اخبار استانی

۴۳ میلیارد تومان پروژه مالچ پاشی در خراسان جنوبی اجرا می شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار پروژه بیابانزدایی در عرصه های منابع طبیعی استان اجرا شده است. نصرآبادی گفت: ۴۳ میلیارد تومان پروژه ی مالچ پاشی در سطح ۵۴۰ هکتار ابلاغ و اجرا می شود.

استاندار : انتقال آب از خلیج فارسمطالبه اصلی خراسان جنوبی از دولت است

استاندار خراسان جنوبی گفت: انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان و بازگشایی بازارچه‌ها مطالبه مهم و اصلی ما از دولت است. به گزارش تسنیم   ، در هفته گذشته بود که سمینار استانداران منطقه ۵ کشور با حضور استانداران خراسان جنوبی، رضوی، شمالی، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان با هدف بررسی طرح‌ها و برنامه‌های مشترک توسعه‌ای استان‌های شرق کشور در حوزه‌های اقتصادی، زیربنایی عمرانی، بررسی آخرین وضعیت انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی، انتقال کالاهای اساسی از بندر شهید بهشتی چابهار به استان‌های شرقی برگزار و بررسی شد که استانداران حاضر در این سمینار با استفاده از این فرصت در زمینه مسائل مرتبط با صادرات و ترانزیت کالا از مرزهای شرقی، حمل و نقل زمینی و هوایی کالا و مسافر بین استان‌های شرقی و نحوه بهره‌گیری از ظرفیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی بحث و تبادل نظر پرداختند.

تا قبل از فصل گرما موانع آبرسانی رفع شود

استاندار خراسان جنوبی  با اشاره به اقدامات انجام شده در استان اظهار داشت: با وجود همه کارهای خوبی که صورت گرفته، هنوز در برخی مناطق با مشکلاتی مواجهیم که باید برای رفع آنها برنامه‌ریزی کنیم. حمید ملانوری با اشاره به زمستان بدون باران امسال متذکر شد: تأمین تانکر برای آبرسانی سیار و احداث مخزن در برخی مناطق از جمله نیازهایی است که باید تا قبل از فصل گرما رفع شود. وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو باید در این زمینه به استان کمک کند تا در فصل گرم سال با مشکلات کمتری مواجه باشیم. استاندار خراسان جنوبی آب را از اولویت‌های استان برشمرد که باید به نحو احسن تأمین شود و ادامه داد: مباحث اجرایی و توسعه‌ای استان یکی از مباحثی است که باید به آن توجه شود. ملانوری گفت: از آن جایی که خراسان جنوبی پتانسیل و ظرفیت‌های زیادی در بخش‌های مختلف دارد باید وجه اشتراک و هم افزایی با استان‌های همجوار بیشتر از این مورد استفاده قرار گیرد چرا که برای استفاده بهتر و بیشتر از ظرفیت‌ها باید با استان‌های همجوار تعاملات بیشتری داشته باشیم. وی بیان کرد: اگر در گردشگری حرف‌هایی برای گفتن داریم و مرز مشترک با کشور افغانستان داریم لازمه فعالیت‌های این بخش به عنوان پیشران توسعه ارتباط معنادار و استفاده از منابع و فرصت‌ها با استان‌های همجوار است.

هم افزایی بین استانی با توجه به  و محورهای مواصلاتی و مرز

استاندار خراسان جنوبی افزود: کریدورها، بهره‌برداری از منابع، محورهای مواصلاتی، جاده‌ای، ریلی و هوایی، استفاده از مرز و استفاده از بندر چابهار  نیاز است تا با هماهنگی و هم افزایی اقداماتی بین استان‌های همجوار برنامه ریزی شود که چطور می‌شود تا در ایجاد زیر‌ساخت‌ها از جمله راه آهن، جاده و غیره همکاری صورت گیرد. وی با اشاره به مطالبه استان از هیئت دولت گفت: زمانی که به عنوان شش استان، مطالباتی از دولت داشته باشیم نفوذ بیشتری دارد و یکی از مطالبات خراسان جنوبی در این سمینار از دولت در بخش انتقال آب بود. ملانوری بیان کرد: از آن جایی که شاهد خشکسالی‌هایی چندین ساله هستیم و استان‌های شرق کشور بیشتر با کم آبی مواجه هستند و از سویی دیگر بخش‌های توسعه‌ای نیازمند آب است اجرای انتقال آب از دریا بهترین گزینه است. استاندار خراسان جنوبی از افتتاح انتقال آب از خلیج فارس به کرمان خبر داد و افزود: انتقال آب از خلیج فارس به سمت یزد در حال اجراست و برای انتقال آب از دریای عمان مطالبه خود را مطرح کردیم تا زودتر شاهد اجرای این امر باشیم هرچند برای استان دو گزینه انتقال آب از دریای عمان و انتقال از خلیج فارس را مطالبه کردیم تا با اجرای آن شاهد توسعه صنعت و کشاورزی باشیم. وی بازگشایی مرزها را از دیگر مطالبات استان در این سمینار اعلام کرد و گفت: در زمینه جمع‌بندی مطالبه استان‌ها و فعالیت مرزها، بازگشایی بازارچه‌ها نیز پیگیری‌هایی انجام شد که برای خراسان جنوبی درخواست بازگشایی بازارچه یزدان، دو کوهانه و گل ورده را دادیم تا با بازگشایی این بازارچه‌ها کمک بزرگی به اشتغال و توسعه استان شود.

به کارگیری ظرفیت‌های ورزشی برای معرفی استان

استاندار بر استفاده از ظرفیت‌های ورزشی برای معرفی استان تاکید کرد و گفت: یکی از راهکارهای معرفی ظرفیت‌های خراسان جنوبی، استفاده از فرصت مسابقات فرهنگی، علمی، ورزشی و جشنواره‌هاست.ملانوری در دیدار اعضای هیئت رئیسه هیئت کشتی استان افزود: هرچه این مسابقات در سطوح استانی، منطقه‌ای، کشوری و بین‌المللی بالاتر می‌رود، به ما در رسیدن به هدف‌مان بیشتر کمک می‌کند. وی گفت: وقتی نمایندگان استان در مسابقات و جشنواره‌های کشورهای دیگر شرکت می‌کنند و نامشان برده می‌شود، به نوعی به معرفی استان کمک می‌کنند.

پرداخت عیدی مددجویان خراسان جنوبی

عیدی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان همزمان با مستمری بهمن ماه به حساب سرپرستان خانوار زیرپوشش این نهاد واریز شد. مدیرکل کمیته امداد با بیان اینکه میزان این عیدی معادل یک ماه مستمری مددجویان است، گفت: این رقم از طریق صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت به حساب مددجویان پرداخت شد. رضا سلم آبادی افزود: ۳۱ هزار خانوار زیرپوشش این نهاد استان از این مبلغ عیدی برخوردار شدند.

شناسایی ۲۱بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه روز گذشته ۱۴۷آزمایش کرونا در استان انجام که ۲۱آزمایش، مثبت قطعی اعلام شد، گفت: از این تعداد، ۲نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۱۹نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.از ۲۱بیمار جدید شناسایی شده، ۱۲نفر مربوط به بیرجند، ۵نفر قائنات، ۲نفر سرایان، یک نفر بشرویه و یک نفر نیز مربوط به درمیان است.  مهدی زاده افزود: خوشبختانه در شبانه روز گذشته هیچ مورد فوت در اثر کرونا، در خراسان جنوبی نداشتیم.

فعالیت مراکز عرضه نهال شناسنامه دار در تمامی شهرستان‌ها

تمامی شهرستان‌های خراسان جنوبی دارای مراکز عرضه نهال استاندارد و شناسنامه دار است.به گزارش صدا و سیما مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: به کشاورزان توصیه می‌شود تا نهال‌های مورد نیاز خود را از نهالستان‌های دارای شناسه و لیبل که مورد تأیید کارشناسان حفظ نباتات این مدیریت هستند تهیه کنند.رضایی با بیان اینکه بازدید از نهال‌های ورودی به شهرستان به طور مستمر توسط کارشناسان جهاد کشاورزی انجام می‌شود، افزود: همچنین افراد دارای مجوز فعالیت فروش نهال شناسنامه دار ، در ورودی و خروجی شهر‌ها مستقر هستند. وی با بیان اینکه کشاورزان به منظور جلوگیری از بروز خسارت، از خرید نهال‌ هایی که به صورت غیر مجاز در منطقه و در بازارچه‌های محلی توزیع می‌شود خودداری کنند، افزود: همچنین وارد کنندگان نهال آلوده به منطقه به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.رضایی به توصیه‌های فنی مدیریت باغبانی برای کاشت نهال اشاره کرد و گفت: قبل از احداث باغ از سازگار بودن گونه باغی مورد نظر با شرایط منطقه مطمئن شوید لازم است در این خصوص با کارشناسان مجرب مشورت کنید.به گفته وی بیشتر نهال‏ ها در هنگام کندن و حمل و نقل دچار آسیب می‏ شوند که پوشاندن ریشه نهال در گونی مرطوب و استفاده از پلاستیک و برزنت برای عایق‏ بندی نهال در هنگام جابجایی ضروری است.وی با بیان اینکه بهره برداران از خرید نهال‏‌هایی که جوانه ‏های آن متورم شده است خود‏داری کنند، افزود: نهال باید دارای شناسه یا لیبل باشد و توصیه می‏ شود لیبل نهال را تا اولین باردهی حفظ کنید تا از اصالت نهال مطمئن شوید.دریافت فاکتور معتبرهنگام خرید نهال از فروشنده، انتخاب نهال ‏های خوش فرم دارای تنه و ریشه سالم در هنگام خرید نهال، جلوگیری از ورود نهال‏های آلوده به آفات و بیماری‌ها به باغ، داشتن گواهی قرنطینه حفظ نباتات برای نهال‏هایی که از سایر استان‌ها تهیه می‏شوند، خودداری از خرید و کاشت نهال بذری عناب، پرهیز از خرید نهال‏های خیلی کوچک و خیلی بزرگ، انتخاب نهال‏های پیوندی یک یا دو ساله و کندن نهال در زمان خواب و یخ زده نبودن زمین را از جمله نکات در انتخاب نهال عنوان کرد.وی به شرایط کاشت نهال اشاره و توصیه کرد: در هنگام کاشت نهال در خصوص برخی گونه‏‌ها مانند نهال بادام به ارقام گرده دهنده توجه داشته باشید، با توجه به شرایط منطقه و نوع گونه نهال، فواصل مناسب کاشت را رعایت  و قبل از کاشت نهال‏‌ها با یک هرس مناسب، ریشه‌های شکسته، زخمی و آسیب دیده را حذف کنید و ضد عفونی ریشه‌های نها لبرای پیشگیری از آلوده شدن ریشه ‏ها به بیماری‏ها توجه شود.

آزادی ۳۱ زندانی بی‌بضاعت در خراسان جنوبی

ایرنا – سرپرست اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی گفت: ۳۱ نفر از زندانیان بی‌بضاعت در آستانه سالروز ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر از زندان‌های استان آزاد شدند.غلامرضا روشان افزود: آزادی این زندانیان با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) انجام شد.وی با بیان اینکه این زندانیان ۲۲۰ میلیون تومان بدهی داشتند گفت: مهریه، نفقه، بدهی مالی و دیه غیرعمد از مهمترین بدهکاری‌ها بوده است.سرپرست اداره کل زندان‌ها تصریح کرد: این زندانیان روند اصلاح و تربیت را در زندان‌های استان طی کردند و امیدواریم با تحقق این امر بازگشت به زندان را شاهد نباشیم.وی زندان‌ها را نیازمند یاری همه نهادها برای اصلاح و تربیت جامعه هدف دانست و گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و تلاش اداره کل زندان‌ها در اخذ رضایت شکات، زمینه آزادی ۳۱ نفر از زندانیان بی‌بضاعت استان فراهم شد.روشان افزود: ۶۳ نفر از زندانیان نیازمند غیرعمد نیز در قالب کمک‌های مومنانه همزمان با سالروز شهادت سردار سلیمانی در خراسان جنوبی آزاد شدند که با احتساب این افراد از ابتدای امسال تاکنون زمینه آزادی ۹۴ نفر فراهم شده است.وی بیان کرد: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته و اعلام ستاد دیه استان ۲۸ زندانی دیگر تا پایان سال جاری به آغوش گرم خانواده باز می‌گردند.

تغییر رنگ بندی‌ها نشانه زنگ خطر افزایش موارد ابتلا در استان است

ایسنا – دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دراستان با اشاره به آمار یک ساله کرونا در خراسان جنوبی، گفت: تاکنون ۱۵ هزار و ۵۰۵ نفر در استان به کرونا مبتلا شده‌اند.شریف زاده با بیان اینکه تعداد شهرستان‌های زرد و نارنجی نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است، افزود: در حال حاضر قاین در وضعیت نارنجی کرونا و ۵ شهرستان بیرجند، زیرکوه، فردوس، نهبندان و طبس در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.وی اظهار کرد: همچنین ۵ شهرستان خوسف، درمیان، بشرویه، سرایان و سربیشه در وضعیت آبی کرونا قرار دارند.وی اظهار کرد: تغییر رنگ بندی‌ها نشانه زنگ خطر افزایش موارد ابتلا در استان بوده، بنابراین از شهروندان می‌خواهیم رعایت دستورالعمل‌ها و محدودیت‌ها را جدی بگیرند. شریف زاده با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد از افراد مبتلا به کرونا در استان در گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال هستند، بیان کرد: ۸۲ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا در استان بالای ۶۰ سال سن داشته‌اند؛ حدود ۶۴ درصد از بیماران مبتلا به کرونا کمتر از ۶۰ سال سن داشته و حدود ۳۶ درصد نیز بیشتر از ۶۰ سال سن دارند.وی با بیان اینکه حدود ۴۲ درصد فوتی‌های کرونایی استان مربوط به بانوان و حدود ۵۸ درصد مربوط به آقایان بوده است، تصریح کرد: در ماه‌های اخیر، میزان استفاده مردم استان از ماسک، ۸۵ درصد بوده، اما اکنون میزان رعایت پروتکل‌ها کاهش یافته است.

کرونای انگلیسی به استان رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از ابتلای دو مورد محتمل به کرونای انگلیسی در این شهر خبر داد. دهقانی گفت: تست اولیه دو مورد محتمل ابتلا به کرونای انگلیسی در بیرجند با استفاده از کیت تشخیصی مربوطه انجام و تست اولیه، مثبت شده است. وی افزود: این تست‌ها برای تأیید و توالی یابی به انستیتو پاستور ارسال شده است که در صورت تأیید نهایی، مراتب به اطلاع هم استانی‌ها خواهد رسید.

آموزش در قاینات غیرحضوری است

ایرنا – مدیرکل آموزش و پرورش گفت: با توجه به اعلام ستاد استانی کرونا مبنی بر وضعیت نارنجی قاینات، آموزش در این شهرستان به صورت غیرحضوری است. واقعی افزود: این وضعیت شامل تمامی مدارس روستایی و شهری می‌شود و تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

افزایش کمکهای مردم استان به بازسازی عتبات عالیات

کمک‌های مردم خراسان جنوبی به عتبات عالیات در سال ۹۹ در مقایسه با سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافت. رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: با وجود شیوع کرونا و تاثیر آن بر کسب و کارها، نذورات مردمی برای بازسازی عتبات عالیات در این استان نه تنها کم نشده بلکه افزایش چشمگیری داشته است.موسی جوینده افزود: مردم خراسان جنوبی از ابتدای سال، ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به بازسازی عتبات عالیات کمک کردند که در مقایسه با سال گذشته ۲۵ درصد افزایش دارد.

رعایت بیش از ۷۶ درصدی مقررات ملی ساختمان در استان


رئیس سازمان نظام مهندسی استان گفت: رعایت مقررات ملی ساختمان در ساختمان های خراسان جنوبی ۷۶.۶ درصد است. حسین عباسی با بیان اینکه در سال جاری ۱۶۸ ساختمان مورد بازدید قرار گرفته ، افزود: در این بازدیدها عملکرد ناظرین، طراحان و سازندگان مسکن مورد ارزیابی قرار گرفت وی با اشاره به بازدید از ۷۵ ساختمان در حال احداث، عنوان کرد: نحوه عملکرد سازنده، حضور سرپرست کارگاه، انجام وظایف قانونی و…. مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت و ۳ سازنده به دلیل قصور در انجام وظایف قانونی به شورای انتظامی سازمان معرفی گردیده اند. رئیس نظام مهندسی استان  تصریح کرد: فعالیت ناظرین  هم به طو ر مداوم ارزیابی می شود.

یک کشته و ۵ زخمی در سانحه محور دیهوکفردوس

برخورد یک دستگاه پیکان با پراید در محور دیهوک – فردوس یک کشته و ۵ زخمی برجا گذاشت. رئیس پلیس راه استان گفت: براثر برخورد یک دستگاه پیکان با پراید در کیلومتر ۵ محور دیهوک – فردوس ۶ نفر زخمی و به بیمارستان منتقل شدند که راننده سواری پراید به علت شدت جراحات در بیمارستان جان باخت.

حریق در یک مجتمع مسکونی  بیرجند

مدیرعامل آتش نشانی بیرجند از حریق گسترده در مجتمع مسکونی خیابان نارنج بیرجند خبر داد و گفت: با تلاش نیروها، حریق مهار و تهویه انجام شده است.علی حسینی بیان کرد: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت