اخبار استانی

پرداخت بیش از ۱۲ میلیارد تومان غرامت در حوزه دام وطیور

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: از ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان غرامت، ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان غرامت به دامداران خسارت دیده خراسان جنوبی پرداخت شد. بخشی افزود: غرامت محصولات دامی در این مدت ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و غرامت طیور در این مدت ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان غرامت بوده است. وی گفت: در سال زراعی گذشته ۸۹۰ هزار و ۴۹۰ راس دام در استان بیمه شدند. معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: با اعلام تعرفه‌های محصولات زراعی و باغی ،کشاورزان و باغداران می‌توانند با مراجعه به شعب بانک کشاورزی با نمایندگی‌های بیمه کشاورزی استان نسبت به بیمه مزارع و باغات خود اقدام کنند. وی گفت : دامداران در تمامی ایام سال می توانند برای بیمه دام خود اقدام کنند.

رفع مشکلات از مسیر تولید
واحدهای صنعتی خراسان جنوبی

ایسنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: بازدید از واحدهای تولیدی فعال استان، با هدف رفع مشکلات از مسیر تولید انجام می‌شود. جواد اشرفی در جریان بازدید از واحدهای تولیدی واقع در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند اظهار کرد: رفع مشکلات واحدهای تولیدی، تسهیل در روند تولید را به همراه دارد. وی تصریح کرد: طی بازدید از این ۶ واحد تولیدی به صورت مستقیم با سرمایه گذاران آن‌ها گفتگو کرده و مشکلات آن ها مورد بررسی قرار گرفت. معاون استاندار با اشاره به اینکه تأمین مواد اولیه از مشکلات سرمایه گذاران برخی واحدها بود، بیان‌ کرد: اخذ مجوز های مربوطه از معاونت غذا و دارو و یا در مرز از دیگر مسائل مطرح شده در این بازدید بود. اشرفی ادامه‌ داد: برای رفع این مشکلات جلسات کارشناسی در دفتر امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری برگزار خواهد شد. وی اظهار کرد: برخی از واحدهای تولیدی در حوزه تسهیلات بانکی با مسائلی رو به رو هستند که برای رفع این دغدغه سرمایه گذاران نیز جلساتی به صورت ویژه با بانک های عامل خراسان جنوبی برگزار خواهد شد. معاون استاندار گفت: واحدهای تولیدی که مورد بازدید قرار گرفتند نیز مجوزهای لازم را اخذ کرده و تا دو ماه آینده به بهره برداری خواهند رسید.

استفاده از سالن‌های ورزشی برای خانواده‌ها رایگان است

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: سالن‌های ورزشی آموزش و پرورش برای استفاده خانواده‌ها در روز‌های پنج شنبه و جمعه رایگان است. گلدانی مقدم گفت: در طرح شهید خرازی خانواده‌ها می‌توانند از فضا‌های ورزشی تحت اختیار آموزش و پرورش به صورت رایگان بهره‌مند شوند. او افزود: استفاده از سالن‌های ورزشی برای عموم در روز‌های پنج شنبه و جمعه هر هفته رایگان است. گلدانی مقدم با اشاره به هدف این طرح بیان کرد: ترویج ورزش همگانی و همچنین بهره مندی خانواده‌ها از فضا‌های ورزشی مناسب از جمله اهداف طرح شهید خرازی است. وی اظهار کرد: به منظور ترغیب همکاران آموزش و پرورش به ورزش، نیرو‌های تربیت بدنی در هر هفته می‌توانند ۲ جلسه به صورت رایگان از سالن‌های ورزشی بهره‌مند شوند. او ادامه داد: همکاران آموزشی نیز با ۵۰ درصد هزینه سالن می‌توانند از فضا‌های ورزشی استفاده کنند. گلدانی مقدم تعداد سالن‌های تحت پوشش این طرح را ۱۳ سالن ورزشی در شهرستان‌های استان اعلام کرد.

ارائه خدمات امدادی به دو هزار و ۱۴۲ حادثه دیده در خراسان جنوبی

مهر- مدیرعامل جمعیت هلال احمر از امدارسانی به دو هزار و ۱۴۲ حادثه دیده طی طرح تابستانه خبر داد. محمدعلی کاوسی با بیان اینکه از مجموع حوادث رخ داده در این مدت ۲۸۵ مورد با بیشترین آمار، مربوط به حوادث جاده‌ای بوده است، افزود: همچنین از مجموع حوادث ۳۸ مورد شهری، ۹ مورد کوهستان، سه مورد سیل و آب‌گرفتگی، ۱۱ مورد حضوری و ۱۰ مورد، دیگر حوادث را شامل می‌شود.

استاندار: همه ادارات موظف به ترویج نماز هستند

ایرنا- استاندار خراسان جنوبی گفت: ترویج فرهنگ نماز، وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی است و باید به‌گونه‌ای اقدام کنیم که نماز جماعت ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها و بوستان‌ها با صفوف منسجم و جمعیت زیاد اقامه شود. جواد قناعت در نشست شورای اقامه نماز استان ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور افراد در نماز جماعت را اولین قدم دانست و گفت: برپایی نماز جماعت نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و از دستگاه‌های فرهنگی و سایر متولیان انتظار داریم در زمینه فرهنگ‌سازی نماز اقدام کنند تا شاهد صفوف باشکوه نماز باشیم. وی گفت: باید به گونه‌ای اقدام کنیم که جوانان، دانش‌آموزان، دانشجویان و نسل جوان با تفکر و توجه، حضور پررنگ و جدی در صفوف نماز داشته باشند و دبیران، اساتید و ائمه جماعت در ایجاد رغبت و انگیزه میان دانش‌آموزان و دانشجویان برای حضور در نماز نقش بسزایی دارند. قناعت با اشاره به اینکه حضور در نماز دستوری نیست و باید با میل و رغبت همراه باشد افزود: تحقق این هدف مهم جز با رفتار درست افراد اعم از مدیران، معلمان و اساتید دانشگاه به‌ویژه امامان جماعت حاصل نمی‌شود.
وی گفت: استفاده از ظرفیت جوانان خلاق و خوش‌فکر، ابزارهای رسانه‌ای به‌روز و فضای مجازی در ایده‌پردازی و تولید محتواهای مناسب از جمله راهکارهای موثر در ترویج نماز است. قناعت بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه والدین با موضوع شیوه‌های ترغیب دانش‌آموزان به نماز از اقداماتی است که باید در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد.

نمازخانه‌های مدارس خراسان جنوبی متناسب با جمعیت نیست

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی گفت: فضای نمازخانه مدارس استان به نسبت جمعیت دانش‌آموزان مناسب نیست و باید در احداث مدارس این موضوع مورد توجه قرار گیرد. حجت‌الاسلام حسین کمیلی افزود: یکی از مشکلات عمده مدارس، ظرفیت کم و فضای نمازخانه آنها بوده که مورد کم‌توجهی قرار گرفته است. وی بیان کرد: برخی مدارس استان ۴۰۰ نفر ظرفیت دارند در حالی که فضای نمازخانه برای حضور ۵۰ نفر تعبیه شده و به یکی از معضلات مهم در مدارس تبدیل شده است. مدیر ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی از اداره کل نوسازی مدارس خواست هنگام اجرای پروژه‌ها به نسبت ظرفیت مدرسه نمازخانه نیز پیش‌بینی کند. حجت‌الاسلام کمیلی عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون در خیلی از دستگاه‌های اجرایی شاهد پیشرفت خوبی هستیم و ۲۷ دستگاه استان امتیاز کامل را کسب کرده‌اند. وی گفت: دستگاه‌های اجرایی در قالب ۱۰ شاخص مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که برخی دستگاه‌ها امتیاز لازم را کسب کرده و در تعدادی از دستگاه‌ها آنچه می‌خواهیم اتفاق نیفتاده است. رییس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی از برنامه ریزی برای برگزاری هفتمین اجلاس استانی نماز خراسان جنوبی در آذرماه امسال خبر داد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: در سال تحصیلی جاری اقامه نماز جماعت در هزار و ۷۰۰ مدرسه را خواهیم داشت. سید علیرضا موسوی‌نژاد افزود: از این تعداد، اقامه نماز توسط هزار و ۲۰۰ نفر همکار فرهنگی و ۵۰۰ نفر از روحانیون انجام خواهد شد. وی بیان کرد: رفت و آمد روحانیون مدارس نیازمند افزایش اعتبار است و درخواست داریم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همکاری کند. وی با اشاره به کمبود نمازخانه و فضای کم آن نسبت به جمعیت مدارس گفت: اداره کل نوسازی مدارس در این زمینه باید همکاری و مساعدت بیشتری به‌ویژه در مدارس جدید داشته باشد.

گازرسانی به چند شهر سیستان و بلوچستان به شرکت گاز خراسان جنوبی واگذار شد

تسنیم- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: عملکرد موفق گازرسانی در استان موجب شد گازرسانی به چند شهر سیستان و بلوچستان نیز به شرکت گاز استان خراسان جنوبی واگذار شود. علیرضا عباس‌زاده با بیان این مطلب در جلسه ستاد بزرگداشت هفته دولت استان خاطرنشان کرد: در سال اول آغاز به‌کار دولت سیزدهم برنامه‌های هفته دولت توانست دستاورها و خدمات دولت را به خوبی به اطلاع مردم برساند. وی تأکید کرد: ستاد بزرگداشت هفته دولت استان با فعالیت کمیته‌های ۱۴گانه شکل گرفت که به نظر اینجانب و تأیید استاندار برنامه‌های کمیته‌ها در مجموع رضایت بخش بوده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: دولت سیزدهم در یک سال گذشته در حوزه‌های مختلف اتفاقات ارزشمندی رقم زده که توانستیم آنها را به درستی به اطلاع مردم برسانیم. عباس‌زاده تصریح کرد: استان خراسان جنوبی توانست در جشنواره شهید رجایی به عنوان یکی از استان‌های برتر معرفی شود که خود نشان از همکاری، همیاری و همدلی مجموع دستگاه‌های اجرایی استان است. وی افزود: باید ساختار ستاد بزرگداشت هفته دولت جهت استفاده در هفته‌های دولت و دهه‌های مبارک فجر آتی حفظ شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی متذکر شد: فعالیت‌های صورت پذیرفته در کمیته‌ها باید جهت بهره‌گیری در سال‌های بعد توسط کمیته‌های کمیته اطلاع‌رسانی و تولید محتوا مستندسازی شود‌ زیرا در طول سال و سالیان آینده کاربرد دارد و می‌توان از آن جهت آماده‌سازی گزارش عملکرد سال‌های بعد، گزارش جامع پایان دولت و غیره بهره برد. عباس‌زاده افزود: برنامه‌های برگزار شده در طول هفته دولت باید آسیب‌شناسی شده و نقاط ضعف و قوت احتمالی آن مورد بررسی قرار گیرد تا برنامه‌های مشابه در سال‌های بعد از کیفیت بهتری برخوردار شوند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: تکلیف اداره کل بازرسی استانداری را نیز ارائه بازخوردهای مثبت و منفی برنامه‌های هفته دولت در بین مردم عنوان کرد. وی اظهار داشت: امسال کار گازرسانی به روستاها به اتمام رسید و پیرو آن کل جمعیت شهری و روستایی استان گازدار شدند و در آینده نزدیک نیز گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی و شهرک های صنعتی استان به اتمام می‌رسد و این در حالی است که دو سال قبل شاخص گازرسانی روستایی در سی درصد بوده است. عباس‌زاده افزود: عملکرد موفق گازرسانی در استان موجب شد گازرسانی به چند شهر سیستان و بلوچستان نیز به شرکت گاز استان خراسان جنوبی واگذار شود. وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم مشابه آن چه در گازرسانی رقم خورد، در دیگر شاخصه‌های توسعه‌ای نظیر تأمین فضای آموزشی و آبرسانی به روستاهای استان نیز به توفیق برسیم.

انتقال مصدوم ۶۷ ساله با بالگرد

بالگرد اورژانس بیرجند برای انتقال مصدوم ۶۷ ساله نهبندانی به بیمارستان به پرواز در آمد. معاون اورژانس خراسان جنوبی گفت: صبح دیروز حادثه سقوط یک مرد ۶۷ ساله بر روی زمین در شهرستان نهبندان به اورژانس اعلام شد. عباسی افزود: بالگرد اورژانس بیرجند برای انتقال این مصدوم به مرکز استان به پرواز در آمد. عباسی بیان کرد: این بیمار قبلا تومور مغزی داشته و سقوط سبب ضربه به سر وی شده است. معاون اورژانس خراسان جنوبی گفت: بیمار پس از انتقال به بیرجند، به بیمارستان امام رضا (ع) این شهر منتقل شد.

ارائه خدمات امدادی به دو هزار و ۱۴۲ حادثه دیده در خراسان جنوبی

مهر- مدیرعامل جمعیت هلال احمر از امدارسانی به دو هزار و ۱۴۲ حادثه دیده طی طرح تابستانه خبر داد. محمدعلی کاوسی با بیان اینکه از مجموع حوادث رخ داده در این مدت ۲۸۵ مورد با بیشترین آمار، مربوط به حوادث جاده‌ای بوده است، افزود: همچنین از مجموع حوادث ۳۸ مورد شهری، ۹ مورد کوهستان، سه مورد سیل و آب‌گرفتگی، ۱۱ مورد حضوری و ۱۰ مورد، دیگر حوادث را شامل می‌شود.

بیش از هزار زائر پاکستانی مهمان خراسان جنوبی

هزار و ۵۴ زائر پاکستانی در ۵ موکب اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی پذیرایی شدند . مدیر کل اوقاف و امورخیریه خراسان جنوبی گفت : به این زائران در ۵موکب خدمات ارائه می شود . حجت الاسلام بخشی پور افزود : موکب آستان باقریه بیرجند با میزبانی از ۶۰۰ زائر پاکستانی بیشترین ارائه خدمات را به خود اختصاص داده است . موکب امام رضای خضری دشت بیاض ، موکب های مسجد حضرت ابوالفضل و امامزاده سیدعلی نهبندان، امامزادگان باقریه بیرجند، امامزاده زید ابن محمد قاین میزبان این زائران هستند .

۱۰درصد مدارس خراسان جنوبی تخریبی است

ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۱۰ درصد مدارس این استان تخریبی است و بازسازی آنها به مشارکت مردم و خیرین به‌ویژه در بیرجند نیاز دارد. سید علیرضا موسوی‌نژاد در سخنان قبل از خطبه‌های نماز جمعه بیرجند افزود: از آنجایی که خراسان جنوبی از مناطق زلزله‌خیز است حضور دانش‌آموزان در مدارس تخریبی ما را دچار اضطراب می‌کند لذا بازسازی مدارس تخریبی نیازمند همت خیرین است تا این دانش‌آموزان بتوانند از مدارس مناسبی برای تحصیل استفاده کنند. وی گفت: حیطه آموزش بدون تجهیزات و فناوری آموزشی کارآیی چندانی نخواهد داشت و تاکنون سه مرحله تجهیزات آموزشی در استان توزیع شده است که با اختصاص ۳۹ میلیارد تومان اعتبار سفر وزیر آموزش و پرورش به استان در زمینه خرید تجهیزات امید است به سمتی برویم که مدارس استان از تجهیزات مورد نیاز در عرصه تعلیم و تربیت، امکانات سرمایشی، گرمایشی و رفاهی برخوردار شوند. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: رویکرد وزرات آموزش و پرورش در تحول نظام آموزشی و بکارگیری شیوه‌های نو، گسترش اختیارات در حیطه مدیریت مدارس، برنامه‌ریزی های جدید در جهت تغییر سبک قدیمی کلاسی خواهد بود و این روند به‌تدریج انجام می شود که در یکسری مدارس نیز آغاز شده و در استان با حمایت وزارت آموزش و پرورش این تحول را خواهیم داشت. وی افزود: استان خراسان جنوبی از بهترین همکاران و معلمان در عرصه علم و ادب و اخلاق برخوردار بوده و جایگاه دبیران استان در عرصه کشور مطلوب است. موسوی‌نژاد با اشاره به ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید در کشور گفت: دانش‌آموزان در هشت سال دفاع مقدس حماسه آفریدند که موجب شد نهال نوپای انقلاب با آبیاری خون شهدا پایدار بماند و باید در گام دوم انقلاب به ایفای نقش مطلوب بپردازیم. وی به حضور ۲ هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی در عرصه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: این نوجوانان حماسه‌سازانی بودند که باورش برای برخی از نااهلان سخت است چطور می‌شود جوان ۱۷ تا ۱۸ ساله در عرصه جنگ از برخی فرماندهان نظامی جلوتر باشد و عرصه را در دست بگیرند و هنرمندانه دفاع کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش متفاوت از سایر ادارات و دستگاه‌های اجرایی است زیرا در آن همه نوع ارتباط وجود دارد و باید ببینیم چگونه در عرصه تعلیم و تربیت باید برنامه‌ریزی شود که دانش‌آموز ما به عنوان جوان تراز اول در گام دوم انقلاب تربیت شود و همه کسانی که در این زمینه دغدغه دارند باید در این مسیر کمک کنند تا نظر رهبری به مرحله عمل برسد. وی گفت: با گذشت بیش از ۲ سال از شیوع کرونا، مدارس خراسان جنوبی میزبان ۱۸۵ هزار دانش‌آموز است و تلاش شده کاستی‌ها و کمبودها در این زمینه برطرف شود و اولیا و مدیران مدارس هم باید همکاری کنند تا با رفع نواقص، مشکلات به حداقل برسد. موسوی‌نژاد با تاکید بر اینکه برپایی نماز جماعت در مدارس سرلوحه کار آموزش و پرورش استان است افزود: مدیران مدارس باید برای برپایی هرچه بهتر زنگ نماز و اقامه نماز جماعت اقدامات لازم را انجام دهند.

نقاط ضعف و قوت جامعه در
فتنه ۱۴۰۱ بررسی شود

حجت الاسلام مختاری با بیان اینکه نقاط ضعف و قوت جامعه باید در فتنه ۱۴۰۱ بررسی شود، گفت: اگر چه مردم ما مطالبه و مشکل دارند اما هرگز به دنبال اغتشاش و آشوب نیستند و از براندازان خارجی و مزدوران داخلی و خارج نشین بیزار هستند. حجت الاسلام حسین مختاری در خطبه های نماز جمعه بیرجند با اشاره به اینکه فوت خانم مهسا امینی مایه تاسف است اما اینکه معاندان و تجزیه طلبان به این بهانه جان ده ها نفر را بگیرند و صدها میلیارد تومان خسارت به اموال خصوصی و عمومی وارد کنند پذیرفته نیست، افزود: در فتنه ها باید تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم و در جوانب این‌ حادثه بیشتر بیاندیشیم. وی تأکید کرد: فرهنگ ناب اسلامی، اعتماد به ولایت و مردم از نقاط قوت است و همیشه فتنه ها با حضور مردم پایان می یابند اما باید نقاط قوت را تقویت کنیم.

شورای توسعه شعر استان تشکیل شود

تسنیم- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار تشکیل شورای توسعه شعر استان شد. علی فرخنده در مراسم روز شعر و ادب فارسی، با بیان اینکه انتقال یک پیام موثر نیازمند سه مولفه شامل شناخت دقیق مخاطب، انتخاب محتوای مناسب و انتخاب قالب انتقال پیام است گفت: شعر بهترین قالب انتقال پیام به مخاطب است. وی با تاکید بر اینکه شاعران باید با ذائقه جدید و شرایط روز جامعه حرکت کنند، اظهار داشت: شورای توسعه باعث شناسایی و پرورش شاعران جدید، توانمندسازی شاعران و ایجاد ارتباط بین بدنه هنر و شاعران می‌شود.

توزیع هزار و ۵۲۵ بسته لوازم تحریر در پویش مشق مهر

مدیر کل بهزیستی گفت: پویش مشق مهر که از اول تا آخر شهریور ماه درتوزیع هزار و ۵۲۵ بسته لوازم تحریر در پویش مشق مهر استان اجرا شد، با کمک خیران و اداره کل بهزیستی، هزار و ۵۲۵ بسته لوازم تحریر و پوشاک به ارزش هفتصد و پنجاه میلیون تومان تهیه و بین دانش آموازن تحت حمایت بهزیستی توزیع شد. وی از خیران و نیکوکاران خواست در طول سال هم برای تامین دیگر نیاز‌های دانش آموزان تحت حمایت بهزیستی مشارکت کنند.

۲۴ مدرسه قرآنی در استان
راه اندازی می شود

ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش از راه‌اندازی ۲۴ مدرسه قرآنی جدید در استان خبر داد. سید علیرضا موسوی‌نژاد در نشست شورای قرآن، عترت و نماز این اداره کل، هدف از تشکیل و راه‌اندازی این مدارس را تحقق منویات مقام معظم رهبری در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم عنوان کرد و گفت: مدارس قرآنی زمینه‌ساز رشد دینی، اعتقادی و علوم قرآنی در دانش‌آموزان می شود.

کیفی‌سازی برنامه‌های جشنواره ملی زرشک مورد توجه است

فارس- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره ملی زرشک از برنامه‌های محوری استان در حوزه محصولات راهبردی است و اهتمام متولیان به کیفی‌سازی برنامه‌های این جشنواره مد نظر قرار دارد. علی فرخنده در نشست کمیته فرهنگی و هنری جشنواره ملی زرشک، افزود: انتظار می‌رود این جشنواره با کیفیت مطلوب و درخور شان و منزلت استان برگزار شود و هم‌افزایی همه مجموعه‌ها لازمه این کار است. وی با اشاره به ارتزاق ۵۰ هزار خانوار از محل تولید زرشک در خراسان جنوبی اظهار داشت: بدیهی است برگزاری جشنواره‌هایی مانند زرشک در استان، نقش بسزایی در معرفی هرچه بیشتر این محصول و سود بیشتر زرشک‌کاران دارد که می‌طلبد مورد توجه باشد.

بزرگترین تولید کننده پارچه شرق کشور در بیرجند راه اندازی می شود

شبستان- مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: بزرگترین تولید کننده پارچه شرق کشور در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند راه اندازی می شود. حسین زارعی اظهار کرد: واحد تولیدی رادمان بافت سزاوار امسال کار تولید جوراب، لباس و… را با اعتبار و سرمایه ای بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان آغازکرده است. وی با اشاره به آغاز فاز دوم این واحد تولیدی ابراز امیدواری کرد: تا دو ماه آینده شاهد راه اندازی بزرگترین واحد تولیدی پارچه در شرق کشور باشیم. وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای فاز دوم این واحد تولیدی را ۲۵ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با راه اندازی فاز دوم شاهد تولید نخ تا پارچه در این واحد تولیدی خواهیم بود.

حفظ و تداوم نظام از برکت خون شهدا است

دادرس مقدم- استاندار گفت: اینکه نظام با این همه مشکلات ناشی از کینه و دشمنی‌های آمریکا، اسرائیل و انگلیس هنوز پابرجاست، از برکت خون شهدا است.به نقل از روابط عمومی استانداری؛ جواد قناعت با حضور در منزل شهید حسین یوسفی هریوند که بتازگی شناسایی شد، با خانواده این شهید والامقام دیدار کرد. وی با اشاره به کرامات شهدا اظهار داشت: شهدا به خاطر راهی که انتخاب کردند، سعادتمند شدند و این توفیق را هم دارند که دست خیلی از انسان‌ها را بگیرند و شفاعت کنند. استاندار همچنین به منظور دلجویی از خانواده شهید رئوفی‌فرد، از این موزه که به تدبیر خانواده در محل منزل شهید رئوفی‌فرد دایر شده است، دیدن کرد.

تجلیل از بازنشستگان
نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی

۸۰ بازنشسته نیرو‌های مسلح استان در همایش خط مقدمی‌ها تجلیل شدند. نماینده ولی فقیه در استان در این مراسم گفت: دشمن قرار بود با شکست ایران، پایان تاریخ را اعلام و سلطه کامل بر دنیا داشته باشد، اما انقلاب جمهوری اسلامی ایران مانع کار دشمن شد و جهان را از یک تنگنای خطرناک خارج کرد. آیت ا… عبادی افزود: پشتوانه این انقلاب خداست و اگر می‌بینید در فتنه‌ها موفق هستیم به خاطر خدایی بودن انقلاب است.

کمبود نیرو و نبود درآمدهای پایدار در شهرداری های خراسان جنوبی

شبستان- مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شهرداری های خراسان جنوبی با مشکل کمبود و یا نبود درآمدهای پایدار روبرو هستند، گفت: تحقق مصوبات مدیریت شهری خراسان جنوبی نیازمند توجه دولت است. علیرضا صفری در خصوص مصوبات دور اول سفر ریاست جمهوری به خراسان جنوبی اظهار کرد: سه مصوبه کمک به پسماند، اختصاص تسهیلات برای بند دره و کمک به منابع مالی شهرداری ها در دور اول سفر ریاست جمهوری مصوب شده که بر اساس تعهدی که ایجاد شده امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۲؛ مصوبات به صورت کامل محقق شود. وی با بیان اینکه تمامی شهرداری‌های استان در حوزه های مدیریت شهری نیازمند کمک از طریق منابع ارزش افزوده در اختیار سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور هستند، گفت: برای تحقق بودجه شهرداری‌ها و تکمیل پروژه‌های عمرانی در شهرهای استان علاوه بر تلاش و اهتمام بیشتر شهرداران، به نگاه حمایتی دولت نیاز داریم و امیدواریم در دور دوم سفر ریاست جمهوری شاهد مصوبات مهم و محوری در حوزه مدیریت شهری در کنار تحقق مصوبات دور اول باشیم.

شناسایی ۱۷ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۱۷ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شدند. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته از ۹۰ تست ملکولی و سریع انجام شده در استان ۱۷ مورد مثبت جدید شناسایی شد. شریف زاده افزود: هم اکنون نیز ۲۰ بیمار مبتلا به بیماری‌های تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که از این تعداد ۶ مورد بیماران کرونا مثبت هستند که ۳ نفر آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری اند.

موانع موجود در کار آتش نشانان رفع شوند

مهر- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و کارکنان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بیرجند گفت: آتش نشانان برای حفظ جان و مال مردم از جان خود می‌گذرند و باید موانع موجود در کار آنها رفع شود. آیت ا… سید علیرضا عبادی رفع موانع را از الزامات کار آتش نشانی دانست و افزود: گاهی بعضی از ساختمان‌ها به دلیل قدمت بالا و در مواردی با توجه به نوع ساخت و ساز تبدیل به مانع می‌شوند. وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های شهرداری و شورای شهر برای رفع مانع مورد نظر باید این باشد که مصوبه بگذرانند و از همه جاهایی که مانعی برای انجام کار آتش نشانی هست، بازدید و برای استانداردسازی آنها اقدام شود.

مردم بیرجند از دستگاه های اجرایی قانونمندترند

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: مردم در شهر بیرجند برای ایمن سازی ساختمان‌ها از دستگاه‌های دولتی قانونمدارتر هستند و دستگاه‌های اجرایی در انجام وظیفه خود کوتاهی می‌کنند. حسنی صفت ظهر پنجشنبه در دیدار شهردار، اعضای شورای شهر و کارکنان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند از آتش نشانان به عنوان چوب دو سر طلا یاد کرد. وی افزود: آتش نشانان در حوزه‌های مختلف به مردم خدمات ارائه می‌کنند و زمانی که همه فرار می‌کنند، آنها به دل حادثه وارد می‌شوند. وی بیان داشت: آتش نشانی از جمله مشاغلی است که تعطیلی ندارد و هرچند کار عاشقانه ای است اما قانون گذار در مقایسه با دیگر مشاغل با وجود سختی‌های بسیار آن، در گرفتن حداقل‌ها از ادارات دیگر کمتر دریافت می‌کنند. وی با بیان اینکه آتش نشانان چوب دو سر طلا هستند، تصریح کرد: هرچند در شهر بیرجند باید به مردم خدمات ارائه کنند اما به دلیل ضعف موجود در شهرستان‌های مجاور، با امکانات محدودی که دارند باید به آنها هم خدمات ارائه کنند. رضا حسنی صفت با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آتش نشانی بیرجند و اینکه استانداری همکاری لازم در این خصوص ندارد، گفت: زمانی که حادثه در مرز ماهیرود اتفاق می‌افتد، همین مسئولان به آتش نشانان مرکز استان دستور می‌دهند که در آنجا خدمات ارائه کنند. رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند اظهار کرد: وجود تنها یک بالابر با توجه احداث ساختمان‌های مرتفع در شهر ۳۰۰ هزار نفری بیرجند، خدمات رسانی به چند نقطه شهر در زمان وقوع حوادث را با مشکل مواجه کرده است.
حسنی صفت افزود: مردم به دلیل اینکه پایان کار می‌گیرند از دستگاه‌های دولتی برای رعایت ایمن سازی قانون مدارترند و دستگاه‌های دولتی نه تنها پایان کار نمی‌گیرند، بلکه برای ایمن کردن ساختمان‌های خود کوتاهی می‌کنند.
وی ادامه داد: در مخازن موجود در ورودی شهر بیرجند از سمت مشهد بالغ بر یک صد میلیون لیتر سوخت ذخیره شده است و به دلیل اینکه این مخازن در جای گودی احداث نشده‌اند، در هنگامی که حادثه‌ای در آنها اتفاق بیفتد، سوخت موجود در مخازن نیمی از شهر بیرجند را در بر خواهد گرفت.
وی گفت: هرچند با انجام اقداماتی می‌توان از بروز حادثه احتمالی در آینده جلوگیری کرد اما سازمان مربوط تاکنون به آتش نشانی اجازه ورود به این مکان برای انجام اقدامات لازم را نداده است.

کمبود نیروی انسانی مهم‌ترین چالش آتش نشانی بیرجند

شهردار بیرجند گفت: با توجه به بازنشسته شدن تعداد زیادی از آتش نشانان در سال‌های گذشته، کمبود نیروی انسانی مهم‌ترین چالش آتش نشانی مرکز استان است. مهدی بهترین گفت: از هزار و ۱۹۵ حریق ثبت شده در سال گذشته ۱۳۸ مورد آن مربوط به خارج از محدوده خدماتی بوده که نشانگر اهمیت آتش نشانی مرکز استان است. وی خاطرنشان کرد: از ۲۲ هزار تماس تلفنی با آتش نشانی در سال جاری شش هزار تماس واقعی بوده است که رفع این مشکل نیاز به فرهنگ سازی دارد.
بهترین گفت: کمبود نیروی انسانی مهمترین چالش آتش نشانی مرکز استان است و در سال‌های گذشته تعداد زیادی از نیروهای آتش نشانی بازنشسته شده‌اند و نیروی جدید هم استخدام نشده‌اند که نیاز به اقدام ویژه برای جذب نیرو دارد. وی تجهیز ایستگاه‌های تازه تأسیس، کمبود خودروی عملیاتی، قدمت ناوگان و بالابر ۳۲ متری را از دیگر نیازهای سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند اعلام کرد.

استاندار: تاکنون استفاده مناسبی از ظرفیت‌ موقوفات استان نشده است

ایرنا- استاندار گفت: ظرفیت‌های بالقوه‌ فراوان اداره اوقاف و موقوفات استان باید بالفعل شود و تاکنون استفاده مناسبی از این ظرفیت‌ها نشده است. جواد قناعت در دیدار مدیرکل و معاونین اداره اوقاف و امور خیریه استان به مناسبت دهه وقف، بر خلق منابع جدید با استفاده حداکثری از ظرفیت موقوفات تاکید کرد و افزود: خراسان جنوبی علیرغم محرومیت در زیرساخت‌ها، در زمینه موقوفات رتبه بالایی دارد که نشان از تدین و انقلابی بودن مردم منطقه دارد.وی گفت: این موضوع فرصتی خوبی برای ترویج مبانی دینی و اجرای بخشی از زیرساخت‌های استان از محل وقف است.
استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه یک دستگاه درآمدزاست و می‌تواند در توسعه استان کمک کند. وی ضعف زیرساخت‌ها و منابع مالی مردم و نبود استفاده مناسب از ظرفیت‌ موقوفات را از علل بروز مشکلات در حوزه موقوفات استان دانست و گفت: به عنوان مثال بسته بودن موقوفه شوکت‌آباد در بیرجند آن هم در ایام نوروز و سیزده بدر جای تامل است!
قناعت با تاکید بر اینکه باید بیش از گذشته از ظرفیت موقوفات استان استفاده شود افزود: برای استفاده از این ظرفیت‌های بالقوه باید به دنبال خلق منابع جدید باشیم و در این راستا باید در اولین فرصت موقوفه شوکت‌آباد از این وضعیت خارج و اختلافات بین دستگاهی در این زمینه رفع شود. وی تاکید کرد: باید از دی امسال مشکلات موقوفه شوکت‌آباد پیگیری تا این باغ تاریخی برای پذیرش مسافران نوروزی آماده شود.
استاندار، مزار کاهی در شهرستان سربیشه را نیز فرصت طلایی برای خلق منابع معرفی کرد و گفت: باید از این فرصت استفاده کنیم و هرگونه هزینه برای رونق گردشگری در این منطقه، سرمایه‌گذاری برای درآمدزایی بیشتر است. وی با اشاره به محدود بودن منابع دولتی اظهار داشت: شما باید علاوه بر پیگیری جذب منابع دولتی، فکرهای جدید و نو در تولید منابع مالی هم داشته باشید. قناعت همچنین مصلای المهدی (عج) و آستان امامزادگان باقریه بیرجند را پیشانی فرهنگی مرکز استان خواند و گفت: برای اجرا و توسعه این طرح‌های فرهنگی علاوه بر اختصاص اعتبار استانی، در سفر دوم رئیس جمهور موضوع را پیگیری خواهیم کرد. وی با بیان اینکه آستان امامزادگان باقریه باید فازبندی و نقشه‌های آن به‌روز رسانی شود تصریح کرد: باید در این طرح کارها به‌صورت فنی و کارشناسی دنبال شود. استاندار افزود: جلسه‌ تخصصی ابتدا با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و در گام بعدی با حضور شخص استاندار برای اجرای موفق این طرح فرهنگی برگزار خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: در زمینه تغییر کاربری برخی موقوفات در راستای کسب درآمد بیشتر کمک‌های لازم را خواهیم داشت. قناعت گفت: موضوع کمبود نیرو در اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه به معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری منتقل تا از مرکز پیگیری شود و در عین حال با انتقال و ماموریت نیروها هم موافقت نشود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه هم در این دیدار از ثبت ۲۹ وقف جدید از ابتدای امسال تاکنون در استان با نیات کمک به آموزشگاه‌ها، احداث مسجد و حسینیه، عزاداری دهه فاطمیه، اطعام، امور خیریه و فرهنگی خبر داد و گفت: در حال ۱۰ هزار و ۲۱۰ موقوفه در این استان وجود دارد. حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور افزود: بیش از ۱۵ هزار نیت برای موقوفات به ثبت رسیده و در خراسان جنوبی ۹۶ بقعه متبرکه وجود دارد. دوم تا یازدهم مهر دهه وقف نام دارد و به همین مناسبت نمایشگاه دستاوردهای وقف در آستان امامزادگان باقریه (ع) بیرجند برپاست.

علت لغو پروازهای فرودگاه بیرجند چیست؟

مدیرکل فرودگاه ‌خراسان جنوبی، علت لغو پروازهای فرودگاه بیرجند را در روزهای تعطیل توضیح داد. عظیم طهماسبی اظهار کرد: روزانه دو پرواز شامل یک پرواز دارای حدودا ۵۰ صندلی برای صبح و یک پرواز حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ صندلی برای عصر داریم. وی افزود: طبیعتا وقتی در روز تعطیل پرواز ۵۰ نفره را کنسل می‌کنیم حجم این پرواز روی پروازهای دیگر آمده و ظرفیت آن پروازها تقریبا تکمیل می‌شود.
طهماسبی در پاسخ به این سوال که چرا یکی از شرکت‌های هواپیمایی در تمام تعطیلات رسمی پروازهای خود را در مسیر تهران – بیرجند – تهران لغو کرده است، تصریح کرد: شرکت‌های هواپیمایی سنوات قبل را به لحاظ اماری رصد می‌کنند و ریسک این را نمی‌پذیرند که پرواز را باز گذاشته و نهایتا یک روز مانده به پرواز آن را کنسل کنند چراکه لغو پرواز در ساعات آخر با توجه به برنامه‌ریزی مردم تبعاتی خواهد داشت و مشکلات را دو چندان خواهد کرد.
طهماسبی ادامه داد: ما مطالبات زیادی از شرکت‌های هواپیمایی داشته و از شرکت‌ها خواسته‌ایم باتوجه به درخواست‌هایی که ردر استان وجود دارد، پروازها برقرار باشد که این شرکت‌ها درخواست گارانتی و تضمین تکمیل کل صندلی‌های پرواز را دارند که ما در جایگاهی برای ارائه این تضمین نیستیم.وی یادآور شد: بخش خصوصی اگر این ادعا را دارند که تمام صندلی‌های پرواز فروش می‌رود می‌توانند با برنامه ریزی از قبل و ارائه تضمین به شرکت هواپیمایی، این پروازها را در روزهای تعطیل نگه دارند.

تأمین روشنایی باند فرودگاه طبس برای ارائه خدمات شبانه روزی

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی از تأمین روشنایی باند فرودگاه طبس برای آمادگی این فرودگاه جهت ارائه خدمات در ساعات مختلف شبانه روز خبر داد. طهماسبی در خصوص توسعه فرودگاه شهدای طبس گفت: پیش از این تنها در روز امکان برخاست و نشست هواپیما در این فرودگاه میسر بوده است. او افزود: با پیگیری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی، بازدیدی از فرودگاه طبس انجام شد تا بتوان روشنایی را برای باند و سایر قسمت‌های این فرودگاه تأمین کرد. طهماسبی با اشاره به اینکه هم اکنون در ۲ روز از هفته پرواز در فرودگاه طبس انجام می‌شود، بیان کرد: ۵۰ درصد اعتبارات تأمین روشنایی فرودگاه طبس تخصیص یافته است و امسال این طرح تکمیل می‌شود. وی اظهار کرد: ۴۰ کیلومتر کابل و سایر تجهیزات برای باند خریداری شده است و منتظر طرح مشاور هستیم تا پس از دریافت طرح، نسبت به اجرای روشنایی فرودگاه طبس اقدام کنیم. او گفت: ضرورت دارد تا روشنایی این فرودگاه تأمین شود، زیرا در حادثه خارج شدن قطار از ریل در نزدیکی طبس که چندی پیش رخ داد، حدود ۳۵ پرواز مختلف در این فرودگاه پوشش داده شد و نیاز است تا برای مواقع بحران، روشنایی فراهم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت