اخبار استانی

۳۶ هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی به مقصد نرسید

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشف ۳۶ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی در شهرستان خوسف خبر داد. سرهنگ حسن شجاعی‌نسب گفت: در این رابطه یک دستگاه خودرو توقیف و یک متهم دستگیر که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

تداوم روند افزایشی دمای هوا در خراسان جنوبی

کارشناس هواشناسی گفت: شرایط جوی تا اواسط هفته آینده در اغلب نقاط استان پایدار پیش بینی می‌شود. لطفی افزود: به لحاظ دمایی در ۲۴ ساعت آینده روند تغییرات دما افزایشی خواهد بود. وی گفت: در شبانه روز گذشته سربیشه با صفر درجه سردترین و دهسلم نهبندان و بندان با ۳۳ درجه گرمترین نقاط استان بودند.

تخصیص ۲۰ درصد اعتبارات سفر اول رئیس جمهور در حوزه عشایر

شبستان- مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به سفر قریب الوقوع ریاست جمهوری به خراسان جنوبی گفت: تنها ۲۰ درصد اعتبارات مصوب از سفر دور نخست ریاست جمهوری به حوزه عشایر استان تخصیص یافته است. ابراهیم ابراهیمی اظهار کرد: از محل سفر دور اول ریاست جمهوری به خراسان جنوبی، برای امور عشایری استان ۱۲۳ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تانکر آب، دیون پروژه آبرسانی و اجرا خط انتقال آب اعتبار مصوب شد. وی مجموع اعتبار مصوب از دور نخست سفر ریاست جمهوری را ۱۲۹ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از این مبلغ تاکنون مبلغ ۲۶ میلیارد تومان به استان تخصیص داده شده است. وی افزود: می توان گفت تنها ۲۰ درصد اعتبارات مصوب از سفر دور نخست ریاست جمهوری به عشایر استان اختصاص داده شده است. ابراهیمی تصریح کرد: از محل این اعتبارات پروژه‌های خط انتقال آب به مناطق عشایری به صورت ویژه در دستور کار است. مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی در ادامه خواستار ارائه تسهیلات با تنفس یک ساله کم بهره به عشایر استان شد و افزود: برای سفر قریب الوقوع ریاست جمهوری پیشنهاداتی برای رفع مشکلات عشایری به استانداری ارسال شده است که هنوز نهایی نشده است، در صورتی نهایی شدن مصوبات جهشی خوبی در بخش عشایری استان خواهیم داشت.

مجوز تاسیس ۱۷ دهیاری
پیگیری می‌شود

شبستان- مدیرکل روستایی و امور شوراهای استانداری با اشاره به اینکه مجوز تأسیس دهیاری برای ۵۲ روستای بالای ۲۰ خانوار دارای شورا و فاقد دهیاری اخذ شده است، گفت: روند اخذ مجوز دهیاری برای ۱۷ روستای دیگر نیز درحال پیگیری است.حسین هاشمی در خصوص گزارش اعتبارات واریزی به حساب دهیاری‌های استان از ابتدای شروع بکار دولت سیزدهم اظهار کرد: مبلغ ۱۱۸۳ میلیارد ریال از محل قانون مالیات برارزش افزوده و ماده ۵۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به حساب دهیاری ها واریز شده است.

برگزاری مسابقات نجات غریق

رئیس هیئت نجات غریق و غواصی خراسان جنوبی با بیان اینکه به مناسبت هفته تربیت بدنی مسابقات نجات غریق در خراسان جنوبی برگزار شد، گفت: ۶۰ نفر از نجات غریقان استان در بخش‌های ۲۰۰ متر با مانع، حمل آدمک با فین غواصی، ۵۰ متر حمل آدمک باریسکو تیوب و پرتاب طناب در این مسابقات حضور داشتند. نایب زاده افزود: ۸ نفر از برترین‌های مسابقات به رقابت‌های نجات غریق قهرمانی کشور که آذر برگزار می‌شود راه یافتند.

تاکید چند باره بر لزوم تغییر نگاه مدیران در استان

ایرنا- استاندار خراسان جنوبی گفت: توسعه اقتصادی استان نیازمند تغییر نگرش برخی مدیران است و با این تغییر نگرش‌ها شرایط رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار در خراسان جنوبی فراهم می‌شود. جواد قناعت در دیدار مدیران یک شرکت سرمایه‌گذاری در مشهد، از تکلیف مدیران خراسان جنوبی در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران گفت و متذکر شد: مدیران استان باید با همه توان و اختیارات، شرایط سرمایه‌گذاری را برای متقاضیان فعالیت‌های اقتصادی تسهیل کنند.
وی افزود: مدیران دستگاه‌های اقتصادی و زیرساختی متولی موظفند در این راستا قدم بردارند به نحوی که حمایت‌های صورت گرفته منتج به خروجی شود و زمینه اشتغال پایدار، توسعه اقتصادی و ارتقای شاخص‌های توسعه استان را به همراه داشته باشد.
در این دیدار ابتدا مدیران شرکت پارت گوال، گزارشی از فعالیت‌های این مجموعه در سطح استان از جمله معدن قلعه‌زری و برنامه‌های توسعه‌ای آن، اقدامات صورت گرفته درخصوص احیای شرکت چدن کویر خاوران، راه‌اندازی معدن فلورین نهبندان و کروم سربیشه ارائه کردند.
در پایان این نشست، توافقاتی بین این شرکت سرمایه‌گذاری و استانداری خراسان جنوبی صورت گرفت. براساس این توافقات باید مجموعه مدیریتی و اقتصادی خراسان جنوبی با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها، حمایت خود این شرکت را در دستور کار قرار دهد و شرکت یادشده نیز برنامه توسعه‌ای خود را به منظور افزایش ظرفیت و بهره‌برداری از معدن قلعه‌زری ارائه کرده و اقدامات عملیاتی را به‌صورت ویژه دنبال کند.
درخصوص کاهش مشکلات ایمنی و افزایش ضریب ایمنی کارگران، این شرکت متعهد شد براساس برنامه مدون اقدام کند، علاوه بر این مورد توافق قرار گرفت که با همکاری سرمایه‌گذار و دستگاه‌های اجرایی متولی خراسان جنوبی به دلیل فرسوده شدن و نامناسب بودن مکان اسکان فعلی، مکان مناسبی برای مسکن کارگران پیش‌بینی شود. مقرر شد کارگروه رفع موانع تولید خراسان جنوبی زمینه اجرای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش راندمان مجموعه چدن کویر خاوران را فراهم کند.
با توجه به اینکه شرکت پارت گوال در حوزه معادن فلورین نهبندان اقدام کند و براساس تاکید استاندار مقرر شد این شرکت برای جلوگیری از خام‌فروشی نسبت به راه‌اندازی واحد فرآوری جوار معدنی اقدام کند.
همچنین در راستای ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی با توجه به فعالیت این شرکت در حوزه معدن کروم سربیشه مقرر شد نسبت به احداث واحد فروکروم در شهرستان سربیشه اقدام شود.

مدیرکل هواشناسی : کم‌بارشی در خراسان جنوبی ادامه دارد

ایرنا – مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: بارش پاییزی در اغلب مناطق این استان کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود و در زمستان میزان بارش نزدیک به شرایط نرمال فصل خواهد بود. علیرضا خندان‌رو در نشست شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم‌آبی استان افزود: از نیمه آبان تا نیمه آذر، بارش‌ها در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه و درمیان حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر کمتر از نرمال است. وی عنوان کرد: همچنین در شهرستان طبس بارندگی نرمال و در سایر شهرستان‌های استان حدود پنج تا ۱۰ میلیمتر کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: خارج از بازه زمانی مذکور تا نیمه اسفند امسال میزان بارش نزدیک به شرایط نرمال فصل قابل پیش‌بینی است. وی با بیان اینکه میانگین بارش سالانه خراسان جنوبی ۱۱۷.۵ میلیمتر است یادآور شد: میانگین بلندمدت بارش استان در فصل پاییز ۱۹.۶ میلیمتر، زمستان ۶۷.۲ میلیمتر، بهار ۳۰.۲ میلیمتر و تابستان ۰.۵ میلیمتر است. خندان‌رو گفت: در سال آبی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ بارش‌ها به میزان ۳۰.۹ میلیمتر کمتر بوده که نشان از کاهش ۲۷ درصدی میانگین بارش بلندمدت استان دارد. وی افزود: وخیم‌ترین شرایط در شهرستان‌های زیرکوه با ۶۲ درصد کاهش و بیرجند با ۵۶ درصد کاهش بارندگی است.
مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی بیان کرد: به همین ترتیب کاهش بارندگی در شهرستان قاینات ۵۵ درصد، بشرویه ۵۲ درصد، سربیشه ۳۹ درصد، درمیان ۳۵ درصد و طبس ۳۳ درصد بوده است. وی گفت: با توجه به کم‌بارشی انباشته از سال آبی – زراعی گذشته (اول مهر ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ۱۴۰۱) شرایط خشکسالی در این استان مشهود است.

امام جمعه بیرجند: ارزش انسان
در فتنه‌ها مشخص می‌شود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: ارزش انسان‌ها در فتنه‌ها مشخص می‌شود و خداوند این مساله را در زندگی انسان‌ها قرار داده است. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند افزود: خداوند متعال تاکید فرموده که همه آدم‌ها را امتحان می‌کنیم لذا ارزش انسان در امتحان، اختبار، محنت، بلا و فتنه‌ها به دست می‌آید. وی با تاکید بر اینکه به هر نسبت که انسان شویم به همان میزان ارزش داریم گفت: اساس و ملاک انسان بودن، عبودیت و حق‌گرایی است و اگر در بند حق بودیم و انگیزه ما در همه اعمال فقط خدا باشد، نشان‌دهنده این است که انسان هستیم.

رزمایش اقتدار بسیجیان در زیرکوه

رزمایش اقتدار بسیجیان گردان ششم امام حسین (ع) شهرستان زیرکوه به مدت ۳ روز در منطقه عمومی مرک برگزار شد. سروان کیانی فرمانده گردان ششم امام حسین(ع) زیرکوه گفت: در این رزمایش ۳ عملیات مهم و محوری تاخت علیه تجمع نفرات دشمن، عملیات کمین علیه ستون خودرویی دشمن و عملیات دفاع از روستا توسط بسیجیان اجرا شد.

جذب صددرصدی، در طرح آموزش اتباع خارجی در بیرجند

امسال در طرح آموزش اتباع خارجی در بیرجند صددرصد افراد، تحت پوشش قرار گرفته اند. محمد ارباب، کارشناس دفتر عالی کمیساریای عالی پناهندگان در بازدید از کلاسهای سوادآموزی طرح کمیساریای استان گفت: خراسان جنوبی به پناهگاهی امن برای مهاجرین افاغنه‌ای تبدیل شده است. طیبی، سرپرست معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: حجم تخصیص یافته به خراسال جنوبی امسال، ۵۰ نفر در دوره سوادآموزی و ۵۰ نفر در دوره انتقال است، که این حجم در مرکز استان به طور صددرصد تحت پوشش قرار گرفته است.

فعالیت دوباره کارخانه چدن خوسف پس از ۴ ماه وقفه

با تعیین سرمایه گذار جدید برای کارخانه چدن خوسف، فعالیت این کارخانه پس از ۴ ماه وقفه، دوباره از سر گرفته می‌شود. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گفت: مدیریت این کارخانه با نیرو‌های چینی بوده که به دلیل سوء مدیریت و کمبود نقدینگی، نزدیک به ۴ ماه است تولید این کارخانه متوقف شده و کارگران بی کار شده اند. جرجانی افزود: اکنون پس از پیگیری‌های زیاد با همکاری استاندار، بخشی از سهام این کارخانه به سرمایه گذار جدید و ایرانی واگذار شده که موضوع انتقال سهام این کارخانه نهایی شد. وی گفت: با تغییر سرمایه گذار، کارخانه چدن خوسف تا ۱۰ روز آینده وارد مدار تولید می‌شود و نهایت تا ۱۵ روز دیگر شاهد تولیدات مجدد این کارخانه هستیم. مدیرکل صمت استان افزود: سرمایه گذار جدید نیز تعهد کرده تعدادی از کارگران بیکار شده این کارخانه را مجدد به محیط کار برگرداند.

عذرخواهی از مردم خراسان جنوبی برای کمبود دارو در استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با عذرخواهی از مردم خراسان جنوبی برای کمبود دارو به ویژه آنتی بیوتیک در استان، از رفع این کمبود تا چند روز آینده در کشور و استان با قول وزیر بهداشت خبر داد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: من از مردم استان بابت کمبود دارو عذرخواهی می‌کنم. موسوی میرزایی افزود: هم اکنون با مشکل کمبود دارو به خصوص داروی آنتی بیوتیک برای اطفال در کشور و استان مواجه هستیم که تحریمهای ظالمانه، تغییر سیاست‌های ارزی در مدت اخیر و همچنین تعرفه گذاری از جمله علت‌های این موضوع است.

جابجایی بیش از ۳۹۵ هزار تن کالا از پایانه مرزی ماهیرود

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: در نیمه نخست امسال بیش از ۳۹۵ هزار تن کالا اعم از صادرات وترانزیت با ۷ هزار و ۴۶۳ دستگاه کامیون از پایانه مرزی ماهیرود انجام شده است. قاسمی افزود: از این میزان جابجایی کالا، بیش از ۳۴۱ هزار تن کالا صادرات و ۵۴ هزار تن کالا ترانزیت ورودی و خروجی به کشور افغانستان صادرشده است .

معدوم سازی مرغهای منجمد
تاریخ گذشته در بیرجند

ایسنا- حسن علیزاده، رییس شبکه دامپزشکی بیرجند گفت: پیرو گزارش مسئول فنی بهداشتی یکی از سردخانه های شهرستان بیرجند و بازرسی کارشناسان واحد نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان مقدار ۴۲۰۰ کیلوگرم مرغ و قطعات مرغ منجمد (ران و سینه) تاریخ گذشته کشف و ضبط شد.

جذب ۶۰ نفر در طرح سوادآموزان با نیازهای ویژه در خراسان جنوبی

ایسنا- سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: در طرح سوادآموزان با نیازهای ویژه امسال، ۶۰ نفر جذب کلاس‌های سوادآموزی می‌شوند. سکینه طیبی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک فی ما بین معاونت سوادآموزی و اداره آموزش و پرورش استثنائی استان، اظهار کرد: این تفاهم نامه به منظور هم افزایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای تحقق اهداف سوادآموزی و آموزش و پرورش استثنائی امضا شد.

مرزبانان مجاهدان فی سبیل الله و سربازان ولایت هستند

تسنیم- فرمانده مرزبانی استان خراسان جنوبی دو روز بعد از انتصاب در بازدید سرزده از پاسگاه مرزی با عرض خداقوت به مرزداران در جمع آنها، اظهار داشت: مجاهدان فی سبیل ا… و سربازان ولایت لوح افتخاری است که برای ما در کسوت مرزبانی وجود دارد. سردار حسین دهکی، بی‌انضباطی در هر حوزه‌ای را غیرقابل توجیه خواند و گفت: همدلی با فرمانده و اطاعت‌پذیری برابر آیین‌نامه انضباطی از مواردی است که باید مورد اهتمام همه باشد.

راه‌اندازی بازارچه محصولات عفاف و حجاب در خراسان جنوبی

تسنیم- علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر اهمیت راه‌ندازی بازارچه‌های محصولات عفاف و حجاب اظهار داشت: گفت: در صورت آمادگی شهرستان‌ها و تامین برخی زیرساخت‌های مورد نیاز، بازارچه‌های محصولات عفاف و حجاب در شهرستان‌های استان ایجاد می‌شود.

درآمد بیش از ۵۰۰ میلیارد تومانی عشایر از تولیدات دامی

عشایر خراسان جنوبی در نیمه نخست امسال ۵۹۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فرآورده های دامی تولید کردند. محمد ابراهیم ابراهیمی سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: این تولیدات شامل ۷۸ میلیارد تومان شیر، ۵۱۴ میلیارد تومان گوشت قرمز و ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلون تومان کرک وپشم است.

ثبت ۲ اختراع از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی

دانش آموزان خراسان جنوبی از محصولات استراتژیک استان ۲ اختراع غذایی ثبت کردند.
موسوی نژاد مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۲ اختراع فرمولاسیون پاستیل فرا سودمند بر پایه عناب و زرشک به شماره ۸۹/الف/۰۲۸۹۷۳ توسط ۲ هنرجوی استان و فرمولاسیون لواشک فراسودمند بر پایه عناب و زرشک به شماره ۸۹/الف/۰۰۲۵۲۱ توسط خانم جعفری، هنرآموز هنرستان رسالت بیرجند به ثبت رسیده است.

خراسان جنوبی بیمار کرونایی بدحال ندارد

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: ۱ بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است و مورد بدحال گزارش نشده است. شریف زاده گفت: روز گذشته ۱۰۷ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۵ بیمار جدید شناسایی شد. وی افزود: این ۲ مورد از بیرجند و ۳ مورد از قائنات شناسایی شد.به گفته وی در حال حاضر ۲۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۹ نفر کرونا مثبتند.

کشاورزان نهبندانی در انتظار سردخانه ای برای خرما و زیتون

خرما با تولید سالانه حدود ۶۰۰ تن و زیتون با تولید سالانه ۲۵۰ تن از محصولات راهبردی شهرستان مرزی نهبندان محسوب می‌شود و کیفیت برخی ارقام خرمای این شهرستان به گونه‌ای است که توسط برخی نخل‌داران به خارج از کشور هم ارسال می‌شود. با این وجود نبود سردخانه مناسب برای نگهداری و صنایع فرآوری و بسته‌بندی برای عرضه محصول با ارزش افزوده از مشکلات کشاورزان منطقه است. علیرضا حیدرپور در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: درخصوص چالش نبود سردخانه برای نگهداری خرما و زیتون پیگیری‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذار در سالیان گذشته انجام شده اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است. وی گفت: با رایزنی و پیگیری‌هایی که از طریق بنیاد برکت انجام شده، قول همکاری برای ایجاد سردخانه‌های کوچک مقایس پنج و ۶ تنی به مجموعه ما داده شده و درخواست ما از بنیاد برکت و بنیاد علوی این است که با توجه به کم‌برخوردار بودن شهرستان نهبندان، در زمینه ایجاد سردخانه، بسته‌بندی و فرآوری محصولات خرما و زیتون ورود پیدا کنند. مدیر جهاد کشاورزی نهبندان افزود: در صورت احداث یک سردخانه هزار تنی، مشکلات چندین ساله کشاورزان منطقه رفع خواهد شد و با توجه به نبود رغبت سرمایه‌گذاران برای ورود در این زمینه درخواست ما این است که نهادهای خدمات‌رسان و انقلابی وارد این عرصه شوند.

عرضه محصول زیر قیمت

وی گفت: به دلیل نبود سردخانه، برخی کشاورزان محصول خرما را ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان زیر قیمت تمام‌شده عرضه می‌کنند و از آنجایی که کشاورزان منطقه خرده‌مالک هستند، توان اقتصادی برای ایجاد سردخانه، بسته‌بندی و فرآوری محصول را ندارند. حیدرپور افزود: در چند سال گذشته طرح حذف و جایگزینی نخیلات در نهبندان اجرایی شده و باغات قدیمی دارای ارقام محلی حذف و با ارقام جدید تجاری جایگزین شده که این اقدام، افزایش کیفیت و بهره‌وری محصول را در پی داشته است. وی بیان کرد: اجرای این طرح نقش موثری در افزایش کیفیت و بهره‌برداری محصول داشته و درخواست ما این است که با برقراری اعتبارات ویژه در شهرستان ادامه یابد.

صادرات خرما به خارج از کشور

حیدرپور درخصوص نحوه فروش و بازاریابی خرما گفت: کیفیت برخی ارقام خرمای نهبندان به گونه‌ای است که توسط برخی نخل‌داران به خارج از کشور هم ارسال می‌شود و در مجموع کیفیت خرما در باغاتی که در گذشته اصلاح و احیا شده، مطلوب است. مدیر جهاد کشاورزی نهبندان با بیان اینکه برداشت خرما از نیمه مرداد شروع می‌شود و تا اوایل آبان ادامه دارد گفت: خرمای نهبندان بیشتر در داخل شهرستان و استان به مصرف می‌رسد البته به‌صورت محدود خارج از استان هم صادر می‌شود. حیدرپور افزود: سطح زیرکشت خرما در نهبندان ۳۶۵ هکتار است که از این مقدار ۲۵۰ هکتار بارور است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری از این سطح ۵۸۰ تن محصول برداشت شود. وی گفت: در سال جاری برداشت خرما حدود ۲۰ درصد کاهش دارد که علت اصلی آن وقوع گرمای شدید و خشکیدگی خوشه در فصل تابستان است.

روغن زیتون با کیفیت اما فاقد برند

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان به مشکلات پیش‌روی محصول زیتون این شهرستان اشاره کرد و گفت: یکی از خلاء‌های موجود در حوزه پرورش زیتون، برندسازی برای روغن استحصال شده از آن همچنین فرآوری این محصول برای تولید زیتون شور و زیتون پرورده است. وی بیان کرد: چالش ما درباره زیتون مانند خرما نبود سردخانه و فرآوری است که اگر این مشکلات رفع نشود شاید کم کم کشاورزان از چرخه اقتصادی این ۲ محصول مهم و راهبردی منطقه خارج شوند، البته در چند سال اخیر کشاورزان به دلیل برخی مشکلات بیشتر به سمت تولید محصول پنبه رفته‌اند. حیدرپور گفت: محصولی که براساس اقلیم منطقه کاشته شده، از کیفیت خوبی برخوردار است اما سایر ارقام کیفیت و بهره‌وری بالایی ندارند.مدیر جهاد کشاورزی نهبندان افزود: به دلیل جایگزینی و اصلاح درختان در مزرعه ۷۰ هکتاری آستان قدس رضوی، روغن زیتون نهبندان در کشور حرف برای گفتن دارد و دارای کیفیت مطلوبی است.

لزوم اصلاح باغات و الگوی کشت

حیدرپور گفت: درخواست ما از کشاورزان منطقه این است که باغات قدیمی خود را حذف و ارقام متناسب با اقیلم منطقه را جایگزین کنند تا کیفیت محصول و عملکرد تولید در سطح افزایش یابد. وی عنوان کرد: سطح زیر کشت زیتون در شهرستان نهبندان ۳۳۰ هکتار است که ۱۵۵ هکتار بارور و ۱۷۵ هکتار غیر بارور است. حیدرپور گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۲۵۰ تن زیتون از باغات منطقه برداشت شود که به دلیل بارندگی‌های خوب نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی دارد. وی بیان کرد: در حوزه فرآوری نیز ۲ کارگاه روغن‌کشی با ظرفیت استحصال ۶۰۰ کیلوگرم در ساعت وجود دارد. وی گفت: محصول تولیدی شهرستان نهبندان علاوه بر مصرف در بازار داخل استان به استان‌های همجوار هم صادر می‌شود.

در ۶ ماه نخست امسال؛ ۱۷۹ میلیارد تومان مالیات در استان بخشوده شد
ایرنا- مدیرکل امور مالیاتی اعلام کرد: در ۶ ماه نخست امسال فعالیت‌های اقتصادی این استان مشمول بیش از ۱۷۹ میلیارد تومان بخشودگی جرایم مالیاتی قابل بخشش و معافیت‌های قانونی شده‌ است. جعفر احسانی‌مهر افزود: نیمه نخست امسال هفت هزار و ۳۷۹ پرونده به مبلغ ۱۷۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مشمول بخشودگی جرایم مالیاتی قابل بخشش و معافیت‌های قانونی شده‌ که از این تعداد مبلغ ۵۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان شامل بخشش جرایم مالیاتی و ۱۲۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان معافیت ماده ۱۴۱ و ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان است. وی با بیان اینکه در این مدت ۶۸۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مالیات در استان خراسان جنوبی وصول شد گفت: از این مقدار ۳۳۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از محل مالیات‌های مستقیم و ۳۵۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از محل مالیات‌های غیرمستقیم و ارزش افزوده بوده‌ است.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی افزود: در مجموع وصول مالیات در ۶ ماه نخست امسال از محل شناسایی و جذب منابع مالیاتی سهم استان و وصول معوقات مالیاتی، نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۰ درصد رشد داشته است که از محل هزینه‌کرد آن می‌توان خدمات و فعالیت‌های زیربنایی و عمرانی شهری، روستایی و عشایری در سطح استان را توسعه داد. وی درخصوص مصارف و هزینه‌کرد مالیات در ۶ ماه سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: از محل درآمدهای مالیاتی وصول شده، ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به حساب شهرداری‌های استان واریز شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است. احسانی‌مهر گفت: ۳۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز به حساب دهیاری‌های خراسان جنوبی واریز شد که ۹۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد همچنین در این مدت سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به حساب مناطق روستایی فاقد دهیاری واریز شده که ۱۳۷ درصد رشد داشته است.

رشد ۱۰۵ درصدی واریز اعتبارات به حساب مناطق عشایری

وی ادامه داد: امسال ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به حساب مناطق عشایری استان واریزی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۵ درصد افزایش یافته و به‌صورت ماهانه و مستقیم این اعتبارات توسط اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی به حساب نهادهای مربوطه واریز شده است.مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: همچنین چهار میلیارد تومان برای توسعه ورزش، ۶۰۰ میلیون تومان برای خدمات عمومی اعم از مدرسه، مسجد، کتابخانه، روشنایی محیط، پایگاه بسیج، پاسگاه و کلانتری در سکونتگاه‌های غیررسمی موضوع بند (الف) ماده (۵۹) قانون برنامه پنج ساله ششم و ۹۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای توسعه و تجهیز پارک علم و فناوری همچنین ایجاد، توسعه و نگهداری زیرساخت‌ها و فضاهای عمومی، آموزشی، پژوهشی و فناوری و ارائه خدمات شهری واریز شده است. وی افزود: امسال درخصوص عملکرد سال گذشته مودیان مالیاتی تعداد ۴۲ هزار و ۸۸۸ اظهارنامه توسط اشخاص حقیقی (مشاغل و کسبه)، ۲ هزار و ۶۹۱ اظهارنامه توسط اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) و هشت هزار و ۳۵۵ اظهارنامه توسط املاک اجاری توسط مؤدیان به‌صورت الکترونیکی تکمیل و ارسال شده که در مجموع نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است. احسانی‌مهر درباره اظهارنامه‌های اشخاص حقیقی (مشاغل و کسبه) گفت: با توجه به برنامه‌های حمایتی سازمان امور مالیاتی کشور از مشاغل و کسبه، برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم برای استفاده از شرایط تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم مانند قطعی شدن مالیات بدون رسیدگی، نیاز نداشتن به دفاتر ثبت اسناد فراهم شده که استقبال گسترده مشاغل و کسبه استان را به همراه داشته است. وی اضافه کرد: ۳۲ هزار و ۷۳۹ فقره یعنی ۷۷ درصد مشاغل و کسبه از این تسهیلات استفاده کردند همچنین از تعداد اظهارنامه‌ها و تبصره‌های ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم ارائه شده، ۳۲ هزار و ۵۰۹ فقره یعنی ۷۶ درصد آنها مالیات صفر اظهار کردند که برابر شرایط و ضوابط از پرداخت مالیات معاف خواهند بود

ارسال ۴۲۴ نمونه زیستی خراسان جنوبی به بانک ژن محیط زیست

تاکنون ۴۲۴ نمونه زیستی از رده‌های پستانداران، پرندگان و خزندگان خراسان جنوبی برای نگهداری در بانک نمونه‌های زیستی، به سازمان محیط زیست ارسال شده است. رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی حفاظت محیط زیست استان از فعالیت مستمر کارشناسان و محیط بانان این حوزه در جمع آوری نمونه‌های گونه‌های جانوری برای ذخیره و نگهداری در بانک ژن سازمان خبر داد و گفت: بانک ژن یکی از مراکز مهم نگهداری و ذخیره نمونه‌های ژنتیکی است که با هدف شناخت دقیق گونه‌ها و تنوع زیستی در سازمان راه اندازی شده که با بررسی نمونه‌های ژنتیکی می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در خصوص گونه‌های زیستی در جهت شناسایی و حفاظت آن‌ها ارایه کند.
راضیه دری گیو، گفت: کارشناسان و محیط بانان بانک ژن این اداره کل به صورت مستمر برای جمع آوری نمونه‌های گونه‌های جانوری استان از گونه‌های تلف شده تلاش کرده که با برنامه ریزی‌های لازم فعالیت‌های بانک ژن و ارایه آموزش‌های لازم به رابطین بانک ژن، تعداد نمونه و تنوع ذخایر نمونه‌های بانک ژن استان جهت ارسال به بانک ژن سازمان افزایش یافته است. وی گفت: در راستای عمل به وظیفه حفظ و مدیریت ذخایر ژنتیکی حیات وحش و به منظور غنی سازی و ارتقای کمی و کیفی نمونه‌های بانک زیستی استان و ستاد مرکزی تا کنون تعداد ۴۲۴ نمونه زیستی از رده‌های مختلف پستانداران، پرندگان و خزندگان در استان تهیه و برای نگهداری و ذخیره در بانک نمونه‌های زیستی به سازمان ارسال شده است.

شناسایی عامل انتشار فیلم دختر جوان در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا استان از شناسایی فردی که صحبت‌های خصوصی دختر جوان با دوستانش را بدون اجازه و رضایت وی ضبط کرده و سپس آن را در فضای مجازی انتشار داده بود خبر‌داد. سرهنگ قدرت الوانی گفت: مردی به پلیس فتا مراجعه کرد و گفت: فیلمی از صحبت‌های خصوصی دخترم با دوستانش در فضای مجازی منتشر‌شده که به آبرو و حیثیت دخترم لطمه وارد کرده است. وی افزود: با بررسی کارشناسان پلیس فتا مشخص شد فردی که فیلم صحبت‌های خصوصی این دختر جوان را در فضای مجازی انتشار داده‌است، یکی از دوستان وی است که بدون اجازه و رضایت وی و زمانی که نامبرده در حال صحبت با دوستانش بوده از وی فیلم تهیه‌کرده و آن را در فضای مجازی انتشار داده است که متهم با هماهنگی مقام قضائی به پلیس فتا احضار شد. وی افزود: متهم پس از مواجهه با مدارک و مستندات لب به اعتراف گشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت