اخبار استانی

آمادگی شهرداری برای خدمات به محله جلیلیان و تعاونی مسکن فرهنگیان

 شهردار بیرجند در بازدید از محله جلیلیان گفت: تمام محلات شهر برای شهرداری یکسان است و همه شهروند شهر محسوب می شوند ، شهرداری در راستای وظیفه ذاتی خود ملزم به ارائه خدمات به همه شهروندان است. محمد علی جاوید افزود:  محله جلیلیان جزو منطقه خدماتی شهر نبوده و دارای طرح تفکیک نیست لذا آماده سازی این محله مطابق با سایر محلات است ، در صورت دستور قضایی و ابلاغ مالکیت معابر به شهرداری، عملیات آماده سازی توسط مدیریت شهری آغاز خواهد گردید

.

مشکلات لاینحل مسکن فرهنگیان بعد از ۱۳ سال

حدود ۱۳ سال از واگذاری زمین به یک تعاونی جهت ساخت مسکن برای فرهنگیان شهرستان بیرجند می‌گذرد و چند سال است برخی از معلمان شریف در خانه‌های ساخته شده توسط این تعاونی زندگی می‌کنند. اما نکته قابل تأمل این است شهروندانی که در خانه‌های طرح مسکن فرهنگیان بیرجند زندگی می‌کنند با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستند و حتی منطقه زندگی آنان از امکانات اولیه چون بحث لوله‌کشی آب و خدمات زیربنایی محروم است. در این راستا حسین خسروی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با حضور تنی چند از مسئولان از محله جلیلیان و مسکن فرهنگیان بیرجند بازدید کرده و مشکلات و مسائل مربوط به آن را مورد بررسی قرار داد.

لولهکشی با هزینه شخصی

مسعودی از ساکنین مساکن فرهنگیان بیرجند درباره مشکلات و مسائل مربوط به ساکنین مسکن فرهنگیان در بازدید نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف و تنی چند از مسئولان از این منطقه بیان‌کرد: ما در این مجتمع آب شهری نداریم و از محله جلیلیان با هزینه خودمان آب لوله‌کشی کردیم که در زمستان‌ها آب در تانکر یخ می‌زند. وی ادامه‌داد: در حوزه خدمات شهری هم وضع بسیار اسف بار است و ما حتی یک سطل زباله مناسب در نزدیکی مجتمع نداشته و زیر ساخت تلفن ما هم اصلاً مناسب و مطلوب نیست.

برگزاری کلاس آنلاین با اعمال شاقه

این شهروند بیرجندی با اشاره به اینکه در شرایطی که همه کلاس‌ها به واسطه کرونا به صورت آنلاین برگزار می‌شود و فرهنگیان بسیار به زیر ساخت مطلوب تلفن همراه نیاز دارند، ادامه‌داد: ما گاهی ایستاده در کنار پنجره کلاس آنلاین را برگزار می‌کنیم چون اگر وسط اتاق بیاییم اینترنت قطع می‌شود! مسعودی یادآورشد: ما برای مشکلاتمان به فرمانداری، استانداری، شهرداری و راه و شهرسازی نامه نوشته‌ایم ولی هنوز با انبوهی از مسائل رو به رو هستیم چرا که یکی می‌گوید خدمات‌رسانی وظیفه شهرداری است و دیگری می‌گوید این منطقه تحویل شهرداری نشده است. علی ناصری فرماندار بیرجند نیز در این بازدید بیان‌کرد: متأسفانه در دهه ۸۰ که این زمین‌ها برای تعاونی مسکن واگذار شد، فکری برای زیرساخت‌های آن صورت نگرفت.

فرماندار: عذرخواهی میکنم

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در آن زمان زمینی به شریف‌ترین اقشار جامعه واگذار شد که تأمین خدمات نشده بود، ادامه‌داد: در این راستا به عنوان یکی از مسئولین اجرایی شهر وظیفه خودم می‌دانم که از مردم عذرخواهی کنم. فرماندار بیرجند با تأکید بر اینکه بخشی از مشکلات در شرایط فعلی با همکاری شهرداری قابل حل است، گفت: مسئله اصلی در مجتمع‌های مسکن فرهنگیان بیرجند مسئله انتقال آب است و تا انتقال آب صورت نگیرد نمی‌توان برای موضوعات دیگر چون آسفالت راه برنامه‌ریزی کرد. ناصری یادآورشد: براساس پیگیری‌ها دریافتیم که در حوزه تقویت زیرساخت تلفن همراه دو دکل در بلوار شهید ناصری و ترمینال بیرجند نصب خواهد شد. وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی نیز در این بازدید گفت: مسکن فرهنگیان بیرجند در محدوده خدمات شهری قرار دارد و در زمان ساخت نیز از سوی شهرداری وقت پروانه ساخت دریافت کرده است. وی با اشاره به اینکه اعطای خدمات زیربنایی وظیفه دستگاه‌های خدمات‌رسان است، اظهارکرد: بر اساس قرارداد ما وظیفه‌ای برای تأمین آب و سایر خدمات زیربنایی به این منطقه را نداشته‌ایم ولی از آنجایی که در سقف ریالی قراردادمان فرصتی برای کمک به مردم ایجاد شد، تصمیم گرفتیم در حوزه آب آن را هزینه کنیم. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه لوله‌های فاضلاب ۷۰ درصد کار شده است، بیان‌کرد: در مورد لوله‌های آب نیز دو بار مناقضه برگزار شده ولی از آنجایی که شرکت‌های تأمین‌کننده لوله‌های آب فعلاً برند مورد تأیید شرکت آب و فاضلاب را توزیع نمی‌کنند، اقدامی انجام نشده است. داعی گفت: تصمیم داریم فراخوان دیگری را برگزار کرده و از برند دیگری برای لوله‌های آب این منطقه استفاده کنیم تا مشکل انتقال آب حل شود.

تعجب شهردار

محمد علی جاوید، شهردار بیرجند نیز در این بازدید بیان‌کرد: من بیش از اینکه از نبود امکانات در این منطقه تعجب کنم نگران این موضوع بودم که مردم برای حل مشکلاتشان در بین دستگاه‌های مختلف سرگردان بودندکه این موضوع بسیار ناراحت کنندهاست. وی اظهارکرد: نصب چند سطل زباله برای شهرداری هزینه چندانی ندارد ولی باید به این نکته توجه کرد که در صورت نصب سطل زباله در این منطقه برای تخلیه آنها ماشین‌های سیستم مکانیزه جمع آوری زباله خدمات شهری نمی‌توانند از مسیری که آسفالت نیست عبور کنند. شهردار بیرجند با اشاره به اینکه در زمینه وضعیت ساخت و سازهای در منطقه زعفرانیه دو بار به دادستانی نامه نوشته است، بیان‌کرد: این حق مردم است در منطقه‌ای که زندگی می‌کنند آب، برق، گاز، خدمات شهری، پارک و مدرسه داشته باشد ولی تأمین این‌ها در وظیفه شهرداری نیست. جاوید گفت: اگر قرار است که تأمین آب و بحث فاضلاب دو- سه سال طول بکشد، می‌توان به صورت موقت آسفالت راه را انجام داد و بعد راه و شهرسازی آسفالت شکافی کرده و شبکه‌های خود را اجرا کند.

ورود دادستان

حجت‌الاسلام نسایی، دادستان بیرجند نیز در این بازدید اظهارکرد: حل مشکلات باید به صورت زمان بندی شده مطرح شود و به عنوان مثال مسئول مربوطه بگویید تا چه زمانی می‌خواهد مشکل آب این منطقه را حل کند. وی یادآورشد: اگر بعد از اعلام زمان، در فرصت مناسب مشکل توسط مسئول مربوطه حل نشد می‌توانیم به عنوان مدعی العموم ورود پیدا کرده و به عنوان ترک فعل وی از او چرایی حل نشدن موضوع را پیگیر شویم. حسین خسروی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف نیز در بازدید از مسکن فرهنگیان بیرجند با اشاره به اینکه ساکنین این مناطق گلایه‌هایی را همواره به ما منتقل می‌کنند، بیان‌کرد:  مردم دو سال است که در این منازل زندگی می‌کنند و مشکلاتشان باید حل شود. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم در جامعه با مشکلاتی چون شیوع کرونا و گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند و نباید بگذاریم سایر مشکلات فشار مضاعفی بر اقشار مختلف جامعه وارد کند.

مردم چقدر برای حل مشکلاتشان صبر کنند

خسروی با اشاره به اینکه ۱۳ سال از واگذاری زمین برای ساخت مسکن فرهنگیان می‌گذرد، بیان‌کرد: مردم چقدر باید برای حل مشکلات خود صبر کنند. وی با بیان اینکه متأسفانه طبق برخی از گزارش‌ها از مشکلات مردم محله جلیلیان نیز حدود ۴۰ سال می‌گذرد، گفت: در نهایت مقرر شده است که با مدیریت فرماندار محترم و مسئولین امر جلساتی برای حل مشکلات مردم این دو منطقه برگزار و برای رفع این مسائل زمان‌بندی تعیین شود. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس یادآور شد: اگر هم بعد از زمان بندی برای حل مشکلات با سهل‌انگاری رو به رو شدیم بر اساس دستورالعمل رئیس قوه قضائیه که ترک فعل‌های مسئولین نیز پیگیری می‌شود، توسط نهادهای قضائی اقدام خواهد شد. در هر حال مسکن فرهنگیان با همه مشکلات خود مربوط به شریف‌ترین قشر جامعه یعنی معلمان است. معلمی که بارها در رثای او سخن‌های زیبا سر داده و شغل او را هم طراز شغل انبیا دانسته‌ایم و حال وقت آن است که با رفع دغدغه‌های او ثابت کنیم چقدر به شعارهایی که در مدح معلم گفته‌ایم، باور قلبی داریم. به امید آنکه بعد از این بازدید و بررسی مشکلات از نزدیک توسط مسئولان شاهد حل مشکلات مساکنی باشیم که ساکنانش همواره به ما درس علم و ادب آموخته‌اند.

صدور ۴۲ درصدی آرای سازشی در مراجع حل اختلاف خراسان جنوبی

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی از صدور ۴۲ درصدی آرای سازشی در مراجع حل اختلاف استان خبر داد. غلامرضا اشرفی گفت: در ۹ ماه گذشته تعداد هزار و  68 دادخواست به هیات‌های تشخیص و تعداد ۱۵۲ دادخواست به هیات‌های حل اختلاف واصل شده که مراجع حل اختلاف مستقر در شهرستان‌های تابعه در مجموع تعداد  هزار و ۱۹۲ رای صادر کردند. وی گفت: در این مدت ۴۹۹ رای در مراجع حل اختلاف به صورت سازشی صادره شده بوده است.

آیا در بودجه ۱۴۰۰ اعتباری برای بیابانزدایی  دیده شده است؟

امسال سهم بیابان‌های خراسان جنوبی از اعتبارات ملی صفر است و متاسفانه در بودجه ۱۴۰۰ از محل صندوق توسعه ملی برای بیابان‌زدایی اعتباری دیده نشده است.به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، بیابان‌زایی یا بیابانی شدن پدیده‌ای است که در اثر عملکرد نادرست انسان در طبیعت پدید می‌آید و بیابان‌زایی یکی از شیوه‌های تخریب خاک در مناطق خشک، نیمه خشک و کم رطوبت است که بر اثر عوامل مختلف از جمله تغییر آب و هوا و فعالیت‌های انسانی حادث می‌شود. چند سالی است که خراسان جنوبی به‌واسطه خشکسالی‌های پیاپی شاهد پیامدهایی تلخ است و افزایش گستره بیابان و کانون‌های بحران که ریزگردها تنها مسبب آن هستند هشداری جدی به مسئولان متولی این امر است.استان خراسان جنوبی به دلیل واقع شدن در منطقه خشک و حاشیه کویر با حوادث طبیعی مختلف از جمله خشکسالی مواجه است و بیابان‌زایی، گرد و غبار و کاهش بارندگی این خشکسالی را تشدید کرده است.با توجه به اینکه عرصه‌های منابع طبیعی و به ویژه مراتع به عنوان اصلی‌ترین و محوری‌ترین مساله برای استمرار حیات و بقای کره خاکی و پشتوانه محیط زیست بشر بوده در این راستا در برنامه‌ریزی‌های اصولی و ملی، بهره‌برداری بهینه از آن همواره مطرح است و باید برای اصلاح، احیا و بهره‌برداری بهینه از آن گام برداریم. کوشش‌هایی که برای مهار بیابان‌زایی در ایران آغاز شده، ‌پیشینه‌ای بیش از پنج دهه داشته و به دهه ۲۰ خورشیدی در سبزوار و خوزستان باز می‌گردد.  کاشت درختان و گیاهان مقاوم و متناسب با مناطق خشک همچون گیاهان شوره‌زی، تعادل دام و مراتع برای حفاظت از پوشش گیاهی موجود، بهره‌گیری از روش‌های کارآ در انباشتن آب باران، احیاء شوره زارها و بهره‌گیری از سوخت‌های جایگزین از جمله راهکارها برای مهار بیابان‌زایی است.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این باره در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: متاسفانه در بودجه ۱۴۰۰ از محل صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری و بیابانزادایی اعتباری دیده نشده است. علیرضا نصرآبادی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس باید در زمینه این دغدغه مردم مطالبه‌گری کنند گفت: انجام سازه‌های آبخیزداری و بیابانزدایی در استان بسیار پراهمیت است که نمایندگان برای گرفتن ردیف بودجه در این زمینه باید ورود پیدا کنند. وی تاکید کرد: برای نگهداشت جمعیت در روستاها، مدیریت روان آب‌ها و برای جلوگیری از مهاجرت افراد، اعتبارات تزریقی به حوزه‌های آبخیزداری و بیابانزدایی از سوی صندوق توسعه ملی نباید متوقف شود. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: هر چند هدف از اجرای این طرح‌ها مقابله با بیابان‌زایی، پدیده‌های ناخوشایند گرد و غبار، هجوم ماسه‌های روان و همچنین محافظت از زمین‌های کشاورزی بوده است اما چون سرعت فرسایش بادی از سرعت تخصیص اعتبارات بسیار بیشتر بوده، انگار قدم‌های بیابان در خراسان جنوبی بلندتر شده است. نصرآبادی تصریح کرد: این استان جزو پنج استان درگیر با پدیده گرد و غبار است و در ردیف استان‌هایی مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان قرار می‌گیرد، هرچند شدت شرایط حاکم بر استان‌ها با یکدیگر متفاوت است. وی با اشاره به وسعت عرصه‌های درگیر با فرسایش، خراسان جنوبی را دومین استان بیابانی کشور و در معرض پدیده فرسایش و بیابان زایی اعلام و خاطرنشان کرد: ۲۸ کانون بحرانی فرسایش بادی در استان وجود دارد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: خشکسالی، کمبود آب و تغییرات اقلیمی سه معضلی است که امروز تمام جهان را به چالش کشیده است، چالشی که در ایران نیز کارشناسان محیط زیست را وادار به انجام تحقیقات مقابله‌ای کرده است در این میان منابع طبیعی مانند سیبلی که در گوشه رینگ مشکلات خشکسالی به دام افتاده باشد بیشترین تاثیرات تخریبی را متحمل شده است. نصرآبادی یادآور شد: خراسان جنوبی با داشتن ۱۵ میلیون هکتار سومین استان پهناور کشور است که متاسفانه در بحث بحران‌های زیست محیطی دومین استان بیابانی کشور و نیز در ردیف پنج استان درگیر گرد و غبار قرار گرفته است. وی با بیان اینکه اکنون خراسان جنوبی نیاز به اقدام کوتاه مدت و زودبازده برای بیابان‌زدایی و آبخیزداری دارد، خاطرنشان کرد: استفاده از دانش بومی برای سازگاری با خشکسالی و تلفیق دانش بومی و نوین از جمله راهکارها است.

توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانههای خراسانجنوبی

مهر – معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه توزیع واکسن آنفلوآنزا از هفته گذشته در داروخانه‌های خراسان‌جنوبی آغاز شده است، گفت: تحویل واکسن تنها با ارائه کارت ملی ممکن است. غلامرضا آهنی اظهار کرد: واکسن آنفلوآنزا از هفته گذشته در سطح داروخانه‌های خراسان‌جنوبی توزیع شده است.معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه با این توزیع مردم برای دسترسی به این واکسن مشکل خاصی ندارند، بیان‌کرد: البته واکسن آنفلوآنزا تنها با ارائه کارت ملی در داروخانه توزیع و به شهروندان ارائه می‌شود.

برخورداری روستاهای شهرستان بیرجند از اینترنت پرسرعت

امکانات و تجهیزات استفاده سه هزارو ۶۷ خانوار از تکنولوژی اینترنت پرسرعت خانگی در روستاهای  امیرآباد و چهکند فراهم شد. با شیوع کرونا ویروس از اسفندماه سال گذشته که موجب مشکلات عدیده ای شد و به نوعی اقتصاد، معیشت و آموزش مردم را تحت تاثیر قرار داد، باهمت و تلاش کارکنان مخابرات منطقه خراسان جنوبی جهت رفاه حال هم استانی های عزیز، خوشبختانه اقدامات خوبی در حوزه اینترنت ADSL روستایی  انجام شده و هم اکنون روستاهای مذکور از اینترنت پرسرعت بهره مند شدند. مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: در راستای برقراری ارتباط پایدارتر و همچنین افزایش کیفیت خدمات ارتباطی ، توسعه زیرساخت های ارتباطی را در دستور کار مخابرات منطقه قرار داده ایم که این تجهیزات با راه اندازی شش کافو و با یک هزار رو ۲۱۶ پورت منصوبه در این روستاها نصب و راه اندازی شد. آذری نصرآباد بیان کرد: یکی از برنامههای اصلی و مهم مخابرات در سال جاری توسعه واگذاری تلفن ثابت و سرویس اینترنت پرسرعت در سطح استان می باشد، زیرا که تقویت زیر ساختهای مخابرات جهت رفع محرومیت و توسعه بنیادین بسیار لازم و ضروری است. تا شهروندان عزیز با ارتقای این تجهیزات مخابراتی از نعمت اینترنت خانگی در روزهای کرونایی برخوردار گردند. آذری نصرآباد گفت: علی رغم اینکه هرگونه توسعه ارتباطات روستایی اعم از تلفن ثابت، همراه و دیتا در تعهد شرکت  مخابرات ایران نمی باشد با پیگیری به عمل آمده از سوی مخابرات منطقه و موافقت شرکت مخابرات ایران و تامین تجهیزات کافوی نوری با سرمایه گذاری کلان نسبت به توسعه شبکه تلفن ثابت و اینترنت خانگی این روستاها اقدام شده که با اجرای آن کیفیت ارتباط تلفن ثابت مشترکین افزایش یافته و امکان ارائه اینترنت پر سرعت مخابرات (ADSL) نیز فراهم گردیده است. گفتنی است: مشتریان و متقاضیان عزیز می توانند با مراجعه به دفاتر مخابراتی نسبت به ثبت نام تلفن ثابت و اینترنت پرسرعت اقدام کنند.

کمبود مسافر چالش برقراری مجدد پروازها

شرکتهای هواپیمایی علت عدم برقراری مجدد پروازها به مقصد و یا از مبدأ فرودگاه طبس و بیرجند را پایین بودن تعداد مسافر عنوان می کنند. مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی در گفتوگو با خبرنگار مهر گفت: برخی از شرکت های هواپیمایی بعد از شیوع کرونا و کاهش مسافر برخی پروازهای خود به مقصد یا از مقصد دو فرودگاه خراسان جنوبی را لغو کرده بودند. عظیم طهماسبی با بیان اینکه رایزنی ها جهت برقراری مجدد این پروازها ادامه دارد، افزود: آنچه که تاکنون برای علت عدم برقراری مجدد پروازها اعلام شده کاهش تعداد مسافر است که با توجه به تعداد کم مسافر از نظر اقتصادی برقراری محدد پروازها توجیه برای شرکت ها ندارد. طهماسبی ادامه داد: با توجه به تعداد پروازهای فعلی شاید برای دو- سه مسافر بلیت فراهم نشود ولی نمی توان برای این تعداد کم مسافر پرواز دیگری را راه اندازی کرد. وی یادآور شد: علیرغم همه این شرایط یکی از شرکتهای هواپیمایی یک پرواز روزهای سه شنبه خود از مقصد تهران به بیرجند را راه اندازی کرده است. مدیرکل فرودگاه‌های بیرجند گفت: : اگر موضوع استفاده از ظرفیت ۶۰ درصدی هواپیماها لغو شود، احتمال برقراری مجدد پروازهای کنسل شده از مقصد یا به مقصد فرودگاه‌های بیرجند و طبس، وجود دارد.

هدیه رهبرانقلاب دراسدیه به بارنشست

پارک شهدای گمنام اسدیه با اعتبارات سفر مقام معظم رهبری و مشارکت ۵۰ درصدی بنیاد علوی در اسدیه احداث شد . شهردار اسدیه گفت : در سال ۱۳۷۸ در پی سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان جنوبی ، ۸۰۰ میلیون ریال برای احداث پارک شهدای گمنام به  شهرداری اسدیه اختصاص یافت و امسال هم  با مشارکت ۵۰ درصدی بنیاد علوی با شهرداری اسدیه در مجموع ۲۰ میلیارد یال برای این پارک تامین اعتبار شد. افشین عابدینی با اشاره به  مساحت ۱۹ هزار متری پارک شهدای گمنام اسدیه افزود: در فاز اول این پروژه، با  طراحی چند بخش مجزا شامل ساخت آلاچیق ،خرید مجموعه بازی ، ایجاد تاسیسات روشنایی ، نورپردازی  و نصب المان برای ایجاد فضایی مفرح برای شهروندان اقدام شده واین فازتا پایان امسال افتتاح می شود. درفاز دوم هم زیبا سازی استخر پارک و احداث آمفی تئاتر روباز در دست اقدام است که به زودی آغاز می شود. به گفته وی در فاز اول پارک ۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و اجرای فاز دوم این پروژه با توجه به طرح هایی چون جزیره تفریحی ، مجموعه آب و آتش و …  برابر همین مبلغ اعتبار نیاز دارد که امید است با مشارکت بنیاد علوی و همکاری مالی استانداری این فاز هم اجرا و سال آینده افتتاح شود.

شمارش معکوس برای جشن پویش سبز گازرسانی در استان

تمامی روستاهای دارای قابلیت گازرسانی استان تا پایان تیر ماه سال از نعمت گاز طبیعی برخوردار می شوند. مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اعلام این خبر گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان تیر ماه ۱۴۰۰، پروژه های گازرسانی به روستاهای دارای قابلیت گازرسانی در سطح استان به اتمام خواهد رسید و خراسان جنوبی به پویش سبز گازرسانی کشور می پیوندد .
 سید محمود هاشمی افزود: در حال حاضر تمامی شهرها و ۹۵۶ روستای استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند و با اتمام پروژه های گازرسانی به روستاهای دارای قابلیت گازرسانی در تیر ماه سال آینده تعداد روستاهای بهره مند از گاز طبیعی در سطح استان به ۱۳۱۱ روستا و جمعیت روستایی برخوردار به ۹۶ درصد افزایش خواهد یافت. نکته بسیار حائز اهمیت این است که کمتر از ۳ سال قبل، استان خراسان جنوبی با ۲۹۳ روستای گازدار و ۴۴ درصد جمعیت روستایی برخوردار از گاز طبیعی، یکی از چهار استان کم برخوردار از نعمت گاز در سطح کشور بود. وی تصریح کرد: با اتمام پروژه های گازرسانی در دست اجرا تا ۶ ماه آینده، ۹۶ درصد خانوار روستایی در خراسان جنوبی با جمعیتی بالغ بر ۸۸۲۶۰ خانوار تحت پوشش گاز طبیعی قرار می گیرند. وی اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه های گازرسانی به روستاهای فاقد گاز فوق الذکر در سطح استان را بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: هزینه های گازرسانی به شهرها و روستاهای خراسان جنوبی از محل اعتبارات داخلی شرکت ملی گاز ایران تامین می شود. هاشمی ضمن اشاره به بهره مندی ۷۵۴ روستای استان از نعمت گاز طبیعی طی سه سال اخیر گفت: نهضت عظیم گازرسانی که خراسان جنوبی را تبدیل به کارگاه بزرگ گازرسانی نموده است حاصل زحمات کارکنانی است که در راه خدمت رسانی و افزایش رفاه مردم از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی کنند. وی افزود: در راستای تحقق توسعه عدالت اجتماعی با بهره مندی هر روستا از نعمت گاز طبیعی، علاوه بر فراهم شدن رفاه و آسایش، از مهاجرت گسترده به شهرها و نیز قاچاق سوخت جلوگیری می گردد. مدیرعامل شرکت گاز استان یادآور شد: در سال جاری بالاترین تعهد گازرسانی به روستاها در سطح کشور به نام خراسان جنوبی ثبت شده است و طی امسال بیش از ۴۰۰ روستای استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند خواهند شد و برگ زرینی دیگر در کارنامه پر افتخار شرکت گاز استان خواهد درخشید.

تخم مرغ های موجود در بازار سالم هستند

درحال حاضر همه تخم مرغ های موجود در بازار سالم است و مردم نگران آلوده بودن تخم مرغ ها از هر نوع برندی نباشند. مدیرکل دامپزشکی استان با اعلام این مطلب گفت: هفته گذشته دو واحد مرغ تخم گذار در بیرجند با تلفات نامتعارفی مواجه شدند که بلافاصله قرنطینه انجام و نمونه گیری برای مطالعه نیز به اداره کل دامپزشکی ارسال شد. اصغرزاده افزود:خوشبختانه موردی از ابتلای انسانی به این نوع آنفولانزا تا کنون در بیرجند مشاهده نشده است.وی همچنین منشا شیوع این ویروس را تغذیه پرندگان مهاجر ابتلا به ویروس ازپساب فاضلاب نزدیک یکی از واحد‌های مرغداری بیان کرد و گفت:این پرندگان مهاجر شاید هیچ علامتی نداشته باشند اما عامل شیوع ویروس و انتقال آن به دیگر پرندگان هستند.

۴۲۵ مددجوی خراسان جنوبی راهی خانه بخت شدند

ایرنا- مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان خراسان جنوبی گفت: ۴۲۵ مددجوی این نهاد با حمایتهایی از نوع کمک هزینه ازدواج، جهیزیه و مشاوره، زندگی مشترک خود را در سال جاری آغاز کردند. رضا سلم آبادی افزود: ۴۲۵ سری کمک هزینه خرید جهیزیه به نوعروس ها، هدیه ازدواج به فرزندان پسر خانوارهای تحت حمایت، کمک هزینه به ازدواج مجدد و دختران نیازمند در ۱۰ ماه گذشته اهدا شد. وی گفت: ۲۸۸ نوعروس مددجو کمیته امداد خراسان جنوبی اکنون در انتظار همدلی خیران و مردم هستند تا به مدد آنان راهی خانه بخت شوند.

عملیات اجرایی سازه آبخیزداری به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: برای سازه آبخیزداری لانو که به نام سردار شهید سلیمانی نامگذاری شد، بیش از یک میلیارد تومان اعتبار هزینه خواهد شد.که با همکاری قرارگاه عملیاتی شهید ناصری و اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی احداث می شود.علیرضا نصرآبادی افزود: حوزه آبریز مشوکی یکی از حوزه های مهم در کنترل روان آب به شمار می آید و امسال توانستیم در این حوزه با اعتبار یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال اجرای یک سازه به ارتفاع ۱۰ متر را عملیاتی کنیم که به زودی به بهره برداری می رسد.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با ابراز خرسندی از آبگیری بیشتر سازه های آبخیزداری شهرستان سربیشه در بارندگی های اخیر اظهار داشت: این سازه مساحت هزار و ۳۴۰ هکتار را زیر پوشش قرار می دهد. وی با بیان اینکه این سازه میتواند باعث افزایش دبی هفت قنات شود گفت: هفت آبادی با جمعیت ۲۸۷ نفر از مزایای اجرای این سازه آبخیزداری بهره مند می شوند.

صادرات ۹ میلیون ۹۲۱ هزار دلاری تعاونیها


صادرات شرکت تعاونی های خراسان جنوبی از آغاز سال جاری تاکنون به ۹ میلیون ۹۲۱ هزار دلار رسید. مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: این مقدار صادرات در ۹ ماهصادرات ۹ میلیون ۹۲۱ هزار دلاری تعاونی‌ها گذشته از ۱۰ شرکت تعاونی فعال استان به صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام شد.  غلامرضا اشرفی افزود: این صادرات به کشور‌های امارات متحده عربی، عراق، سوریه، آلمان، یونان و گرجستان انجام شده که این مهم بیانگر برنامه محوری و پویایی در حوزه اقتصاد تعاونی‌ها است. وی فرش، جوجه شتر مرغ، سنگ بازالت، محصولات کشاورزی و صنایع دستی را از جمله کالا‌های صادراتی تعاونی ها در سال جاری عنوان کرد.

بیش از ۲۷۹۰ مورد بازرسی  در طرح طاها


 تعداد ۲۷۹۰ مورد بازرسی در راستای طرح اجرای هماهنگ استاندارد (طاها) از مراکز عرضه کالا در استان خراسان جنوبی به منظور نظارت بر کالاهای مشمول استاندارد اجباری صورت پذیرفته است . مدیر کل استاندارد خراسان جنوبی ضمن اعلام این خبر افزود: به منظورشناسایی و استانداردسازی واحدهای تولیدی مشمول مقررات استانداردهای اجباری و اجرای طرح طاها در استان طی ۹ ماهه گذشته حدود ۳۰۰۰ مورد بازرسی و ۲۸ نمونه برداری از مراکز عرضه کالا در سطح استان انجام گرفته است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت