اخبار استانی

نهضت احیای واحدهای نیمه‌فعال خراسان جنوبی شکل می‌گیرد

جم – معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: نهضت احیای واحدهای نیمه‌فعال استان شکل می‌گیرد و در اعطای تسهیلات، اهلیت فنی و اقتصادی مدیران واحدهای تولیدی و متقاضیان سرمایه‌گذاری باید سنجیده شود. به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد اشرفی در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، از آغاز این طرح با برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در شهرستان قاینات گفت و افزود: در این راستا دفتر امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری باید واحدهای قابل احیا در این شهرستان که امکان بازگشت آنها به چرخه اقتصاد مقدور است را شناسایی کند. وی اظهار داشت: اگر مدیران واحدهای تولیدی به کار اشراف کافی داشتند، مواد اولیه را به‌درستی تامین کرده، سرمایه و نقدینگی آنها به شکل صحیح هدایت می‌شد و مجموعه را به نحو احسن مدیریت می‌کردند، امروز با مشکلی مواجه نمی‌شدند.

بارش های پاییز در خراسان جنوبی کمتر از نرمال است

مهر- مدیرکل هواشناسی گفت: متأسفانه در مهرماه هیچ‌گونه بارندگی در استان نداشتیم و در مجموع بارندگی‌های پاییزی هم به میزان نرمال نخواهد رسید. علیرضا خندان اظهار کرد: پیش بینی‌ها بر است که میزان بازندگی جای در خراسان جنوبی طی ماه‌های آبان و آذر ماه کمتر از میانگین بارندگی در سال‌های نرمال خواهد بود.خندان رو با بیان اینکه به صورت معمول در خراسان جنوبی بارندگی‌ها از اواخر آبان یا اوایل آذر شروع می‌شود، ادامه داد: هر چند پاییز کم بارانی داریم ولی امیدواریم در زمستان شاهد بارش‌های خوبی باشیم.

زغال سنگ طبس در برابر نخلستان‌ دشتستان به تساوی رسید

در سومین هفته از سی وپنجمین دوره لیگ برتر هندبال باشگاه‌های مردان ایران ره آورد نماینده خراسان‌جنوبی از غرب کشور یک امتیاز در مقابل ستارگان نخلستان دشتستان شد. هندبالیست‌های زغال سنگ طبس خراسان‌جنوبی در نیمه دوم این رویداد ورزشی بدلیل اشکالات‌ تیم داوری چندان خوب ظاهر نشدند و با وجود اختلاف در نیمه اول با تیم ستارگان نخلستان دشتستان با ۲۳ بر ۲۳ به تساوی رضایت دادند و با کسب یک امتیاز بازگشتند. تیم زغال سنگ طبس در چهارمین هفته لیگ برتر هندبال ساعت ۱۷ روز جمعه ۶ آبان ماه در گچساران به مصاف تیم هندبال نفت و گاز این شهر می‌رود.

ترانزیت کالا از خراسان جنوبی به افغانستان ۴۲ درصد افزایش یافت

ایرنا- مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی از افزایش ۴۲ درصدی ترانزیت کالا به افغانستان در ۶ ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: در یک ماه اخیر مجوز افزایش تعداد کالاهای ترانزیتی به کشور افغانستان را نیز گرفته‌ایم. محمد کوه‌گرد در پنجمین نشست شورای هماهنگی مدیران واحدهای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: اخیرا مجوز گمرک تخصصی ماشین‌آلات صنعتی و معدنی برای استان اخذ شد که باید از این فرصت به‌خوبی استفاده تا تحول خوبی در زمینه زیرساختی استان فراهم شود. وی گفت: همچنین در یک ماه اخیر مجوز ورود موقت خودروی سواری برای تجار و فعالان اقتصادی کشور افغانستان را گرفته‌ایم. مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اظهار داشت: ۳۵ درصد صادرات به کشور افغانستان از نظر ارزش و ۵۰ درصد از نظر وزنی از گمرکات خراسان جنوبی انجام می‌شود و در این استان ۱۰ واحد و دفترخانه گمرکی داریم. وی با اشاره به اینکه در ۶ ماه نخست سال جاری ۲۵۴ میلیون دلار کالا از گمرکات خراسان جنوبی به افغانستان صادر شده است افزود: همچنین در این مدت چهار میلیون دلار واردات کالا داشته‌ایم. کوه‌گرد خاطرنشان کرد: نیمه اول امسال ۱۷ هزار و ۲۲۴ مسافر ورودی و ۹ هزار و ۵۱۲ مسافر خروجی در مرز استان داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ورودی‌ ۹۰۰ درصد و از نظر خروجی ۲۵۰ درصد افزایش دارد.

تعاونی محصولات استراتژیک، فرصتی برای بازار سازی محصولات کشاورزی استان

یعقوبی- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: هدف از تشکیل تعاونی محصولات استراتژیک، ایجاد هماهنگی در حوزه استحصال ، فرآوری، بازاریابی و بازارسازی محصولات کشاورزی استان است. به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ جواد اشرفی در جلسه هیئت مؤسس تعاونی کشاورزی محصولات استراتژیک استان خاطرنشان کرد: به دنبال تشکیل تعاونی فعال در حوزه زرشک، عناب و زعفران به طور خاص و در کنار آن دیگر محصولات همچون انار و خرما هستیم. وی اظهار داشت: بر اساس ایده اولیه ۴۹ درصد سهام این تعاونی به شخصیت های حقوقی یا دولت و ۵۱ درصد به سرمایه گذاران بخش خصوصی ، تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی واگذار خواهد شد. معاون استاندار متذکر شد: یکی از مهمترین دغدغه های استان، نرخ گذاری محصولات کشاورزی در سایر نقاط کشور است، لذا از ظرفیت این تعاونی می توان در این زمینه نیز بهره ببریم.

تولید روزانه ۱۷۱ تن مرغ زنده
در خراسان جنوبی

ایسنا- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: روزانه به طور متوسط ۱۷۱ تن مرغ زنده در استان تولید و حدود ۵۳ تن از آن‌ها کشتار می‌شود. محمد ابراهیم ابراهیمی گفت: از ابتدای امسال تولید روزانه تخم مرغ در استان ۸۰ تن و گوشت مرغ نیز ۱۴۰ تن بوده که نیاز روزانه استان از این مقدار به طور متوسط، ۴۰ تن گوشت مرغ و ۳۵ تن تخم مرغ است.وی با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ در استان ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت مصوب تخم مرغ نیز ۳۸ هزار تومان است، بیان کرد: از نظر تامین مرغ و تخم مرغ مورد نیاز هم استانی‌ها هیچ گونه مشکلی در بازار وجود ندارد. ابراهیمی با بیان اینکه اکنون روزانه حدود ۷۷ تن تخم مرغ در استان تولید می‌شود، اظهار کرد: خشکسالی شرایط حادتری را برای استان‌هایی مانند خراسان جنوبی ایجاد کرده و در حوزه دام و طیور تولید کننده ما با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کند.

افزایش ۶۰ درصدی تولید محصولات علوفه‌ای در قائنات

ایسنا- مدیر جهاد کشاورزی قائنات از آغاز برداشت ذرت علوفه‌ای در شهرستان قائنات خبر داد و اظهار کرد: امسال تولید محصولات علوفه‌ای در این شهرستان نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته است. موسی موسوی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود ۱۰ هزار تُن ذرت علوفه‌ای از مزارع این شهرستان برداشت شود، بیان کرد: کشت ذرت علوفه‌ای به همت دو شرکت سهامی زراعی خضری و اسلام آباد صورت گرفته است. مدیر جهاد کشاورزی قائنات یادآور شد: امسال ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان قاین زیرکشت محصولات علوفه‌ای رفته است.

خانه شریف چه زمانی هتل بوتیک می‌شود؟

ایسنا- رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیرجند گفت: به‌ منظور بررسی مشکلات و موانع بهره‌برداری از منزل شریف به‌ عنوان اولین بوتیک هتل در شهر بیرجند، جلسه‌ای در محل اداره شهرستان بیرجند برگزار شد. محمدعلی جنتی‌فر اظهار کرد: در نهایت مقرر شد برنامه زمان‌بندی برای بهره‌برداری اولیه از جانب سرمایه‌گذار ارائه و گزارش کاملی در خصوص مراحل اجرایی کار در اختیار حوزه میراث‌فرهنگی قرار گیرد و هرگونه اقدام مرمتی در بناهای تاریخی در اختیار سرمایه‌گذار با هماهنگی اداره میراث فرهنگی شهرستان صورت گیرد.

تزریق نوبت پنجم واکسن کرونا در خراسان جنوبی

مهر- دبیر ستاد دانشگاهی و پیشگیری از کرونا در خراسان جنوبی گفت: ۱۵ هزار و ۶۴۷ نفر از مردم خراسان جنوبی نوبت چهارم و ۴۶ نفر نیز نوبت پنجم واکسن کرونا را تزریق کردند. غلامرضا شریف‌زاده اظهار کرد: در خراسان جنوبی میانگین مبتلایان به ویروس کرونا ثابت است و افزایش و کاهش محسوسی وجود نداشته است. وی بیان‌کرد: البته شهرستان درمیان به واسطه چند مورد بستری از زرد به نارنجی تغییر وضعیت پیدا کرده و مورد خاصی نیست.

مجموعه سپاه همواره در مسیر منویات مقام معظم رهبری حرکت می‌کند

تسنیم- فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی، گفت: مجموعه سپاه همواره در مسیر منویات مقام معظم رهبری حرکت می‌کند و همواره رهرو راه عظمای ولایت است. سردار محمدرضا مهدوی در دیدار با امام جمعه طبس، ایشان را یکی از ستون‌های معنوی شهرستان نامید و گفت: به عنوان محور همیشه راهنمای فرزندان خودتان در مجموعه سپاه شهرستان بودید که به پاس برکت وجود این گونه افراد شکرگذار خدا هستیم و وظیفه داریم به هشدارهای معنوی که از طرف جنابعالی داده می‌شود عنایت ویژه داشته باشیم. وی ادامه داد: مجموعه سپاه نه حزب است نه گروه و همواره سعی کردیم در مسیری حرکت کنیم که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، حالا شاید در این بین خطاهایی هم از سوی افرادی صورت پذیرفته، اما تلاش بر این بوده که این مجموعه ولایی همواره رهرو راه عظمای ولایت باشیم. حجت‌الاسلام محمدی، امام جمعه طبس نیز در این دیدار با قدردانی از حضور سردار و خدماتی که مجموعه سپاه در شهرستان داشته‌اند، گفت: امیداوریم از رسالتی که بر عهده شما عزیزان برای حفظ ارزش‌‌های انقلاب و نظام وجود دارد استفاده کافی را ببرید. وی افزود: همکاری و تعامل بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و غیره با سپاه داشتیم که ستاد امر به معروف شهرستان پیشتاز بوده است و اقدامات خوبی و موثری برداشته شده است.
امام جمعه طبس گفت: به رغم همه بی‌مهری‌هایی که در دولت قبل نسبت با این مسائل شد، اما در مجموع مجموعه سپاه با یک اقتدار و صلابتی در مقابل ایستادند و مجموعه کارها را به یک جایی رساندند. وی با اشاره به اینکه با روحیه تعاملی موجود روز به روز شاهد انسجام و اتحاد بیشتر باشیم تاکید کرد: همان طور که امام(ره) فرمودند اگر سپاه نبود کشور نبود، هر چه زمان می‌گذرد به بیان نورانی امام و مقام معظم رهبری که از مجموعه این عزیزان بارها به عنوان مجموعه تاثیر گذار یاد کردند. وی اظهار امیداوری کرد با توجه به تاثیرگذاری سپاه در انقلاب و ترویج آن خدا به همه توفیق دهد در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری گام برداریم و از منویات ایشان بیشتر بهره ببریم.

مهلت یک ماهه برای راه‌اندازی مرکز نگهداری معتادان در خراسان جنوبی

خودکار- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی برای راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ (ترک اعتیاد) در استان مهلت یک ماهه تعیین کرد و گفت: بعد از این مهلت تعیین شده، کوتاهی هیچ حوزه‌ای پذیرفتنی نیست. به گزارش از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، سید محمدرضا طالبی در نشست فوق‌العاده بررسی و راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶، راه‌اندازی این مرکز را از اولویت‌های استان عنوان کرد و افزود: کوتاهی مدیران در تحقق مصوبات این جلسه ترک فعل لحاظ خواهد شد. وی به موضوع تامین و تجهیز مرکزی برای نگهداری کودکان کار نیز اشاره کرد و ضمن گلایه از عملکرد حوزه‌های متولی در این زمینه، گفت: اینکه با کلی هزینه و هماهنگی فضا و شرایط لازم فراهم می‌شود، اما همچنان شاهد حضور کودکان کار در سر چهار راه‌ها هستیم، نشان‌دهنده کم‌کاری حوزه‌های متولی است.
معاون استاندار، نبود نظارت و کم‌کاری‌ها را دلیلی بر این اتفاق خواند و تاکید کرد: ما اگر دل به کار بدهیم و برای ایفای وظیفه خود، دغدغه داشته باشیم، همه کارها درست و به‌موقع انجام می‌شوند. وی تصریح کرد: هم‌افزایی و هماهنگی دستگاه‌ها، شرط موفقیت در انجام امور در راستای کاهش آسیب‌ها است.
این نشست به چند مصوبه مهم و فوری ختم شد از جمله اینکه اداره کل بهزیستی مکلف است طی ۲ هفته آینده نسبت به تهیه و تامین مکانی مناسب برای راه‌اندازی مرکز نگهداری و ساماندهی معتادان متجاهر اقدام کند. تعیین مهلت دو هفته‌ای برای دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به جهت تامین تجهیزات و هزینه‌های نگهداری معتادان از دیگر مصوبات این جلسه بود. دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم طبق مصوبات این جلسه مکلف شد نسبت به تامین تیم درمانی مورد نیاز این مرکز اقدام کند.
براساس این مصوبات، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری باید طی نشستی با حضور اداره کل بهزیستی، دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، دادگستری و سایر دستگاه‌های ذیربط، مصادیق تجاهر را طبق قانون تبیین کند تا این تفاوت موضع‌ها رفع شود و در همه حوزه‌ها مدنظر قرار گیرد.
براساس ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر، معتادان مکلف شده‌اند برای ترک اعتیاد به مراکز مجاز دولتی، غیردولتی و خصوصی یا سازمان‌های مردم‌نهاد درمان و کاهش آسیب که توسط مراجع رسمی و متولی درمان کشور تعیین می‌شوند، مراجعه کنند.اما در اجرای ماده ۱۶ این قانون چنانچه فرد معتاد با وجود زمینه مناسب برای درمان و امکانات لازم برای ترک اعتیاد اقدام نکند، متجاهر شناخته شده و در چنین شرایطی باید او را به مراکز درمان اجباری ارجاع داد.

بازگشت حساب‌های مالی ۵۳ معدن کار استان به بانک‌های خراسان جنوبی

حساب‌های بانکی و پرونده‌های مالیاتی ۵۳ معدن کار استان با پیگیری دستگاه قضایی، به خراسان جنوبی بازگشته است.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دادستان عمومی و انقلاب بیرجند در کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه با رسیدگی و پیگیری مشکلات معدن کاران از اولویت‌های کاری دادستان مرکز استاناشاره به مشکلات معادن و معدن کاران استان گفت: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است که با وجود دارا بودن معادن فراوان، پرونده‌های متعددی در این خصوص دارد که تاکید و تلاش ما بر رسیدگی به حقوق مردم است و رسیدگی به پرونده های معادن و معدن کاران از اولویتهای ماست. حجت الاسلام نسائی زهان، کمبود نقدینگی، نبود بازار فروش مناسب و مستهلک شدن ماشین آلات را از جمله مشکلات معدن کاران استان برشمرد و افزود: ۵۲۷ معدن فعال و ۲۱۳ معدن غیر فعال در استان داریم که مقرر شد بانک‌ها پروانه بهره برداری ۵۲۷ معدن فعال استان را برای اعطای تسهیلات بپذیرند در غیر این صورت برای مدیران بانک‌ها ترک فعل محسوب خواهد شد. وی همچنین گفت: معادن استان باید دارای مسئول فنی باشند و در معادن ایمنی لازم و حفظ جان مردم در نظر گرفته شود و بر معادن باید نظارت دقیق صورت گیرد و تلاش کنیم مانع خام فروشی مواد معدنی استان شویم.
دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با بیان اینکه معادن فعال باید تقدیر و معادن تعطیل نیز با کمک و همراهی راه اندازی شوند افزود: ضروری است خسارات وارده معادن بر ساکنان اطراف معادن و محیط زیستی و طبیعی، بررسی و رسیدگی شود. حجت الاسلام نسائی زهان گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده بیش از ۹۰ پرونده مالیاتی مربوط به معدن کاران خراسان جنوبی در سایر استان‌های کشور وجود دارد که در استانی غیر از خراسان جنوبی تشکیل حساب بانکی داده اند و این در حالی است که با توجه به از بین رفتن زیرساخت‌ها و منابع طبیعی استان ما، سود و بهره حساب‌های مالی آن‌ها نصیب سایر استان‌ها می‌شود. وی افزود: ۵۳ معدن کار از این این افراد، حساب بانکی و پرونده مالیاتی خود را به خراسان جنوبی منتقل کرده اند و در این استان تشکیل پرونده داده اند و پیگیر هستیم مابقی معدن کاران نیز برای رعایت حقوق عامه، حساب‌های بانکی شان را به بانک‌های خراسان جنوبی منتقل کنند تا منفعت آن نصیب مردم ما شود و بانک‌ها نیز بتوانند تسهیلات بهتر در این زمینه پرداخت کنند.

خط انتقال آب از دریای عمان در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی عملیاتی شد

ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریای عمان در محدوده شهرستان قاینات و حوزه سرزمینی خراسان جنوبی توسط پیمانکار آغاز شده است. علیرضا عباس‌زاده افزود: طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به شرق کشور از جمله طرح‌های کلان تعریف شده برای تامین بخشی از کسری آب این منطقه است که به جد در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است. وی با بیان اینکه انتقال آب از دریای عمان یکی از گزینه‌های تامین آب استان خراسان جنوبی است گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور با کاربری صنعتی در حال اجراست که در مرحله نخست فقط برای استان سیستان و بلوچستان، کاربری مصرف شرب نیز برای آن تعریف شده‌ است.
معاون استاندار خراسان جنوبی از آغاز عملیات اجرایی شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور و برای استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی خبر داد و افزود: افق اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان برای خراسان جنوبی تا سال ۱۴۰۴ تعریف شده است.

اختصاص ۶۰ میلیون مترمکعب آب برای خراسان جنوبی

وی خاطرنشان کرد: در افق این طرح ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب به سیستان و بلوچستان، ۶۰ میلیون مترمکعب برای مصارف صنعت و خدمات به خراسان جنوبی و ۱۲۰ میلیون مترمکعب نیز برای مصارف صنعت و خدمات به خراسان رضوی اختصاص می‌یابد. عباس‌زاده با اشاره به بحران کم‌آبی در خراسان جنوبی و کاهش منابع تجدیدناپذیر آب استان گفت: تامین آب پایدار برای خراسان جنوبی با توجه به خشکسالی‌های شدید یک ضرورت است و با اجرای طرح‌های انتقال آب از دریای عمان، بازتخصیص آب و بازچرخانی آن، نیاز آبی در بخش صنعت به‌صورت پایدار تامین خواهد شد. وی بیان کرد: اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان و خط شماره ۲ انتقال آب از خلیج فارس یعنی اجرای خط انتقال برای استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی برعهده شرکت تامین آب صنایع و معادن “ایمواسکو” است. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: اجرای هر ۲ خط انتقال آب به استان برعهده شرکت تامین آب صنایع و معادن “ایمواسکو” است و پیمانکار انتقال آب پایدار به خراسان جنوبی از ۲ دریای مختلف خلیج فارس و عمان را برعهده دارد.

به هم رسیدن ۲ خط انتقال در مرز خراسان جنوبی و خراسان رضوی

وی افزود: خط انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس در مرز خراسان جنوبی و خراسان رضوی در منطقه قاینات و سنگان خواف به هم می‌رسند و احتمال دارد که از این مسیر در قالب یک خط اصلی یا ۲ خط مجزا به خراسان رضوی منتقل شود. عباس‌زاده گفت: این ۲ خط اصلی انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس در محدوده ۲ استان و محلی که باید با یکدیگر تلاقی شوند، ۲۰ کیلومتر اشتراک دارند و تاکنون در این منطقه عملیات اجرایی لوله‌گذاری طرح انتقال آب در حد فاصل قاینات خراسان جنوبی به سنگان خواف در خراسان رضوی آغاز شده است.
وی اظهار داشت: همزمان با اجرای طرح انتقال از دریای عمان، طرح انتقال آب از خلیج فارس باز هم با اولویت مصرف در بخش صنایع برای استان دنبال می‌شود.
معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: خط اصلی انتقال آب از خلیج فارس به سمت رفسنجان در استان کرمان تعریف و اجرایی شده است و از کرمان سه خط برای استان‌های اصفهان، یزد، خراسان‌ جنوبی و خراسان رضوی در نظر گرفته شده که خط شماره ۲ برای تامین آب استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی است.

مسیر انتقال آب از دریای عمان هموارتر است

وی افزود: با توجه به اینکه خط انتقال آب از دریای عمان نسبت به طرح انتقال از خلیج فارس باید مسیر هموارتری را طی کند، احتمال دارد اجرای این طرح برای تامین آب شرق کشور و خراسان جنوبی در اولویت قرار گیرد. عباس‌زاده گفت: از طرف دیگر براساس برآورد کارشناسان، هزینه اجرای طرح انتقال از دریای عمان برای استان‌های شرقی کشور از جمله خراسان‌ جنوبی و خراسان رضوی کمتر بوده و سرعت اجرای طرح نیز بیشتر است. وی بیان کرد: ازآنجایی که دریای عمان به منابع آبی آزاد جهان از جمله دریای آرام متصل است، از لحاظ زیست محیطی تامین آب از این محل برای خراسان جنوبی بهتر خواهد بود. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: همچنان در کنار انتقال آب از دریای عمان، تامین آب برای استان از محل خلیج فارس نیز پیگیری می‌شود اما مسیر اجرای خط انتقال از خلیج فارس به دلیل هموار نبودن، شاید زمان بیشتری را ببرد.

ارسال ۳۸۸ طرح مشاغل خانگی به بانک‌های عامل در خراسان جنوبی

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی بر تسهیل و تسریع در روند پرداخت تسهیلات تاکید کرد و افزود: اگر طرحی در پرداخت دچار مشکل است بانک موظف است هرچه سریع‌تر موضوع را به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های اجرایی مربوطه اعلام تا نسبت به جایگزینی طرح اقدام شود. اشرفی با بیان اینکه از ابتدای سال ۳۸۸ طرح با اعتبار ۳۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بانک‌های عامل معرفی شده است، گفت: تاکنون ۱۰ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی در استان پرداخت شده است.

شرایط جوی پایدار و یکنواخت برای امروز در خراسان جنوبی

کارشناس هواشناسی گفت: برای روز سه شنبه افزایش موقت ابر و افزایش سرعت وزش باد و در برخی نقاط خیزش گرد و خاک پیش بینی می‌شود و از روز چهارشنبه روند کاهشی دمای هوا آغاز می‌شود. زارعی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته دهسلم با بیشینه دمای ۳۶ درجه سلسیوس گرمترین و قائنات با کمینه دمای ۵ درجه سلسیوس خنک‌ترین ایستگاه استان ثبت شد.

اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی به استان با جدیت دنبال می‌شود

ایسنا- استاندار گفت: به جهت اهمیت موضوع، پروژه اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی به استان، با جدیت دنبال می‌شود. جواد قناعت، در جلسه‌ای با حضور مدیران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی، اظهار کرد: با عنایت به اخذ موافقت های اولیه در زمینه اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی به استان، این موضوع تا تحقق کامل با جدیت پیگیری می‌شود؛ اجرای این خط، هزینه‌های انتقال فرآورده‌های نفتی به استان را کاهش می‌دهد. استاندار با اشاره به اجرای طرح مدیریت مصرف بنزین در استان، از تأثیرات مثبت این طرح در ذخیره سازی فرآورده ها و جلوگیری از بروز مشکل کمبود سوخت در شرایط پیک مصرف همچون تعطیلات نوروزی گفت. استاندار با حضور در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی از روند فعالیت این حوزه بازدید کرد. بازدید از انبار ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از دیگر برنامه‌های استاندار بود. این انبار با ظرفیت ۱۰۰ میلیون لیتر و مجهز به تکنولوژی های روز دنیا در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار در سال ۹۶ به بهره برداری رسیده است. انبار قبلی نفت استان، ۱۹ میلیون لیتر ظرفیت داشت که با راه اندازی این انبار، ظرفیت ذخیره سازی سوخت به پنج برابر افزایش یافته است.

۹۱ کیلومتر اصلاح شبکه آب در حوزه روستایی خراسان جنوبی

دادرس مقدم- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از انجام عملیات اصلاح شبکه آب در روستاهای استان به طول ۹۱ کیلومتر طی یک سال اخیر خبر داد. به گزارش آب و فاضلاب خراسان جنوبی؛ حسین امامی به تشریح خدمات این مجموعه برای آبرسانی به روستاهای استان طی یک سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: ۱۷۴۹ روستا با جمعیت ساکن ۳۰۳۷۵۵ نفر در استان واقع شده است که ضریب بهره مندی آب در روستاهای استان ۷۸.۸ درصد می باشد. وی ادامه داد: برای آبرسانی به ۱۰۰۰ روستا، ۴۵۴۷ کیلومتر خط انتقال ، ۴۰۹۲ کیلومتر شبکه توزیع ، ۵۶۰ باب ایستگاه پمپاژ و ۱۶۷۵۸۲ مترمکعب مخزن ، تاسیسات ایجاد شده است و آب مورد نیاز این روستاها از ۲۴۲ حلقه چاه و ۸۴ دهنه چشمه و قنات تامین می شود. وی افزود: طی یک سال اخیر اقدامات متعددی در حوزه آب روستایی انجام شده است که از آن جمله می توان به اصلاح ۹۱.۲ کیلومتر شبکه، ۱۲۰.۲ کیلومتر توسعه شبکه های فرسوده روستاها و تعویض ۴۰۵۲ کنتور خراب اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: آبرسانی و پایدارسازی شبکه آب ۳۳ روستا در سطح استان با حجم عملیات ۶۷.۲ کیلومتر لوله گذاری خط انتقال، ۲۶ کیلومتر اصلاح شبکه توزیع و ۲۹۰۰ متر مکعب مخزن انجام شده است.امامی از واگذاری ۶۷۰۷ آحاد انشعاب آب طی یک سال اخیر در مناطق روستایی خبر داد و گفت: عملیات آبرسانی به ۸۰ روستا در سطح استان (۴۹ روستا بالای ۲۰ خانوار و ۳۱ روستا زیر ۲۰ خانوار) با حجم عملیات ۳۲۰ کیلومتر لوله‌گذاری و ۱۲۱۱۰ مترمکعب مخزن ذخیره و ۲۵ باب ایستگاه پمپاژ ، توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با پیشرفت فیزیکی ۳۲ درصد در حال انجام است. وی به پروژه ‌های در دست اقدام جهت آبرسانی به روستاها شامل ۶۳ باب مخزن به حجم ۹۴۵۰ متر مکعب مخزن، ۳۷۱ کیلومتر لوله گذاری خط انتقال و ۲۴ باب ایستگاه پمپاژ برای آبرسانی به ۶۰ روستا با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد اشاره کرد.

ثبت اختراع “پودر نوشیدنی ضد سرفه عناب فاقد شکر” در جهاددانشگاهی خراسان جنوبی

ایسنا- سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: پودر فوری نوشیدنی ضدسرفه عناب فاقد شکر توسط محققان جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ثبت اختراع شد. مهدی ابراهیمی گفت: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تولید فرآورده‌های غذایی دارویی از محصولات استراتژیک استان می‌تواند از خام فروشی محصولات استراتژیک و ارزشمند استان مانند زرشک، زعفران و عناب جلوگیری کند. وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی استان از سال ۱۳۹۶ اقدام به تولید دانش فنی فرآورده‌های متعدد و متنوعی بر پایه محصولات استراتژیک استان کرده که از جمله آن می‌توان به بیسکویت عناب،کیک عناب، چیپس عناب، شکلات عناب، سرکه عناب، سرکه زرشک و گل محمدی، کوکی عناب، مربای پری بیوتیک عناب، سس زرشک، سس عناب و آبنبات زرشک دارای خاصیت تصفیه خون اشاره کرد. وی ادامه داد: جدیدترین محصول ثبت اختراع شده در این نهاد، فرآورده « پودر فوری نوشیدنی ضدسرفه عناب فاقد شکر » است. سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی هدف از این اختراع را تولید محصول غذا -دارو مفید و موثر در درمان سرفه و گلودرد و سرماخوردگی با قابلیت حمل آسان، زمان ماندگاری بالا، فاقد شکر و مصرف راحت آن به صورت نوشیدنی با طعم مطلوب و به ویژه خوراندن راحت آن به کودکان عنوان کرد. ابراهیمی ادامه داد: این محصول می‌تواند به عنوان یک نوشیدنی فاقد شکر به خصوص در افراد دیابتی مورد استفاده قرار گیرد.

استاندار تاکید کرد: ضرورت
سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان
در بخش معدن و کشاورزی

ایسنا- استاندار با اشاره به ظرفیت‌های معدنی و کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک استان، گفت: شرکت‌های سرمایه گذاری و صنعتی تابعه بنیاد مستضعفان در زمینه فرآوری سنگ‌های معدنی و همچنین محصولات استراتژیک خراسان جنوبی ورود کنند. جواد قناعت، در دیدار رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور، یادآور شد: این استان بهشت معادن ایران است که لازم است برای ایجاد اشتغال بیشتر و جلوگیری از خام فروشی، شرکت‌های تابعه بنیاد مستضعفان در این بخش‌ها در خراسان جنوبی سرمایه گذاری کنند.

برطرف شدن کمبود دارو‌های آنتی بیوتیک در استان تا هفته آینده

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: توزیع آنتی بیوتیکها به صورت محدود در داروخانه ها انجام می شودکه با پیگیری های صورت گرفته این مشکل تا هفته آینده رفع خواهد شد. کیانی با توجه به افزایش ابتلا به بیماری‌های عفونی و مراجعه مردم به داروخانه‌ها، از افزایش ساعت کار داروخانه ها خبر داد و گفت: این داروخانه ها هم در صورت تمایل با رعایت قوانین می توانند در شب ها و روزهای تعطیل فعالیت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت