اخبار استانی

باغ و عمارت شوکت آباد تا اول آذرماه به بهره برداری می رسد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در جلسه بررسی مشکلات باغ و عمارت شوکت آباد و مزار شهدای باقریه گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نسبت به آماده سازی باغ و عمارت شوکت آباد شامل مرمت استاد سرا، عمارت، سرویس‌های بهداشتی اقدام تا از اول آذر ماه این مجموعه افتتاح شده و به بهره برداری برسد. عباس زاده همچنین افزود : در خصوص تأمین اعتبار ادامه طرح بهسازی اراضی مزار شهدای باقریه، پیگیری‌های لازم توسط دفتر فنی استانداری با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان صورت گیرد. به گفته وی؛ در خصوص تأمین اعتبار لازم برای اراضی مزار شهدای باقریه به همراه ۱۱ بقعه متبرکه در مصوبات سفر دوم رئیس جمهور پیگیری‌های لازم صورت می گیرد.

تشکیل هیئت نظارت بر فعالیت سازمان‌های مردم نهاد

اصغری- معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان جنوبی گفت: هیئت نظارت بر فعالیت سازمان‌های مردم نهاد استان برای رصد اقدامات این سازمان‌ها تشکیل می‌شود.
به گزارش روابط عمومی استانداری؛ سید محمدرضا طالبی در شورای توسعه و حمایت از سازمانهای مردم نهاد استان بیان داشت: ۴۴۵ سازمان مردم نهاد در خراسان جنوبی وجود دارد که در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اشتغال جوانان و خانواده‌ها فعالیت می‌کنند. وی افزود: خراسان جنوبی از نظر صدور مجوز و پروانه فعالیت در رتبه ۹ کشور قرار دارد. طالبی ادامه داد: بر اساس ابلاغ سازمان امور اجتماعی کشور، هیئت نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد در استان تشکیل می‌شود تا فعالیت سازمان‌های مردمی نهاد را رصد کنند. وی افزود: با توجه به درخواست‌های که برای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در استان وجود دارد باید صدور مجوز این سازمان‌ها بعد از انجام اصلاحات مورد نظر در اهداف آنها به سرعت انجام شود. در این جلسه با صدور مجوز برای فعالیت انجمن خیریه حمایت از کودکان سندرم دان، حامیان دانشگاه صنعتی بیرجند و خیریه یاوران ولایت خراسان جنوبی موافقت شد.

۲۶۹۴ پرونده قاچاق کالا و ارز
در خراسان جنوبی مختومه شد

مدیرکل تعزیرات حکومتی گفت: در نیمه نخست امسال در بخش قاچاق کالا و ارز ۲ هزار و ۶۹۴ پرونده در خراسان جنوبی مختومه شد. حسین حسن‌پور اظهار کرد: در نیمه نخست امسال در بخش کالا و خدمات دو هزار و ۴۳۳ فقره پرونده تخلف وارد شعب تعزیرات حکومتی استان شده است. وی با بیان اینکه در این مدت دو هزار و ۴۱۷ پرونده تخلف مختومه شده است، افزود: متخلفان این تعداد پرونده به پرداخت ۹۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون و ۵۸۶ هزار ریال محکوم شدند. وی درصد عملکرد تعزیرات حکومتی استان در بخش کالا و خدمات را ۹۹.۳ درصد عنوان کرد و گفت: در بخش پرونده های قاچاق کالا و ارز نیز دو هزار و ۷۲۲ پرونده وارد شعب تعزیراتی حکومتی استان شده است. وی با بیان اینکه در بخش قاچاق کالا و ارز در نیمه نخست امسال دو هزارو ۶۹۴ پرونده مختومه شده است، ادامه داد: متخلفان در این تعداد پرونده به پرداخت یک‌هزار و ۱۲۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون و ۳۰۵ هزار ریال محکوم شده اند که درصد عملکرد این بخش ۹۹ درصد بوده است. مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به پرونده‌های ویژه بهداشت، دارو و درمان، گفت: در این بخش نیز ۳۳۷ پرونده وارد شعب تعزیرات حکومتی استان شده است که در نیمه نخست امسال هم ۳۳۷ پرونده مختومه شده است. حسن‌پور مبلغ محکومیت پرونده‌های بخش بهداشت، دارو و درمان را پنج میلیارد و ۴۸۹ میلیون و ۶۵۸ هزار ریال عنوان کرد.

راهیابی سرود «لشکر حق» به مرحله کشوری جشنواره فانوس

شبستان- مدیر حوزه هنری استان گفت: سرود «لشکر حق» با کسب رتبه برگزیده در مرحله استانی ششمین جشنواره تولیدات هنری فانوس توانست از استان خراسان جنوبی به مرحله کشوری این جشنواره راه پیدا کند. مجید کریمیان افزود: حوزه هنری خراسان جنوبی توانست با اثر «سپاه محمد(ص)» در سال ۹۷ و «شهیدالقدس» در سال ۹۹ و «ابابیل» در سال ۱۴۰۰ رتبه های خوبی را در جشنواره فانوس کسب کند. وی با اشاره به اینکه جشنواره تولیدات هنری فانوس به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس برگزار می شود، ادامه داد: این جشنواره در حوزه های مختلف هنری از جمله فیلم موسیقی، سرود، تجسمی، نماهنگ و غیره هر سال در دست اجرا قرار می گیرد.

شناسایی ۸ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی

۸ بیمار جدید کرونایی در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۹۳ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۸ بیمار جدید شناسایی شد. شریف زاده افزود: این تعداد ۱ مورد از طبس و ۷ مورد از قائنات شناسایی شد. به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۲۱ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۸ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: ۱ مورد بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است و مورد بدحال گزارش نشده است.
تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی همان هزار و ۴۷۹ نفر است.

همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا روز گذشته ۵۸۹ هزار و ۹۸۴ نفر واکسن نوبت اول، ۵۳۴ هزار و ۸۸۳ نفر واکسن نوبت دوم ۲۲۸ هزار و ۱۶۵ نفر واکسن نوبت سوم و ۱۵ هزار و ۶۱۵ نفر نوبت چهارم و ۴۶ نفر دز پنجم واکسن را دریافت کردند.

فرماندار بیرجند: تولید زرشک با قیمت فعلی توجیه اقتصادی ندارد

فرماندار بیرجند با بیان اینکه ‌تولید زرشک با قیمت فعلی توجیه اقتصادی ندارد، گفت: باید با حمایت دانشگاهیان کاشت و داشت زرشک دانش بنیان شود.علی فاضلی‌فرد در جشنواره ملی زرشک که در روستاهای مهمویی و گازار شهرستان بیرجند برگزار شد اظهار داشت: امیدواریم برگزاری جشنواره زرشک و پیگیری اهداف آن مستدام و ثمره‌ای برای ۲۵۰ هزار زرشک کار استان داشته باشد چرا که کشاورزان سال‌ها چشم انتظار این تحول جهادی بودند. فرماندار بیرجند با بیان اینکه زرشک تنها یک محصول کشاورزی نیست بلکه هویت خراسان جنوبی است افزود: از ۳۸ هزار خانوار بهره‌بردار زرشک در استان ۱۳ درصد مربوط به شهرستان بیرجند است. وی با اشاره به اینکه زرشک محصول با زحمت و مشقتی است و یکسال درمیان به بار می‌نشیند، ادامه داد: با برگزاری جشنواره امیدواریم شاهد تحولی در این عرصه باشیم تا زرشک کاران نگران محصول و منافع آن نباشند. فرماندار بیرجند با اشاره اینکه باید قیمت‌گذاری زرشک توسط خبرگان و کارشناسان محلی این محصول صورت پذیرد، افزود: هیچ بازار ویژه زرشکی در یکی شهرستان‌های قطب زرشک استان وجود ندارد لذا خواستار راه‌اندازی بازار ویژه زرشک در مرکز استان هستیم. وی خواستار راه‌اندازی دانشکده زرشک در استان شد و بیان کرد: باید با حمایت دانشگاهیان کاشت و داشت زرشک دانش بنیان شود. فاضلی‌فرد با بیان اینکه زرشک تنها سرمایه کشاورزان است، گفت: با قیمت فعلی تولید زرشک هنوز توجیه اقتصادی ندارد و امیدواریم جشنواره ملی زرشک به عنوان الگو ترسیم شود تا حمایت از زرشک کاران تداوم داشته باشد.

زنجیره ارزش محصولات مزیت دار خراسان جنوبی تکمیل می شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با بیان اینکه جشنواره ملی زرشک فرصت های بی نظیری در بخش سرمایه گذاری بسیاری فراهم خواهد کرد، گفت: این موضوع شروع جریانی برای محصولات مزیت دار استان خواهد بود چرا که یکی از حلقه های مفقوده استان بحث تکمیل زنجیره ارزش این محصولات است. جواد اشرفی اظهار داشت: اولین هدف جشنواره ملی زرشک معرفی و پرداختن به خواص آن است و در راستای ارتباط استاندار خراسان جنوبی با شبکه جام جم نیز تلاش خواهد شد تا معرفی کامل و جامعی از محصول زرشک رقم بخورد. وی با تأکید بر استفاده از منابع علمی برای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی استان، افزود: دولت سیزدهم این بستر را برای معرفی زرشک استان فراهم کرده است امیدواریم اتاق بازرگانی، شرکت ها و تعاون های مردمی پای کار بیایند تا اقتصاد کشاورزی پایه تقویت شود. وی در خصوص شرکت های دانش بنیان عنوان کرد: در این جشنواره به طور خاص این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و هماهنگی هایی موجود در این خصوص برقرار خواهد شد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه سرانه درآمد خانوارهای روستایی خراسان جنوبی رتبه ۲۹ کشوری است، ادامه داد: خانوارهای روستایی استان ماهیانه به صورت میانگین سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان درآمد دارند در حالی که در کشور این میزان پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

لزوم اجرای طرح خرید مازاد زرشک

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این جشنواره سبب معرفی بیش از گذشته محصول زرشک می‌شود و می‌تواند در زمینه بازاریابی موثر باشد. خسروی افزود: هر مسئولی که می‌تواند کمک کند تا بتوانیم برای کشاورزان تسهیلاتی فراهم کنیم و دانشگاه‌ها هر چه قدر می‌توانند تلاش کنند تا زرشک بیش از گذشته به استان‌های کشور و خارج از کشور معرفی شود. خسروی اسفزار با اشاره به اینکه وزیر کشاورزی قول اجرای طرح خرید مازاد زرشک داده بود، گفت: به وزیر کشاورزی تذکر دادیم تا طرح خرید مازاد زرشک اجرایی شود اما هنوز خبری نیست؛ روز گذشته تذکر دادیم تا تسهیلات تشکل ها و شرکت های تعاونی تامین شود. حسین خسروی اسفزار بیان داشت: در مجلس تذکری دیروز به وزارت کشاورزی دادیم تا تسهیلات تشکل ها و شرکت های تعاونی ها تامین شود تا بتوانند محصولات مورد نیاز کشاورزان را وارد کنند.

آمادگی راه اندازی
بازار یاقوت سرخ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۳۸ هزار خانوار زرشک در استان فعالیت دارند، گفت: آماده راه اندازی بازار فروش زرشک در مراکز تولید هستیم. مهدی جعفری اظهار کرد: برگزاری جشنواره زرشک در کنار مزارع این محصول مزیت دار یک اقدام بی سابقه است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: امسال با چارچوب تعیین شده برای جشنواره زرشک و تبلیغات برای این محصول اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است. جعفری ادامه داد: در شورای سیاست گذاری ما به زرشک تنها به عنوان یک محصول کشاورزی نگاه نمی‌کنیم بلکه بیش از آن بخشی از هویت مردم خراسان جنوبی است. وی با اشاره به اینکه افزایش تقاضا، قیمت زرشک را نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: همه این موارد برای کشاورز همراه با سود و برکت است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: در خراسان جنوبی ۳۸ هزار خانواده تولید کننده زرشک هستند که باید این ظرفیت را قدر بدانیم. وی با اشاره به اینکه در روز اختتامیه جشنواره کلنگ زنی سردخانه ۱۰ هزار تنی زرشک را خواهیم داشت، گفت: با ایجاد بارگاه‌های زرشک بار میکروبی محصول کاهش می‌یابد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با گلایه از اینکه چرا قیمت زرشک باید در بازار مشهد و… تعیین شود، افزود: ما برای این محصول مزیت دار آنگونه که شایسته است کار نکرده‌ایم. وی اظهار کرد: از کشاورزان عزیز در خواست می‌کنم محصول خود را در پوشش ارزشمند و با برچسب مناسب بفروشند. وی یادآور شد: برای مقابله با آفت زنگ جارویی زرشک مقرر شده است که اعتبار و مدیریت و مبارزه با آن به صورت واحد توسط جهاد کشاورزی انجام شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: برای راه اندازی بازار زرشک در پنج شهرستان زرشک خیر خراسان جنوبی اعلام آمادگی می‌کنیم.
در پایان این مراسم از زرشکاران نمونه روستای مهمویی تجلیل و نمایشگاهی از فرآوری‌های محصول زرشک و دیگر محصولات این روستا برگزار شد. همچنین مسئولان از بارگاه‌ها و انبار‌های نگهداری زرشک در روستای مهمویی بازدید کردند.

مراسم تکریم و معارفه مدیرحج وزیارت خراسان جنوبی برگزار شد

امتحانی- مراسم تکریم و معارفه مدیر حج و زیارت استان به صورت وبیناری با حضور دکتر سید صادق حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت و مدیران ستادی و کارگزاران زیارتی استان روز یکشنبه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی حج وزیارت خراسان جنوبی؛ در این مراسم دکتر سید صادق حسینی ابراز امیدواری کرد: با توجه به مسافت استان تا مرز کشور عراق اعزامهای عتبات استان به صورت هوایی انجام شود. وی افزود: دور جدید اعزامهای سوریه در حال برنامه ریزی است و در آینده نزدیک شروع خواهد شد.
در پایان این مراسم حسین دستگردی به عنوان مدیر حج و زیارت استان خراسان جنوبی منصوب و از زحمات چندین ساله مدیر سابق ابوالفضل نوفرستی قدردانی شد.

افتتاح نمایشگاه صنایع دستی “ به رنگ زرشک” دربیرجند

زمانی- نمایشگاه صنایع دستی “ به رنگ زرشک” در ۳۰ غرفه در محوطه فرهنگسرای شهرداری بیرجند افتتاح شد. این نمایشگاه با هدف ایجاد شور، نشاط و امید بین مردم استان و در راستای برگزاری جشنواره ملی زرشک، در قالب ۳۰ غرفه در محوطه فرهنگسرای شهرداری بیرجند افتتاح شد. نمایشگاه به مدت سه روز از ساعت شش بعدازظهر تا ۲۳ پذیرای مردم است. در این نمایشگاه علاوه بر عرضه و فروش محصولات وابسته به زرشک، مراسم سنتی و برنامه‌های متنوع دیگری برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در محوطه فرهنگسرای شهرداری بیرجند تا برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره ملی زرشک اجرایی می‌شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در حاشیه افتتاح نمایشگاه “به رنگ زرشک” گفت: باید برنامه‌ریزی مناسب و جامع انجام دهیم تا محصولات مزیت‌دار استان و فرآورده‌های آنها با بسته‌بندی در شأن خراسان جنوبی برای فروش عرضه شوند. جواد اشرفی آنچه در همه غرفه‌های نمایشگاه مشاهده می‌شود، این است که در خراسان جنوبی درخصوص بسته‌بندی و نشان تجاری محصولات مزیت‌دار ضعف داریم. وی گفت: این موضوع را در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به‌طور ویژه پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم خروجی مناسبی برای جشنواره ملی زرشک داشته باشیم.

۲۸ مهر آخرین مهلت ثبت نام در دومین جشنواره تولید، دانش بنیان و کارآفرینی

۲۸ مهر آخرین مهلت ثبت نام در دومین جشنواره تولید، دانش بنیان و کارآفرینی خراسان جنوبی است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی در نشست خبری جشنواره تولید، دانش بنیان و کارآفرینی گفت: این جشنواره با هدف تحقق شعار سال و اهمیت بخشیدن به تولیدات صنعتی و مزیت دار برگزار می‌شود. پارسا افزود: جشنواره تولید، دانش بنیان و کار آفرینی با دو رویکرد توسعه محصول و بازار خوشه خشکبار و همچنین رویداد تولید محتوای دیجیتال محصولات صنعتی و خوشه‌های کسب و کار برگزار می‌شود. وی گفت: در رویداد توسعه محصول شامل بخش‌های فرآورده‌های جانبی، دارویی، غذایی و صنعتی و تولید ارگانیک و تغذیه آلی و مکانیزاسیون تجهیزات تولید، برداشت و پس از برداشت است و رویداد تولید محتوای دیجیتال هم در زمینه مکانیزاسیون صنعتی محصولات مزیت دار و صنعتی و فرآورده‌های جانبی است. مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زمان نام نویسی در این جشنواره را ۲۱ تا ۲۸ مهر و زمان ارسال ایده را نیز تا ۵ آبان اعلام کرد.
رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند هم در این جلسه گفت: دانشگاه صنعتی بیرجند با حدود ۱۰ رشته مهندسی به حوزه کارآفرینی و اشتغال وارد شده و همه این رشته‌ها کاربردی هستند و در واقع با داشتن آمار بالای ۲ هزار دانشجو نسبت دانشجو به استاد از میانگین کشوری بالاتر است و این نشان دهنده موفقیت این دانشگاه در جذب دانشجو است. رضاپور افزود: این دانشگاه تاکنون ۱۵ دوره استارتاپی را برگزار کرده که برگزاری این دوره‌ها منجر به پیدایش شرکت‌های دانش بنیان در استان شده است.
کامرانی فرد مدیرکل فنی حرفه‌ای خراسان جنوبی نیز گفت: فنی حرفه‌ای استان با دارا بودن ۱۹ مرکز آموزشی، ۱۰۲ کارگاه آموزشی و ۵۰ حرفه آموزشی در حوزه آموزش‌های مهارتی استان تمامی ظرفیت‌ها و فضای فیزیکی را برای بهتر برگزار شدن جشنواره در اختیار این شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌دهد.
میری معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این جلسه گفت: این دانشگاه در این رویداد از طرح‌های حمایتی به صورت همه جانبه حمایت می‌کند و دانشگاه حدود ۲۰ طرح در این زمینه دارد و از همه مهم‌تر اینکه پتانسیل خیلی مهمی در دانشگاه تحت عنوان دانشکده داروسازی داریم که استفاده از این ظرفیت بسیار تاثیر گذار خواهد بود و آماده هرگونه همکاری برای برگزاری این رویداد هستیم.

با تکمیل طرح برق رسانی به معادن نهبندان؛ ۹۰۰ نفر صاحب شغل می‌شوند

در آذر پارسال، نبود برق دغدغه فعالانی در حوزه معادن بود که ۱۴۰۰ کارگر دارند. پس از آن بود که برای ایجاد زیرساخت، برق رسانی با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی برای معادن کوچک مقیاس آغاز شد. احداث پست برق ۴۰۰ کیلوولت نهبندان نیز با سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومان، در ۷ شهریور امسال آغاز شد و در صورت تکمیل برق رسانی، زمینه اشتغال برای ۹۰۰ نفر ایجاد می‌شود.
یکی از کارگران منطقه شاهکوه نهبندان گفت: قبلا برق این منطقه معدنی از طریق ژنراتور تأمین می‌شد که به دلیل وجود نوسانات، با سوختن و از کار افتادن دستگاه‌ها مواجه بودیم. او افزود: در یکی از واحد‌های معدنی ۲۵ نفر برای فرآوری مشغول به کار بوده اند که با تکمیل برق رسانی، تعداد افراد افزایش خواهد کرد. موسوی فعال حوزه معادن بیان کرد: برق رسانی به معادن این منطقه مشکلات زیادی را از معدن داران و کارگران حل می‌کند و یکی از گشایش‌ها افزایش تولید است. او گفت: افزایش تولید و ظرفیت حداقل ۲ یا ۳ برابر وضع موجود خواهد بود.
ایروانی فرماندار نهبندان گفت: ۵۲ واحد معدنی در این شهرستان نفت گاز مصرف می‌کنند و مصرف ماهیانه آن‌ها یک میلیون لیتر است. او افزود: اگر بخواهیم طبق بازار فوب خلیج فارس این میزان را محاسبه کنیم، ۳۳ میلیارد تومان هزینه مصرف نفت گاز است و ۱۷۰ مگاوات آمپر برق برای معادن نهبندان اعلام نیاز شده است.
طرح انتقال برق به معادن نهبندان حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما طرح متوقف شده است که نخعی نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: توافق نامه‌ای بین ایمیدرو توانیر منعقد شده تا برق رسانی از ناحیه ایمیدرو و احداث دکل برق از سوی توانیر انجام شود. او گفت: طبق زمانبندی پیش بینی شده، احداث خط انتقال به حد خوبی رسیده و امیدواریم برق به عنوان زیرساخت مهم مورد بهره برداری قرار گیرد. ذخیره قطعی معادن شهرستان نهبندان ۹۳ میلیون تُن است که با تکمیل برق رسانی به این معادن، ۱۴۶ معدن برقدار می‌شوند.

۶ خوابگاه شبانه روزی کمیته امداد پذیرای دانش آموزان

معاون فرهنگی اداره کل کمیته امداد گفت: ۶ مجتمع فرهنگی تربیتی و به اصطلاح عموم خوابگاه، ویژه دانش آموزان تحت حمایت کمیته امداد در خراسان جنوبی فعال هستند و ۴۱۵ دانش آموز در این خوابگاه‌ها سازمان دهی شده اند. سورگی افزود: ۳ خوابگاه ویژه دختران و ۳ خوابگاه ویژه پسران است که در شهر‌های بیرجند و نهبندان خوابگاه دختران و پسران و در سربیشه خوابگاه پسران و در قاین خوابگاه دختران فعال است. سورگی با بیان اینکه این مجتمع‌ها فقط مختص اقامت و وعده‌های غذایی نیست ادامه داد: در ابتدای ورود، دانش آموزان استعدادیابی و بر اساس توانمندی ها، انگیزه‌ها و علاقه مندی‌هایی که دارند در کلاس‌های فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی تقسیم بندی می‌شوند و این مجمتع‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که دانش آموز، به نسبت ورود از لحاظ علمی و فرهنگی ارتقاء می‌یابد.

فعالیت ۳۲ مرکز توانبخشی روزانه در خراسان جنوبی

مهر- مدیر کل بهزیستی گفت: ۳۲ مرکز توانبخشی روزانه در شهرستان‌های خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند. حسن شرفی عدر شورای توسعه و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد استان بیان داشت: یکی از معلولیت‌های تحت پوشش بهزیستی سندرم دان است و اگر افرادی بخواهند مراکز شبانه روزی را در این خصوص ایجاد کنند، باید از بهزیستی مجوز فعالیت بگیرند. وی اظهار کرد: بعضی از پسران داران معلولیت در خراسان جنوبی در زمینه تولید مایع شیشه شو و آب رادیاتور فعالیت می‌کنند.

تبدیل تهدیدها به فرصت با ایده‌های دانش بنیانی دانش آموزان

ایسنا مدیرکل آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان مرزنشین نهبندانی می‌توانند با ایده‌های نو آورانه، خلاقانه و دانش بنیان خود تهدیدات موجود نوار مرز را به فرصت تبدیل کنند. سید علیرضا موسوی نژاد، در آیین معارفه مدیر آموزش و شهرستان نهبندان، رایگان شدن کتب درسی دانش آموزان نهبندانی را نشانه عزم جدی دولت مردمی و انقلابی برای برقراری عدالت اجتماعی، آموزشی و تربیتی دانست. در این مراسم “طیبه جوادی”، به عنوان اولین مدیر بانو، برای مدیریت آموزش و پرورش شهرستان کویری و مرزی نهبندان معرفی شد.

کشف انبار احتکار روغن موتور و ضد یخ

انبار احتکار روغن موتور و ضدیخ در بیرجند لو رفت. رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: ماموران با دریافت اخباری، محل مورد نظر را شناسایی کردند. سرهنگ بخشی افزود: مأموران در بازرسی دقیق از انبار، انواع روغن موتور و ضد یخ احتکار شده کشف کردند که ارزش آنها بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه ۵۱۴ میلیون تومان برآورد شد. وی گفت: در این خصوص یک متهم دستگیر و به مراجع قضائی معرفی شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی: بانک اطلاعاتی مدیریت بحران در خراسان جنوبی به‌روز رسانی شود

ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: سامانه و بانک اطلاعاتی امکانات مدیریت بحران وجود دارد، اما باید به‌روز رسانی شود تا در شرایط بحرانی مورد استفاده قرار گیرد. علیرضا عباس‌زاده در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که با حضور وبیناری فرمانداران برگزار شد، افزود: ساختار، چارت و نقشه مدیریت بحران استان باید تعریف شود تا براساس آن داشته‌ها و نداشته‌های این حوزه احصا شده و اقدامات لازم برای تقویت مدیریت بحران صورت گیرد. وی با تاکید بر تدوین نظام‌نامه مدیریت سیلاب خراسان جنوبی اظهار داشت: مباحث پژوهشی مدیریت بحران در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به تصویب رسید تا براساس آن اولویت‌های مدیریت بحران استان شناسایی شوند. معاون استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: به جهت اهمیت موضوع، دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران در جلسه آینده درخصوص میزان جذب اعتبارات متمرکز ملی مدیریت بحران، گزارش‌های لازم را ارائه دهند. وی با بیان اینکه در شرایط اضطراری همه امکانات دستگاه‌های اجرایی باید در اختیار ستاد بحران استان قرار گیرد، گفت: امکانات مدیریت بحران دستگاه‌ها متعلق به همه استان است و برای شرایط بحران باید آماده خدمت باشد.
عباس‌زاده به سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور و هیات دولت به خراسان جنوبی اشاره و تصریح کرد: اعضای ستاد پروژه‌های مورد نیاز بخش مدیریت بحران را احصا کنند تا در راستای تقویت بنیه حوزه بحرانی استان در صورت امکان در قالب پیشنهادات دور دوم سفر رئیس جمهور مد نظر قرار گیرد. وی افزود: اعتبارات حوزه بحران استان ۱۵۰ میلیارد تومان است که ۵۰ درصد آن تخصیص یافته و لازم است در زمینه پیشگیری و جبران خسارت بین دستگاه‌های اجرایی برای پروژه‌های زیرساختی هزینه شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس مصوبه هیات وزیران و در راستای کمک به بازسازی واحدهای خسارت‌دیده از سیل سال ۱۴۰۰، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به واحدهای مسکونی روستایی ۱۰۰ میلیون تومان وام چهار درصد به همراه ۳۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌کند. وی بیان کرد: براساس گزارش بنیاد مسکن مبلغ بلاعوض موجود است اما تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی بجز بانک صادرات هنوز به سایر بانک‌ها ابلاغ نشده که لازم است پیگیری لازم صورت گیرد. عباس‌زاده افزود: در راستای جبران خسارات وارده به لوازم منزل نیز مبلغ ۱۵ میلیون تومان به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ابلاغ شده تا با معرفی بنیاد مسکن به افراد واجد شرایط پرداخت شود.
وی گفت: در همین راستا ۴۵ میلیون تومان کمک بلاعوض به ۳۶ واحد خسارت‌دیده تخصیص یافته است.

پلتفرم های داخلی تقویت شوند

مهر- نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: پلتفرم های داخلی باید تقویت شوند تا مردم با میل و رغبت از آنها استفاده کنند. سلمان اسحاقی اظهار کرد: در مورد ریشه‌یابی وقایع اخیر کشور در وهله اول باید شرایط ماه‌های اخیر را به درستی بررسی کنیم. نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت سیزدهم در طول یک سال فعالیت خود اقدامات بسیار خوبی چون ساماندهی ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع مردم را اجرا کرد.

اشاره‌ای به اقدامات مثبت دولت در یک سال گذشته

اسحاقی ادامه داد: البته ما نمی‌گوییم شیوه فعلی هیچ اشکال و ایرادی ندارد ولی از بسیاری از فسادهایی که در گذشته رخ می‌داد، جلوگیری کرد. وی افزود: به عنوان مثال در گذشته به برخی از افراد برای ورود نهاده‌های دامی ارز ۴۲۰۰ تومانی داده می‌شد اما این افراد آن را صرف واردات کالاهای غیر ضروری می‌کردند و مشکلاتی برای ما به وجود می‌آورند.
نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس گفت: امروزه به جای اینکه یارانه را به اشخاص خاص بدهند به دامداران اصلی داده می‌شود. اسحاقی با تقدیر از طرح دارو یار بیان کرد: به عنوان رئیس کمیته بیماری‌های نادر می‌گویم که این طرح علی رغم اشکالات تا حد زیادی توانسته است دارو را به دست بیماران واقعی برساند که یک موفقیت دیگر دولت است. وی ادامه داد: امروزه طبق قانون هر فردی که به مقدار مشخص و خاص تعیین شده ارز وارد کشور کُند می‌تواند اقامت بگیرد و زمینه سرمایه گذاری در کشور فراهم است. نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس گفت: دشمنان ما وقتی دیدند که اصلاح ساختارهای اقتصادی به نفع مردم در حال تغییر است برای آسیب رساندن به امنیت پایدار، باورها و اعتقادات مردم و بنیان خانواده برنامه‌ریزی کردند.

رهبر انقلاب از دهه ۷۰ هشدار تهاجم فرهنگی دادند

اسحاقی با بیان اینکه مسائل فرهنگی و حجاب در کشور ما ریشه در فرهنگ اسلام و اعتقادات مردم دارد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی دهه ۷۰ از شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی سخن گفتند که اگر آن زمان این دغدغه مورد توجه قرار می‌گرفت شاهد برخی اتفاقات فعلی نمی‌بودیم. وی ادامه داد: ۳۰ نهاد و ارگان وظیفه ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی را دارند که باید بپرسیم چه اتفاقی افتاده که با وجود این ۳۰ ارگان در مباحث اجتماعی و فرهنگی مسئله و بحران داریم.

راه صحیح برخورد با فضای مجازی

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس افزود: تنها یکی از علل بحران‌های فرهنگی فضای مجازی ساماندهی نشده است و از این رو نمی‌توانیم تصور کنیم که با فیلتر فضای مجازی همه مشکلات فرهنگی حل خواهد شد. اسحاقی بیان کرد: صیانت و حفاظت از کاربران فضای مجازی اعتقادی و قانونی است ولی باید بررسی کنیم بعد از فیلترینگ چه اتفاقی می‌افتد و سود فیلترینگ به جیب چه کسی خواهد رفت. وی گفت: من بارها گفته‌ام اگر حفاظت از کاربران فضای مجازی را می‌خواهید، پلتفرم‌های خارجی را فیلتر نکنید بلکه آنقدر شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های داخلی را تقویت کنید تا افراد با میل و رغبت به این شبکه‌ها بیایند. نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس ادامه داد: من همانطور که نگران امنیت و آرامش کشور هستم برای رزق و روزی آن شهروندی که کالای تولیدی خود چون صنایع دستی را در بستر شبکه‌های اجتماعی عرضه می کرده و حال با فیلترینگ به مشکل خورده نیز هستم.

فرصت‌های اقتصادی و فرهنگی نهفته در فضای مجازی

اسحاقی اظهار کرد: بسیاری از کسانی که توان پرداخت اجاره بها مکان برای فروش محصولات خود نداشتند از فرصت فضای مجازی رزق و روزی حلال به دست می‌آورند. وی گفت: از طرف دیگر دنیا به دنبال تحریف حقایق انقلاب به ویژه در فضای مجازی است که ما در همین بستر باید شبهات را پاسخ داده و پیام انقلاب را منتشر کنیم. نماینده مردم قاین و زیرکوه اظهار کرد: اگر ما پیام انقلاب را فقط و فقط در پلتفرم‌های داخلی منتشر کردیم آیا در حوزه بین‌الملل نیز این پیام و رفع شبهه نشر خواهد یافت و به گوش جهانیان خواهد رسید؟

کشف ۶ تن پیاز زعفران قاچاق در فردوس

ایرنا – فرمانده انتظامی شهرستان فردوس از کشف ۶ تن پیاز زعفران قاچاق و توقیف یک کامیون در این شهرستان خبر داد. سرهنگ علیرضا فولادی گفت: ماموران انتظامی شهرستان فردوس هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون باری مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.وی افزود: ماموران در بازرسی از این کامیون ۶ تن پیاز زعفران قاچاق را که غیرمجاز حمل می‌شد، کشف کردند و ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۴۲۰ میلیون ریال برآورد شد.

تجلیل از خانواده‌های شهدای مکه و منا در خراسان جنوبی

خانواده‌های شهدای مکه و منا در همایش لاله‌های سفید، تجلیل شدند. مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گفت: ۱۳ نفر از شهدای حج سال ۶۶ و حوادث منا و سقوط جرثقیل در مکه اهل خراسان جنوبی اند که ۳ نفر آن‌ها زن هستند. نوفرستی افزود: وظیفه ما همواره پاسداشت خون شهدا و حفظ دستاورد‌هایی است که به حرمت خون شهدا برای کشور رقم خورده است.

مناسب‌سازی شهری برای معلولان خراسان جنوبی؛ ۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری

ایسنا- معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی رتبه دوم مناسب سازی معابر عمومی در کشور با ۱۰ درصد اختلاف از میانگین کشوری را کسب کرد.
شهرام شیخانی اظهار کرد: در بحث مناسب سازی منازل معلولین باید فرد معلول به مددکار خود مراجعه کند و نیاز منزل خود را اعلام کند و بعد از خرید اقلام مورد نیاز فاکتور را به مددکار تحویل داده تا هزینه پرداخت شود. وی افزود: هم اکنون ۶۲ درصد استان برای معلولین مناسب سازی شده و توانسته‌ایم رتبه دوم کشور در بحث مناسب سازی معابر عمومی را نیز کسب کنیم. شیخانی ادامه داد: میانگین وضعیت مناسب سازی شهرها در کشور ۵۲ درصد بوده که مناسب سازی معابر و ادارات خراسان جنوبی ۱۰ درصد از میانگین کشوری بالاتر است، اما باز هم با وضعیت ایده آل فاصله داریم و هدف گذاری ما مناسب سازی ۱۰۰ درصدی است. معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: معلولان می‌توانند مشکلات خود را درباره مناسب سازی ساختمان‌ها و فضای شهری به شماره ۳۰۰۰۱۲۳۲۲ ارسال کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود

ذخیره سازی ۷۰ تن علوفه برای حیات وحش در خراسان جنوبی

بیش از ۷۰ تن علوفه برای تغذیه حیات وحش در خشکسالی و فصل سرما در خراسان جنوبی ذخیره سازی شده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: برای تامین این علوفه که از نوع یونجه است، یک میلیارد تومان هزینه شده است. اتمی افزود:علوفه تامین شده در شهرستان‌های طبس، بشرویه، فردوس، زیرکوه، قائنات و خوسف ذخیره شده است.وی با بیان اینکه خطر خشکسالی در طبس جدی‌تر است گفت: علوفه در میانکوه کلشانه- پیرحاجات این شهرستان که محل زندگی قوچ و میش و کل و بز است در حال توزیع است. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به توزیع علوفه در نیگنان بشرویه به عنوان یکی از زیستگاه‌های آهو گفت: توزیع علوفه در این مناطق به دلیل تامین غذای حیات وحش و جلوگیری از هجوم حیات وحش به مزارع مردم است.

دستگیری سارق محتویات خودرو
در بیرجند

سارق محتویات داخل خودرو با ۷ فقره سرقت در بیرجند دستگیر شد. فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت محتویات داخل خودرو در شهرستان بیرجند، بلافاصله بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت که ماموران کلانتری ۱۳ شهرستان بیرجند با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، یک نفر سارق را در این خصوص شناسایی و تحت تعقیب قرار دادند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه سارق را در مخفیگاهش دستگیر کردند. سرهنگ علیرضا فولادی افزود: متهم ابتدا در اظهارات خود منکر هرگونه جرم و اتهامی شد، اما با رو به رو شدن با شواهد موجود و ارائه مستندات، به ۷ فقره سرقت محتویات داخل خودرو اعتراف کرد. وی با اشاره به این که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد، از شهروندان خواست: در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ و یا از طریق پیامک به سامانه ۱۱۰۵۶ موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

نشان تجاری تولیدات خراسان جنوبی با ضعف مواجه است

ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: دغدغه بیشتر صنعتگران استان نبود نشان تجاری و برندسازی برای محصولات تولیدی آنهاست که در این زمینه ضعف جدی داریم. جواد اشرفی در نشست کمیسیون تخصصی صنایع دستی و گردشگری استان افزود: تاکنون جز چند مورد معدود، نتوانسته‌ایم محصولات تولیدی حوزه صنایع دستی، فرش دستباف یا صنعت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی استان را برندسازی کنیم. وی تجاری‌سازی و برندسازی محصولات خراسان جنوبی را یک ضرورت برشمرد و گفت: وقتی محصولات تولیدی در بخش‌های مختلف فاقد نشان تجاری خوبی باشند در حوزه‌های زیردستی مانند بسته‌بندی و فروش نیز دچار مشکل می‌شویم. معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حمایت‌های خاصی از تولیدکنندگان صنایع دستی استان دارد و با برندسازی محصول می‌توان زیست‌بوم و فرهنگ اجتماعی و اقتصادی خاص استان را در حوزه محصولات تولیدی در سطح جهان معرفی کرد. وی تصریح کرد: حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از پیشران‌های اقتصادی استان است و باید نگاه، حمایت و توجه خاصی به این حوزه‌ها شود زیرا فراگیری آن در جای جای استان می‌تواند سبب بروز و ظهور شود.
وی با تاکید بر لزوم افزایش تعامل بین بخش تعاون با حوزه صنایع دستی و گردشگری گفت: تعامل بیشتر این در حوزه می‌تواند در نقش‌آفرینی و هدایت‌گری تاثیر بسزایی داشته باشد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: یکی از مشکلات بخش صنعت استان به‌ویژه در زمینه قالی‌بافی نبود بیمه قالی‌بافان است که در این زمینه با توجه به سهمیه‌ای که برای کشور در نظر گرفته شده سهمیه استان را به‌طور خاص پیگیری خواهیم کرد. وی با اشاره به وجود انحرافاتی در پرداخت تسهیلات بخش‌های مختلف گفت: انحراف تسهیلات یکی از دغدغه‌هایی است که در برخی حوزه‌ها مانند صنایع دستی یا قالی‌بافی مشاهده شده و موجب گلایه تولیدکنندگان واقعی قرار گرفته است. وی تاکید کرد: همه تلاش خود را می‌کنیم تا روند واگذاری و پرداخت تسهیلات با اهلیت‌سنجی صحیح تسهیل شود، همچنین برای افرادی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند تشکیل پرونده می‌دهیم.
معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به لزوم ایجاد تعاونی زنان در روستاهای دارای صنایع دستی مطرح افزود: اداره کل میراث فرهنگی و اتاق تعاون در این زمینه مشارکت و همکاری بیشتری داشته باشند. وی بیان کرد: یکی از گلایه‌ها برگزار نشدن جلسات کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند بوده که در این زمینه موضوع و دلیل برگزار نشدن جلسات باید بررسی و اتاق بازرگانی در این زمینه اهتمام بیشتری داشته باشد.

۱۰۳ رویداد فرهنگی
در خراسان جنوبی احصا شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اعلام کرد: تاکنون ۱۰۳ رویداد فرهنگی در این استان شناسایی شده است که با برنامه‌ریزی منسجم و همکاری دستگاه‌های مختلف می‌توان سالانه نسبت به برگزاری این رویدادها اقدام کرد. هادی شاهوردی نیز افزود: یکی از این رویدادهای فرهنگی مربوط به گردشگری مزرعه و برای محصولاتی مانند زرشک، زعفران، عناب و گل نرگس است که با برگزاری جشنواره‌های متعدد می‌توان زمینه حضور گردشگران در استان را فراهم کرد. وی بیان کرد: در حوزه صنایع دستی نیز محصولات تولیدی برخی روستاها به‌صورت شاخص شناسایی و معرفی شده و برای توسعه این محصولات اقداماتی از قبیل آموزش، پرداخت تسهیلات و ایجاد تعاونی‌ها مدنظر قرار گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: یکی از مباحثی که باید به جد مورد توجه قرار گیرد اینکه تعاونی‌های صنایع دستی در استان فعالیت چندانی نداشته یا تعطیل هستند. وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۴ تعاونی صنایع دستی در استان خراسان جنوبی فعال است که به دلیل نداشتن بنیه مالی و سرمایه فعالیت چندانی نداشته و برای مردم منطقه سودآوری ندارند.
شاهوردی با بیان اینکه عمده صنایع دستی استان به‌صورت فردی در بازار ارائه می‌شود گفت: ایجاد شرکت‌های تعاونی صنایع دستی در استان تجربه موفقی نبوده در حالی که می‌توان از این ظرفیت با مشارکت مردم در تامین مواد اولیه، تولید، بازاریابی و فروش نهایت بهره‌مندی را انجام داد.

مشکل سازی نبود ساختار مدیریتی و منابع مالی در کار تعاونی‌ها

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی گفت: نبود ساختار مدیریتی مناسب و توان مالی در کار تعاونی‌های استان ایجاد مشکل کرده است. غلامحسین حسینی هم با بیان این مطلب گفت: بیشتر تعاونی‌های حوزه صنایع دستی استان با هفت عضو جنبه خانوادگی دارند که با اهداف خاصی تشکیل شده اند. وی بیان داشت: در این موارد چون شرایط مورد نظر آنها فراهم نشده است، این شرکت‌های تعاونی غیر فعال شده اند و برای جلوگیری از ایجاد این مشکل؛ باید شرکت‌های تعاونی‌های مردمی راه اندازی شوند.
غلامحسین حسینی افزود: در کنار این موضوع برخی تعاونی‌ها مانند مسکن ۰۴ ارتش نیز از جمله تعاونی‌های مطرح کشور است که باید از آن الگوگیری شود. وی گفت: یک تعاونی در صورتی موفق عمل می‌کند که افراد توانمند و متخصص در راس قرار بگیرند لذا ذات تشکیل یک تعاونی مشکلی را حل نمی‌کند. رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی ادامه داد: یک تعاونی اگر منابع مالی و ساختار مدیریتی قوی نداشته باشد جز دردسر برای اقتصاد منطقه رهاوردی نخواهد داشت و تعاونی‌هایی باید تشکیل شود که مردم عضو آن باشند. وی با بیان اینکه سند توسعه بخش تعاون خراسان جنوبی در حال تدوین است گفت: در حال حاضر ۱۵۶ هزار نفر عضو تعاونی‌های مرزنشین استان هستند.
حسینی با اعلام آمادگی برای برگزاری رویداد رسانه‌ای گردشگری کویر افزود: با وجود این که فرش دستباف خراسان جنوبی حرفی برای گفتن در جهان دارد، امروز در مسائل ابتدایی با مشکلاتی مواجه است. وی ادامه داد: چون سرمایه گذاران خارج از استان تنها به فکر کسب سود هستند، مخالف جذب سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در ظرفیت‌های استان هستیم.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش خراسان جنوبی نیز گفت: فرهنگ ایران از جمله منطقه خراسان جنوبی در فرش آن نهفته بوده و این در حالی است که فرش دستباف رها شده و مثل قبل در دنیا مشتری ندارد. حسن صادقی‌زاده یکی از مشکلات عمده بافندگان فرش این استان را نبود بیمه ذکر کرد و افزود: امسال ۱۰ هزار نفر از بافندگان فرش کشور بیمه می‌شوند که باید سهمیه استان پیگیری و جذب شود. وی بیان کرد: یکی از دلایلی که تعاونی‌ها به‌صورت خانوادگی تشکیل می‌شود به دلیل رکورد بازار و خروج اعضا از تعاونی است که دردسرهای زیادی در پی دارد. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش خراسان جنوبی گفت: تعاونی برای اینکه تشکیل شود باید توجیه فنی، مالی و اقتصادی داشته باشد و اگر اعضای تعاونی در آن حوزه تخصص نداشته باشند بدون شک تعطیل خواهد شد.

با تلاش بسیج سازندگی؛ تکمیل سه طرح آبرسانی در خراسان جنوبی

در راستای اجرای تفاهم نامه آبفا و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) تاکنون ۳ طرح آبرسانی به اتمام رسیده است. مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: بر اساس این تفامه نامه در تفاهم نامه مرحله اول قرار است با بهره برداری از ۲۵ مجتمع آبرسانی ۸۰ روستای استان که آب ندارند یا مشکل کمبود آب دارند؛ بهره مند می‌شوند. هنری افزود: برای اجرای این تفاهم نامه ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود که ۲۰۰ میلیارد تومان را آبفا و مابقی را زیرمجموعه سپاه تامین می‌کند.
وی با اشاره به اینکه اجرای این تفامه نامه در حال حاضر بیش از ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت:تاکنون مجتمع خیرآباد درمیان، تجهیز و حفر چاه آهنگران زیرکوه و افضل آباد نهبندان درمجموع با ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به پایان رسیده است. مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: این طرح در همه شهرستان‌ها اجرا می‌شود که ۸ عملیات اجرایی شهرستان را مجموعه بسیج سازندگی و شهرستان‌های مرزی سربیشه، نهبندان و درمیان را قرارگاه شهید ناصری نیروی زمینی سپاه بر عهده دارد. هنری افزود:تفاهم نامه آبرسانی از ابتدای سال بین قرارگاه امام حسن مجتبی و وزارت نیرو منعقد شد که این قرارداد در خراسان جنوبی ۳۰ ماهه است و پیش بینی می‌شود مرحله اول آن تا اواسط سال آینده به اتمام برسد. وی گفت: در مرحله بعد این تفاهم نامه که متمم این قرارداد است مشکل آب همه روستا‌های استان برطرف خواهد شد.

مهارت آموزی ۹۸۳ زندانی
در خراسان جنوبی

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی از مهارت آموزی ۹۸۳ زندانی در زندان‌های استان خبرداد. کامرانی فرد با اشاره به اینکه در ۶ ماهه‌ نخست امسال ۹۸۳ زندانی در زندان‌های استان مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را آموخته اند گفت: در این مدت ۱۲۱ هزار و ۳۲۰ نفر ساعت دوره را طی کرده و برای بازگشت به جامعه و ورود به بازار کار صاحب یک مهارت شده اند. او با اشاره به اینکه در ۶ ماهه ابتدای امسال هزار و ۴۰۰ نفر از آسیب دیدگان اجتماعی استان نیز در دوره‌های مهارت آموزی شرکت کرده اند افزود: نقش اساسی و مهم مهارت آموزی در کاهش آسیب‌های اجتماعی باعث شده این اداره کل در گروه‌های هدف خانواده‌های آسیب دیده از اعتیاد، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، زندانیان و معتادین بهبود یافته تعهدات آموزشی در حرفه‌های مختلف را پیش بینی و اجرا کند. کامرانی فرد ادامه داد: امسال در بین گروه‌های هدف آسیب دیده اجتماعی، زندانیان ندامتگاه‌های استان بیشترین اقبال به مهارت آموزی را با ۷۱ درصد تحقق سالیانه از آن خود کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت