اخبار استانی

مدیران برای فروش املاک مازاد دولتی پای کار بیایند

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۰۰ میلیارد تومان پیش بینی فروش املاک مازاد دولتی برای استان در سال جاری شده است، گفت: مدیران دستگاه های اجرایی برای فروش املاک مازاد دستگاه خود پای کار بیایند. به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی؛ مرتضی ذاکریان در کارگروه استانی مولدسازی اظهارکرد: در استان تا کنون ۶۳ ملک مازاد دولتی شناسایی شده که برای ۴۵ ملک مجوز فروش اخذ شده است. وی ادامه: طی دو سال گذشته ۱۸ ملک به ارزش ۲۸ میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان به فروش رفته است. وی بیان داشت: بیشترین ملک ها مربوط به جهادکشاورزی و دامپزشکی بوده است. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بیان کرد: مشکلات تغییر کاربری، مقاومت مدیران دستگاه های اجرایی و وجود املاک فاقد سند از مهمترین موانع فروش پیش روی فروش املاک مازاد دولت در خراسان جنوبی است. وی بیان کرد: همچنین عدم ثبت در سامانه، لزوم فروش املاک به صورت یکجا و نقدی و قیمت گذاری بالای املاک توسط کارشناسان دادگستری از دیگر موانع فروش املاک مازاد دولت در خراسان جنوبی است. وی بیان کرد: برای تحقق تکلیف استان در فروش اموال مازاد دولت مدیران دستگاه های دولتی همراهی بیشتری داشته باشند.

واگذاری ۱۱ کودک به صورت
امین موقت در خراسان جنوبی

مدیرکل بهزیستی گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۱ کودک به صورت امین موقت به خانواده‌های بدون فرزند واگذار شده اند. شرفی افزود: حکم قضایی امین موقت برابر قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال ۹۲ جهت سرپرستی از کودک نابالغ و یا بالغ غیر رشیدی که دارای پدر و جد پدری بوده، ولی به هر دلیلی نمی توانند به امور کودک خود رسیدگی کنند صادر می شود. وی تصریح کرد: اگر خانواده اصلی کودک شناسایی شوند و صلاحیت لازم را بدست آورند و مورد تأیید دادگاه قرار بگیرند حکم صادرمی شود و کودک از خانواده جایگزین پس گرفته شده و به خانواده زیستی استرداد می شود.

افزایش ۴۷ درصدی اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه شهدای طبس

رئیس فرودگاه شهدای طبس از افزایش حدود ۴۷ درصدی اعزام و پذیرش مسافر در شهریور امسال در مقایسه با شهریور پارسال خبر داد. سیدی با بیان اینکه در شهریور امسال ۱۸ پرواز داشته ایم که نسبت به شهریور پارسال، شاهد افزایش ۴۷ درصدی اعزام و پذیرش مسافر و افزایش ۳۷ درصدی در ارسال و پذیرش بار نسبت به مدت مشابه پارسال بوده ایم. او افزود: استقبال مردم از سفرهای هوایی را خوب ارزیابی کرد و از آمادگی فرودگاه طبس برای افزایش تعداد پروازها خبر داد.

ثبت بیش از هزار بازرسی از مراکز بخش خصوصی دامپزشکی

مدیرکل دامپزشکی با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست پارسال هزار و ۴۳۸ مورد بازدید از بخشهای خصوصی دامپزشکی صورت گرفته است گفت: در ۶ ماهه نخست امسال نیز هزار و ۶۱۹ مورد بازدید از بخش‌های خصوصی مانند داروخانه ها، درمانگاه ها، مطب ها، آزمایشگاه ها، مراکز مایه کوبی و کارخانه‌های تولید مواد افزودنی به خوراک دام و طیور انجام شده است. اصغرزاده افزود: هم اکنون در استان ۲۶ داروخانه دامپزشکی، ۲۶ درمانگاه دامپزشکی، ۲۵ مرکز مایه کوبی، ۲ آزمایشگاه، ۳ مرکز پخش استانی دارو و واکسن و ۲ کارخانه تولید مواد افزودنی به خوراک دام و طیور در استان فعالیت دارند.

ساخت مدرسه برای ۱۶۰
دانش آموز دختر مرزنشین درمیان

دبستان ۶ کلاسه در شهر مرزی اسدیه شهرستان درمیان به بهره برداری رسید. مدیرکل آموزش و پرورش گفت: این مدرسه با مشارکت ۴ میلیارد تومانی بانک ملی ایران ساخته و با تلاش اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، تجهیز شد. موسوی نژاد افزود: این دبستان ۶ کلاسه زیربنای ۵۴۰ مترمربع زیربنا دارد که در زمینی به مساحت هزار و ۵۰۰ مترمربع ساخته شده است.

پنج بازارچه فروش محصولات زیست عفیفانه راه اندازی می شود

مهر- معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پنج بازارچه فروش محصولات زیست عفیفانه جهت دسترسی سهل مردم به این کالاها در استان راه اندازی می شود. سید علی زمزم با اشاره به اینکه این بازارچه‌ها با همکاری بنیاد علوی، فرمانداران و شهرداران راه اندازی می‌شود، بیان کرد: بازارچه‌های محصولات عفاف و حجاب و زیست عفیفانه در شهرهای بیرجند، فردوس، طبس، نهبندان و قاین برپا خواهد شد. زمزم بیان کرد: در بیرجند یک بازارچه در طبقه فوقانی مصلی فعالیت دارد ولی برای برپایی یک بازارچه دیگر هم اقدام خواهیم کرد.

ثبت ۱۱ وقف جدید
توسط واقفان زن خراسان جنوبی

مدیر کل اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی گفت: از ۲۹ وقف جدید از ابتدای سال تاکنون ۱۱ وقف توسط بانوان ثبت شده است. حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه ارزش این وقف‌ها ۷ میلیارد تومان است؛ گفت: بیشترین ارزش این وقف‌ها مربوط به یک باب منزل و مغازه به ارزش ۵ میلیارد تومان در بیرجند است

هیچ کشوری توان مقابله با جمهوری اسلامی ایران را ندارد

ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خراسان جنوبی گفت: هم اکنون هیچ کشوری قدرت مقابله با جمهوری اسلامی ایران را ندارد. امیرسرتیپ دوم شاطری در دیدار با حجت الاسلام نورانی، امام جمعه نیمبلوک افزود: دشمن می‌خواهد کشور را از درون، با ابزار‌هایی که در دست دارد ذهن جوانان و نوجوانان این مرز وبوم را در دست بگیرد، اما درخت تنومند جمهوری اسلامی ایران با این اقدامات هیچ تکانی نخواهد خورد و به مسیر خود مانند چهل سال گذاشته ادامه می‌دهد.

بازرسی از مراکز عرضه کالا
۱۶ درصد افزایش یافت

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی از افزایش ۱۶ درصدی بازرسی از مراکز عرضه کالا در ۶ ماهه نخست امسال با اجرای طرح طا‌ها در استان خبر داد. مروی مقدم با بیان اینکه در نیمه نخست امسال ۵۷ نمونه برداری انجام شده است اظهار کرد: نمونه برداری از کالا‌هایی مانند گلاب، خرما، محافظ الکترونیکی، سیم و کابل، روغن موتور و روغن هیدرولیک انجام شده است.

نقاط امن شهرها شناسایی می شوند

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از شناسایی نقاط امن در شهرهای استان به منظور پناه بردن به آن ها در هنگام حوادث غیرمترقبه خبر داد. داعی تصریح کرد: برنامه ریزی شده است که بر اساس پدافند غیر عامل ساخت و ساز به صورتی باشد که جهت توسعه شهر‌ها را به سمت مناطقی ببریم که در مکان‌ها خطر ساز نباشد و ساخت و ساز در حریم رودخانه روی گسل و دشت‌های بحرانی صورت نگیرد. او ادامه داد: بعد از حادثه متروپل قرار شد هر استانی که ساختمان‌های بالای ۶ طبقه دارد و زیر بنای آن‌ها بالای ۵ هزار متر مربع است بررسی شوند و هم اکنون در حال بررسی ساختمان‌هایی با این شرایط به خصوص ساختمان‌های دولتی هستیم.

خراسان جنوبی بیمار کرونایی بدحال ندارد

مورد بدحال و فوتی جدید کرونایی در خراسان جنوبی گزارش نشده و فوتی ها همان ۱۴۷۹ نفر ثابت باقی مانده است. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: افزود : در ۲۴ ساعت گذشته ۶۴آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱مورد بیمار جدید در بیرجند شناسایی شد.شریف زاده گفت : در حال حاضر ۱۹ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که۴ نفر کرونا مثبتند.

به دلیل نبود سالن ورزشی در کریمو و مصعبی؛ استعداد‌های ورزشی به هدر می‌رود
روستا‌های کریمو و مصعبی سرایان با وجود استعداد‌های ورزشی مختلف، سالن ورزشی ندارند و جوانان و نوجوانان جایی برای انجام تمرین ورزشی ندارند. روستای مصعبی یکی از روستا‌های شهرستان سرایان خراسان جنوبی است.بیشتر جمعیت این روستا را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند و این افراد نیازمند سالن ورزشی بوده و سالن نیز نیمه کاره رها شده است. در روستای کریموی این شهرستان نیز چنین وضعی وجود دارد و جوانان خواهان تکمیل سالن ورزشی هستند. یکی از اهالی روستای مصعبی سرایان گفت: در سال ۱۳۹۵ کلنگ ساخت سالن ورزشی این روستا به همت مدیرکل وقت ورزش و جوانان استان به زمین زده شد. او افزود: با کمک خیرین سازه سوله سالن ورزشی خریداری و به روستا آورده شده است و ساخت این واحد نیز طی تفاهم نامه مردمی با اداره کل ورزش و جوانان انجام می‌شود، اما از سال ۹۶ ساخت سالن متوقف شده است.یکی از اهالی روستای کریمو نیز بیان کرد: ۷ سال پیش کلنگ این سالن به زمین زده شده است، اما در مرحله احداث اسکلت باقی مانده است. او گفت: جوانان روستا برای ورزش مسیر ۲۵ کیلومتری روستا تا شهر سرایان را طی می‌کنند؛ این در حالی است که جوانان و نوجوانان با استعدادی وجود دارند که نیازمند سالن ورزشی هستند.

اعتبارات ملی باید به کمک بیاید

رضوی حیدری فرماندار شهرستان سرایان گفت: هم اکنون برای تکمیل این دو طرح ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. او افزود: تأمین این میزان اعتبار از عهده شهرستان خارج است و باید از طریق اعتبارات ملی برای تأمین اعتبار طرح‌ها اقدام کرد. خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز در این خصوص گفت: اولویت بندی برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام وجود دارد. او گفت: به محض تأمین اعتبار برای سایر طرح‌های دارای اولویت، برای تأمین اعتبار این دو طرح نیز اقدام شده و ساخت آن‌ها به پایان می‌رسد.

ضرب الاجل دو هفته ای دادستان بشرویه به اداره صمت

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بشرویه از ضرب الاجل دو هفته ای به اداره صمت خبرداد. خسروی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بشرویه گفت: به منظور احقاق حقوق عامه‌ مردم به اداره صمت مهلت دو هفته‌ای داده شده تا گزارشی از عملکرد شش ساله خود در حوزه جبران خسارت ناشی از استخراج معادن به ساکنین منطقه ارائه دهند.
او افزود: پیرامون لزوم صیانت از حقوق عامه در حوزه استخراج معدن و حق الارض یا بهره مالکانه دریافتی برای جبران خسارت ناشی از استخراج مواد معدنی و در مقام احیاء و بازسازی محل عملیات معدنی، دارنده پروانه بهره‌برداری باید درصدی از بهای ماده معدنی موضوع پروانه را به نرخ روز در سر معدن در چهارچوب بودجه مصوب با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصویب شورای عالی معادن به ‌عنوان حقوق دولتی به این وزارت پرداخت کند. خسروی بیان کرد: در اجرای تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون اصلاح قانون معادن دولت مکلف است ۱۵% از حقوق دولتی وصولی را به اعتبارات همان استان اضافه کند، ‌به طوری که تمام اعتبار یاد شده جهت ایجاد زیرساخت و رفاه و توسعه شهرستان با اولویت بخشی که معدن در آن واقع شده اختصاص یابد. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بشرویه ادامه داد: جزء ۵ بند الف از ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اختصاص تا یک درصد از درآمد فروش معادن و صنایع معدنی به اهالی ساکن منطقه جهت جبران خسارت های ناشی از فعالیت معادن به آن ها را ضروری دانسته است.

خراسان جنوبی استان معین گازرسانی در سیستان و بلوچستان است

ایرنا- مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: این شرکت جزو پنج شرکت معین گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان انتخاب شده و گازرسانی به روستای کلاته‌نظر افغانستان نیز در صورت صدور مجوز در دستور کار است. رحمان محمودی در بازدید استاندار از شرکت گاز استان اظهار داشت: گازرسانی به ۱۱ شهر و ۸۰۰ روستای بخش جنوبی استان سیستان و بلوچستان به شرکت گاز خراسان جنوبی محول شده است.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با بیان اینکه عملیات گازرسانی به خراسان جنوبی از سال ۸۵ و به شهر قاین آغاز شد گفت: تاکنون گازرسانی به هزار و ۷۶۱ روستا انجام شده است و از این آمار ۸۴۰ روستا جزو روستاهای زیر ۲۰ خانوار هستند. وی با اعلام اینکه ۹۹.۴ درصد جمعیت روستایی و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان از نعمت گاز برخوردار هستند افزود: امروز با افتخار جشن پایان گازرسانی به روستاهای خراسان جنوبی را اعلام می‌کنیم و عملیات گازرسانی به ۱۰۰ روستای زیر ۲۰ خانوار استان تا دهه فجر امسال تکمیل می‌شود.
محمودی تصریح کرد: تعداد محدودی از روستاهای باقیمانده در سطح استان به دلیل تعداد خانوار پایین، نداشتن کد آبادی، نبود دارا بودن طرح هادی، فاصله زیاد تا خطوط گاز و نداشتن صرفه اقتصادی حایز شرایط گازرسانی نیستند اما تلاش ما این است که هر روستایی که در استان دارای کد آبادی است را گازرسانی کنیم.
وی گفت: تاکنون هزار و ۴۹ کیلومتر خط انتقال و ۱۳ هزار و ۴۱۷ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع در استان اجرا شده که در مجموع سه هزار میلیارد تومان اعتبار تاکنون در زمینه گازرسانی جذب و هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی گازرسانی به ۱۶۹ روستای استان تا پایان سال ۱۴۰۱ با اعتبار ۲۲۴ میلیارد تومان مصوب شد بیان کرد: از محل اعتبارات منابع داخلی شرکت ملی گاز، عملیات گازرسانی به این روستاها در کمتر از ۶ ماه و در سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید. وی ادامه داد: در حال حاضر تمامی این روستاها که بیشتر جزو مناطق محروم، صعب‌العبور و دورافتاده هستند به‌صورت ۱۰۰ درصد از نعمت گاز برخوردار هستند. محمودی با اشاره به اقدامات شرکت گاز خراسان جنوبی در یک سال فعالیت دولت سیزدهم گفت: در این مدت گازرسانی به ۳۰۲ روستا با اعتبار ۶۲۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، گازرسانی به ۱۶۲ واحد تولیدی با اعتبار ۵۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و گازرسانی به ۲ هزار و ۸۲۱ واحد مسکن محرومان در سطح ۴۸۲ روستا و با اعتبار ۴۱ میلیارد تومان در این مدت انجام شده است.
وی بهره‌برداری از خط انتقال دیهوک، گازرسانی به نواحی و شهرک‌های صنعتی زیرکوه، درمیان و نهبندان، گازرسانی به شهرک گلخانه‌ای شقایق نهبندان و گازرسانی به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند را از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم ذکر کرد. مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین سرعت متوسط سالانه گازرسانی به صنایع در یک سال اخیر حدود ۱.۳ برابر متوسط گازرسانی به صنایع در ۱۵ سال ابتدایی تاسیس شرکت گاز استان است. وی گفت: گازرسانی به طرح‌های جهش مسکن، گازرسانی به ۳۱ پاسگاه و برجک مرزی، گازرسانی به ۶۰ واحد صنعتی و تولید باقیمانده، گازرسانی به بازارچه مرزی ماهیرود و قطعه منفصله منطقه ویژه اقتصادی و گازرسانی به بازارچه مرزی یزدان با مجموع اعتبار ۲۶۳ میلیارد تومان مصوبات پیشنهادی برای دور دوم سفر رییس جمهور به استان است. محمودی تصریح کرد: با توجه به اینکه ۲۵ درصد زلزله‌های بالای هفت ریشتر رخ داده در سطح کشور، مربوط به استان خراسان جنوبی است، لزوم اجرای طرح مقاوم‌سازی در این استان بیش از پیش حس می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی: مدیریت مصرف گاز در دستور کار است

استاندار خراسان جنوبی بر اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از قطعی گاز واحدهای تولیدی در فصل زمستان تاکید کرد و گفت: باید در فضای تعاملی و هماهنگ مصرف برق و گاز را به‌خوبی مدیریت کنیم تا مشکلی برای شهروندان و واحدهای تولیدی ایجاد نشود. جواد قناعت پس از بازدید بخش‌های مختلف شرکت گاز خراسان جنوبی در جمع مدیران و کارکنان این شرکت افزود: با توجه به آغاز فصل سرما باید مدیریت خوبی در مصرف انرژی از جمله گاز و برق داشته باشیم. وی عنوان کرد: در فصل تابستان علیرغم افزایش دمای هوا مدیریت خوبی در کشور و خراسان جنوبی در مصرف برق و گاز صورت گرفت به گونه‌ای که خاموشی و قطعی برق در منازل نداشتیم و قطعی برق در واحدهای تولیدی هم اندک بود.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اولویت اصلی در نبود قطعی، مصارف خانگی است گفت: در بخش دوم نبود قطعی در واحدهای تولیدی است که باید تلاش کنیم این واحدها هم قطعی نداشته باشند و در صورت بروز قطعی، برنامه‌ریزی‌ها برای واحدهای تولیدی با ارایه برنامه زمانی مشخص شود. وی اظهار داشت: نگاه شرکت گاز در توسعه گازرسانی، نگاه مثبت و متعالی است که این نگاه ارزشی جای قدردانی دارد. قناعت افزود: شرکت گاز برای دور دوم سفر رئیس جمهور با همکاری استانداری ۶ مصوبه خوب را پیشنهاد داده‌ که تلاش ما این است برای تمامی این مصوبات اعتبار بگیریم. وی گفت: گازرسانی به طرح‌های جهش تولید مسکن، ۳۱ پاسگاه مرزی، ۶۰ واحد صنعتی و تولیدی باقیمانده استان، بازارچه مرزی ماهیرود و قطعه منفصله منطقه ویژه اقتصادی و گازرسانی به بازارچه مرزی یزدان با مجموع ۲۶۳ میلیارد تومان اعتبار مصوبات پیشنهادی برای دور دوم سفر رئیس جمهور به استان است.

۸۰ درصد دانش‌آموزان خراسان جنوبی عضو افتخاری بسیج هستند

ایرنا- مسوول بسیج دانش‌آموزی خراسان جنوبی گفت: با توجه به روحیه ولایت‌مداری مردم استان، ۸۰ درصد دانش‌آموزان خراسان جنوبی عضو افتخاری بسیج هستند و ۸۵ درصد مدارس زیر پوشش تشکیلات بسیج قرار گرفته‌اند. سرهنگ محسن امانتی به مناسبت هفته بسیج دانش‌آموزی افزود: ۱۵ عنوان برنامه محوری هفته بسیج دانش‌آموزی امسال با شعار” ایران قوی” در خراسان جنوبی اجرایی می‌شود. وی ادامه داد: از این برنامه‌ها ۱۰ عنوان ملی بقیه به صورت استانی خواهد بود که در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی در برنامه‌های مختلف توسط بسیج دانش آموزی اجرایی می‌شود. وی افزود: پویش‌های متعددی در این هفته سازمان‌دهی شده که با نگاه تولید محتوا صورت گرفته است زیرا امروز دشمن در تولید بازی‌ها و نرم افزارها ورود جدی دارد تا بتوانند در ذهن دانش‌آموز شبهاتی ایجاد کند. مسوول بسیج دانش‌آموزی خراسان جنوبی اظهار داشت: پویش “ایران من لبیک یا خامنه‌ای” در هفته بسیج با کمک مدیران مدارس مدیریت و دانش‌آموزان به پویش خواهند پیوست و پویش دنیای بدون تاریکی از دیگر پویش‌ها است که دانش آموزان به ۲ سوال در حوزه استکبارستیزی در کلیپ ۹۰ ثانیه‌ای پاسخ خواهند داد. مسوول بسیج دانش آموزی خراسان جنوبی حضور پرشور در راهپیمایی ۱۳ آبان ماه، حضور در گلزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا، گروه سرود ۳۱۳ نفری، نواختن زنگ استکبار ستیزی و برپایی نمایشگاه، پرده‌خوانی سیره شهدا و فعالیت ۲۵۰ گروه جهادی در واحدهای پیشگامان و پویندگان بسیج دانش‌آموزی را از مهمترین برنامه‌ها در این هفته عنوان کرد.

افزایش ۳ هزار و ۱۵۳ مترمربعی فضا‌های آموزشی خراسان جنوبی

سرانه فضا‌های آموزشی خراسان جنوبی در آبان ماه ۳ هزار و ۱۵۳ مترمربع افزایش یافت. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: مدرسه ۴ کلاسه شهرک صنعتی بیرجند، مدرسه ۶ کلاسه مهر عظام روستای پهنایی قاین، خوابگاه حاج حسن فتح اللهی سرایان و مدرسه ۶ کلاسه مشفق فردوس ۴ پروژه آموزشی، تربیتی، پرورشی و خوابگاهی هستند که در روز‌های نخست آبان به بهره برداری رسیدند. موسوی نژاد افزود: برای احداث و تجهیز این فضا‌ها مبلغ ۱۶ میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است. وی با بیان اینکه حدود هزار و ۲۰۰ دانش آموز دختر و پسر این ۴ شهرستان، از نعمت فضای آموزشی وپرورشی استاندارد برخوردار شدند، گفت: از ۱۸۰ طرح با ۵۰۰ کلاس درس در دست احداث، حدود ۹۸درصد آن خیرساز بوده است. موسوی نژاد افزود: در سه سال گذشته عملیات احداث ۳پروژه با ۲۴کلاس درس (دو پروژه با ۱۵کلاس درس در شهرستان قاینات و یک پروژه با ۹ کلاس در شهرستان طبس) به بهره برداری خواهد رسید.

افتتاح پروژه‌های زنجیره ارزش زعفران کشور

همزمان با سه استان کشور به صورت ویدئو کنفرانس باحضور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) پروژه‌های زنجیره ارزش زعفران کشور در خراسان جنوبی افتتاح شد. مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان با اشاره به دستور دفتر مقام معظم رهبری مبنی بر ورود این ستاد در حوزه زعفران گفت: با افتتاح این پروژه ها، در خراسان جنوبی مبحث خزانه پیاز زعفران دنبال می‌شود. موسوی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۱۷ هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران است گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان این حوزه، کاشت مزارع با پیاز اصلاح نژاد شده و عاری از ویروس است که با افتتاح این پروژه این دغدغه برطرف می‌شود. وی با بیان اینکه برای این پروژه بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه شده است افزود: خزانه پیاز زعفران در ۵ هکتار کشت شده است که در سال‌های آینده به ۱۰۰ هکتار نیز می‌رسد. مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان با بیان اینکه خروجی این طرح، پیاز اصلاح نژاد شده و عاری از ویروس برای کشاورزان است گفت: آموزش کشاورزان در بحث کاشت و برداشت زعفران نیز در دستور کار قرار دارد. موسوی هدف نهایی طرح را افزایش راندمان برداشت از مزارع زعفران استان عنوان کرد.

آسمان استان خراسان جنوبی ، امروز بارانی می‌شود

کارشناس هواشناسی از بارش پاییزی در آسمان استان از اواخر وقت دوشنبه تا آخر هفته جاری خبر داد. لطفی اظهار داشت: تا اواخر هفته جاری و تحت تاثیر توده هوای ناپایدار افزایش متناوب ابر در منطقه را خواهیم داشت. وی افزود: به تدریج گاهی سرعت وزش باد در برخی نقاط نیز انتظار می‌رود و در صورت تثبیت نقشه‌ها مجدد از چهارشنبه تا جمعه بارش در غالب نقاط استان پیش بینی می‌شود.

شناسایی ۹۷۰ خانه خالی در خراسان جنوبی

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۹۷۰ خانه خالی در استان از سوی سازمان امور مالیاتی کشور شناسایی شده است.جعفر احسانی‌مهر در جمع خبرنگاران با اشاره به شناسایی ۹۷۰ خانه خالی در استان، اظهار کرد: این خانه‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی کشور و سپس به امور مالیاتی استان‌ها اعلام می‌شود. مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی افزود: تعداد این خانه‌های خالی شناسایی شده بیش از هزار مورد بود که برخی از آن‌ها با ارائه مستندات، از لیست خانه‌های خالی حذف شدند. وی در ادامه گفت: برای این خانه‌های خالی تا کنون ۶۰۰ میلیون تومان مالیات تعیین شده است که صاحبان آن در صورت ارائه مدارک و مستندات مبنی بر سکونت در خانه، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. احسانی مهر یادآور شد: طرح مالیات بر خانه‌های خالی در سال ۹۹ برای شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تصویب شد که در خراسان جنوبی، این طرح تنها شامل مرکز استان، شهرستان بیرجند می‌شود.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی بیان کرد: پیامک‌ها اعلام مالیات برای صاحبان خانه‌های خالی ارسال و صاحبان این خانه‌ها تا ۱۰ روز پس از دریافت پیامک با مراجعه به سامانه my.tax.gov.ir می‌توانند نسبت به اعلام مغایرت و یا پرداخت مالیات واحد‌های خود اقدام کنند در غیر این صورت اقدام قانونی انجام می‌شود. به گفته وی تمام شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه my.tax.gov.ir از آخرین وضعیت مالیاتی خود مطلع شوند.
احسانی مهر بیان کرد: در شش ماهه نخست امسال از محل مالیات و عوارض وصول شده در نظام مالیات بر ارزش افزوده استان خراسان جنوبی، ۶۱۶ میلیارد ریال (حدود ۶۲ میلیارد تومان) جهت بخش بهداشت و درمان استان واریز شده است. وی افزود: در اجرای بند ۱ ماده ۳۸ و ماده ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب دوم خرداد ۱۴۰۰ یک ‌نهم مالیات‌ها و عوارض وصولی به‌ عنوان مالیات سلامت به حساب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت هزینه کرد در استان واریز می‌شود تا برای پیشگیری و پوشش کامل درمان افراد ساکن در روستاها و شهرهای دارای بیست هزار نفر جمعیت و پایین‌‌تر و جامعه عشایری (در چارچوب نظام ارجاع)، اختصاص ‌یابد و پس از تحقق هدف مذکور نسبت به تکمیل و تأمین تجهیزات بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی با اولویت بیمارستان‌های مناطق توسعه ‌نیافته، مصارف هیئت امنای ارزی و ارتقای سطح بیمه بیماران صعب‌العلاج و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی خارج از روستاها و شهرهای بالای بیست هزار نفر جمعیت هزینه شود.

فرمانده سپاه استان: استکبار جهانی “ایران قوی” نمی خواهد

تسنیم- فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) استان خراسان‌جنوبی گفت: آنچه استکبار جهانی را بر آن داشته که در مقابل ما بایستد این است که آنها ایران قوی نمی خواهند. سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا مهدوی در جمع هادیان سیاسی سپاه و بسیج بیرجند اظهار داشت: تمام مشکلات از اینجا شروع می شود که حرف امام جامعه را جدی نمی گیریم و هشدارها و تذکراتی که داده می شود با بی توجهی از موضوعات عبور می کنیم و دچار چالش هایی می شویم که مدیریت آنها جامعه را با مشکل مواجه می کند. وی با بیان اینکه در داستان تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و بحران فرهنگی هر روز یک شاخه ای تحت عنوان حزب جدا می کردیم گفت: امام جامعه فریاد می زدند اما متولیان فرهنگی حرکت مانوری انجام می دادند و یک برنامه یا نقشه راه اساسی که مشخص کند و به خروجی برسیم وجود نداشت و با مشکل مواجه هستیم چقدر به شورای انقلاب فرهنگی و دست اندرکاران امور فرهنگی تذکر داده شد و با بی توجهی عبور کردند. فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) استان خراسان‌جنوبی افزود: در بحث فضای مجازی چند سال است رهبری خطاب به همه دستگاه ها فریاد می زنند که حتی غرب که متولی استفاده از فضای مجازی است به این شکل از آن بهره نمی برد و این مسئولین فرهنگی و دست اندرکاران فضای مجازی این نقطه مهم برنامه ریزی می خواهد. وی ادامه داد: متاسفانه در وضعیت شیوع ویروس کرونا این مجموعه بی حصر و بی حساب و کتاب را در اختیار دانش آموزان قرار دادیم و نه تنها اقدام و طرحی نیاوردیم که مسئله را حل کنیم بلکه عین شمشیر تیزی که به دست بچه ای بدهیم. وی با بیان اینکه ما از این نسل غافل شدیم و برنامه ای هم اجرا نکردیم و هرچه امام جامعه فریاد زدند با بی توجهی از کنار آن عبور کردیم عنوان کرد: جوان امروز با فضای حقیقی کمتر ارتباط دارد و خودش را در فضای مجازی احساس می کند و بر اساس همان خط فکری که از آنجا می گیرد حرکت می کند.
وی با بیان اینکه دشمن مقصود خود از فتنه را می داند و کارش حساب شده است که از چه روزنه ای وارد شود تصریح کرد: در عرصه دفاعی بیش از چهار دهه است دشمنان تهدید می کنند اما هیچ غلطی نتوانستند بکنند و ابهت نظام لرزه بر تن بدخواهان می اندازد چون روی پای خودمان ایستاده ایم و در حوزه علمی نیز به همین شکل است. وی با بیان اینکه آنچه استکبار جهانی را بر آن داشته که در مقابل ما بایستد این است ادامه داد: الگویی که جمهوری اسلامی ارائه داده به منافع استکباری آسیب می زند و جز اینکه ایران فتح شود و تحت فرماندهی غرب عمل کند به هیچ چیز دیگر قانع نیستند و می خواهند ایران در عرصه های مختلف علمی، پزشکی، تکنولوژی و صنعت و معدن در اختیارشان باشد و مردم ایران همچون برده و کارگر در خدمت آنها باشند امروز دعوا تنها بر سر این است.

توزیع حدود ۹ هزار دز واکسن آنفولانزا در داروخانه‌های خراسان جنوبی

تاکنون ۸ هزار و ۹۱۱ دز واکسن آنفولانزا در داروخانه‌های خراسان جنوبی توزیع شده است. مسئول اداره دارو معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از این تعداد ۴۱۱ دز واکسن هلندی، ۶ هزار و ۶۷۷ دز فرانسوی و هزار و ۸۲۳ دز ایرانی است که در ۹۴ داورخانه سطح استان توزیع شده است. راستی با بیان اینکه قیمت واکسن خارجی ۲۱۰ هزار تومان و واکسن خارجی ۲۱۴ هزار تومان است گفت: واکسن‌های خارجی به اتمام رسیده، ولی واکسن ایرانی در داروخانه‌ها موجود است.

روایتی از دغدغه‌های تولیدکنندگان زعفران در دیار کویری طلای سرخ

تسنیم- در حالی این روزها زعفران کاران مشغول برداشت طلای سرخ از دل مزارع سرد کویر هستند که علاوه بر اینکه خشکسالی‌ها سبب کاهش ۱۵ درصدی برداشت زعفران شده، تولیدکنندگان از سوءاستفاده دلالان گلایه‌مند هستند.

خراسان جنوبی پرچمدار زعفران کشور در سکوت

زعفرانی که با همه مزیت‌ها سال ها است گرفتار مشکلات عدیده‌ای از جمله نوسانات شدید قیمتی و عدم ثبات بازار تا حضور و تسلط دلال ها بر بازار آن شده و توسعه کشت در سایر استان‌های کشور و پیدایی رقبای جدید که هر روز از سوی کشورهای دیگر تقویت می‌شود بر مشکلات بهره‌برداران این محصول افزوده است. این روزها، در خراسان جنوبی که قطب تولید طلای سرخ محسوب می‌شود، آمار اشتغال به واسطه فعالیت در این عرصه به شکل قابل توجهی بالا رفته است. اگر نگاهی به آمار و ارقام داشته باشیم شاهد هستیم که کشور ایران حدود ۹۰ درصد از سطح زیرکشت محصول زعفران در جهان را به خود اختصاص داده است، اما در این میان، مشکلاتی نیز وجود دارد که در برخی مواقع کام زعفران کاران را تلخ می‌کند و به آن چیزی که یک سال برایش زحمت کشیده‌اند و حقشان است، نمی‌رسند.
یکی از زعفران کاران بیرجندی به خبرنگار ما گفت: ۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی را به کشت زعفران اختصاص داده‌ام که امسال حدود ۳.۵ تا ۴ تن گل تاکنون برداشت کرده‌ام و این روند هنوز تا پایان برداشت این محصول ادامه دارد. وی افزود: در راستای رفع مشکلات زعفران کاران اگر در شهرستان، سردخانه‌ای مخصوص نگهداری گل زعفران در نظر گرفته شود به نفع کشاورزان و تولیدکنندگان خواهد بود، زیرا در برخی از روزها کشاورزان به خاطر زیادی گُل و نبود نیروی کار، دچار ضرر و زیان بسیاری می‌شوند که اگر این مکان احداث شود بسیاری از مشکلات زعفران کاران در این زمینه برطرف خواهد شد. این کشاورز بیرجندی بیان کرد: اگر خرید حمایتی نگین زعفران توسط دولت برای کنترل قیمت گل زعفران قبل از شروع برداشت این محصول صورت پذیرد بسیاری از مشکلات ما زعفران کاران برطرف خواهد شد. یکی دیگر از کشاورزان خراسان جنوبی نیز به خبرنگار ما گفت: از مسئولان می‌خواهیم هر سال تا قبل از شروع برداشت زعفران به واحد‌های فرآوری و بسته‌بندی زعفران و فعالان عرصه تولید، خرید و صادرات این محصول، تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت کنند و در زمینه برداشت گل در راستای افزایش کیفیت و مرغوبیت سرگل تولید شده به بهره‌برداران در طول سال آموزش‌های بیشتری ارائه دهند. یکی از کارگران روزمرد که در زمینه برداشت گل زعفران همکاری دارد در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: علاوه بر برداشت گل در طول روز، شب‌ها هم در حد توان در کنار خانواده گل پاک می‌کنیم و اگر چه زحمت این کار خیلی زیاد است و چشم را اذیت می‌کند، اما متأسفانه برای گل پاک کردن هزینه کمی را مشخص کرده‌اند که اگر دستمزد بیشتر شود با رغبت بیشتری برای تأمین مایحتاج زندگی این کار را انجام می‌دهیم. وی ادامه داد: چند روزی است که برداشت زعفران در خراسان جنوبی آغاز شده و هنوز تعداد کمی زعفران از مزارع برداشت شده که سر و کله دلالان از روز گذشته پیدا شده و خواهان خرید گل زعفران با قیمت ناچیز هستند.
دیگر زعفران کار خراسان جنوبی نیز به خبرنگار ما گفت: غم ناچیز بودن زرشک برایمان کم بود که با آغاز برداشت زعفران، دغدغه قیمت‌‌های ناچیزی که از سوی دلالان عنوان می‌شود قوز بالای قوز شده و نگران تامین هزینه‌های اولیه برداشت محصول هستیم. وی اظهار داشت: در حالی با کیفیت‌ترین زعفران جهان را تولید می‌کنیم که حرفی برای گفتن نداریم و گاهی محصولات دیگر استان‌ها بیشتر در بازارها دیده می‌شود و این عادلانه نیست. این کشاورز افزود: سال‌ها است در این حوزه فعال هستم و معتقدم عدم توجه شایسته به معرفی زعفران به کشورهای مختلف و یا حتی استان‌های مختلف، فصل الخطاب تمام مشکلات و کاستی‌های موجود است.

خشکسالی‌ها برداشت زعفران را کاهش داد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: در چند سال اخیر تغییرات اقلیمی در استان باعث کاهش عملکرد برخی محصولات کشاورزی به‌ویژه زعفران شده به طوری که به دلیل خشکسالی و تغییرات اقلیمی پیش‌بینی می‌شود که برداشت زعفران در سال جاری نسبت به سال قبل ۱۵ درصد کاهش داشته باشد. مهدی جعفری اظهار داشت گرمای شدید هوا ناشی از تغییرات اقلیمی در فصل تابستان امسال باعث شد که پیاز زعفران دچار آسیب شود و گل‌زدایی اولیه اندام در زیر خاک به‌خوبی تشکیل نشود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در سال آبی قبل کاهش بارندگی‌ها را در استان داشتیم که این خشکسالی‌های مستمر نیز بر کاهش برداشت زعفران تاثیرگذار است. وی سطح زیرکشت زعفران در خراسان جنوبی را ۱۸ هزار و ۱۵۲ هکتار اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۳۰ تن زعفران برداشت شود که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد کاهش دارد.
جعفری خاطرنشان کرد: شهرستان قاینات با سطح زیرکشت پنج هزار و ۲۶۰ هکتار، رتبه نخست برداشت زعفران را در این استان دارا است. وی گفت: خراسان جنوبی رتبه نخست کیفیت زعفران در کشور و رتبه دوم تولید زعفران را بعد از خراسان رضوی دارد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: اغلب زعفران‌کاران این استان خرده‌مالک هستند یا مزارعی در سطح کوچک دارند به همین دلیل محصول خود را صبح زود برداشت می‌کنند که بر کیفیت محصول اثرگذار است.
وی تصریح کرد: از جمله دلایلی که سبب می‌شود زعفران خراسان جنوبی عطر و طعم بسیار خوبی داشته باشد، چیدن گل‌های آن هنگام صبح است و باعث شده عطر و طعم زعفران منطقه شهرت جهانی داشته باشد. جعفری فرآوری و صادرات مناسب محصولات مزیت دار استان را نیازمند حمایت ملی دانست و افزود: در زمینه فرآوری این محصول هنوز عقب‌ماندگی‌های زیادی داریم. وی با بیان اینکه استان رتبه دوم تولید زعفران و رتبه اول تولید زرشک و عناب را در کشور دارد از افزایش سطح کشت زعفران در خراسان جنوبی خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت