اخبار استانی

الحاق ۴۹ هکتار از زمین های قاین به طرح نهضت ملی مسکن

۴۹ هکتار از اراضی مالکین شهر قاین پس از ۲۰سال برای ساخت به طرح نهضت ملی مسکن واگذار شد. سرپرست فرمانداری قائنات در شورای مسکن شهرستان گفت: قرعه کشی قطعات بزودی دربین متقاضان تایید شده شهر قاین انجام و واگذار می شود. محمد محمدی افزود: ۲۲۰ هکتار در ضلع غربی شهر قاین برای توافق با مالکین شناسایی شده است. وی گفت: از این مساحت ۱۹۰ هکتار را مالکین برای واگذاری اعلام آمادگی کردند که تا پایان شهریور ۱۳۱ هکتار توافق شده است. سرپرست فرمانداری قائنات افزود:۴ هزار و ۴۱۵ نفر در این شهرستان برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی تایید نهایی شدند که ۳ هزار و ۵۱۸ نفر در شهر قاین هستند.

عسلویه معدنی ایران و عبور از دست انداز زیرساخت‌ها

حمیدی- خراسان جنوبی از استان‌های فعال در حوزه معدن و صنعت است، اما یک مانع بزرگ بر سر راه وجود دارد و آن مانع زیرساخت‌هاست که با وجود اینکه مسئولان در سال‌های اخیر به این حوزه توجه شایانی داشته اند، اما هنوز مشکلات زیرساختی سرمایه گذاران این حوزه را رنج می‌دهد. در حال حاضر ۶۹۶ معدن با ذخیره قطعی ۶.۸ میلیارد تن و اشتغال ۱۳ هزار نفر در خراسان جنوبی وجود دارد که سهم استان نسبت به کشور ۶ درصد تعداد معادن، ۱۱ درصد ذخیره قطعی و ۸.۵ درصد میزان اشتغال است. این ظرفیت‌ها عاملی شد تا به عنوان بهشت معادن شرق کشور یا عسلویه معدنی نام گیرد؛ ظرفیتی که نه تنها یک سرمایه است؛ بلکه می‌تواند همانند آهنربا سرمایه‌های بیشتری را نیز به خود جذب کند.
خراسان جنوبی را از قطب‌های معدنی کشور به حساب می‌آورند. اطلاعات رسمی منتشر شده از طرف سازمان صنعت و معدن و تجارت خراسان جنوبی آلبوم متنوع و ارزشمندی از انواع سنگ‌های تزئینی، مجموع کانی‌ها و خاک‌های صنعتی را نشان می‌دهد، اما با وجود تمام این ظرفیت‌ها یکی از دلایل پیشرفت نکردن بخش معادن خراسان جنوبی نبود زیرساخت‌هایی مانند خطوط انتقال برق، آب و راه‌های ارتباطی ریلی و آسفالت است.
خاک طلایی خراسان جنوبی پر است از ظرفیت‌های معدنی؛ همانگونه که به تازگی نخستین شمش طلای خراسان جنوبی در معدن طلای شادان شهرستان خوسف استحصال شد و این خاک را طلایی تر کرد، اما در میان تمام این شگفتی‌های طبیعی این استان، مشکلاتی وجود دارد که انگار راه را بر سرمایه گذاری معدنی بسته است. از صبح تافته کویر تا غروبی که از پشت کوه‌ها نمایان می‌شود، کارگران و معدن کاران خراسان جنوبی در کویر این استان به استحصال مواد معدنی مشغولند تا فرآیند تولید و صادرات را رونق بخشند؛ با اینکه دستمزدهای به حقی ندارند اما دست از تلاش برنمی‌دارند.

توسعه واحدهای فرآوری

حجت ایمان طلب، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در حوزه بنتونیت در شهرستان سه قلعه، دو واحد فرآوری وجود دارد و با توجه به اقدامات و زیر ساخت‌ها، بیشتر واحدهای فرآوری بنتونیت که پودر میکرونیزه باشد در شهرستان سرایان که مرکز منطقه است انجام می‌گیرد.وی افزود: در حوزه سنگ شجره، در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در بخش واگذاری به نفع مردم صورت گرفته و شرکت تعاونی کانی گوهر سه قلعه تشکیل و بالغ بر ۴۰۰ نفر عضو دارد و مردم این منطقه در آن مشغول به کار هستند.
ایمانطلب با بیان اینکه از آنجایی که واحد فرآوری گرانیت در استان کم و و تجهیزات مورد نظر به اندازه نیاز در دست نیست، ۵۰ درصد تولید گرانیت از استان خارج می‌شود، افزود: معادن استان در چند سال اخیر در بخش خصوصی مستقر بوده و ورود دولتی‌ها کمتر صورت گرفته است و از جمله دلایل پیشرفت سایر استان‌ها در بخش معادن حضور بخش دولتی و تامین زیرساخت‌ها بوده است. وی با بیان اینکه از جمله مشکلات پیش رو در بخش معادن، نبود یا کمبود زیرساخت‌های آب و برق و حمل و نقل و همچنین دور بودن از بازار مصرف و هزینه‌های بالای حمل و نقل است که بر روی تولید اثر گذاشته است، بیان کرد: در آذر ۱۴۰۰ اتفاق بسیار خوبی پس از پیگیری‌های مستمر مسئولین رخ داد و کلنگ احداث خط انتقال ۱۳۲ کیلوولت از نهبندان به شاهکوی یک انجام گرفت و تا کنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و انتظار می‌رود تا نیمه مهرماه این پروژه به اتمام برسد. معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در کنار این موضوع، پست برق نهبندان نیز نیازمند اجرایی شدن است، یادآور شد: با پیگیری‌های مسئولین تفاهم نامه‌هایی امضا شده و پست برق نیز به مدت یک سال پس از اجرا به پایان می‌رسد و منطقه شاهکوه از نعمت برق بهره‌مند خواهند شد.

تلاش برای رفع کمبود زیرساخت‌ها

عباس جرجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز این استان را به لحاظ تعدد معادن، ذخایر قطعی و همچنین اشتغال در این حوزه، جزو استان‌های شاخص کشور عنوان کرد و ادامه داد: استان در تعدادی از مواد معدنی به لحاظ ذخایر و همچنین عیار در سطح کشور شناخته شده و دارای ظرفیت برای سرمایه گذاری در بخش صنایع معدنی و پایین دست است. وی گفت: اجرای برخی از طرح‌های بزرگ در زمینه‌های تولید فولاد، فرآوری و تولید شمش طلا، تولید کنسانتره آهن، کاشی و سرامیک، دانه بندی و فرآوری منیزیت، کنسانتره مس، پودر بنتونیت و سایر با ایجاد اشتغال بیش از ۱۵۰۰ نفر در سطح استان در راستای تمرکز بر تکمیل طرح‌های نیمه تمام صنعتی و صنایع معدنی استان از جمله اقدامات شاخص صمت استان در سال گذشته بوده است. جرجانی افزود: خراسان جنوبی با توجه به ساختار زمین شناسی از ذخایر غنی معدنی با تنوع قریب به ۵۲ نوع ماده معدنی از مجموع ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده کشور برخوردار می باشد که همین ظرفیت موجود باعث شد در سال گذشته خراسان جنوبی با صدور ۱۴۴ فقره پروانه اکتشاف و پیش بینی سرمایه گذاری ۱۵۰۰ میلیارد ریالی رتبه اول میل به سرمایه گذاری در بخش معدن در سطح کشور را از آن خود کند. وی تصریح کرد: از حدود ۶۸ ماده معدنی شناخته شده در کشور، ۵۲ نوع ماده معدنی در این استان وجود دارد که برخی از آنها در سطح کشور منحصر به فرد هستند؛ وجود معادن بنتونیت، زغالسنگ، منیزیت، سیلیس، فلورین، آهک و انواع خاک صنعتی و … با ذخایر و عیار بالا، زمینه و فرصتی مناسب به منظور سرمایه گذاری در بخش معادن و صنایع معدنی در خراسان جنوبی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از تخصیص میزان ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید لوله به منظور آبرسانی به روستاهای مجاور معادن در سطح استان و همچنین تخصیص اعتباری به میزان ۵۰ میلیارد ریال در حوزه طرح‌های اکتشافی برای اولین بار در استان در سال ۱۴۰۰ خبر داد. جرجانی گفت: اجرای طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات معدنی با حضور بیش از ۱۸۰ کارشناس خبره معدنی برای نخستین بار در خراسان جنوبی از دیگر دستاوردها و نقاط قوت حوزه معدن در سال ۱۴۰۰ در سطح کشور است که در راستای تمرکز بر بخش معدن و ذخایر معدنی انجام و هم اکنون این طرح در مرحله پردازش اطلاعات و بررسی نتایج اولیه می باشد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه نبود زیرساخت‌ها باعث بی رغبتی سرمایه گذاران می‌شود، افزود: در یک سال گذشته برای بهبود زیرساخت‌ها تلاش بسیار کرده‌ایم؛ اما به طور مثال نبود زیرساخت‌های آب و برق مانع احداث کارخانه‌های فرآوری در کنار معادن می‌شود.

آنچه عدم رغبت سرمایه گذاران را به دنبال دارد

جرجانی با بیان اینکه گاهی نیز نبود اینترنت در منطقه باعث عدم میل سرمایه گذاران می‌شود چراکه این موضوع برای بازاریابی بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: حل مشکلات بخش صنایع و معادن در اولویت است؛ به طور مثال در حوزه استعلامات معادن کار را تسهیل کردیم. وی با بیان اینکه برای رفع بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی استان از دو محل تسهیلات رونق تولید و تبصره ۱۸ قانون بودجه، تسهیلات مورد نیاز پرداخت می‌شود و میزان پرداختی تسهیلات در استان مازاد بر رقم ابلاغی است، یادآور شد: اکنون خط انتقال پست ۱۳۲ کیلو ولت به محل معادن شاهکوه در محل روستای آتشکده در حال احداث است که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه یک خط انتقال برق نیز به منطقه زغال پرونده طبس کشیده‌ شده است، یادآر شد: رفع موانع سرمایه گذاری در حوزه صنعت و معدن و تلاش برای رغبت سرمایه گذاراتن از مهم ترین پیگیری‌های ماست.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه تامین آب مورد نیاز معادن منطقه طلاخیز قلعه‌زری با مشارکت ایمیدرو و از محل پساب فاضلاب شهر بیرجند در حال بررسی و پیگیری جدی است، خاطرنشان کرد: در راستای تامین آب مورد نیاز معادن به عنوان یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های حوزه معدن، روز گذشته جلسه‌ای در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به منظور تامین آب مورد نیاز معادن منطقه قلعه‌زری برگزار که نتایج و تصمیمات مثبتی در این خصوص گرفته شد.

فرآوری ۸۰۰ تن زرشک در کارخانه ها و واحدهای فرآوری خراسان جنوبی

۸۰۰ تن زرشک از ابتدای سال تاکنون در ۸ واحد و کارخانه فرآوری در خراسان جنوبی فرآوری شد. مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: این ۸ واحد فرآوری محصول زرشک با ظرفیت ۴ هزار و ۴۶۰ تن در استان فعال است. حسینی افزود: ۲۸ واحد بسته بندی زرشک نیز در خراسان جنوبی فعال است که ظرفیت آن ۱۰ هزار و ۴۴۰ تن است. وی گفت: از ابتدای سال تاکنون در ۲۸ واحد بسته بندی ۹۳۰ تن زرشک بسته بندی شده است. مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: امسال پیش بینی می‌شود ۷۰ هزار تن زرشک از باغات خراسان جنوبی برداشت شود.

کمبودی در واکسن آنفلوآنزا نداریم

ایسنا- سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: واکسن آنفلوآنزا هم اکنون در داروخانه‌های سراسر کشور در دسترس قرار داشته و تمامی افراد می‌توانند نسبت به خرید و تزریق واکسن اقدام کنند. مجید شایسته، در مورد مهم‌ترین راه انتقال آنفلوآنزا، گروه‌های پرخطر، راه‌های پیشگیری از این بیماری با تاکید بر استفاده از واکسن آنفلوآنزا و بهترین زمان واکسیناسیون، اظهار کرد: آنفلوآنزا یک بیماری حاد ویروسی تنفسی است که واگیر دار بوده و اهمیت آن به دلیل سرعت انتشار بالای آن است.
وی افزود: هر فرد با شروع ناگهانی تب بیشتر از ۳۸ درجه و سرفه یا ناراحتی گلو به همراه یک یا چند علامت دیگر از قبیل خستگی، لرز، ضعف، درد عضلانی، قرمزی مخاط و یاسابقه تماس با فرد مبتلا به آنفلوآنزا باید سریعاً به پزشک مراجعه کند. سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: مهم‌ترین راه انتقال این بیماری در محیط‌های بسته پرجمعیت از طریق هوا بوده و لازم بذکر است ویروس آنفلوآنزا ممکن است ساعت‌ها در یک محیط سرد و رطوبت کم زنده بماند.

رونمایی از آثار تولیدی صدا و سیمای استان در حوزه دفاع مقدس

سردار مهدوی ، فرمانده سپاه انصارالرضا استان درمراسم رونمایی از آثار تولیدی صدا و سیمای استان گفت: در خصوص دفاع مقدس تا کنون هرچه کار کردیم به اندازه کافی نبوده و ضروری است از یادگاران آن زمان، مستندات تهیه شود. مدیرکل صدا و سیما استان هم گفت: از ۴۵۰ برنامه رادیویی و تلویزیونی تولید صدا و سیمای استان، معادل ۱۰۰ ساعت برنامه رونمایی شد. آینه دار گفت: از ۴۵۰ برنامه عنوان شده، ۱۲۰ برنامه تلویزیونی است. وی گفت: ۸۰ برنامه یاد یاران با استناد به وصایای شهدا، ۲۰ نمایش رادیویی بلند، ۵۰ نمایش کوتاه معرفی شهدا و رزمندگان دفاع مقدس و ۶۰ برنامه یاد شقایق از جمله این آثار فاخر است.

«قند قهستان» دوباره شیرین کام

برزجی- مشعل جدید کوره کارخانه قند قهستان شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی بعد از ۹ سال تعطیلی به‌صورت آزمایشی آغاز به کار کرد و این خبر به کام همه مردم به ویژه کارگران آن کارخانه شیرین بود. قند قهستان کارخانه‌ای است که سال ۱۳۴۰ با هدف ایجاد اشتغال و تثبیت جمعیت درمیان راه اندازی شد. تولیداتش بیش از ۵۰ سال کام مردم را شیرین می‌کرد اما ۹ سال قبل کام خودش تلخ و به دلیل برخی مشکلات و سوء مدیریت‌ها سال ۹۲ تعطیل شد. به عقیده برخی کارشناسان، وجود قوانین دست و پا گیر و موانع و مشکلات، در برهه ای از زمان موجب سلب انگیزه فعالان اقتصادی شد و همین امر تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های کوچک و بعضاً بزرگ را رقم زد.
اما تعطیل شدن کارخانه ای با قدمت ۵۰ سال تلخ کامی زیادی برای صنعت استان بود به ویژه که قشر کارگر از این موضوع رنجور بودند. سال ۹۴ بود که تغییراتی در سهام داران اصلی کارخانه ایجاد شد و جمعی از سرمایه گذاران برای احیای مجدد کارخانه به میدان آمدند اما تلاش‌شان حکایت سال‌ها دویدن و نرسیدن بود. در ۹ سالی که گذشت وعده های زیادی برای بازگشایی و راه اندازی این واحد صنعتی به مردم داده شد و رسانه های استان نیز به گونه های متفاوت در این خصوص قلم زدند اما سرمایه‌گذاری بزرگ در این طرح همچنان نافرجام بود.
کارخانه ای که ظرفیت تبدیل ۱۰۰ هزار تن چغندر قند را دارد و به قول مسولانش با جذب ۴۰ هزار تن می توانست راه اندازی شود. ثبت علامت تجاری و سیب سلامت از موانعی بود که سال گذشت مانع بهره برداری این طرح صنعتی شد. اما روشن شدن مشعل تولید دوگانه در این کارخانه که چند روز پیش اتفاق افتاد، نشان از آن دارد که مسئولان عزم راسخ در عملیاتی کردن شعار سال دارند تا شاهد رونق اشتغال در منطقه مرزی درمیان باشیم. مشعلی که به تاسی از شعار سال تولید، اشتغال‌آفرین و دانش بنیان است؛ با مهندسی معکوس در کشور ساخته و در کارخانه قند قهستان روشن شد. امید است، همانطور که وعده داده شده سرمایه گذاری بیش از ۳۰ میلیارد تومانی این کارخانه در هفته وحدت به بار نشسته و کام مردم منطقه را با افتتاح رسمی به دست مقام بلند مرتبه کشوری شیرین کند.

پیکر مطهر شهید یوسفی در بیرجند تشییع شد

مراسم تشییع پیکر مطهر شهید حسین یوسفی هریوند با حضور باشکوه مردم، خانواده های شهدا و همرزمان این شهید والامقام در شهرستان بیرجند برگزار شد. این مراسم از میدان شهدای بیرجند آغاز و پیکر این شهید والامقام در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد. شهید یوسفی هریوند در سال ۱۳۶۲ در عملیات خیبر به درجه رفیع شهادت نایل آمد. پیکر این شهید والا مقام پس از ۳۹ سال شناسایی و به آغوش خانواده بازگشت.

دفاع از رهبری و ولایت تا آخرین قطره خون

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضای خراسان جنوبی در مراسم تشییع پیکر شهید یوسفی گفت: دشمنان بدانند از رهبری و ولایت تا آخرین قطره خون دفاع می کنیم.
حجت الاسلام کمالی در اجتماع بزرگ امت رسول ا… و در مراسم تشییع شهید حسین یوسفی هریوند و در محکومیت اغتشاشات اخیر گفت: دشمنان در زمان ۸ سال دفاع مقدس ۸۰ میلیارد دلار به صدام ملعون کمک کردند تا جنگ را در نیم ساعت خاتمه دهند اما این جنگ که به طول ۱۲۰۰ کیلومتر بود امت شهید پرور با دست خالی در مقال دشمن ایستادند و نگذاشتند حتی یک وجب از این خاک عزیز به دست دست نشانده آمریکا و صهیونیست بیفتند. وی با بیان اینکه دشمنان پس از آن با جنگ نرم در داخل کشور قصد براندازی نظام را داشتند، افزود: دشمنان فتنه های ۸۸ با رمز تقلب در انتخابات، فتنه سال ۹۶ با رمز ارز و در سال ۹۸ با رمز بنزین و در سال ۱۴۰۱ با رمز گشت ارشاد و خونخواهی مرحوم مهسا امینی راه اندختند که دست همه خفاشان خون آشام برای امت والا مقام کاملا رو شده است.

تسهیل تجارت محصولات مزیت دار کشاورزی با تدوین استاندارد ایزو

مهر- معاون استاندارد سازی اداره کل استاندارد گفت: تسهیل تجارت محصولات مزیت دار کشاورزی عناب و زرشک با تدوین استاندارد ایزوی آنها امکان پذیر می‌شود. مهدی مالکی بیان داشت: بر اساس تبصره سه ماده سه، هر سازمانی موظف است استاندارد محصولات خود را با همکاری اداره کل استاندارد بنویسد. وی افزود: وقتی چارچوب کار با تدوین استانداردهای مورد نظر تعیین شود، خواسته‌های مشتری برای تولید کننده محصول مشخص می‌شود و انتظار داریم تولید کننده بر این اساس عمل کند. وی تصریح کرد: استاندارد ایزو برای زعفران تدوین شده و اگر استاندارد ایزو برای زرشک و عناب هم داشته باشیم، تجارت این محصولات مزیت دار خراسان جنوبی را تسهیل می‌کند.

توزیع ۷۵۰ بسته معیشتی
میان اتباع خارجی آسیب پذیر

مهر- مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از توزیع ۷۵۳ بسته معیشتی میان اتباع خارجی دارای مشکلات معیشتی و آسیب‌پذیر در سطح استان خبر داد. محمدعلی کاوسی اظهار داشت: سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با اتکا به خیرین، این توانمندی را دارد تا در شرایط گوناگون آلام مردم را در عرصه‌های مختلف کاهش دهد. وی با اشاره به اینکه تا کنون یک هزار و ۷۰۰ بسته معیشتی بین نیازمندان سطح استان توزیع شده است، گفت: همچنین اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کمک نقدی به بیماران نیازمند برای خدمات درمانی ارائه شده است. وی ادامه داد: جمعیت هلال احمر در راستای اهداف بین‌المللی به همت خیرین تعداد ۷۵۳ بسته معیشتی میان اتباع خارجی و مشکوک التابعه آسیب پذیر در چهار شهرستان مرزی استان توزیع می‌کند. مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ارزش ریالی هر بسته معیشتی برای اتباع را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: در مجموع یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار جهت تهیه این بسته‌ها هزینه شده است.

بیش از ۶ هزار زائر خراسان جنوبی به مشهد اعزام شدند

ایرنا- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۶ هزار و ۳۴۹ زائر از این استان برای شرکت در مراسم پایان ماه صفر با ناوگان حمل و نقل عمومی به مشهد مقدس اعزام شدند. اسدا… جلال‌زاده افزود: امسال نیز مشابه هر سال ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان آمادگی کامل برای اعزام زائران رضوی را داشته و در این راستا ۲۴۴ ناوگان زائران را از استان به مشهد مقدس جابه‌جا کردند.

پوشش ۶۰ درصدی سواد آموزان اتباع در طرح کمیساریا

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از جذب و تحت پوشش قرار گرفتن ۶۰ درصد سواد آموزان اتباع بیگانه در طرح کمیساریای عالی خبر داد. موسوی نژاد گفت: با برنامه ریزی‌های انجام پوشش ۶۰ درصدی سواد اموزان اتباع در طرح کمیساریاشده، پیش بینی می‌شود کار جذب و تحت پوشش قرار گرفتن ۴۰ درصد باقی مانده از سواد آموزان اتباع تا پایان هفته آینده به پایان برسد. وی با بیان اینکه، ثبت نام ۱۲۰ نفر از سوادآموزان اتباع افغانستانی استان درمدارس عادی همزمان با آغاز سال تحصیلی شروع شده ، افزود: هدف از اجرای این طرح ارائه آموزش‌های عمومی اتباع، ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی، توانمند سازی اتباع خارجی مقیم استان در جهت بهبود زندگی، توسعه سواد اتباع خارجی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

آغاز برداشت ذرت علوفه ای
در نهبندان

برداشت ذرت علوفه ای از ۷۵ هکتار زمین های زیر کشت این محصول در نهبندان شروع شد. مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: پیش بینی می شود از این اراضی ۲ هزار وشروع برداشت ذرت علوفه ای در نهبندان ۵۰۰ تن ذرت علوفه ای برداشت شود. حیدرپور افزود: برداشت ذرت در این شهرستان با دو دستگاه انجام می شود. ذرت کشتی کاملا مکانیزه است و ارتفاع گیاه آن به ۳ متر هم می‌رسد. توسعه کشت این محصول اهمیت خاصی در مناطقی همچون خراسان جنوبی و نهبندان که با تنش آبی و فقر مراتع روبرو هستند دارد.

نقشه جدید کرونایی خراسان جنوبی بدون تغییر

بر اساس آخرین بروزرسانی نقشه کرونایی کشور، ۷ شهرستان خراسان جنوبی در وضع زرد و ۴ شهرستان در وضع آبی هستند. شهرستان های بشرویه، درمیان، سرایان، سربیشه، طبس، فردوس و نهبندان درنقشه جدید کرونایی خراسان جنوبی بدون تغییر وضع زرد (نسبتا پرخطر) قرار دارند. شهرستانهای بیرجند، خوسف، زیرکوه و قائنات آبی هستند.

هندبال خراسان‌جنوبی بر سکوی سوم هندبال باشگاه‌های کشور

فارس- پرونده مسابقات قهرمانی جوانان هندبال باشگاه ها و دسته‌جات آزاد کشور با معرفی تیم‌های برتر بسته شد. تنها نماینده خراسان جنوبی در رقابت‌های هندبال باشگاه‌های‌ کشور با پیروزی بر حریفان خود به جمع چهار تیم مدعی قهرمانی این ماراتن ملی راه پیدا کرد و توانست با گردن‌آویز برنز بر سکوی سوم رقابت‌ها بایستد.

تقویت تفکر «ما می توانیم» از دستاوردهای دفاع مقدس است

مهر- استاندار خراسان جنوبی گفت: تقویت تفکر «ما می‌توانیم» از دستاوردهای سال‌های دفاع مقدس و جنگ تحمیلی است. جواد قناعت در جریان بازدید از قرارگاه پدافند هوایی قائم آل محمد (عج) منطقه شرق که به مناسبت هفته دفاع مقدس رقم خورد، ضمن تبریک این ایام، رشادت‌های رزمندگان اسلام در آن دوران را قابل تحسین خواند. وی توانمندی، اقتدار و خودکفایی کشور در عرصه تجهیزات دفاعی و نظامی را حاصل و نتیجه همین تفکر “ما می‌توانیم” عنوان کرد. استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مجموعه پدافند هوایی، پیچیده‌ترین تجهیزات نظامی و راداری را در اختیار دارد، متذکر شد: بیشترین میزان تجهیزات راداری حوزه پدافند هوایی کشور، تولید داخل و بومی است.

پذیرایی از ۵۶ هزار زائر حرم رضوی در خراسان جنوبی

ایرنا- مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: تاکنون بیش از ۵۶ هزار زائر ایرانی و ۴۱۵ زائر پاکستانی در پنج موکب میقات‌الرضا (ع) استان پذیرایی و از خدمات مختلف بهره‌مند شدند. حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور افزود: این موکب‌ها در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و امامزاده سیدعلی نهبندان، امامزادگان باقریه بیرجند، امامزاده زید قاین و امام رضا(ع) در شهر خضری دشت بیاض در حال پذیرایی از زائران حرم رضوی هستند. وی بیان کرد: در این موکب‌ها ۱۰۰ خادم، خدماتی از جمله اطعام، پخت نان و خدمات پزشکی به زائران امام هشتم ارائه می‌دهند.

برآورد درست از تهدیدات احتمالی در جنگ نرم ضروری است

ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گفت: همواره باید از تهدیدات احتمالی برآورد درستی داشته باشیم و تدابیر لازم را در جنگ نرم به‌کار گیریم. محمدرضا طالبی در شورای جنگ نرم فرماندهی انتظامی استان افزود: در برابر تهدیدات جدی باید تهاجم کنیم نه اینکه در موضع پدافند قرار گیریم. وی گفت: تدابیر در جنگ نرم خیلی مهم است و تماس مسوولان از جمله رئیس جمهور با خانواده مرحومه مهسا امینی از آن جمله‌ است. معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در همه حوادث آنچه اهمیت دارد، نظام مقدس جمهوری اسلامی است و در بعضی از جاها باید خودمان را هزینه کنیم تا نظام آسیب نبیند.

بازرسان صنفی به شهرستان‌های خراسان جنوبی اعزام می‌شوند

ایرنا- معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: تیم‌های تخصصی از مرکز استان به شهرستان‌های تابعه برای رصد، پایش و برخورد با تخلفات صنفی اعزام می‌شوند. علی تهوری اعلام کرد: با توجه به افزایش جرائم تخلفات قانون نظام صنفی و تعزیزات حکومتی، متصدیان واحدهای صنفی ملزم به درج قیمت کالا، نصب نرخنامه و نگهداری فاکتور کالای خریداری شده، در محل واحدهای صنفی هستند. وی افزود: در صورت رعایت نشدن قوانین صنفی، متخلفان به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد.

نقشه گردشگری زرشک تهیه می شود

شبستان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از تهیه نقشه گردشگری زرشک در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: تمامی ظرفیت استان برای برگزاری جشنواره ملی زرشک همزمان با ۲۷ مهرماه در خراسان جنوبی فراهم است. مهدی جعفری در نشست هم‌اندیشی کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی جشنواره زرشک با مدیران مسئول رسانه های استان اظهار کرد: زرشک یک محصول کشاورزی صِرف نیست بلکه درحوزه‌های گردشگری، فرهنگ و هنر و … باید به عنوان یک ظرفیت استان مطرح شود. وی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی زرشک در ۲۷ مهرماه گفت: این جشنواره با هدف کمک به معیشت خانوارهای کشاورز استان، ایجاد دغدغه در بین مسئولان ملی جهت حمایت از زرشک‌کاران استان، تاکید بر نقش هویتی زرشک در معرفی استان و کمک به افزایش قیمت فروش با افزایش تقاضا و معرفی این محصول به تمام دنیا برگزار می‌شود. وی با تاکید بر اینکه محصول زرشک باید به صورت «تره بار» وارد بازار فروش شود، ادامه داد: ایجاد بازار مناسب برای فروش این محصول با استفاده از ظرفیت ادارات و نقش آفرینی بخش خصوصی و هموار کردن زیرساخت های مختلف برای معرفی این محصول از مهمترین راهبردهای جشنواره ملی زرشک است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به افتتاح شهرک تخصصی زرشک و زعفران در قائنات همزمان با برگزاری این جشنواره اشاره کرد و افزود: در بحث تبلیغات، محصول دانش بنیان زرشک تولید شده و همراه با سایر تولیدات فرآوری شده زرشک در غرفه ویژه خراسان جنوبی در جام جهانی به فروش خواهد رسید. محمود مقامی مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی جشنواره ملی زرشک هم در این جلسه با اشاره به اینکه هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این جشنواره در بخش‌های «فضای مجازی، تولید محتوای مکتوب، چند رسانه‌ای و تبلیغات» انجام شده است،‌ افزود: خانه مطبوعات استان بحث تولید محتوای مکتوب را، در این جشنواره برعهده دارد.وی خواستار برگزاری تور عکاسان رسانه‌های مختلف استان به منظور ثبت برداشت این محصول شد که مورد موافقت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفت.

یک پنجم موقوفات خراسان جنوبی سند دارند

ایرنا – مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: از مجموع ۵۰ هزار قطعه زمین در قالب ۱۰ هزار و ۲۱۰ موقوفه استان برای یک پنجم آنها تاکنون سند صادر شده است و در این زمینه نیاز به حمایت و کمک داریم.
حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور در نشست خبری به مناسبت دهه وقف (دوم تا ۱۱ مهر) اظهار داشت: برخی موقوفات درآمدی ندارند که سند آن را تامین کنیم، همچنین افراد خبره باید این املاک را شناسایی و در زمینه صدور سند ما را یاری کنند.وی با اشاره به حدنگاری ۲ هزار و ۳۴۰ قطعه زمین در خراسان جنوبی افزود: اخذ سند برای موقوفات به کاهش طرح دعوا بسیار کمک می‌کند. مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۵۰ سند اجاره امسال تنظیم شده است گفت: این میزان نسبت به سال گذشته ۳۷۵ درصد رشد داشته است. وی افزود: بسیاری از موقوفات به خاطر نداشتن سند، شناخته شده نیستند لذا در زمینه تعرض، معارض‌ها ورود پیدا کرده‌اند.
حجت‌الاسلام بخشی‌پور گفت: در زمینه اخذ سند مالکیت امسال ۶۲۰ سند اخذ شده و اخذ ۶۴۰ نقشه حدنگار نیز در دستور کار بوده است. وی افزود: امسال ۱۵۲ طرح دعوا داشتیم و اکنون ۹۴ دعوا در دادگاه‌های استان در دست انجام است. وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۹ وقف جدید با نیات کمک به آموزشگاه‌ها، احداث مسجد و حسینیه، عزاداری دهه فاطمیه، اطعام، امور خیریه و فرهنگی در استان به ثبت رسیده است. بخشی‌پور اظهار داشت: سال گذشته خراسان جنوبی جزو استان‌های نخست در ثبت وقف جدید بود که این میزان امسال مقداری کاهش اما در هفته وقف افزایش خواهد یافت. وی با بیان اینکه در زمینه اجرای طرح بصیرت عاشورایی ۶۵۰ برنامه در بقاع متبرکه اجرا شده است افزود: ۲۶۵ مبلغ بومی و غیربومی از ابتدای سال جاری تاکنون در اجرای طرح‌های مختلف فعالیت داشته‌اند.

اختصاص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی

ایسنا- مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی از اختصاص ۸۰ میلیارد تومان برای احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی خبر داد. سرهنگ غلامرضا فلاحی گفت: با پیگیری های دو ساله و در سفر رئیس جمهور به استان مبلغ ۸۰ میلیارد تومان طی سه سال برای این منظور اختصاص می‌یابد. وی بیان کرد: بر این اساس ۱۰ میلیارد تومان سال ۱۴۰۱، ۳۵ میلیارد تومان سال ۱۴۰۲ و ۳۵ میلیارد تومان هم سال ۱۴۰۳ برای ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی اختصاص خواهد یافت. مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی افزود: از خرداد سال جاری عملیات اجرایی آن در ۶ هزار متر مربع آغاز شده است و پیگیریم تا اعتبار سال اول برای احداث موزه دفاع مقدس را به ۳۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.

۲۱ یادمان شهدای گمنام؛
در حال ساخت
فلاحی ادامه داد: در سفر رئیس جمهور به استان همچنین ۱۵ میلیارد تومان برای موزه استکبار ستیزی طبس اختصاص یافت که با ۴۰ درصد پیشرفت، در سه هزار و ۷۰۰ متر مربع در حال ساخت است و طی دو سال احداث می‌شود. وی با بیان اینکه ۹.۵ هکتار محوطه سازی موزه دفاع مقدس استان انجام شده و برای این منظور پیشنهاد اختصاص اعتبار در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی را مطرح کرده‌ایم، تصریح کرد: در ۶۲ نقطه استان شهدای گمنام به خاک سپرده شده‌اند و ۲۱ یادمان شهدای گمنام در حال ساخت است. مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی یادآور شد: ۲۰ میلیارد تومان در سفر رئیس جمهور برای این منظور مصوب شد که هفت میلیارد تومان آن از سر فصل نفت و ۱۳ میلیارد تومان هم برای ساخت یادمان‌های است که تاکنون در خصوص آن اقدامی نشده است.

۴ نمایشگاه، میزبان هنرمندان خراسان جنوبی می‌شود

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از حضور هنرمندان استان در ۴ نمایشگاه سراسری صنایع دستی خبر داد. فولادی گفت: دوازدهمین نمایشگاه صنایع‌دستی، گردشگری و هتلداری اصفهان از ۷ لغایت ۱۱ مهر، دهمین نمایشگاه سراسری بازرگانی صنایع‌دستی استان خراسان شمالی از ۱۹ لغایت ۲۲ مهر، نمایشگاه سراسری زنجان از ۱۹ لغایت ۲۲ مهر، دهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از ۲۶ تا ۲۹ مهر از جمله نمایشگاه‌هایی است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در مهر و در بازه زمانی ذکر شده برپا خواهد شد. فولادی بیان کرد: تعداد غرفه‌های اختصاص یافته به استان ۱۲ مورد اعلام شده بود که با رایزنی‌های صورت گرفته معاونت صنایع‌دستی و با توجه به استقبال هنرمندان استان به ۱۶ مورد افزایش یافت و هنرمندان استان به ارائه آثار در رشته‌های مختلف خواهند پرداخت و این نمایشگاه‌ها از ساعت ۱۶ الی ۲۲ پذیرای علاقمندان هنر‌های سنتی و صنایع‌دستی در مناطق مختلف خواهند بود.

نمایش ایثارگری و رشادت رزمندگان در نمایشگاه دفاع مقدس

نمایشگاه دفاع مقدس به منظور آشنایی نسل جوان با دوران جنگ تحمیلی در بیرجند راه اندازی شده و تا جمعه این هفته فعالیت می‌کند. به همین منظور نمایشگاه دفاع مقدس در بیرجند برپا شده تا گوشه‌ای از دلاوری‌های رزمندگان را در جنگ تحمیلی به تصویر بکشد. همچنین در این نمایشگاه علاوه بر موضوعات نظامی، به حوزه‌های فرهنگی و هنری نیز توجه شده است. یکی از غرفه داران نمایشگاه دفاع مقدس گفت: اینجا نمایشگاه است، اما در واقعیت هم ما هستیم و با صلابت از میهن و دین اسلام دفاع می‌کنیم. او با اشاره به اینکه همه افراد چه زن و چه مرد در دوران دفاع مقدس به کشور خدمت کرده اند افزود: عشایر نیز در دوران جنگ تحمیلی کم نگذاشتند و به اسلام و انقلاب کمک کردند. یکی از نیرو‌های نظامی نیز با بیان اینکه در این نمایشگاه ماکت عملیات کربلای ۵ به نمایش گذاشته شده است، بیان کرد: این عملیات بزرگترین عملیات آبی خاکی ایران پس از فتح خرمشهر بود. او اظهار کرد: در این عملیات که ۷۰ روز طول کشید، ۷ هزار و ۶۵۱ نفر به مقام شهادت رسیدند.
سرهنگ فلاحی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: ۴۳ غرفه در نمایشگاه دفاع مقدس بیرجند فعال است. او افزود: این نمایشگاه همه روزه از ساعت ۱۵:۳۰ در محل فضای باز اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی واقع در خیابان مدرس بیرجند دایر است. سرهنگ فلاحی هدف از برگزاری این نمایشگاه را نمایش ایثارگری‌ها و رشادت‌های رزمندگان در دوران جنگ تحمیلی برای نسل جوان عنوان کرد. این نمایشگاه تا جمعه این هفته برپا است.

فاصله یک قدمی اعطای وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی تا اجرا

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: برای اعطای وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی، منتظر نامه سازمان برنامه بودجه به بانک مرکزی هستیم. نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در بازدید از ساخت مسکن‌های روستایی در بخش مرزی درح سربیشه گفت: پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۵ درصد برای ساخت مسکن روستایی با وجود هزینه‌های سنگین آن برای دولت، اما با توجه ویژه رئیس جمهور به روستائیان و مناطق محروم مصوب شد و توزیع بانکی آن انجام شده و در مرحله پایانی کار منتظر نامه سازمان برنامه و بودجه به بانک مرکزی است تا در سراسر کشور به روستائیان پرداخت شود. او افزود: با توجه به این مصوبه، تمام افرادی که از ۲۵ آبان ۱۴۰۰ به بعد برای اخذ پروانه و ساخت مسکن اقدام کرده اند و قبلا ۱۰۰ میلیون تومان وام را دریافت کرده اند، می‌توانند ۱۰۰ میلیون تومان متمم را هم دریافت کنند. نیکزاد گفت: ما ۱۸۷ هزار واحد مسکونی روستایی در سراسر کشور در حال ساخت داریم که حدود ۱۰۰ هزار واحد آن به مرحله اجرای سقف رسیده که با پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان متمم، مراحل نازک کاری آن‌ها هم انجام خواهد شد و امیدواریم صاحبانشان تا قبل از فصل سرما در خانه‌های خودشان مستقر شوند. وی با اشاره به فرسوده بودن بافت مسکن روستا‌های استان بیان کرد: در این خصوص با جلسات متعددی که با نهاد‌های انقلابی و محرومیت زدا در کشور برگزار شده، اقدامات خوبی در زمینه مقاوم سازی و ساخت بافت روستایی در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


در این برهه ای که آب حکم کیمیا را برای خراسان جنوبی زخم خورده از

بیشتر

نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت