اخبار استانی

تبصره چالش زا برای حوزه ارتباطات خراسان جنوبی

مدیرکل ارتباطات و فناوری استان پیرامون تبصره ۶ بند «ی» گفت: اگر این تبصره در نهایت تصویب شود چالش‌هایی را در حوزه توسعه ارتباطات استان به خصوص در روستاها به وجود خواهد آورد.

کویرتایر به عنوان یک واحد موفق، در کشور الگو است

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی نقش کارخانه کویرتایر را در اقتصاد و اشتغال خراسان جنوبی بسیار مهم دانست و گفت: کویرتایر به عنوان یک واحد موفق، الگوی کشور است .

حاتم شاکرمی ظهر روز گذشته در بازدید از خط تولید کارخانه کویرتایر اظهارکرد: درکارخانه کویرتایر خودباوری که در مقابله و مبارزه با جنگ اقتصادی وجود دارد به خوبی قابل مشاهده است.وی با بیان اینکه در این کارخانه به نیروی انسانی توجه کامل شده و این توجه همچنان ملموس است، گفت: به نیروی انسانی در این کارخانه به عنوان یک اولویت نگاه می‌شود و تمام مزایایی که یک کارگر باید دریافت کند مورد توجه قرار گرفته است‌.معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هم واحد خوشنام است و هم نیروها، بیان کرد: نقش این کارخانه در رابطه با بحث پویایی اقتصاد و اشتغال در استان بسیار ارزشمند است.شاکرمی با بیان اینکه کویرتایر به عنوان یک واحد موفق، الگوی کشور است، یادآور شد: امید است با این کارخانه کشور از لاستیک بی نیاز شود.

دانش، تعهد، خودباوری و پشتکار عامل موفقیت کویر تایر است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌جنوبی نیز در این بازدید، اظهار داشت: این چنین فعالیت‌هایی مروجی است برای توجه به تولید و صنایعی که ظرفیت آن بر مبنای توانمندی نیروی انسانی این منطقه است باید مورد توجه قرار گیرد.ناصر خوش  خبر بیان کرد: دانش، تعهد، خودباوری و پشتکار سبب شده امروز شاهد این شکوفایی و توفیق باشیم و در کنار آن صمیمیت، ایمان و اعتقادی که در دل مردم استان باعث موفق بودن این صنعت شده است‌.مدیرعامل شرکت کویرتایر گفت: ۱۶درصد شاغلان بخش صنعت استان و ۳۴درصد شاغلان بخش صنعت مرکز استان شهرستان بیرجند در این مجموعه مشغول به کار هستند.سیدمحمدحسین زینلی اظهار داشت: سهم کویرتایر در ارزش افزوده بخش صنعت استان در سال ۳۰ درصداست.وی همچنین بیان کرد: ارزش فروش محصولات شرکت کویرتایرمعادل ۹۰ درصد ارزش فروش سه محصول استراتژیک استان (زعفران،زرشک، عناب) استمدیرعامل شرکت کویرتایر سهم این مجموعه را در اشتغال صنعتی استان خراسان جنوبی مهم خواند و اظهار کرد: در حال حاضر اشتغال مستقیم این کارخانه ۱۲۷۲  نفر و اشتغال غیرمستقیم آن ۴۶۶۴ نفر است.وی سهم تولیدکویرتایردرصنعت تایر ایران در نه ماهه اول امسال را ۱۹درصدتولید تایرسواری و۱۷درصد از کل تولید تایرکشور ذکرکرد وگفت: این مجموعه با ۷ رکورد ملی وانحصاری منحصر به فرد، دستاوردهای ماندگار در ۲۲ سال فعالیت پرافتخار خود کسب کرده است.

جشنواره “رفیق خوشبخت ما” برگزار میشود

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: در راستای آشنایی جوانان با الگوی زندگی حاج قاسم سلیمانی، جشنواره “رفیق خوشبخت ما” در استان برگزار می‌شود. محمدرضا رضایی از برگزاری جشنواره “رفیق خوشبخت ما” همزمان با دیگر نقاط کشور در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: اجرای این طرح از ۱۳ دی ماه سال جاری، همزمان با سالگرد سردار حاج قاسم سلیمانی آغاز شده و تا دهه فجر دادامه دارد. وی بررسی سبک زندگی حاج قاسم سلیمانی متناسب با شعارهای جمعیت هلال ‌احمر را از جمله اهداف این جشنواره دانست و گفت: ترویج فرهنگ از خود گذشتگی و بشر دوستی سردار سلیمانی و آشنایی جوانان با الگوی زندگی این شهید والامقام از دیگر اهداف برگزاری جشنواره است. مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در زمینه خاطرات، دست‌نوشته‌ها و مسائل مرتبط با سبک زندگی حاج قاسم در قالب شعر، نقاشی، خوشنویسی، فیلمنامه، پوستر، انمیشن، فیلمنامه، فیلم کوتاه و غیره تا ۱۳ بهمن ماه، با مراجعه به لینک http://javanan.rcs.ir/rafigh  ارسال کنند.

طرح هادی در ۱۲۷ روستای استان در دست اجرا است

امسال طرح هادی در ۱۲۷ روستای استان با اعتبار ۲۴ میلیارد و ۴۶۴ میلیون تومان در دست اجرا است.معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: از مجموع این روستاها طرح هادی در ۲۰ روستا را جدید شروع کردیم و در ۱۰۷ روستای دیگر ادامه اجرای طرح هادی را دنبال می‌کنیم.قاسم تنها با بیان اینکه در سال جاری ۱۷ میلیارد و ۸۸۶ میلیون تومان اعتبار استانی برای اجرای طرح هادی در روستاهای استان مصوب شده است گفت: تاکنون ۱۲ میلیارد تومان یعنی ۶۷ درصد این اعتبار اختصاص یافته است.به گزارش ایرنا ،معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: از محل اعتبارات استانی اجرای طرح هادی را در ۸۵ روستای استان خواهیم داشت.تنها با اشاره به اجرای طرح‌ هادی روستایی از محل اعتبارات ملی هم گفت: ۶ میلیارد و ۶۷۸ میلیون تومان اعتبار ملی به اجرای طرح هادی روستایی اختصاص یافته که از این محل طرح هادی را در ۳۹ روستای استان اجرا خواهیم کرد.وی اظهار داشت: در استان ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که طرح هادی در ۵۶۱ روستا در دست اقدام است و براساس درصد تخصیص اعتبار طرح هادی در این روستاها براساس فازبندی دنبال می‌کنیم.تنها ادامه داد: همچنین از محل اعتبارات ملی ۹۶۷ میلیون تومان برای تهیه طرح هادی در روستاها اختصاص یافته که در سال جاری تهیه طرح هادی در تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به اتمام می‌رسد.وی عنوان کرد: امسال از محل اعتبارات ملی ۷۰۰ میلیون تومان برای اجرای طرح هادی در روستای هدف گردشگری کریمو سرایان اختصاص یافته است.معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال جاری ۹۰۰ میلیون تومان برای اجرای بافت با ارزش روستاهای چنشت سربیشه و نایبند طبس اختصاص یافته است، اضافه کرد: از این مقدار اعتبار، ۶۰۰ میلیون تومان در روستای چنشت و ۳۰۰ میلیون تومان در روستای نایبند هزینه خواهد شد.

شبکه سازی ابزار موفقیت درجنگ فرهنگی

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی روز گذشته در کمیته طراحی و اقدام فرهنگی خراسان جنوبی شبکه سازی را یکی از ابزار موفقیت در حوزه فرهنگی دانست و گفت: امروز جزیره‌ای عمل کردن پاسخ نمی‌دهد و باید شبکه فرهنگی ایجاد شود.حجت‌الاسلام احمد رضایی بیان کرد: دشمن بعد از جنگ هشت ساله دفاع مقدس بیکار ننشسته و از هر گزینه‌ای برای از بین بردن انقلاب استفاده کرده است.وی توانمند شدن مردم ایران را یکی از دستاوردهای هشت سال جنگ تحمیلی دانست و افزود: این جنگ قدرت و پایداری مردم غیور ایرانی را به رخ جهانیان کشید.حجت‌الاسلام رضایی با بیان اینکه دشمن بعد از ناامیدی در دفاع مقدس، تاکتیک جنگی‌اش را عوض کرده است، افزود: تهاجم و شبیخون فرهنگی از جمله تاکتیک‌های دشمن برای مقابله با انقلاب است.

زمینه جذب مشمولان غایب در خراسان جنوبی فراهم است

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر زمینه جذب مشمولان سربازی بالای یک سال غایب فراهم است و همه مشمولان با مراجعه به معاونت وظیفه عمومی می‌توانند از خدمات تشویقی این طرح بهره‌مند شوند.سرهنگ سید احمد حسینی افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته از سال ۱۳۵۵ تا ۸۰ بیش از ۱۱ هزار غیبت مشمولان سربازی در استان خراسان جنوبی شناسایی شد.وی گفت: خراسان جنوبی کمترین میزان غیبت مشمولان سربازی را در سطح کشور دارد.

دست کرونا به دست آنفلوآنزا رسید

قاسمی- این طور گفته می شود که به دلیل پنهان‌کاری یکی از واحدهای صنعتی مرغداری خراسان جنوبی یک انفجار ویروسی وحشتناک رخ داده و تا زمان تهیه این گزارش ۱۹ واحد مرغداری صنعتی و یک واحد بومی به آنفولانزای پرندگان مبتلا شده اند.ضررهای میلیاردی مرغداران تمام هستی شان را هدف گرفته است. حال باید برای توصیف شرایط اپیدمی خطرناک در استان بگوییم گل بود به سبزه نیز آراسته شد.دست کرونا به دست آنفولانزا رسیدآنفولانزای فوق حاد پرندگان، حدود یک ماهی می شود که خراسان جنوبی را درگیر خود کرده است و مردم به دلیل شایعه هایی که وجود دارد، نگران خرید مرغ و تخم مرغ هستند. سیاری یکی از شهروندان بیرجندی در این باره گفت: هیچ مسئولی پاسخ نمی دهد که مردم اکنون چه کاری انجام دهند و این باعث شده است که دیگر تمایلی به خرید به خصوص تخم مرغ نداشته باشم. یکی دیگر از شهروندان هم بیان کرد: پنهان کاری ها باعث می شود که مردم بی اطلاع نیز درگیر این بیماری شوند و این خیلی خطرناک است.

سلامت محصولات موجود در بازار

در همین راستا بر آن شدیم تا با چند مرغ داری و اتحادیه مرغ داران گفت و گو کنیم، یکی از مرغداران در گفت‌وگو با آوا گفت: فقط یک سالن مرغداری ام درگیر شد،اما به توصیه ی دامچزشکی سالن دیگر هم با احتمال اینکه درگیری خواهد داشت معدوم شد وی با ناراحتی تاکید می کند با اینکه آزمایشی از دو سالن دیگر گرفته نشد اما احتمال را به آلوه بودن گذاشتنداین مرغدار جوان که حدود ۴ میلیارد تومان زیان دیده افزود: اگر این معدوم سازی به روش درستی صورت نگیرد، موجب انتقال بیماری و گسترش آن خواهد شد.مرغدار دیگری که حدود ۲۵ میلیارد تومان خسارت دیده،نیز گفت: در سالن‌هایی که سالم هستند نیز هنوز فعالیت ندارم چراکه می‌ترسم معدوم سازی صورت گیرد.این مرغدار از شرایط بسیار بد کارگرانش که مجبور به تعدیل آن ها شده است گفت: تا پیش از این، نزدیک ۲۵ کارگر داشتم که اکنون به ۵ کارگر رسیده، اما دوست دارم در چند ماه آینده کارم را از نو آغاز کنم که نیازمند تسهیلات هستم. مسئولان نباید این گونه برخورد کنند. باید از همان ابتدا جلسه توجیهی با حضور تمام مرغداران و فعالان صنعت طیور برگزار می‌شد تا آینده را برای آنان مشخص کنند.حرفهای دیگر مرغداران نیز پر از اندوه است. خسارت های میلیاردی و جبران هایی که در حال حاضر برای آن وعده هایی داده شده است.

 پنهان کاری و فاجعه در استان

سید بهمن نقیبی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در این باره اعلام کرد: مردم نگران مرغ و تخم مرغ موجود در بازار نباشند، چرا که تمام آنها زیر نظر بهداشت تأییدیه دارند و محصولات آلوده معدم سازی می شوند، ولی مردم حتما از مراکز توزیع رسمی خریداری کنند. به گفته وی آنفولانزای فوق حاد پرندگان از تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۹۹ در کشور شیوع پیدا کرد و تاکنون در ۷ استان و ۳۳ کانون گزارش بیماری داشته ایم. معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه ۱۹ واحد مراغداری صنعتی، یک واحد بومی و یک کانون وحشی آلوده در خراسان جنوبی شناسایی شده اند، گفت: این واحدها در بیرجند، خوسف و سربیشه هستند. نقیبی تصریح کرد: دلیل این تعداد بالا در خراسان جنوبی این است که یک واحد مرغ تخمگذار در نزدیکی برکه و پرندگان مهاجر آلوده می شود، اما براساس اطلاعات موجود تأخیر در فاصله گزارش‌دهی و در این استان موجب بروز مشکل در فرآیند مداخله سریع و تأثیرگذار شد و دیگر واحدها نیز آلوده شدند. وی افزود: به دلیل پنهان‌کاری یک انفجار ویروسی وحشتناک در خراسان جنوبی رخ داده است، چرا که هرچه فاصله بین گزارش‌دهی و مداخله بیشتر باشد، کارآیی سیستم رصد و پایش پایین‌تر خواهد آمد و هرچه این فاصله کوتاه‌تر باشد، این کارآیی بیشتر خواهد شد.

قرنطینه کامل واحدهای آلوده

مدیرکل دامپزشکی استان در این باره به آوا گفت: خوشبختانه تاکنون گزارش ابتلا به انسان را نداشته ایم و نگرانی کنونی در بخش واحدهای صنعتی می باشد. محمد اصغرزاده خاطر نشان کرد: تمام واحدهای مبتلا، قرنطینه شده‌اند و طبق پروتکل‌های بهداشتی در این زمینه رفتار خواهد شد. به گفته وی تمام تخم مرغ ها و مرغ های این واحدهای آلوده جمع آوری و معدوم سازی شده است، همچنین تمامی برندهای تخم مرغ و مرغ موجود در بازار سالم هستند و مردم از این جهت نگرانی نداشته باشند و مشکلی در زمینه تأمین محصولات مورد نیاز استان نداریم.

بیمه اجباری برای واحدها

مدیرکل دامپزشکی استان تأکید کرد: در راستای مدیریت این بیماری از تمام واحدهای صنعتی و بومی درخواست کرده ایم که بهداشت و امنیت زیستی را رعایت کنند و حذف گله های پیر را در اولویت برای مدیریت این بیماری قرار داده ایم. اصغرزاده بیان کرد: همچنین واکسیناسیون تمام واحدها را در اولویت قرار داده ایم که اکنون در حال اجرا می باشد. وی خاطر نشان کرد: در بخش بوقلمون نگران هستیم و شیوع در این نوع افزایش یافته است ولی در واحدهای شترمرغ نیز گزارش بیماری را داشته ایم. به گفته وی در راستای مدیریت این بیماری تمام حمل و نقل ها و توزیع با مجوز اداره کل باید باشد، چرا که تنها راه جلوگیری از پیشرفت بیماری رعایت بهداشت می باشد و مرغ داری ها در صورت تلفات نامتعارف حتما اطلاع رسانی و از مخفی کاری جدا خودادری کنند. این مقام مسئول در زمینه خسارت وارد شده به مرغ داری ها نیز گفت: خسارت آنها پرداخت می شود، از این پس نیز تمام واحدها به اجبار باید بیمه داشته باشند وگرنه خدمات دریافت نمی کنند. حمید ملانوری، استاندار خراسان جنوبی نیز در دیدار معاونان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تعداد قابل توجهی از واحدهای مرغداری استان را درگیر کرده و خسارت‌های زیادی به همراه داشته است.وی با اشاره به مکاتباتی که در این زمینه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته است، اظهار کرد: تعداد زیادی از کارگران به واسطه این بحران بیکار شده‌اند و تا زمان پاکسازی واحدها، بازگشت آنان به کار مقدور نیست.استاندار خراسان جنوبی گفت: طی مکاتباتی با وزارتخانه خواستیم که آنفلوانزا در استان را به عنوان بحران و حادثه قهری ببینند و در همین راستا به کارگران این مجموعه‌ها توجه ویژه شود.حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز شسب گذشته در پایان سفر دو روزه‌اش به خراسان جنوبی از حمایت این وزارت، از کارگران مرغداری‌های مواجه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد.وی افزود: با توجه به شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان و خسارت برخی واحدهای تولیدی از این بیماری، تمامی کارگران این واحدهای تولیدی تا زمانی که آن واحد تولیدی آماده جوجه ریزی شود، مشمول بیمه بیکاری قرار خواهند گرفت. مشکلات سیاسی که بر اثر آنفلوانزای حاد پرندگان گریبان دولت را می‌گیرد، شامل قطع صادرات است، اما مهم ترین مشکل ایجاد شده در بعد بهداشت عمومی است که با جان افراد در ارتباط است. این ویروس سالانه در جهان باعث مرگ و میر تعدادی از انسان‌ها می‌شودو خسارت اقتصادی ناشی از بیماری نیز بسیار بالاست.

شناسایی ۳۶بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی

با ثبت یک مورد فوت جدید در بیماران کرونایی آمار فوت ناشی ازاین بیماری در خراسان جنوبی به ۷۳۸نفر رسید. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ساعت گذشته ۱۴۵آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۳۶بیمار جدید شامل ۸بستری و ۲۸سرپایی شناسایی شدند. دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۷مورد از بیرجند، ۲مورد از فردوس، ۶مورد از قاین، ۵مورد از طبس، ۴مورد از نهبندان، ۱مورد از درمیان، ۷مورد از سربیشه، ۲مورد از سرایان، ۱ مورد از زیرکوه و ۱مورد از خوسف بوده است.

تراز نامتعادل اشتغال و مهاجر فرستی در خراسان جنوبی

محمودآبادی- شب گذشته در استانداری خراسان جنوبی جلسه ی جمع بندی سفر دو روزه ی معاون اقتصادی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی  برگزار شد ،جلسه ای که در آن از مهاجر فرستی و نرخ اشتغال غیر رسمی استان ابراز نگرانی شد،نبود برندهای تجاری محصولات کشاورزی به چالش کشیده شد و قول هایی برای اعطای تسهیلات به استان داده شد.معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست جمع‌بندی مباحث سفر معاونان وزیر و مدیران سازمان‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی سال گذشته و امسال کمترین نرخ بیکاری را کسب کرده اما نباید به آن اکتفا کرد چون نرخ اشتغال غیررسمی و مهاجرفرستی در استان بالا است.حجت ا… میرزایی افزود: خراسان جنوبی از لحاظ فقر شهری رتبه هفتم و در فقر روستایی رتبه سوم کشوری را دارد و اینها همه نگران کننده است.

وی گفت: سهم استان خراسان جنوبی از جمعیت کشور یک درصد اما از تولید ناخالص داخلی ۶ دهم درصد است و بدین معناست که نرخ بهره‌وری شهروندان استان خیلی پایین‌تر از متوسط ملی است و سرمایه‌گذاری کافی انجام نشده است.معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در این استان خدمات کمتر از ۴۰ درصد سهم دارد ادامه داد: زمینه اصلی توسعه و سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی در بخش‌های معدن و خدمات است و در بخش کشاوزی نیز باید تمرکز بر ترانزیت کالا و صادرات به مرزهای شرقی کشور، مدرن‌سازی و تجاری‌سازی باشد. وی گفت: علیرغم وجود محصولات استراتژیک و مهم در خراسان جنوبی اما در زمینه تجاری‌سازی و برندسازی و صادرات این محصولات در استان سرمایه‌گذاری جدی انجام نشده است.میرزایی اظهار داشت: به عنوان مثال ظرفیت دامی خوبی در استان خراسان جنوبی موجود است اما بهره‌وری از جمله شیرآوری و گوشت‌آوری پایین است و این امکان وجود دارد که بهره‌وری حداقل سه برابر افزایش یابد. وی افزود: در مورد سه محصول اصلی استان شامل زرشک، زعفران و عناب که سهم قابل توجهی دارد، برای برندسازی اقدام خاصی صورت نگرفته است و زمینه توسعه در این خصوص وجود دارد.وی گفت: حتی اگر برند معتبر خارج استان برای بسته‌بندی یا فرآوری محصولات اعلام آمادگی می‌کند راه را نبندید.معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سهم استان خراسان جنوبی از اشتغال پایدار روستایی باید افزایش یابد اظهار داشت: ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش روستایی استان پرداخت شده است که این اعتبار بعد از این سفر در جلسه جمع‌بندی که با حضور استاندار و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تهران برگزار می‌شود، بیشتر هم خواهد شد.وی با اعلام آمادگی برای پیگیری بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی گفت: پرداخت منابع مالی جبرانی برای توسعه طرح‌های اشتغال یا جبران کاهش قدرت خرید ناشی از تورم و افزایش نرخ ارز پیگیری خواهد شد.میرزایی ادامه داد: خراسان جنوبی نرخ روستانشینی نسبتا بالایی به ویژه در شهرستان‌های جنوبی و شرقی دارد که وزارتخانه می‌تواند ۲ اقدام افزایش سهم اعتبارات و اصلاح سهمیه‌بندی‌ها و دوم بیمه اجتماعی روستاییان را انجام دهد.وی گفت: در چند شهرستان استان اداراتی مانند بهزیستی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارای نمایندگی یا سرپرستی در شهرستان هستند که باید به اداره ارتقا یابد.معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند در برخی شهرستان‌ها آموزش‌هایی مانند اصلاح نژاد را انجام دهد همچنین مراکز فنی و حرفه‌ای برخی شهرستان‌های استان باید تجهیز تا نسبت به ارائه آموزش‌ها اقدام شود.وی همچنین با اشاره به طرح رییس جمهوری درخصوص بیمه شدن یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار روستایی جدید در کشور گفت: با توجه به نرخ بالای روستانشینی ۴۱ تا ۸۰ درصدی در شهرستان‌های خراسان جنوبی امکان افزایش سهمیه استان وجود دارد.میرزایی افزود: به طور حتم سهمیه ویژه‌ای برای این استان مشخص می‌شود و با این سهمیه نرخ پوشش بیمه اجتماعی روستائیان در این استان به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.وی اظهار داشت: در این طرح که یک بیمه بازنشستگی برای روستائیان به حساب می‌آید، ۳۰ تا ۵۰ هزار خانوار روستایی جدید زیر پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

قابلیت های استراتژیک

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: خراسان جنوبی براساس آمار، از کمترین میزان حوادث در حوزه صنایع و معادن در سطح کشور برخوردار است.مشیرالحق عابدی افزود: با پیگیری استاندار و قول وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارگرانی که در اثر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تعدادی از واحدهای تولیدی استان دچار آسیب شده‌اند، مشمول بیمه بیکاری شدند.وی بیان کرد: اطلاعات لازم در بخش‌های کشاورزی، صنایع، خدمات و سایر حوزه‌های اقتصادی استان در مهلت ۲ هفته‌ای جمع‌بندی و به وزارتخانه ارائه خواهد شد.معاون استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر لزوم برندسازی محصولات استراتژیک استان تصریح کرد: خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوانی در زمینه محصولات استراتژیک مانند زعفران، زرشک و عناب است لذا برندسازی این محصولات از اهمیت بسزایی برخوردار است. نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس  نیز در این نشست گفت: مراکز تامین اجتماعی استان با کمبود پزشک متخصص رو به رو بوده که نیازمند توجه ویژه است.حسین خسروی اسفزار جنوبی بیان کرد: واحدهای خسارت دیده از شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان باید حداقل دو ماه قرنطینه شوند.معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این جلسه خراسان جنوبی از ظرفیت‌های ویژه‌ای در بخش‌های مختلف مانند معدن برخوردار است. حاتم شاکرمی با بیان اینکه معدن مکانیزه زغال سنگ طبس به عنوان اولین معدن زغال سنگ مکانیزه کشور می‌تواند الگویی مناسب برای دیگر معادن باشد، افزود: طرح توسعه زغال شویی این معدن نیازمند اهتمام ویژه‌ای بوده و امید است تا خرداد ماه ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه پروژه‌های نیمه تمام اشتغال پایدار عشایری نیازمند اعتبار هستند، گفت: پروژه‌های ورزشی حوزه کارگری هم باید تعیین تکلیف شوند.

آمادگی شرکت چادرملو برای سرمایه گذاری در استان

با پیگیری استاندار خراسان جنوبی، شرکت چادرملو برای سرمایه گذاری در استان اعلام آمادگی کرد. استاندار در ادامه مذاکره با شرکت های دارای صلاحیت و سرمایه گذاران دارای توان کافی برای حضور در استان و سرمایه گذاری در زمینه بهره برداری از پتانسیل های موجود، با مدیرعامل شرکت چادرملو دیدار کرد. ملانوری در این دیدار تأکید: ما از حضور سرمایه گذارانی استقبال می کنیم که به لحاظ دانش، تخصص، تجربه و همچنین تمکن مالی و سرمایه اقتصادی دارای توانایی‌های بالایی می باشند. ملانوری  شرکت بزرگ معدنی و صنعتی چادرملو را از واحدهای زیر مجموعه هلدینگ سرمایه گذاری امید خواند که توانایی لازم برای حضور و سرمایه گذاری در استان را داراست.

تلاش سربازان برای تأمین امنیت مرزها ستودنی است

 فرمانده مرزبانی ناجا با تأکید بر لزوم رفتار پدرانه و پسندیده با کارکنان وظیفه، گفت: به منظور ارتقاء امنیت مرزهای کشور و در راستای هوشمند سازی مرزها، از پیشنهادات نخبگان علمی و پژوهشگر در حوزه دفاعی و امنیتی کشور استقبال می کنیم. سردار “احمدعلی گودرزی” در ارتباط ویدئو کنفرانسی در مرکز آموزش محمد رسول ا… بیرجند با نمایندگان کارکنان وظیفه استان های مرزی و مراکز آموزش مرزبانی ناجا، با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای ایران اسلامی و فرار رسیدن ایام ا… دهه مبارک فجر، گفت: کارکنان وظیفه همانند فرزندانم هستند و انتظار است همه فرماندهان رفتار و رویکردشان با این قشر عزیز پدرانه باشد.وی امنیت توسعه یافته در مرزهای کشور را مرهون تلاش شبانه روزی مرزداران و کارکنان وظیفه دانست و افزود: سربازان مایه عزت و امنیت پایدار ایران اسلامی هستند و تأمین امنیت بدون تلاش ارگان های نیروهای مسلح محقق نخواهد شد.وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح خوشایند سازی در یگان های مرزی و مراکز آموزش مرزبانی، گفت: سربازان ایران اسلامی از جایگاه والایی در کشور برخوردار هستند و نقش آنان در برقراری امنیت شهرها و مرزهای کشورمان ستودنی است.فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه مرزبانی نیروی انتظامی افتخار دارد که متولی برقراری امنیت در مرزهای ایران اسلامی است، خاطر نشان کرد: شما به عنوان مرزبانان و مدافعان کشور، در بهترین دوران زندگی خود در کسوت سربازی هستید که این تلاش ها و سلحشوری ها جای تقدیر و تشکر دارد.

خرید ۶۲ عنوان کتاب برای حمایت از نویسندگان و ناشران


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از خرید ۶۲ عنوان کتاب در کمیته خرید کتاب استان با هدف حمایت از آثار مکتوب نویسندگان و ناشران خبر داد.ناصرنبی زاده گفت: ۴ هزار و ۲۲۰ نسخه از این کتب به ارزش یک میلیارد و ۵۱۰ میلیون ریال خریداری شده است.  وی افزود: یکی از شروط خرید، کتاب‌های چاپ اول ناشران استانی است که بر اساس شناسنامه کتاب بیش از یک سال از انتشار آن‌ها نگذشته باشد. نبی زاده با تأکید بر این که اولویت با ناشران و نویسندگان بومی استان است، گفت: کتاب‌های ناشران غیر بومی در صورتی که موضوع آن ها، مرتبط با استان بوده و یا نویسنده ساکن استان باشد، در حوزه انتخاب خرید هیات قرار می‌گیرد.

حقابه زیست محیطی تالاب کجی نمکزار نیازمند اهتمام آب منطقهای


اگر حقابه تالاب کجی نمکزار نهبندان داده نشود، این تالاب به یک کانون گرد و غبار تبدیل خواهد شد.مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در سومین جلسه گروه کاری آمایش سرزمین ومحیط زیست گفت: باتوجه به سند سازگاری و پیشگیری از گرد و غبار، شرکت سهامی آب منطقه‌ای باید حقابه زیست محیطی تالاب کجی نمکزار نهبندان را با کم کردن ۲۰ درصدی برداشت آب از آن در اولویت کار خود قرار دهد. اکبری افزود: براساس مطالعه دانشگاه بیرجند، باید حداقل نیم میلیون از برداشت آب سفره‌های زیرزمینی کم کنیم تا حقابه حداقلی این تالاب تأمین و طبیعتش حفظ شود.

توزیع ذرت علوفهای سیلوشده برای دام عشایر


توزیع ۵ هزار تن ذرت علوفه‌ای سیلو شده برای دام‌های عشایر خراسان جنوبی در زیرکوه آغاز شد.مدیرکل امور عشایر استان با بیان اینکه توزیع ذرت علوفه‌ای سیلوشده برای حمایت از عشایر در ماه‌های سرد سال آغاز شده است، گفت: تأمین خوراک ارزان و باکیفیت، دستیابی به خوراک بهداشتی و سالم، خوش خوراک بودن ذرت برای تولید شیر و گوشت، از اهداف توزیع این نهاده دامی است.

رایزنی برای مرز یزدان از مسیر دیپلماسی

در ادامه پیگیری های استاندار برای رونق مرز یزدان ، اینبار ملانوری به دیدار موسوی معاون وزیر امور خارجه   کشورمان رفت تا موضوع تعاملات با کشور همسایه را از مسیر دیپلماسی رایزنی نماید .ملانوری با تأکید بر این مطلب  خاطرنشان کرد: بازگشایی مرز یزدان، به لحاظ اشتغال و رونق اقتصادی شهرستان های مرزی و مرزنشینان و همچنین رونق فضای کسب و کار دارای اهمیت است.  وی ادامه داد:  ما از طرح های سرمایه گذاری سرمایه گذاران کشور افغانستان بر اساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم. همچنین  قطعاً به منظور تأمین منافع مشترک در بحث بازگشایی مرز یزدان، نهایت تلاش خود را به کار می گیریم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


در این برهه ای که آب حکم کیمیا را برای خراسان جنوبی زخم خورده از

بیشتر

نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت