اخبار استانی

پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون به ۷۵۰ بهره بردار کشاورزی

تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی امسال به ۷۵۰ بهره بردار این بخش در خراسان جنوبی پرداخت شد. مدیر سرمایه گذاری جهاد کشاورزی استان تسهیلات پرداخت شده به این طرح‌ها را ۵۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعلام کرد. فرجامی فر افزود: سهمیه خراسان جنوبی ۵۲ میلیارد تومان بود که بیش از سهمیه در استان جذب و پرداخت شده است.

هشت شهرستان در وضعیت زرد قرار گرفت

هشت شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت کرونایی زرد قرار گرفتند.  بر اساس آخرین وضعیت رنگ بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هشت شهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. شهرستان‌های بیرجند، بشرویه، درمیان، زیرکوه، سرایان، قاین، نهبندان و فردوس در وضعیت زرد و شهرستان‌های سربیشه، درمیان و خوسف در وضعیت آبی کرونایی هستند.در حال حاضر هیچ نقطه‌ای در خراسان جنوبی در وضعیت قرمز و نارنجی نیست.

یک بام و دو هوای وضعیت سیمان در استان

مدتی است که مردم در خراسان جنوبی برای تهیه سیمان با مشکلاتی رو به رو هستند.قطع ۴۰ روزه گاز از تاریخ ۲۰ آبان تا ۱۰ دی ماه امسال باعث شد صنعت سیمان از کمبود سوخت بسوزد. کاظمی رئیس هیئت مدیره سیمان باقران گفت: به دلیل سرمای شدید، با کمبود گاز در سطح ملی رو به رو شدیم که تمام کارخانه‌های سیمان گازشان قطع شد. او افزود: برای نمونه کارخانه سیمان باقران در این مدت ۲ هزار و ۵۰۰ تن کمبود تولید داشته است. مشکلی که با وجود تولید دوباره کارخانجات هنوز گریبانگیر بازار است.

کمبود سیمان ساخت و ساز را لنگ کرده است

یک توزیع کننده سیمان گفت: از آذرماه روند توزیع سیمان با مشکل مواجه شده است و عرضه سیمان به صورت محدود صورت می گیرد. یکی دیگر از تولید کنندگان نیز می‌گوید: با وجود دو کارخانه سیمان در استان، هفته‌ای فقط ۲۰۰ پاکت داده می‌شود. او افزود: این ۲۰۰ پاک کفاف مشتریان من را نمی‌دهد و من این مقدار را به چه کسی بدهم؟ این کمبود سیمان در استان باعث تعطیلی بسیاری از ساخت و ساز‌ها هم شده است. کارگران ساختمانی می‌گویند به دلیل نبود سیمان چندین روز است که بیکار هستیم و کاری برای انجام دادن نداریم. یکی دیگر از کارگران بیان کرد: اگر مقدار سیمان موجودمان تمام شود کارمان لنگ می‌ماند و بیکار می‌شویم.

افزایش قیمتی در بازار سیمان وجود ندارد

علوی رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی خراسان جنوبی در رابطه با کمبود سیمان گفت: موضوع کمبود سیمان از دو ماه قبل شروع شده و اتحادیه آن را مدیریت کرده است.او در رابطه با برنامه‌های مدیریتی جهت کمبود سیمان، افزود: به گونه ای برنامه ریزی شده است که توزیع کلی سیمان انجام نشود و به اندازه نیاز پروژه‌ها سیمان در اختیار افراد قرار گیرد. علوی در رابطه با افزایش قیمت‌ها گفت: تا به امروز هیچ افزایش قیمتی نداشتیم و قیمت‌ها ثابت بوده است. رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی خراسان جنوبی تأکید کرد: اگر سیمان باقران همکاری کند و از صادرات خودش کم و به بازار داخلی عرضه کند، مشکلات کمتر خواهد شد.

سود کارخانه یا نیاز مردم؟!

اکبری مطلق مدیرعامل و عضو هیئت مدیره یکی از کارخانه‌های سیمان خراسان‌جنوبی گفت: ما هیچ کاهش تحویلی نداشته‌ایم و در حال حاضر روزانه دو هزار و ۸۰۰ تن سیمان تحویل می‌دهیم. او افزود: هر چند ما هم شنیده‌ایم برخی از کارخانه‌های سیمان به واسطه سود بیشتر ترجیح بر صادرات سیمان تا توزیع آن در داخل استان دارند، ولی مجموعه ما اینگونه نبوده است چرا که به واسطه برخی مشکلات حمل و نقل تا چندی پیش اصلا صادرات نداشته‌ایم. اکبری مطلق اظهارکرد: ممکن است برخی از نمایندگی‌ها اعلام کنند که ما نسبت به گذشته سیمان کمتری تحویل می‌گیریم که این مسئله به واسطه آن است که دیگران زودتر وارد سامانه شده‌اند. مدیرعامل و عضو هیئت مدیره یکی از کارخانه‌های سیمان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قطعی برق کارخانه‌ها، برای مجموعه ما نیز مشکلاتی ایجاد کرد، بیان کرد: با این حال تلاش کردیم در تولید و توزیع مشکلی به وجود نیاید.

مردم محتکرین را معرفی کنند

حسن نژاد معاون صنایع سازمان صمت خراسان جنوبی گفت: کارخانجات استان به میزان گذشته تولید می‌کنند و فروش اینترنتی آنلاین هم دارند که مصرف کننده واقعی می‌تواند خریداری کند. او افزود: یکی از مصرف کننده‌ها همین عامل‌های فروش هستند و عامل‌های فروش هم می‌توانند محصول را خریداری کنند و به همان میزان سیمان تحویلشان داده می‌شود. حسن نژاد ادامه داد: اگر مردم ما مشاهده کردند عامل فروشی اعلام کرد که سیمان ندارم و از فروش سیمان سرباز زد یا مشاهده کردند که سیمان وجود دارد و عامل فروش به مردم تحویل نمی‌دهد، می‌توانند مراتب را با شماره تلفن ۱۲۴ در میان بگذارند. مسئولین می‌گویند کارخانجات تولید کامل دارند، ولی از طرفی دیگر با کمبود سیمان در بازار مواجه هستیم.هرچند مشخص نشد با وجود تولید کامل کارخانه‌های سیمان در بین راه چه اتفاقی برای سیمان‌ها می‌افتد، اما در روزهای گذشته شاهد کشف ۲۶ تن سیمان احتکار شده در استان هم بودیم. از شواهد موجود مشخص است که حلقه گمشده بازار سیمان، نظارت‌های درست است، نظارت‌هایی که می‌تواند هم قیمت را متعادل نگه دارد و هم از کمبود آن در بازار جلوگیری کند.

بازار فروش میوه شب عید زیر ذره بین سازمان صمت

مردم نگرانی نداشته باشند میوه‌های ذخیره سازی شده از کیفیت مطلوب‌تر و قیمت مناسب‌تر نسبت به بازار برخوردار هستند.  معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی همراه با دادستان مرکز استان و مدیر کل تعزیرات حکومتی از میدان میوه تره بار مرکزی و سردخانه محل نگهداری میوه‌های تنظیم بازار در بیرجند بازدید کردند. در این بازدید دادستان استان ضمن اطمینان بخشی به مردم نسبت به تامین اقلام اساسی ویژه ایام پایانی سال و نوروز ازجمله میوه گفت: میوه مورد نیاز این ایام سیب و پرتقال از قبل توسط متولیان امر ذخیره سازی شده و در حال توزیع است. حجت الاسلام نسائی از کیفیت میوه‌های ذخیره‌سازی شده اعلام رضایت و از دست اندرکاران این امر به خصوص مباشرین که به فکر مردم محروم استان هستند تقدیر و تشکر کرد. او افزود: مردم نگرانی نداشته باشند میوه‌های ذخیره سازی شده از کیفیت مطلوب‌تر و قیمت مناسب‌تر نسبت به بازار برخوردار هستند. حجت الاسلام نسائی بیان کرد: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با مباشرین با توجه به اینکه این میوه‌ها از قبل خریداری و ذخیره‌سازی شده وامکان بررسی آن در سردخانه به خاطر اینکه بسته بندی و چیدمان آن بهم می‌ریزد وجود ندارد مقرر شده در مراکز توزیع، میوه‌هایی که از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند جدا و به مباشر مربوطه برگشت داده شود. معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت معدن و تجارت نیز در این بازدید اظهار کرد: برای تنظیم قیمت‌ها و همچنین تعادل بخشی به بازار و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت‌ها ۸۰۰ تن میوه از دو نوع سیب و پرتقال، ۴۰۰ تن سیب و ۴۰۰ تن پرتقال ذخیره سازی شده که در ایام پایانی سال و نوروز ۱۴۰۰ توزیع خواهد شد. تهوری عنوان کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته قیمت سیب و پرتقال در سطح بازار و بر اساس نظر کارگروه تنظیم بازار و با توجه به یارانه تخصیصی به استان مقرر شده قیمت هر کیلو سیب از نوع زرد و قرمز به قیمت ۱۰ هزار تومان و پرتقال از نوع تامسون ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و پرتقال والنسیا ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان به مصرف کننده نهایی عرضه شود. او از مردم خواست در صورت هرگونه تخلف و عدم رعایت سطح قیمتی و همچنین فروش سایر میوه‌ها در قالب تنظیم بازار و یا فروش میوه‌های تنظیم بازار به قیمت‌های بالاتر به سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت معدن و تجارت گزارش نمایند تا توسط بازرسان مورد رصد و پیگیری قرار بگیرد.

شناسایی۷ مورد جدید مبتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی در استان

محمد دهقانی فیروز آبادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از ابتلای ۷ مورد جدید مبتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی در خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: با شناسایی ۷ مورد جدید مبتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی، آمار کل مبتلایان به این نوع کرونا در استان خراسان جنوبی به ۲۶ مورد رسید. وی افزود: از این ۷ مورد جدید مبتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی، ۲ مورد مربوط به شهرستان طبس و ۵ مورد مربوط به شهرستان بیرجند است.

۳۱ نقطه حادثهخیز در راههای خراسانجنوبی شناسایی شد

 اسدا… جلال‌زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی بیان کرد: در حال حاضر در راه‌های خراسان‌جنوبی ۳۱ نقطه حادثه خیز شناسایی شده است. وی افزود: از ۳۱ نقطه حادثه خیز ۱۲ نقطه رفع حادثه شده است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان‌جنوبی بیان کرد: پنج نقطه حادثه خیز در دست اجرا و ۱۴ نقطه حادثه‌خیز باقی مانده است. جلال‌زاده عنوان کرد: اعتبار مورد نیاز جهت رفع نقاط حادثه‌خیز در استان ۴۰ میلیارد تومان است.

کشف ۲ هزار و ۱۶۰ قطعه مرغ فاقد مجوز

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: مأموران هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون در حال حرکت مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند. سرهنگ بخشی افزود: در این بازرسی ۲ هزار و ۱۶۰ قطعه مرغ قاچاق فاقد مجوز حمل را کشف  شد.

قیمت خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی ۴۰۰۰ تومان اعلام شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان ۴ هزار تومان است.مشیرالحق عابدی در کارگروه خرید تضمینی گندم استان در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ گفت: سطح زیر کشت گندم  استان ۱۸ هزار هکتار است. وی تصریح کرد: با توجه به تولید ۶۰ تنی گندم از این حجم سطح زیرکشت، بیش از نیمی از صد هزار تن گندم مورد نیاز استان در داخل تأمین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت