعه ومخاطبان خود می گذارد. هر هنری برای خودش شرایط و راه و رسمی دارد، در خوشنویسی نستعلیق، در یک مصراع از شعر بیشتر از دو کشش نباید وجود داشته باشد، وگرنه کرسی خط به هم می ریزد و بد نما می شود. اسماعیلی مود عنوان می کند: خط شکسته مختص ایران است و در کشورهای عربی و ترکیه بیشتر از خط نستعلیق و ثلث استفاده می شود. وی با بیان اینکه هنر منبع درآمدی افراد  بالاخص در شهرهای کوچک به حساب نمی آید، می افزاید: اما در شهرهای بزرگتر به دلیل گسترش ارتباطات از جمله برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه ها این هنر از لحاظ مالی نیز رونق بیشتری  نسبت به شهرهای کوچک دارد. نرم افزارهایی طراحی شده در حوزه  خوشنویسی در زمینه نستعلیق و شکسته جنبه کاربردی دارد و تابلوسازان استفاده می کنند که مشکلاتی دارد در این زمینه از اتحادیه تابلوسازان  درخواست می کنم برای آشنایی اولیه آنها در این خصوص کلاس های آموزشی برگزار کنند.  اسماعیلی مود با اشاره به اینکه نرم افزارهای نستعلیق، دیوان حافظ، نرم افزارهای در سطح عالی خوشنویسی هستند اما نیاز است افراد در خصوص خط پیش زمینه کامل داشته باشند و کار کرده باشند گفت: این نرم افزارها به طور دقیق نیستند و آن طور که باید کار هنری انجام نمی دهند.

کلک خاوران

وی عنوان می کند: کتاب کلک خاوران، مجموع آثار خوشنویسی من و رضا ملک‌کیانی است که انتشارات سوره آن چاپ کرده است. هنرمند برجسته خوشنویسی با بیان اینکه دومین  دوره  جشنواره رضوی در خراسان جنوبی در سطح عالی در زمینه نستعلیق، شکسته، ثلث و تحریریه برگزار شد، می افزاید: در این جشنواره   386 اثر به دبیرخانه آمده است و ۱۱۲ اثر داوری شدند  و  حدود ۴۸ اثر برگزیده در نگارخانه شهید محلاتی رونمایی شده است. وی با اشاره به اینکه خوشنویسی استان دارای جایگاه رفیع در کشور است و این موفقیت تا حدودی مدیون همکاری حوزه هنری است، خاطر نشان می کند:  با افزایش افراد فوق ممتاز نوید موفقیت، روزافزون هنر خوشنویسی استان در کشور است. وی با بیان اینکه  جشنواره امام رضا (ع)  هر ساله برگزار می شود و موفق ترین جشنواره بین المللی  بوده که ۱۷ خوشنویس در این انجمن حضور داشتند، بیان می کند: از شاخص ترین انجمن ها که در زمینه فرهنگی تولید محتوا می کند و در سطح بالای خوشنویسی است شناخته شده است.  وی خاطر نشان می کند: برای اینکه در جشنواره ها تقلب نشود، باید حضوری برگزار شود که اولین بار در قزوین  این کار انجام شد.  اما امسال به دلیل شرایط کرونایی برگزار نشد که در سالهای آتی انشاا… تشکیل خواهد شد.

انجمن خوشنویسی استان ۱۰ شعبه دارد

اسماعیلی مود با اشاره به اینکه انجمن خوشنویسی خراسان جنوبی  10 شعبه دارد، می افزاید: فقط شهرستانهای  درمیان و زیرکوه شعبه نداریم که در حال پیگیری برای راه اندازی شعبه آنها هستیم. سطح هنری دارای سلسه مراتبی است که شامل مقدماتی، متوسطه، عالی و ممتاز عالی که معادل مدرک استادی است می باشد و لازمه آن این است که افراد در کلاسهای خوشنویسی و آزمون های رسمی کنکوری سطح کشور شرکت کنند و مدرک انجمن خوشنویسان ایران دریافت کنند. وی با بیان اینکه  نگاه شهردار و استاندار منطقه به مسائل فرهنگی تاثیر بسزایی در رشد و پیشرفت فرهنگ داشته است، می افزاید:  تاسیس کانون هنرمندان ، پارک توحید و مرکز بیرجند شناسی از جمله اقداماتی که تاثیر بسزای در زیر بنایی فرهنگی شهر داشته است و در سالهای آتی نوید بخش رشد و پیشرفت خواهد بود.   وی با اشاره به اینکه  35 نفر فوق ممتاز نویس  در استان و ۸۰ مدرک ممتاز داریم، خاطر نشان می کند: سه نفر از میان ۳۵ نفر به نام های آقایان مجتبی ابراهیمی، محسن اسماعیلی، شایان پیمانی مرحله اول استادی قبول شدند، که  اگر در مرحله دوم نیز قبول شوند در سطح ملی مقام شاخصی برای استان خواهد بود. وی عنوان می کند: با همت آقایان کاشانی، کابلی و دیگر هنرمندان استان، همچنین به کوشش آقای نیک بین، اهداف انجمن خوشنویسان به نتیجه رسیده است و تنها انجمن هنری است که ساختمان مستقل دارد.


تأملی بر  نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی سال ۱۳۹۸


* میترا جلایی فر- رئیس گروه حساب های منطقه ای و محاسبات قیمت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان

طرح آمارگیری از هزینه و درآمد خانوار، یکی از مهمترین طرح های آمارگیری کشور است. هدف کلی این طرح، برآورد متوسط هزینه ها و درآمدهای یک خانوار شهری و روستایی در سطح کشور و استان هاست.  همه ساله نتایج مهم و جالبی از این طرح به دست می آید که می تواند مبنای شناخت مناسب تر از وضعیت استان و همچنین پایه ای برای تصمیم های مناسب تر مدیریتی باشد. بر اساس نتایج این طرح، هزینه های خوراکی و دخانی در سال ۱۳۹۸ برای خانوارهای شهری خراسان جنوبی ۱۰ میلیون و سیصد و چهار هزار تومان است که ۳۳/۱۸  درصد از کل هزینه های خانوارهای شهری در سال گذشته را تشکیل داده است،۶۶/۸۲ درصد هزینه های خانوارهای شهری هم مربوط به هزینه های غیرخوراکی بوده است. ۷ میلیون و چهارصد و پنجاه و یک هزار و سیصد تومان یعنی معادل ۴۵/۰۶ درصد از کل مخارج خانوارهای روستایی به هزینه های خوراکی و دخانی تعلق داشته است  و ۵۴/۹۴  درصد باقیمانده یعنی معادل ۹ میلیون و هشتاد و پنج هزار و هفتصد تومان صرف هزینه های غیرخوراکی شده است. بالا بودن سهم هزینه های خوراکی و دخانی برای خانوارهای روستایی حاکی از ضعیف بودن سفره خانوارهاست. بدین معنا که نشان می دهد
 بیشتر آن به کالاهایی اختصاص یافته است که از کشش قیمتی پایینی برخوردار هستند و هر خانواده ای در هر شرایط اقتصادی مجبور به تهیه آن است و برای این کار ملزم به کم کردن هزینه های دیگر است. پایین بودن نسبت هزینه های غیرخوراکی به خوراکی، در جامعه روستایی در مقایسه با جامعه شهری، نشان دهنده این واقعیت است که بخش عمده هزینه های خانوارهای کم درآمد روستایی را هزینه های خوراکی تشکیل می دهد و به دلیل پایین بودن درآمد این گروه ها، میزان بهره مندی آنان از هزینه های غیرخوراکی (بهداشت، تفریح، بیمه، تحصیل و …) نسبت به خانوارهای شهری کمتر می باشد.  هزینه های شهری خراسان جنوبی دارای شکاف منفیِ شانزده میلیون و سیصد و هشتاد و دو هزار تومانی نسبت به کشور در کل سال است، در حالی که این شکاف منفی برای خانوارهای روستایی تقریبا نه میلیون و پانصد و شصت و سه هزار تومان است.  در مورد شکاف متوسط درآمد کل نیز، اختلاف درآمد خانوارهای شهری خراسان جنوبی با کشور،  14 میلیون و هفتصد و شصت و سه هزار و هشتصد تومان است و برای خانوارهای روستایی این شکاف ۹ میلیون و نهصد و چهل و شش هزار و نهصد تومان است.  به طور کلی نتایج نشان  می دهد مقدار شکاف در دخل و خرج برای خانوارهای شهری نسبت به کشور از میزان این اختلاف برای خانوارهای روستایی بیشتر است.  با اینکه متوسط درآمد کل خانوارهای روستایی خراسان جنوبی، همچنان از هزینه های آن ها بالاتر است، اما نتایج تحلیل داده ها نشان می دهد، سرعت رشد درآمد در سال ۹۸ نسبت به ۹۷  از سرعت رشد هزینه خانوارها  کمتر بوده است و با توجه به اینکه مقدار رشد هزینه نسبت به سال ۹۷ بیشتر از درآمد افزایش داشته است، می توان نتیجه گرفت که حرکتِ تراز دخل و خرج خانوار روستایی خراسان جنوبی منفی بوده و سال ۱۳۹۸ فشار اقتصادی زیادی بر خانوارهای روستایی وارد آورده است. بر این اساس ضروری است با توجه به اینکه بخش زیادی از جمعیت استان ساکن روستاها بوده و خراسان جنوبی هم استانی مرزی است و تثبیت جمعیت روستایی در مرز، از مؤلفه های مهم ارتقاء شاخصه های امنیتی به حساب می آید،  مسئولین در تصمیم ها، نگاه ویژه تری به اقتصاد روستانشینان داشته باشند

کاهش مسافران ورودی و خروجی از گمرک ماهیرود

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال به ۳ هزار و ۶۵۲ نفر مسافر ورودی و ۳ هزار و ۸۹۳ نفر مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شد که نسبت به مدت مشابه پارسال مسافران ورودی ۸۳ و مسافران خروجی ۷۶ درصد کاهش داشته است.  رحیمی زاده افزود: در این مدت همچنین فرودگاه بیرجند پرواز خارجی نداشت.

شناسایی ۲۲ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجندگفت: در شبانه روز گذشته ۲۲ مبتلای جدید به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد.  وی ادامه داد : در بیرجند تا روز گذشته ۳۴ هزار و ۷۲۲ تست کرونا گرفته شد که منجر به شناسایی ۱۴هزار و ۶۲۲ بیمار شده است. دکتر مهدی زاده افزود: روز گذشته هم ۹۶ تست کرونا انجام شد که جمعا ۲۲ بیمار کرونا مثبت شامل ۱ بستری و ۲۲ سرپایی شناسایی شدند.

. ۹۰ تیم معلمیاری در بیرجند فعال هستند

در حال حاضر ۹۰ تیم معلم‌یاری در مرکز استان فعالیت می‌کنند. نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی  در جمع دست‌اندرکاران پویش لبخند رضایت آموزش و پرورش گفت: علم بدون تزکیه و تربیت زمینه ساز سقوط انسان به دره های تباهی اخلاقی است. حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی با بیان اینکه کمک‌های مومنانه باعث ایجاد لبخند بر لب مستضعفین می‌شود، افزود: این کمک‌ها به همت خیرین و مردم نوع دوست، در شرایط خاص کرونا بسیاری از کمبودها را جبران کرد. وی با اشاره به رسالت معلم‌ها در عصر کرونا بیان کرد: کمک معلمان در این مقطع خاص تنها کمک اقتصادی نبوده بلکه وجودش را برای تعلیم و تربیت دانش آموزان ایثار می‌کند. نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: اگرچه تعلیم و تربیت در این شرایط دشوار است اما معلمی کار خداوند و پیغمبران بوده بنابراین زاویه معنوی این شغل، زحمت‌ها را جبران می‌کند. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی  نیز در این جلسه گفت: نهضت همگانی معلم‌یاری در راستای تحقق اهداف تربیتی، فرهنگی و پرورشی دانش‌آموزان و جلب مشارکت اولیا در این زمینه آغاز شد و در حال حاضر ۹۰ تیم معلم‌یاری در مرکز استان فعالیت می‌کنند. محمد علی واقعی اظهار داشت: خیرین نیکوکار، معلمان و دانش‌آموزان استان ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در قالب بسته‌های لوازم‌التحریر به دانش‌آموزان آسیب‌دیده از کرونا اهدا کردند.

مرکز نوآوری عناب راه اندازی شد

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از راه اندازی مرکز نوآوری عناب در علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان خبر داد. جلال الدین صادقی،  ادامه داد: راه اندازی مرکز نوآوری عناب با هدف حمایت از ایده های نوآورانه و فناورانه در حوزه های تخصصی مرتبط با عناب و تبدیل آن به فناوری یا محصول نهایی برای تامین بخشی از نیازهای صنعتی و رونق بازارهای پیدا و پنهان این محصول، گامی موثر در راستای کمک به توسعه و پویایی اقتصادی استان است. وی گفت: جهاد دانشگاهی در سال ۹۴ مأموریتی بر اساس ظرفیت‌های منطقه در حوزه بهینه‌سازی، تولید و  فرآوری گیاهان دارویی استراتژیک استان با تاکید بر عناب، زرشک و زعفران بر عهده گرفت. صادقی افزود: به منظور تجمیع فعالیت های پژوهشی در مکانی مشخص، مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار که در بردارنده مجموعه امکانات، فضاها و تجهیزات لازم برای این منظور است، تاسیس شد. وی ادامه داد: با هدف تکمیل زنجیره ارزش (تولید، فرآوری، بسته بندی، بازاریابی و فروش) گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی، سایت جامع گیاهان استراتژیک استان با برند و آدرس birnab.ir  راه اندازی شد.

زمان اجرای پروژه های راه و شهرسازی مهم است

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در بازدید از برخی پروژه های در حال اجرای این اداره کل تسریع در زمان اجرای این پروژه ها را خواستار شد. داعی در این بازدید ها برای تسریع در تکمیل قطعاتی ازباند دوم محور بیرجند – قاین، آخرین وضعیت پروژه احداث باند دوم محور سرایان – سه راهی روم و اراضی طرح ۱۰ هکتاری شهر سرایان جهت تامین زمین موردنیازایجاد طرحهای تولید مسکن دستوراتی صادر کرد.

۱۹ دی به ولایت رنگی دوباره بخشید

مردم با عملکرد خود در ۱۹ دی به ولایت رنگی دوباره بخشیدند. جانشین نماینده ولی فقیه در خراسان جنوب در مراسم گرامیداشت ۱۹ دی گفت:این روز یادآور مردمی بصیر و آگاه بود که به میدان آمدند و ۱۹ دی ۵۶ را رقم زدند. حجت الاسلام نوفرستی گفت: مردم با این عملکرد خود به ولایت که معنای اتصال مردم و رهبری به یک دیگر است، رنگی دوباره بخشیدند.

تشییع پیکر پدر معلم شهید طهانی امروز در بشرویه

پیکر پدر معلم شهید طهانی امروز در بشرویه تشییع و به خاک سپرده شد. مرحوم علی اکبر طهانی پدر شهید معلم حسین طهانی صبح   شنبه در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

تقویت پایه اقتصادی مردم، مهمترین راه دستیابی به جامعه سالم و امنیت پایدار
استاندار خراسان جنوبی، مهمترین راه دستیابی به جامعه ای سالم و بانشاط، با امنیت پایدار را تقویت پایه اقتصادی مردم عنوان کرد. به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در نشست هم اندیشی معاون و مدیران حوزه معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خاطرنشان کرد: تأمین معاش شهروندان در جامعه اسلامی، موضوعی حیاتی است و حل مشکلات معیشتی شهروندان و تقویت اوضاع  اقتصادی مردم همواره از مهمترین دغدغه های دولت بوده است، زیرا با بهبود آن،آسیب های اجتماعی کاهش می یابد. وی  به نامگذاری مداوم سال ها با موضوع اقتصادی از طرف مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اشاره کرد و گفت: ابلاغ سیاست اقتصاد مقاومتی  و برنامه های دولت تدبیر و امید می تواند رونق تولید، رونق فضای کسب و کار، تنظیم بازار، تنظیم مراودات داخلی و خارجی، اتکاء به تولیدات داخلی و عدم وابستگی به محصولات خارجی و درآمد پیدار را به ارمغان آورد. استاندار با مهم برشمردن مسئولیت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تصریح نمود: این معاونت و به ویژه دفتر جذب باید  به خوبی به مردم معرفی شوند.  ملانوری با اشاره به ریاست استاندار بر همه کارگروه های استان گفت: باید تدبیری اتخاذ گردد تا ریاست بخشی از این  کارگروه‌ها به معاونین استاندار واگذار شود.
استاندار با تأکید بر ارتباط صلاحیت و تخصص سرمایه گذار با کاهش دغدغه های استان گفت: اگر آدم اهلیت دار، متخصص و توانمند که توجیه طرح اقتصادیش برای دبیرخانه ستاد خاوران محرز گردیده، اقدم به راه اندازی واحد تولیدی نماید، فعالیت بسیاری از کارگروه های مرتبط با این واحد تولیدی کاهش یافته یا تعطیل می شود.  وی اظهار داشت: در موضوع اشتغالزایی و کارآفرینی باید به دنبال ایجاد حرف و شغل هایی باشیم که بازار فروش و وضعیت سود دهی آن به طور نسبی تأمین شده و امنیت روانی کار آفرین مهیا گشته باشد. استاندار با اشاره به اهمیت بازگشایی بازارچه مرزی یزدان گفت: از معاونت هماهنگی امور اقتصادی می خواهم  با نهایت جدیت و برنامه زمان بندی مشخص، زمینه بازگشایی این بازارچه مهم را فراهم نمایند. ملانوری، منابع و امکانات مردم را امانت هایی در دست مدیران دانست و گفت: باید با کارهای ماندگار و بزرگ، استان را به سمت توسعه متوازن، همه جانبه و پایدار پیش ببریم. وی با تأکید بر پویایی و پرتحرک بودن دبیرخانه ستاد توسعه خاوران گفت: دبیرخانه نباید ایستا و ساکن باشد و باید با تمام قدرت فعال گردیده، با تشکیل مداوم کمیته ها همه طرح ها و ایده های سرمایه گذاری را به  سرانجام برساند. به گفته وی؛ یکی از هدف های تشکیل ستاد خاوران، کاهش بروکراسی اداری موجود است.

۱۲ محدوده معدنی خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاران جدید واگذار می‌شود

۱۲ محدوده معدنی استان از طریق مزایده عمومی به سرمایه‌گذاران جدید واگذار می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی  گفت: ۱۲ محدوده معدنی دارای پروانه اکتشاف در استان خراسان جنوبی از طریق مزایده به متقاضیان دارای شرایط لازم واگذار می‌شود. این مزایده از روز پنجشنبه یازدهم دی آغاز شده و  تا ساعت ۱۹ روز سه‌شنبه ۳۰ دی ماه ادامه دارد. عباس جرجانی افزود: این محدوده‌ها شامل مواد معدنی گچ، سنگ تزئینی، آهن، پلی متال، خاک صنعتی، مس و مرمریت است که از طریق مزایده عمومی به سرمایه‌گذاران جدید واگذار می‌شود. دبیر شورای معادن استان خراسان جنوبی تاکید کرد: شرکت‌کنندگان در مزایده باید دارای گواهی صلاحیت توان فنی و مالی لازم برای انجام فعالیت‌های معدنی باشند. وی گفت: سرمایه‌گذاران باید برای ثبت‌نام در مزایده به سامانه تدارکات الکترونیک دولت به نشانی www.setadiran.ir مراجعه کنند. جرجانی بر لزوم مطالعه دقیق شرایط و اطلاعات مزایده از سوی متقاضیان تاکید و بیان کرد: تمامی شرایط و مراحل شرکت در مزایده، فرم‌های مربوطه و اطلاعات اولیه مورد نیاز متقاضیان در پورتال سازمان صمت خراسان جنوبی به نشانی www.khs.mimt.gov.ir و کانال سروش سازمان به نشانی sapp.ir/skimto97 بارگذاری شده است. وی افزود: انجام مزایده‌های معدنی و آزادسازی معادن و به دنبال آن ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید در معادن و صنایع معدنی همچنین تعیین تکلیف محدوده‌های معدنی راکد و غیرفعال در سال جهش تولید از جمله اولویت‌های مهم سازمان صمت استان است. خراسان جنوبی با وجود ذخایر غنی زغالسنگ، کک و آهن، منیزیت، بنتونیت، کرومیت، مرمریت، آندالوزیت، بازالت، پتاس، مس و طلا، خاک‌های صنعتی و شکل‌گیری چرخه فولاد در حوزه ذخیره، رتبه هفتم کشور و در معادن فعال و اشتغال مرتبط رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است. از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در ایران، ۵۰ نوع آن در خراسان جنوبی وجود دارد.

درآمد پایدار برای ستاد عتبات عالیات

استاندار خراسان جنوبی گفت: با ایجاد درآمد مستمر و پایدار، اقدامات و برنامه های ستاد عتبات شتاب می گیرد و بخش عمده ای از مشکلات برطرف می گردد. به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در نشست هم اندیشی رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات و هیئت همراه خاطر نشان کرد: ستاد عتبات عالیات استان می تواند با مشارکت مردم بر روی یکی از ظرفیت های موجود استان سرمایه گذاری نماید. وی ادامه داد: این سرمایه گذاری، ضمن این که به رونق استان کمک می کند، درآمد مستمری را برای ستاد به همراه دارد. به گفته وی؛ ظرفیت معادن، صنایع و گردشگری، فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری می باشند. استاندار با پیشتازی سردار سلیمانی در بحث بهسازی اعتاب مقدسه اشاره کرد و گفت: احداث صحن حضرت زهرا(س) اقدام بسیار بزرگی به لحاظ فرهنگی و اجتماعی است. ملانوری ادامه داد: عظمت آن صحن، ترفیع سازی گنبد که در داخل کشور ساخته و منتقل شد و همچنین نامگذاری آن به نام حضرت زهرا(س)، اقدامات در خور توجهی است. وی با اشاره به این که مردم سال ها انتظار کشیدند تا در بحث ساخت و سازهای عتبات عالیات، دستی بر آتش داشته باشند، گفت: با راه اندازی ستادهای شهرستانی، مردم به عتبات وصل شدند و این ستادها، فرصتی است برای ورود کسانی که تمایل دارند عرض ارادتی کنند و دستی در ساخت و سازها داشته باشند.

الزام اجرای طرح ساماندهی تکدیگری

طرح جامع ساماندهی تکدی‌گری و زباله‌گردی اجرایی شود. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در نشست کارگروه فرهنگی، اجتماعی، سلامت، زنان و خانواده استان که با دستور کار ساماندهی متکدیان و زباله‌گردها برگزار شد،گفت: تکدی‌گری و زباله‌گردی، دو آسیب اجتماعی هستند و مردم در ساماندهی این افراد نقش کلیدی دارند. ناصر خوش خبر تاکید کرد: تفکیک زباله از مبداء به عنوان یکی از راه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی باید از خانواده‌ها شروع شود. وی افزود: چنانچه موضوع تفکیک زباله از منازل را به مردم توصیه می‌کنیم باید مشوق‌های لازم را هم برای آنها در نظر بگیریم.  وی با اشاره به اینکه تکدی‌گری و زباله‌گردی ریشه در فقر دارند گفت: نهادهای حمایتی بررسی کنند چنانچه خدماتی که به زباله‌گردها و متکدیان زیر پوشش ارائه می‌شود، کافی نیست؛ در زمینه توانمندسازی خانواده‌های این دو قشر جامعه، اقداماتی نظیر حمایت در راستای انجام کار و فعالیت اقتصادی آنها انجام شود. وی افزود: لازم است فرمانداران و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، شرح وظایف و ماموریت‌های دستگاه‌ها را در قالب “طرح جامع ساماندهی تکدی‌گری و زباله‌گردی” تدوین کرده و با مسئولیت‌سازی برای دستگاه‌های اجرایی در جهت  کاهش تکدی‌گری و زباله‌گردی اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت