اخبار استانی

ابلاغ ۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای باند دوم راههای خراسانجنوبی
معاون راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: برای اجرای باندهای دوم راه های خراسان‌جنوبی ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال جاری ابلاغ شده است. هاشم خباز زاده معاون راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ۶۲۳ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی دوبانده شده است و ۵۷۰ کیلومتر نیز در دست احداث داریم.

حضور شستا در استان پر رنگ تر می شود؟

حضور شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) باید در استان‌های کم‌برخوردار پررنگ تر باشد.معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظهر دوشنبه در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری  شهرستان فردوس گفت: ۲ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات به بخش گردشگری اختصاص یافته که بزودی به استان ها ابلاغ می شود.عیسی منصوری با اعلام این مطلب افزود: فردوس در بخش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، صنایع دستی و معادن دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است.وی تصریح کرد: تسهیلات لازم را در اختیار افرادی که در این بخش‌ها آموزش می‌بینند و نیاز به تجهیزات و سرمایه دارند قرار خواهیم داد.منصوری تاکید کرد: فقط آموزش و اشتغال کافی نیست بلکه باید محصول تولیدی به بازار فروش عرضه شود که با هماهنگی‌های لازم امیدواریم تا پایان دولت این اتفاق در فردوس بیفتد.معاون وزیر کار تاکید کرد: تمام تسهیلات گردشگری تا پایان سال استمهال شده و بانک ها مکلف به رعایت مصوبات ستاد کرونای کشور هستند.وی عنوان کرد: ۲ هزار میلیارد تومان به بحث گردشگری اختصاص یافته که بزودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود و متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه کارا برای دریافت این تسهیلات ۱۲ درصد اقدام کنند. وی از آمادگی شرکت شستا برای سرمایه گزاری در استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: طرح‌هایی که از طریق فرمانداری فردوس تهیه شده را با اولویت پیگیری خواهیم کرد.فرماندار فردوس نیز به ظرفیت‌ها و مشکلات شهرستان فردوس اشاره و گفت: وجود معادن غنی بنتونیت و کائولن، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و جاذبه‌های گردشگری در فردوس می‌طلبد تا سرمایه گزاران ورود پیدا کنند.حمید حلاج مقدم خاطرنشان کرد: ۵۲ طرح با ۸۲ میلیارد تومان در شهرستان فردوس آماده اجراست که ازشرکت های زیر مجموعه وزارت کار می‌خواهیم برای اجرای این طرح‌ها ما را یاری کنند. رئیس شورای اسلامی شهر فردوس نیز در حاشیه بازدید از کارخانه محصولات غذایی ارغوان گفت: حضور شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) باید در استان‌های کم‌برخوردار پررنگ تر باشد.حسین اکبری افزود: چندین سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی مجدد این شرکت ورود پیدا کرده‌اند که متاسفانه مورد قبول شستا واقع نشده است.وی اظهار داشت: شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی(شستا) باید در این حوزه قوی‌تر عمل کرده و هرچه سریع‌تر در خصوص وضعیت این شرکت تعاونی تعیین تکلیف کند.

حفظ اشتغال موجود از اولویت‌های وزارت تعاون است

حفظ اشتغال موجود که سرمایه‌های کلانی در گذشته برای تولید صرف شده نباید به فراموشی سپرده شود.معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز دوشنبه در نشست با مدیران منتخب بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار خراسان جنوبی گفت: یکی از اولویت‌های مهم این وزارتخانه حفظ اشتغال و تولید در واحدهای تولیدی است و نباید ایجاد واحدهای جدید ما را از اشتغال و تولید موجود غافل کند.حاتم شاکرمی افزود: عمده بحث‌ها درخصوص ایجاد واحدهای جدید است در حالیکه حفظ اشتغال موجود که سرمایه‌های کلانی در گذشته برای تولید صرف شده نباید به فراموشی سپرده شود.وی بیان کرد: با همکاری سایر دستگاه‌های مربوطه اجازه نخواهیم داد تولید یا اشتغال واحدهای تولیدی فعال یا نیمه فعال از بین برود.معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: یکی از مشکلات موجود این است که اصولا تعریف واحدی از مشکلات واحدهای تولیدی در سطح استانی یا ملی نداریم.وی ادامه داد: این مشکل در صحبت‌های مسئولان بانک و تولیدکننده حاضر در جلسه نیز مشهود است در حالی که باید تعریف واحدی از مشکلات داشته باشیم.شاکرمی تصریح کرد: برخی از مشکلات واحدهای تولیدی استان در قالب اختیارات استانی قابل حل و فصل و برخی باید در سطح ملی پیگیری، بررسی و رفع شود.وی گفت: یکی از مشکلاتی که مانع شده بتوانیم مشکلات واحدها را سریعتر به نتیجه رسانده و رفع کنیم، عدم تعریف استاندارد واحد از مشکلات واحدها در سطح استانی و ملی است.معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: ابتدا باید تعریف واحدی از مشکلات داشته باشیم و آن را با قوانین و مقررات تطبیق دهیم و با استفاده از اختیارات استانی و ملی اجازه ندهیم واحدهای تولیدی مشکل دار متوقف شوند.وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که در بخش‌های مختلف اقتصادی در پی داشت گفت: برای حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چند اقدام اساسی را در دستور کار قرار داد.معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: همچنین تسهیلات با نرخ ۱۲ درصدی در اختیار رسته‌های آسیب دیده از کرونا قرار گرفت که در خراسان جنوبی ۶۰ درصد اصناف از این تسهیلات استقابل کردند.در این نشست مدیران شرکت ستاره کیان، صنایع کاشی و سرامیک آیداسرم، شرکت چاپ و نشر گلرو، مرغ مادر جنوب خراسان، اتاق اصناف خراسان جنوبی، شمش چدن خاوران خوسف و شرکت دان و علوفه شرق و تامین طیور به بیان مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی خود پرداختند که برای پیگیری آنها قول مساعد داده شد.

رمق از «ورقنه» رفته است

روستای «ورقنه» در ۸۰ کیلومتری شهرستان بیرجند قرار دارد و از مشکلات آبی رنج می برد و نبود اینترنت راه تحصیل دانش آموزان را سد کرده است.محرومیت‌ها در خراسان جنوبی همیشه در روستاهای دور افتاده و مرزی نیست. گاهی آنقدر نزدیک است که به خاطر همین نزدیکی از چشم‌ها جا می‌ماند … مانند «ورقنه» که ساکنانش در ۸۰ کیلومتری مرکز استان از مشکلات آب و اینترنت رنج می‌برند.به گزارش مهر،دانش آموزان روستا نه تنها پاییزشان با بوی ماه مهر آشنا نشد بلکه در روزهای کرونایی پیش رو، راه ترک تحصیل را جست و جو می‌کنند چراکه نبود بستر اینترنتی و جای خالی شبکه دیجیتال مسیر تعلیم را برایشان سد کرده است.گذشته از مشکل آنتن دهی موبایل، معضلات آبی در ورقنه بیداد می‌کنند. رنج روستاییان از مشکلات آبرسانی سیار در حالی است که پروژه انتقال آب از پنج کیلومتر آن طرف تر به روستا از ۱۳ سال گذشته هنوز ناتمام مانده است. بنا به گفته روستاییان قول استاندار سابق خراسان جنوبی و متولیان بخش آب هم به باد فراموشی سپرده شده و شاید با رفتن استاندار، از ذهن دیگر متولیان هم رخت بسته است.اگرچه در حال حاضر ورقنه با ۱۴۰ نفر به هویتش جلا بخشیده اما ساکنان معتقدند با رفع مشکلات آب و اینترنت، ۹۰ درصد از جمعیت مهاجرت معکوس خواهند داشت و باری دیگر هیاهو و نشاط به روستا رنگ زندگی خواهد داد.

عدم برخورداری روستاییان از شبکههای دیجیتال

یکی از اهالی روستای ورقنه در گفت و گو با مهر با اشاره به مشکلات پیش روی روستا بیان کرد: عدم آنتن دهی موبایل و اینترنت از مهم‌ترین مشکلات پیش روی روستا است.حقیقی با بیان اینکه تمام روستاهای اطراف ورقنه از اینترنت برخوردار هستند، اظهار کرد: همچنین به دلیل نبود اینترنت، تلویزیون هم تنها شبکه‌های یک، دو، سه و خاوران می‌گیرد.وی که بنا به گفته خودش یک دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی دارد، گفت: با رایزنی‌های انجام شده یک معلم دانش آموزان پایه‌های ابتدایی را درس می‌دهد.

زنگ ترک تحصیل دانش آموزان نواخته شد

حقیقی از وجود چهار دانش آموزان دبستانی در روستا خبر داد و افزود: دانش آموزان راهنمایی و دبیرستانی به صورت حضوری مدرسه نمی‌روند و با توجه به نبود اینترنت در روستا، نمی‌توانند به تحصیل ادامه دهند.وی با اشاره به آبرسانی روستا با استفاده از تانکر سیار بیان کرد: بر اساس قول مسئولان باید ماهی ۱۰ تانکر به روستا حمل شود اما اینگونه نیست.حقیقی ادامه داد: همچنین تنها افرادی که در مسیر اصلی روستا واقع شده‌اند، می‌توانند از آب تانکر استفاده کنند و کفاف بقیه اهالی را نمی‌دهد. وی با بیان اینکه جمعیت روستا طی سال‌ها گذشته بسیار کم شده است، بیان کرد: وعده مسئولان برای رفع مشکلات روستا عملی نشده است.

آب و اینترنت مهمترین مشکلات روستاییان

یکی دیگر از اهالی روستا در گفت و گو با مهر، ورقنه را نقطه کور اینترنت دانست بیان کرد: آنتن دهی موبایل در روستا صفر بوده و باید برای استفاده از تلفن همراه به بالای کوه برویم. نصیری با بیان اینکه ورقنه در ۸۰ کیلومتری شهرستان بیرجند قرار دارد، افزود: کمبود آب از دیگر مشکلات روستا بوده که کشاورزی و دامداری را از بین برده است. وی با بیان اینکه بهداشت سیار به صورت دوره‌ای برای رفع مشکلات درمانی به روستا مراجعه می‌کنند، گفت: از مسئولان خواستاریم به مردم این روستا توجه ویژه داشته باشند. نصیری آب و اینترنت را از مهم‌ترین مشکلات پیش روی روستا عنوان کرد و گفت: قنات روستا خرده مالکی بوده و کفاف مصرف روستاییان را نمی‌دهد.

ورقنه، نقطه کور مسئولان

دهیار روستای ورقنه در گفت و گو با مهر با اشاره به مشکلات روستای ورقنه بیان کرد: نبود بستر اینترنت و عدم پوشش آنتن دهی موبایل از مهم‌ترین مشکلات روستا است.علی رجبی با بیان اینکه دانش آموزان روستا به دلیل نبود اینترنت ترک تحصیل کرده‌اند، افزود: از مسئولان خواستاریم توجه ویژه‌ای به دانش آموزان و مردم روستا داشته باشند.وی اظهار کرد: ۱۴۰ نفر در روستا ساکن و ۱۰۰ نفر هم در رفت و آمد بین شهر و روستا هستند.رجبی با بیان اینکه ورقنه در نقطه کور خدمت رسانی‌ها واقع شده است، اظهار کرد: علی رغم پیگیری‌های فراوان برای حل مشکل اینترنت، به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

پیگیریها نتیجه نداد

دهیار روستای ورقنه با بیان اینکه متأسفانه دکل آنتن دهی در روستا ایجاد نشده است، افزود: مردم روستا حتی از دیجیتال هم محروم هستند که این امر نیازمند توجه ویژه متولیان است.وی بیان کرد: تاکنون برای رفع مشکلات بارها به فرمانداری، بخشداری و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مراجعه داشته‌ایم اما مشکل همچنان پا برجا است.رجبی با بیان اینکه متأسفانه فریاد مردم روستا به جایی نمی‌رسد، اظهار کرد: اگر دانش آموزان به بالای تپه‌ای در کنار روستا بروند، اینترنت اندکی آنتن می‌دهد. وی با بیان اینکه با توجه به مشکلات موجود در روستا، جوانان راه مهاجرت را پیش گرفته‌اند، گفت: آب یکی دیگر از مشکلات اصلی پیش روی روستا بوده که نیازمند توجه است.

وعدهای که ناتمام ماند

رجبی بیان کرد: استاندار سابق خراسان جنوبی به همراه متولیان بخش آب در خرداد ماه سال جاری از این روستا بازدید داشته و در جریان مشکل موجود قرار گرفتند. وی با بیان اینکه پرونده حل مشکل آب به روستا از ۱۳ سال گذشته باز است، گفت: در این بازدید، مسئولان قول دادند که در تیرماه استارت پروژه انتقال آب به روستا آغاز شود. دهیار روستای ورقنه ادامه داد: علی رغم گذشت بیش از پنج ماه هنوز هیچ گامی برداشته نشده و قول مسئولان به قوت خودش باقی مانده است. وی با بیان اینکه متولیان آب و فاضلاب در هر بار مراجعه، پاسخ‌های متفاوتی به این مطالبه می‌دهند، افزود: این پروژه تا مجتمع آب کمتر از چهار کیلومتر فاصله داشته اما اجرایی نمی‌شود.

بهانههایی برای رفع مشکل آبی روستا

رجبی از آبرسانی سیار به روستا خبر داد و افزود: بر اساس قرارداد باید هر هفته دو نوبت به روستا آبرسانی شود اما این امر هم به بهانه‌های مختلف محقق نمی‌شود. دهیار روستای ورقنه آبدهی قنات روستا به دلیل خشکسالی‌های چند ساله کم شده و کفاف مردم را نمی‌دهد، گفت: متأسفانه مسئولان کمبود اعتبار را برای انجام پروژه‌ای کوتاه مدت و کوچک بهانه می‌کنند. وی بیان کرد: مجتمع وحدت قریب به ۴۰ روستا را آب می‌دهد اما مسئولان می‌گویند آب مجتمع برای آبرسانی به دیگر روستاها کفاف نمی‌دهد. رجبی با بیان اینکه در صورت رفع مشکلات، ۹۹ درصد مهاجرت معکوس را خواهیم داشت، گفت: در حال حاضر انگیزه‌ای برای حضور در روستا وجود ندارد.

برخورداری از اینترنت تا پایان دولت

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر بیان کرد: تأمین پوشش همراه روستای ورقنه با نصب سایت جدید همراه در برنامه این اداره کل قرار دارد.مصطفی بهی ادامه داد: همچنین تأمین اینترنت پرسرعت همراه روستا از محل اپراتور “های وب” تا پایان دولت انجام خواهد شد.وی با بیان اینکه تلاش می‌شود تا پایان دولت تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شود، افزود: در حال حاضر ۶۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند. بهی ادامه داد: براساس تکلیف قانونی برنامه ششم توسعه، باید ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ با هدف بهره مندی روستاییان از ظرفیت‌های شبکه ملی اطلاعات در آموزش، بانکداری، سلامت وکشاورزی هوشمند به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند. بهی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات بستر فضای مجازی کشور و شبکه ای امن و پایدار است، افزود: ارائه اینترنت پرسرعت از دیگر خدماتی بوده که مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات انجام می‌شود. پروژه آبرسانی چشم انتظار پیمانکار مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: روستای ورقنه از محل منبع تأمین آب واقع در روستای گازار ۱۶ کیلومتر فاصله دارد. حسین امامی ادامه داد: طی سال‌های گذشته عملیات ۱۱ کیلومتر از خط انتقال در روستاهای مشترک مجتمع گازار و دو باب ایستگاه پمپاژ اجرایی شده است. وی با بیان اینکه آبرسانی به روستای ورقنه نیازمند اجرای پنج کیلومتر خط انتقال و یک باب ایستگاه پمپاژ است، اظهار کرد: در صورت تأمین اعتبار، این طرح تحت عنوان افزایش پیمان تا سقف ۲۵ درصد مبلغ اولیه به پیمانکار ابلاغ خواهد شد. امامی با بیان اینکه دو مرحله واگذاری پیمان برای این پروژه برگزار شده است، افزود: پیمانکار مناسب به دلیل قیمت‌های خارج از عرف انتخاب نشده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: در صورت تأمین ظرفیت قرارداد جاری، خط انتقال و ایستگاه پمپاژ منحصر به روستای ورقنه انجام خواهد شد. وی با بیان اینکه مهمترین اولویت ما آبرسانی به روستاهای پر جمعیت است، گفت: هر منطقه که از جمعیت بیشتری برخوردار باشد در اولویت اجرایی می‌باشد. در شرایطی که کرونا راه تحصیل را سد کرده و دانش آموزان راهی به جز توسل به فضای مجازی ندارند، شایسته نیست در سایه نبود اینترنت از قافله علم عقب بمانند و راه ترک تحصیل را پیش گیرند.

افزایش فوتیهای کرونا به ۷۳۷ نفر در خراسان جنوبی
تعداد فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی با فوت یک نفر دیگر در شبانه روز گذشته، به ۷۳۷ نفر رسید.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: در شبانه روز گذشته ۹۳ آزمایش کرونا در خراسان جنوبی گرفته شد که با دریافت پاسخ‌های آن، ۲۲ بیمار جدید مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شدند.دکتر مهدی زاده افزود: ۵ نفر از بیماران جدید شناسایی شده مربوط به افراد بستری در بیمارستان و ۱۷ نفر مربوط به افراد نمونه گیری سرپایی است.

تکرار عقب ماندن دوباره ی  کارگران از قافله ی تورم نجومی

رئیس شورای اسلامی کار خراسان‌جنوبی در نشست تخصصی با نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی خراسان جنوبی خواستار افزایش حداقل ۲۵ درصد مزد کارگری شد.
رئیس شورای اسلامی کار خراسان‌جنوبی در نشست تخصصی با نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی خراسان جنوبی خواستار افزایش حداقل ۲۵ درصد مزد کارگری شد و گفت: قراردادهای موقت و سفید امضا و عدم توجه کافی به قوانین، امنیت شغلی کارگران را تهدید می‌کند.محسن کدخدا با اشاره به مشکلات جامعه کارگری بیان کرد: امنیت شغلی، تامین معیشت و تشکل یابی از جمله مشکلات جامعه کارگری بوده که بر دیگر جنبه‌های اقتصادی تاثیر گذار هستند.وی امنیت شغلی را مهم‌ترین درد جامعه کارگری دانست و ادامه داد: قراردادهای موقت، قراردادهای سفید امضا و عدم توجه کافی به قوانین، امنیت شغلی کارگران را تهدید می‌کند.کدخدا با اشاره به مشکلات معیشت جامعه کارگری بیان کرد: بر اساس آمارها نسبت به سال گذشته تورم به ویژه در بخش کالاهای خوراکی از افزایش بالایی برخوردار بوده است.وی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته سه میلیون تومان به سبد معیشت خانوار افزوده شده است، افزود: این امر جامعه کارگری را تحت تاثیر قرار داده که نیازمند توجه است.
رئیس شورای اسلامی کار خراسان‌جنوبی با اشاره به مزایای مزد منطقه‌ای بیان کرد: خواستاریم در خراسان جنوبی بیمه منطقه‌ای هم داشته باشیم.

۶ هزار و ۳۰۰ کارگر استان برای بیمه بیکاری اقدام کردند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی  نیز در این جلسه  گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون شش هزار و ۳۰۰ کارگر استان در سامانه جامع بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند.غلامرضا اشرفی خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر ۴۸۸ واحد صنعتی و ۹ شهرک صنعتی در استان فعال است.اشرفی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای حمایت بیمه بیکاری مشاغل بیان کرد: طی سال گذشته سامانه جامع بیکاری برای جلوگیری از مراودات و مراجعات نیروها طراحی شد.اشرفی ادامه داد: همچنین تاکنون ۴۴ میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای مشکل دار خراسان جنوبی پرداخت شده است.وی با اشاره به واحدهای آسیب دیده از شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان بیان کرد: این بیماری تاکنون ۲۱ واحد را درگیر کرده و هر روز بر تعداد واحدها افزوده شده و مشکلاتی را برای نیروی کار به وجود می‌آورد.

معوقات کارگران را پیگیری می کنیم

معاون استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: معوقات کارگران در استان ۲۸ میلیارد تومان بوده که بخش عمده ای مربوط به راه و شهرسازی است.ناصر خوش خبر با بیان اینکه نیروی کار سرمایه‌ای طلایی در سال جهش تولید است، اظهار کرد: مشکلات این قشر در کمیسیون کارگری استان پیگیری می‌شود.وی بیان کرد: حل مشکلات جامعه کارگری زمان بر بوده چراکه در طول زمان ایجاد شده ، بنابراین باید از رها شدن و انباشت آنها جلوگیری کرد.خوش خبر با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی عضو کمیسیون کارگری هم پیگیر مشکلات این حوزه هستند، اظهار کرد: حفظ و صیانت از نیروی کار همواره باید مورد توجه باشد.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: هر واحدی مانند مرغداری‌های آسیب دیده از آنفولانزا دچار مشکل می‌شوند، بخش تولید و جو روانی جامعه هم به چالش کشیده می‌شود.وی با بیان اینکه در امر مصون سازی، اولین نگاه ما برگشت نیروی کار به چرخه فعالیت است، اظهار کرد: استمهال وام، استفاده از تسهیلات ارزان قسمت و بیمه کارگری از جمله اقدامات انجام شده در راستای حمایت از کارگران آسیب دیده است.خوش خبر خواستار توجه به بیمه بیکاری کارگران شد و افزود: کارگران جزو افراد زحمتکش جامعه بوده که نباید به فراموشی سپرده شوند.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر معوقات کارگران استان به ۲۸ میلیارد تومان می‌رسد که بخش عمده‌ای در حوزه راه و شهرسازی است.وی با بیان اینکه با رایزنی‌های انجام شده بخشی از این معوقات پرداخت شده است، گفت: آب و فاضلاب دومین دستگاه در بخش معوقات کارگری بوده که ملزم به پرداخت شده است.خوش خبر با اشاره به مشکلات بیمه‌ای بیمارستان میلاد برای کارگران بیان کرد: بیمارستان میلاد به صورت مستقل فعالیت می‌کند بنابراین برخی در تامین دارو دچار مشکل می‌شوند.

تعریف درست از بیکاری در جامعه انتشار یابد
باید تعریف درست از بیکاری در جامعه انتشار یابد و برای تامین نیروی انسانی ماهر تلاش شود.معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیران کل پیشین و جدید آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی  گفت: باید تعریف درست از بیکاری در جامعه انتشار یابد و برای تامین نیروی انسانی ماهر تلاش شود.علیرضا حاتم زاده افزود: خیلی از کسانی که ادعای بیکاری دارند، فاقد مهارت هستند در حالی که بیکار کسی است که در درجه اول مهارت دارد اما کار ندارد.وی گفت: ادارات کل آموزش فنی و حرفه‌ای باید همراه و نقش تاثیرگذاری در طرح‌های توسعه‌ای استان‌ها داشته باشند که این امر با تامین نیروی انسانی مجرب محقق می‌شود.وی اظهار داشت: مردمان خراسان جنوبی سختکوش اما قانع هستند که وظیفه داریم قدردان این مردم بزرگوار باشیم.معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خودارزیابی را یکی از مهمترین محورهای مدیریت ذکر کرد و گفت: یک مدیر باید در نظر بگیرد که اگر قرار بود در دهه فجر شهدای انقلاب برای تجدید میثاق حاضر می‌شدند چند نفر از ما مدیران را تایید می‌کردند.وی گفت: از نظر بین‌المللی مرکز سازمان فنی و حرفه‌ای متعلق به صاحبان کسب و کار است و ‌ملک خصوصی فنی و حرفه‌ای نیست و مدیریت فنی و حرفه‌ای یک مدیریت فرابخشی است.سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: خدمات آموزش فنی و حرفه‌ای زمینه‌ساز اشتغال پایدار در استان است و نقایصی را که بعضا در آموزش‌های آکادمیک در بحث مهارت‌آموزی وجود دارد در این مجموعه‌ها رفع نقص می‌شود.محمد فرهادی افزود: اقدامات موثر در حوزه فنی و حرفه‌ای استان در سال‌های اخیر مشهود است که برگرفته از تعامل با مجموعه‌های اداری و خصوصی است.مدیرکل پیشین آموزش فنی و حرفه‌ای استان خراسان جنوبی هم با بیان اینکه در حدود ۱۰ سال مدیریت وضعیت آموزشی ارتقای ۱۰۰ درصدی داشته است گفت: بدو ورود هفت مرکز دارای چارت سازمانی بود که امروز به ۱۷ مرکز رسیده است.حسین خوش آیند ادامه داد: اکنون ۱۲۰ کارگاه آموزشی در این استان فعال است و تعداد حرفه‌های آموزشی از ۲۳۰ به ۵۵۰ حرفه رسیده است.مدیرکل جدید آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی هم در این آیین رشد همه جانبه را اولویت روند مدیریتی خود اعلام کرد و افزود: این مهم جز با همراهی و هم افزایی درون و برون سازمانی محقق نمی‌شود.محمدعلی عرب اظهار داشت: شناسایی دقیق و ‌رفع نیازهای استان فنی و حرفه‌ای استان با توجه به قرارگیری در سال جهش تولید مد نظر خواهد بود تا آموزش به سمت تولید سوق یابد.محمدعلی عرب با حکم رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی منصوب شد و حسین خوش آیند مدیرکل پیشین نیز پس از یک دهه خدمت در این مسئولیت به افتخار بازنشستگی نائل آمد.

خطر در راه های روستایی استان
متأسفانه در راه‌های روستایی خراسان‌جنوبی علائم و تابلوهای رانندگی از بین رفته و خط کش های درست نیز وجود ندارد که خود منشاء تصادفات است.معاون دادگستری خراسان‌جنوبی روز گذشته در کارگروه مشارکت در طرح کاهش و پیشگیری از تصادفات خراسان‌جنوبی گفت:متأسفانه در راه‌های روستایی خراسان‌جنوبی علائم و تابلوهای رانندگی از بین رفته و خط کش های درست نیز وجود ندارد که خود منشاء تصادفات است.حجت‌الاسلام یدا… وحدانی‌نیا اظهار کرد: این روزها سخن از بازگشایی مرز یزدان است که اگر این اتفاق رخ دهد، حجم تردد ماشین‌های سنگین در استان افزایش خواهد یافت.معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: از این جهت باید بهبود و بهسازی و رسیدگی به وضعیت پایانه مرزی یزدان در راستای پیشگیری از حوادث تا قبل از بازگشایی مورد توجه ویژه قرار گیرد.وحدانی‌نیا با اشاره به وضعیت راه‌های روستایی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: متأسفانه در راه‌های روستایی خراسان‌جنوبی علائم و تابلوهای رانندگی گاه افتاده و خط کشی‌های دقیق و درست نیز وجود ندارد که خود منشاء تصادفات است.وی با بیان اینکه شیوع کرونا در سال جاری به صورت طبیعی کاهش سفرها و کاهش آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات رانندگی را به همراه داشته است، گفت: امیدواریم با کاهش شیوع کرونا و افزایش مسافرت‌ها مجدد شاهد تصادفات نباشیم.معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به ضرورت تقویت فرهنگ رانندگی در خراسان جنوبی و صبر و مدارا در بین مردم یادآور شد: کاش قبل از اینکه در محوری تصادف وحشتناکی رخ دهد، آن را اصلاح کنیم و مسائل را به بعد از رخ دادن حوادث موکول نکنیم.

فوت ۱۶۹ نفر در جاده های استان

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه  گفت: ۱۶۹ نفر در جاده های خراسان‌جنوبی طی ۱۰ ماهه سال جاری بر اثر تصادف فوت کردند.سرهنگ علیرضا رضایی صبح اظهار کرد: متأسفانه در ۱۰ ماهه نخست سال جاری ۱۶۹ نفر در جاده‌های برون شهری خراسان‌جنوبی جان خود را از دست داده‌اند که با توجه به آمار سال گذشته که ۲۳۱ فوتی بوده حدود ۲۷ درصد کاهش داشته است. رئیس پلیس راه خراسان جنوبی ادامه‌داد: همچنین در ۱۰ ماهه سال جاری هزار و ۹۵۸ نفر بر اثر تصادف در جاده‌های برون شهری مجروح شده‌اند که این آمار نیز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.رضایی با تأکید بر اینکه موتورسواران نقش اصلی را در حوادث راه‌های روستایی دارند، گفت: بیشترین تصادفات خراسان‌جنوبی در محورهای بیرجند- زاهدان، بیرجند- مشهد و محور سربیشه به ماهیرود بوده است.

تأکید نماینده ی ولی فقیه بر تکمیل زیرساختهای ماهیرود

نماینده ی ولی فقیه در خراسان جنوبی بر تکمیل زیرساخت‌های جاده ترانزیتی ماهیرود برای توسعه صادرات غیرنفتی تأکید کرد.حجت الاسلام والمسلمین عبادی روز گذشته در دیدار مدیرکل گمرک استان گفت: شریان حیاتی جاده ترانزیتی محور ایران و افغانستان در مرز ماهیرود باید بیش از پیش فعال و از ظرفیت تولیدات استان در صادرات محصولات غیر نفتی بهره گیری شود.وی با اشاره به لزوم توجه به امر صادرات کالا به کشور‌های همسایه، افزود: بایستی تلاش شود تا تحریم دشمن، بی اثر شود و در این خصوص سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران، این است که متکی به نفت نباشیم و صادرات خود را به طور قانونی در سطح جهان گسترش دهیم.نماینده ی ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: جایگاه گمرک بسیار پر اهمیت است و اگر خواسته باشد نقش خودش را پیاده سازی کند، باید وزارتخانه‌های مرتبط، کارشان را به نحو احسن انجام دهند.

هزار برنامه ویژه دهه فجر در مدارس اجرا میشود

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: بیش از یک هزار برنامه فرهنگی و هنری توسط دانش‌آموزان دختر و پسر مدارس استان در دهه فجر امسال اجرا می‌شود که ۳۴ برنامه به صورت محوری و استانی است.محمدعلی واقعی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: نواختن زنگ انقلاب در ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه، اجرای ۴۲ سرود به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مرکز استان، بازخوانی رویدادهای انقلاب، یادواره مادران آسمانی، مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی، هنری و قرآنی از مهمترین این برنامه‌ها به شمار می‌رود.وی از اجرای برنامه‌های دهه فجر به عنوان تداعی بخش شور و حال فضای به وجود آمده در روزهای نخستین انقلاب یاد کرد و گفت: برگزاری پویش‌های متنوع در فضای مجازی، برپایی مسابقات قرآنی در بخش‌های مختلف قرآن، عترت، نماز، احکام و نهج البلاغه، اجرای سرودهای انقلابی و غبارروبی مزار شهدا از دیگر برنامه‌ها  است.

اولین دادگاه تمام الکترونیک قضایی کشور در درح

دادگاه بخش مرزی درح شهرستان سربیشه، اولین دادگاه تمام الکترونیک قضایی کشور است.رئیس کل دادگستری استان در بازدید از این دادگاه گفت: دادگاه قضایی درح با وجود اینکه هنوز مدت زیادی از تاسیس آن نگذشته است، اما در نوع خود جزو دادگاه‌های نمونه کشور به لحاظ دادرسی صددرصدی الکترونیک به پرونده‌های قضایی است و در این دادگاه هیچ پرونده فیزیکی وجود ندارد. حجت الاسلام حمیدی افزود: با توجه به اینکه الکترونیکی کردن پرونده‌های قضایی از سیاست‌های قوه قضائیه است امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های بیشتر در خراسان جنوبی، این روند افزایش یابد و در سایر حوزه‌های قضایی استان نیز دادرسی الکترونیکی که همان دادرسی هوشمند است، اجرایی شود. وی کاهش بسیاری از هزینه ها، تسریع در روند رسیدگی و همچنین نظارت بیشتر بر پرونده‌ها را از مزایای دادرسی الکترونیک دانست.

بررسی مشکلات۷ واحد مسکونی معلولان سربیشه

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در بازدید معاون مشارکت های مردمی بهزیستی کشور از ۷ واحد در حال احداث واحدهای مسکونی خانوارهای دو و بیشتر شهری سربیشه گفت: ۷ واحد مسکونی برای خانوارهای دارای دو و بیشتر از دو معلول در شهر سربیشه با مساحت ۲۰۰متر مربع و زیر بنای ۸۵ متر مربع  با همکاری انجمن خیرین مسکن ساز و بهزیستی در حال احداث است.دکتر عرب نژاد افزود از این تعداد واحد مسکونی ۶ واحد بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و یک واحد هم فونداسیون آن اجرا شده است.یزدان مهر معاون بهزیستی کشور  پس از شنیدن مشکلات صاحبان این واحدهای مسکونی بابت پرداخت ۶ میلیون تومان برای شناژ و کمک هزینه ی لوله کشی گاز منازل تکمیل شده قول مساعد داد.

 700 کارگر ساختمانی چشم انتظار پوشش بیمه ای

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی خراسان‌جنوبی گفت: از مرداد ماه سال جاری تاکنون ۷۰۰ کارگر ساختمانی چشم انتظار پوشش بیمه‌ای هستند که به دلیل سهمیه بندی ها پشت خط مانده‌اند.حسن علیزاده ظهر دوشنبه در نشست تخصصی با نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی خراسان جنوبی با معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مشکلات پیش روی کارگران ساختمانی بیان کرد: از مرداد ماه سال جاری تاکنون ۷۰۰ کارگر ساختمانی چشم انتظار پوشش بیمه‌ای هستند که به دلیل سهمیه بندی ها پشت خط مانده‌اند.وی با گلایه از تبعیض بین کارگران ساختمانی به دیگر کارگران در قوانین سختی کار، بیان کرد: کارگران ساختمانی کارفرمای ثابتی ندارند بنابراین از مزایای سختی کار برخوردار نمی‌شوند.علیزاده کمبود سوخت گازوئیل و گاز مایع را یکی از مشکلات این قشر دانست و افزود: ۴۰۰ جوشکار فعال در استان، سوخت مورد نیاز را به سختی و از طریق اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها تهیه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت