اخبار استانی

معرفی ۲۷۸۱ متقاضی دریافت تسهیلات طرح اقدام ملی به بانکها
۲۷۸۱ متقاضی دریافت تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی به بانک‌های عامل معرفی شدند. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گفت: تاکنون ۷ هزار و ۶۴۰ قطعه زمین در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان تأمین شد. علی اصغر آسمانی مقدم با بیان اینکه از ۶ هزار و ۱۵۱ متقاضی ثبت نام شده در استان ۳ هزار و ۱۲ نفر احراز هویت شدند، افزود: از این تعداد حدود ۳ هزار نفر افتتاح حساب داشتند.

حمایت های کاغذی از هنری که خراشاد را جهانی کرد

هنرمند خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه هنر «توبافی» نام روستای خراشاد را حتی در فراسوی مرزها بلند آوازه کرده است، گفت: برخی حمایت‌ها از هنرمندان صنایع دستی تنها بر روی کاغذ است.

صنایع دستی در هر سرزمینی بخشی از هویت مردمان آن دیار محسوب می‌شود. نشانی از گذشتگان و جلوه‌ای از توانمندی‌های جوانان امروز را با خود به همراه دارد و چه بسیار زنان و مردانی که با استفاده از صنایع دستی نه تنها برای خود که برای دیگر همشهری‌های خویش نیز اشتغال‌زایی کرده‌اند. فاطمه ذاکریان از جمله زنان هنرمند خراسان‌جنوبی و روستای زیبای خراشاد است که نه تنها با استفاده از صنایع دستی و هنر زیبای «توبافی» بسیاری از خانه‌های این روستای زیبا را تبدیل به یک کارگاه اشتغال‌زایی کرده است بلکه با هنر دست خویش نام خراسان جنوبی، بیرجند و روستای زیبای خراشاد را در فراسوی مرزها بلند کرده است.

خانههایی که تبدیل به کارگاه اقتصاد مقاومتی شدند

کارش را از سال ۸۴ با تأسیس شرکت تعاونی زنان روستای خراشاد آغاز کرده است تا با استفاده از «هنرتوبافی» یا پارچه‌بافی سنتی بسیاری از خانه‌های روستای جهانی خراشاد را تبدیل به یک کارگاه اقتصاد مقاومتی کند. این روزها ثمره هنر فاطمه ذاکریان و بسیاری از زنان این روستای زیبا و نام آشنا نه تنها در ایران که در بسیاری از کشورهای جهان مشتریان پر و پا قرصی دارد که می‌تواند فرصت ارزآوری نیز برای استان ما داشته باشد. در شرایطی که تبادل کالا و تجارت با بسیاری از کشورهای اروپایی با مشکل مواجهه شده، فاطمه ذاکریان با سختی فراوان سفارش‌هایی از کشورهای ایتالیا و کرواسی را به دست آنان می‌رساند تا نام و نشان هنر توبافی خراشاد فراگیر شود. ذاکریان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بعد از تأسیس شرکت تعاونی زنان روستای خراشاد و احیای هنر توبافی و یا همان پارچه بافی سنتی بیش از آنچه فکر می‌کردم این هنر مورد اقبال مردم قرار گرفت.

جذابیت هنر «توبافی» برای توریستها

وی بیان‌کرد: این استقبال از هنر پارچه‌بافی سنتی مردم روستای خراشاد و تهیه محصولات مختلف از این پارچه‌ها نه تنها در بین مردم ایران که در بین گردشگرانی از کشورهای دیگر به روستای توریستی خراشاد می‌آمدند نیز قابل توجه بود. این هنرمند نام آشنای حوزه صنایع دستی در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: حدود دو سال قبل گروهی ایتالیایی برای بازدید از روستای خراشاد آمده بودند که از دستگاه‌های «توبافی» ما نیز بازدید کرده و از محصولات ما خوششان آمده بود. ذاکریان با بیان اینکه این گروه از صنایع دستی ما به عنوان سوغات خریداری کردند، گفت: البته من هیچگاه قیمت را به دلار با آنان محاسبه نکرده و با همان قیمت ریال هزینه را پرداخت کردند که این مسئله بعدها از نظر اقتصادی به من ضرر زد. وی بیان‌کرد: در سال بعد از این بازدید در حالی که مشغول رنگ‌ریزی از گلبرگ زعفران برای رنگ نخ پارچه‌هایمان بودیم، سرگروه همان توریست‌های ایتالیایی با من تماس گرفت و خواست از محصولاتمان برای او عکس و فیلم بفرستم. این بانوی فعال در عرصه صنایع دستی با اشاره به اینکه سرگروه خودش فردی ایرانی و همسرش ایتالیایی بود، افزود: ایشان بعد از اینکه فهمیدند من در حال تهیه رنگ از گلبرگ زعفران هستم، بسیار استقبال کردند چرا که خودش نیز در ایتالیا مشغول تبلیغ برای زعفران قائنات بود. ذاکریان گفت: این موضوع باعث شد که ارتباط کاری افزون‌تر شود و آن‌ها هر دفعه یک طرح را سفارش دهند گاه جا جواهری به مناسبت سال نو میلادی و گاه شال سر که با استفاده از پارچه‌های سنتی بافته شده بود را برای آنان ارسال کردیم.

آوازه جهانی

وی با اشاره به اینکه سرگروه توریست‌های ایتالیایی محصولات ما را به برخی دیگر از کشورها چون آلمان نیز می‌فرستد، اظهار کرد: برای من بسیار ارزشمند است که این محصولات تولیدی با نام و نشان تعاونی زنان روستای خراشاد در خارج از کشور عرضه می‌شود که از سود مادی و اقتصادی برای من اولویت بیشتری دارد. این هنرمند خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: این ارتباطات و ارسال محصولات باعث شد تا نام و آوازه روستای خراشاد و زنان کارآفرین و هنر آنان در رسانه‌ها و مطبوعات ایتالیا دیده شود که در جای خود بسیار با اهمیت است. ذاکریان افزود: در یک نوبت هم از کشور کرواسی که برای بازدید از خانه اعتمادی نیا در بیرجند آمده بودند از کارهای ما استقبال کرده و خرید خوبی داشتند.

هزینههای میلیونی صادرات محصولات

وی با اشاره به برخی از مشکلات و سختی‌هایی که در مسیر ارسال محصولات صنایع دستی به کشور ایتالیا داشته است، گفت: بخش‌نامه‌ای هست که بر اساس آن باید ارسال پستی محصولات صنایع دستی به نقاط مختلف با ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف صورت گیرد. این بانوی هنرمند روستای جهانی خراشاد با بیان اینکه هر چقدر پیگیر شدم ولی مفاد این بخشنامه برای من رعایت نشد، اظهار کرد: من حتی تا یک میلیون و ۶۰۰ و دو میلیون و چهارصد هزار تومان نیز هزینه پست برای ارسال صنایع دستی روستای خراشاد به دیگر کشورها داده‌ام.ذاکریان ادامه‌داد: همیشه سخن از حمایت از صنایع دستی و صادرات صنایع دستی به دیگر کشورها زده‌ایم و خواسته‌ایم که دیگر مردمان نیز با هنرهای دیرینه ایرانیان و خراسان‌جنوبی آشنا شوند ولی به راستی آیا در عمل نیز این مهم رعایت می‌شود. وی با بیان اینکه اگر خواستار صادرات محصولات صنایع دستی خراسان‌جنوبی هستیم این هزینه‌های بالای پست محصولات به دیگر کشورها در این حوزه چه معنایی دارد، افزود: من به عنوان یک هنرمند، بازرگان و تاجر عمده‌ای نیستم که از طریق مرز و گمرک محصولاتم را ارسال کنیم و تاکنون از طریق پست ارسال محصولات صورت گرفته است.

بخش نامهای که اعمال نشد

هنرمند اهل روستای خراشاد بیان‌کرد: وقتی از مسئولان امر درباره چرایی اجرا نشدن بخشنامه ارسال محصولات صنایع دستی با تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصدی می‌پرسم این جواب را می‌شونم که هنوز در سیستم اعمال نشده است. ذاکریان گفت: علاوه بر این موضوع مسئله دیگری که هنرمندان صنایع دستی را با مشکل رو به رو کرده افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه است که در مورد هنر توبافی افزایش روزافزون قیمت نخ مورد نیاز ما چندین برابر گران شده است.

حفظ بازار صادراتی برایم مهم است

وی اظهار کرد: باز هم بر این نکته تأکید می‌کنم که با توجه به نوسانات قیمت و گرانی ارسال محصولات صنایع دستی به دیگر کشورها من به سودآوری زیاد فکر نمی‌کنم، بلکه برای من حفظ یک بازار صادراتی برای ارزآوری در آینده مهم است. هنرمند توباف خراسان جنوبی یادآور شد: با توجه به جذابیت و زیبایی هنر صنایع دستی در ایران و خراسان‌جنوبی در صورت حمایت از هنرمندان این عرصه، معرفی محصولات صنایع دستی از روش‌های مختلف، صادرات این کالاها می‌تواند ارزآوری بسیار خوبی برای کشور و استان ما داشته باشد و به رونق اقتصادی کمک کند. ذاکریان افزود: در حال حاضر به نقاط مختلف ایران از بندرعباس در جنوب تا گرگان در شمال و بروجرد هر هفته چندین جعبه ارسال می‌کنم چرا که این هنر سنتی زنان روستای خراشاد آنان را نیز مجذوب کرده است. وی گفت: امیدواریم این استقبال از هنر «توبافی» روز افزون شود و این هنر را در کشورها و شهرهای بیشتری ببینیم. هنرمند با دست خود گره بر گره می‌زند، رنگ بر رنگ طرح زیبا می‌آفریند و در نهایت هنری زیبا خلق می‌کند که خواهان زیادی در نقاط مختلف دنیا دارد و چشم‌ها را خیره به خود می‌کند. هنری که در شرایط تحریم فروش نفت و بسیاری از کالاها می‌تواند محور صادرات قرار گیرد، به شرط آنکه حمایت شوند و سنگ‌های در مسیر راهشان برداشته شود.

وزش باد و گردو خاک در خراسان جنوبی

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی  وزش باد همراه با گردوخاک پیش بینی کرد. زارعی گفت: با توجه به الگوی نقشه های پیشیابی هواشناسی امروز شرایط جوی در استان آرام و پایدار خواهد بود. وی افزود: از چهارشنبه افزایش متناوب ابر تا پایان هفته خواهیم داشت و تغییرات دمایی هم طی دو سه روز آینده قابل ملاحظه نخواهد بود. وی برای پنجشنبه هفته جاری بارش برف و باران در نوار شمالی و شمال شرق استان پیش بینی کرد.   زارعی گفت: کاهش دما هم روز جمعه محسوس خواهد بود.

خیمه شب بازی بازارگردان‌ها در بورس

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: وعده و وعیدهای توخالی و دروغین که بیش از نیمی از سرمایه‌های مردم را دود کرد و ماحصل آن بی اعتمادی بیش از پیش به نظام مدیریتی اقتصادی بود؛ بماند که خیمه شب بازی بازارگردان‌ها هم شد جولانگاه نوسانگیران حقوقی سرمایه دار و رسیدن به آخرین کورسوهای امیدواری سرمایه گذاران نگون بختی که به مدیریت عده‌ای چشم دوخته‌اند و به حرف‌های آنان اعتماد کردند. مجتبی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بازار بورس این روزها حال خوشی ندارد؛ حالی که می‌تواند خوش باشد و دلیل قانع کننده‌ای برای ناخوشی آن نمی‌توان یافت، اما ظاهرا عده‌ای دوست ندارند سرمایه‌گذاران این بازار که با امید تحقق شعار سال که جهش تولید نام‌گذاری شده، دست از سرمایه‌گذاری در بازار ارز و طلا کشیده‌اند و چشم به رونق کسب و کار داخل دوخته اند، روز خوش برخود ببینید چرا؟ نمی دانم. وی افزود: مگر کدام ‌عامل بنیادی مالی حتی کوتاه مدتی منفی بوده که این چنین قربانگاه ساخته‌اید؟ وعده و وعیدهای توخالی و دروغین که بیش از نیمی از سرمایه‌های مردم را دود کرد و ماحصل آن بی اعتمادی بیش از پیش به نظام مدیریتی اقتصادی بود؛ بماند که خیمه شب بازی بازارگردان‌ها هم شد جولانگاه نوسانگیران حقوقی سرمایه دار و رسیدن به آخرین کورسوهای امیدواری سرمایه گذاران نگون بختی که به مدیریت عده‌ای چشم دوخته‌اند و به حرف‌های آنان اعتماد کردند!.

این معامله گر بازار بورس بیان کرد: بسیاری از سهم‌های بازار که وابستگی به قیمت دلار دارند نه تنها با رشد سرسام‌آور دلار افزایش قیمت نداشتند که کاهش شدید را تجربه کردند و حال که قیمت دلار در مدار نزول قرار گرفته است نیز باز به مسیر قبلی خود ادامه می‌دهند و خریدهای سنگین حقوقی‌ها را چیزی جز مفت خری نمی‌توان تلقی کرد. ابراهیمی ادامه داد: جالب‌تر اینکه در بازار بورس به یک قاعده جدیدی رسیده‌ایم ‌و آن ‌این است که اگر مسئولین سخن مثبتی در مورد روند بورس به زبان آورند بازار دقیقا واکنش عکس نسبت به اظهار نظر آنان دارد و این چیزی جز اعتماد از دست رفته نیست.وی افزود: در راس مسئولین اقتصادی وزیر اقتصاد است که وقتی سخن از جذابیت قیمت‌های انواع سهام و در کف قیمتی بودن آنها به میان می‌آورد باز شاخص بیش از ۲۰۰ هزار واحد ریزش را تجربه می‌کند که سوال اینجاست آیا وزیر محترم اشراف کافی به این حوزه دارند؟ آیا متوجه عواقب فرمایشاتشان که مبنایی برای تصمیم گیری است، هستند؟

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: می‌دانیم که کلان داده(بیگ دیتا) در عصر حاضر اثرگذاری شدیدی بر تصمیمات سرمایه‌گذاران دارد و یکی از این بیگ دیتاها اظهارات این چنینی است.ابراهیمی ادامه داد: حال شاخص به محدوده خاص حمایت تکنیکالی رسیده جایی که هم فروش سهام ‌به اشباع رسیده و هم خریدهای حقوقی‌های مفت خر می‌توان گفت که تکمیل شده، آیا باز هم تصمیم بر ادامه این بازی ناجوانمردانه وجود دارد؟!. وی یادآور شد: انتظار می‌رود شاخص از روز دوشنبه با شروع حرکت گروه خودرویی و مخصوصا خودرو به دلیل تحولات سیاسی آمریکا و روی کار آمدن دولت جدید فاز جدیدی را در پیش بگیرد و نماد خودرو به عنوان لیدر بازار ایفای نقش کند، ان شاا…که مسئولین خواب متفاوتی ندیده باشند.

شناسایی ۱۹ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۴۸ ساعت گذشته  19 مبتلای جدید به کرونا شناسایی شد. دکتر مهدی زاده افزود: تا روز یکشنبه ۳۵ هزار و ۶۸۹ تست کرونا گرفته شد که منجر به شناسایی ۱۴هزار و ۸۱۶ بیمار شده است. روز یکشنبه  هم ۱۰۵ تست کرونا انجام شد که ۹ بستری و ۱۸ سرپایی شناسایی شدند. وی گفت: از بیماران کرونایی شناسایی شده، ۵ مورد فردوس، ۱۰ مورد از قاین، ۳ مورد از طبس، ۲ مورد نهبندان، ۱ مورد سربیبشه، ۲ مورد زیرکوه، ۲ مورد سرایان و ۲ مورد از خوسف گزارش شده است.

خیز کرونا برای چهارمین جهش در استان

در حالی که همه از بروز رنگ آبی شرایط کرونایی ابراز خرسندی می کردند و حتی زمزمه های بازگشایی برخی کلاس های درس به گوش می رسید حالا مسئولان از خیز دوباره ی کرونا برای چهارمین بار در استان خبر می دهند. چند روزی است که مسئولان و مدیران آموزش و پرورش استان درباره ی بازگشایی مجدد کلاس های درس حداقل برای کلاس های اول و دوم ابتدایی و نیز برخی از رشته های فنی و حرفه ای سخن می گویند. موضوعی که هرچند دغدغه ی بسیاری از والدین را دوباره افزایش می دهد ،اما شرایط را برای آن دسته از والدینی که توانایی همراهی فرزندان کلاس اولی خود را در شبکه ی شاد ندارند اندکی کاهش می دهد. با این حال افکار سنجی ها نشان می دهد آن عده ای که موافق این موضوع هستند نیز ته دلشان ترس از همه گیری را دارند.این در حالی است که مسئولان بهداشتی از خطر موج چهارم کرونا در استان به لحاظ عادی انگاری شرایط ابراز نگرانی می کنند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم از افزایش بیماران حاد تنفسی و کرونایی بستری در بیمارستان‌های خراسان جنوبی خبر داد. دکتر دهقانی افزود: در هفته‌های گذشته شاهد کاهش بستری بیماران حادتنفسی در بیمارستان‌ها بودیم به طوری که به حدود ۱۱۰ مورد رسید، اما در روز‌های گذشته متاسفانه این تعداد به ۱۶۰ مورد افزایش یافت. وی افزود: همچنین تعداد بیماران کرونا مثبت بستری در بیمارستان‌ها هم در هفته‌های گذشته ۲۳ نفر بود که روز گذشته به ۴۱ مورد رسید که این افزایش تعداد در بیماران حاد تنفسی و کرونایی، زنگ خطری برای احتمال آغاز پیک چهارم کرونا در استان خواهد بود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بی توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی، تجمع‌های خانوادگی و مسافرت‌ها را ازعوامل اصلی این افزایش اعلام کرد و گفت: در صورت ادامه این روند و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی روز‌های سختی در پیک چهارم کرونا در انتظار ما خواهد بود. علاوه بر این  معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به خطر عادی انگاری  در شیوع بیماری کرونا گفت: مردم و مسئولین باید بدون عادی انگاری و در فضایی هم راستا، وضعیت استان را بهبود بخشند. خوش خبر با اشاره به اینکه در رعایت دستورالعمل ها، تابع ستاد ملی هستیم، گفت:برای مدیریت شیوع کرونا در استان، تصمیماتی براساس شرایط موجود لحاظ می‌گردد که البته ناقض مصوبات کشوری نیست.  وی با تاکید بر پرهیز از تجمعات و دورهمی ها، گفت: رعایت ضوابط بهداشتی در برگزاری اجتماعات رسمی بسیار مهم است، رعایت فاصله فیزیکی در برگزاری جلسات مجوز دار باید به فرهنگ تبدیل شود. خوش خبر با اشاره به موفقیت بزرگ تغییر وضعیت شیوع کرونا در استان در نتیجه مدیریت بیماری کرونا گفت: رسیدن به شرایط مطلوب استان، نتیجه مشارکت بالای مردم و حضور مؤثر دستگاه‌های عضو ستاد است. وی به وضعیت بازگشایی مدارس در استان اشاره کرد و گفت: در خصوص نحوه بازگشایی مجدد مدارس یا استمرار وضعیت فعلی، سخنگوی ستاد ملی اعلام نظر خواهد کرد. معاون استاندار با تاکید بر لزوم بازرسی هوشمند از اصناف، افزود: بازرسی از اصناف باید هوشمندانه صورت بگیرد و اگر این اتفاق نبیفتد می‌تواند زمینه از ایجاد پیک چهارم بیماری در استان باشد.خوش خبر به افزایش آمار بیماران سرپایی کرونا در استان در چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: این مسئله باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

حال باید دید مسئولان با این پارادوکس رنگی اوضاع و شرایط بالاخره چه تصمیمی برای دانش آموزان خواهند گرفت؟

تصادفات درون شهری ۲۶ درصد کاهش یافت

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶ هزار و ۱۰۴ فقره تصادف درون شهری در این استان به وقوع پیوسته که نسبت به سال گذشته در همین مدت ۲۶ درصد کاهش داشته است.سرهنگ علیرضا عباسی روز گذشته در نشست خبری افزود: این تصادفات هزار و ۷۸۹ مصدوم داشته و از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱ فوتی در تصادفات درون شهری به ثبت رسیده که متوفیان نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد کاهش داشته است. وی گفت: مرکز استان یکی از شهرهای آسیب‌زا در ارتباط با حوادث درون شهری است ولی در سال جاری شاهد کاهش ۵۵ درصدی فوتی هستیم و در تصادفات جرحی نیز کاهش ۲۳ درصدی داریم. رییس پلیس راهور خراسان جنوبی افزود: بیشترین تصادفات فوتی در سربیشه با پنج فوتی در سال جاری افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است و شهرستان‌های خوسف، سرایان، بشرویه و زیرکوه امسال تصادف فوتی نداشته‌اند. وی تصریح کرد: در این مدت ۲۱۴ هزار و ۷۸۶ راننده متخلف اعمال قانون شده‌اند که ۱۳ هزار و ۷۸ مورد حادثه‌ساز بوده است. سرهنگ عباسی گفت: علت بیشتر تصادفات، رعایت نکردن حق تقدم و توجه به جلو بیش از ۶۵ درصد بوده است. وی افزود: ۵۳ درصد متخلفان در سن جوانی و نوجوانی هستند و ۴۷ درصد مجروحان و ۴۳ درصد متوفیان موتورسوار بوده‌اند. وی با بیان اینکه ۱۹ درصد مجروحان و ۴۳ درصد متوفیان عابر پیاده هستند گفت: ۲۸۷ سرنشین خودرو در تصادفات درون شهری مصدوم شدند که مصداق نبستن کمربند ایمنی است. رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: در این مدت ۲ دوچرخه‌سوار فوت و ۵۱ دوچرخه‌سوار مجروح شدند که توجه به این موضوع حایز اهمیت است. وی تصریح کرد: درخصوص امکانات مکانیزه و هوشمند کنترلی کمبود داریم و هنوز شهر هوشمند ترافیکی در خراسان جنوبی نداریم که باید مسوولان چاره‌اندیشی کنند. وی با بیان اینکه زیرساخت‌های شهری با افزایش جمعیت همخوانی ندارد اظهار داشت: جابه‌جایی پل‌های هوایی و مکانیزه شدن آنها از مهمترین اولویت‌ها در برخی خیابان‌ها است که باید مورد توجه قرار گیرد. عباسی گفت: به دنبال توقفگاه ویژه وسایل سنگین در مرکز استان هستیم که هنوز محقق نشده و نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته است.وی ادامه داد: در مورد پارکینگ‌های طبقاتی اقدامات خوبی صورت گرفته اما برای شهر بیرجند کافی نیست و سه نقطه حادثه‌خیز در استان داریم که به شهرداری‌های استان ابلاغ شده است. وی گفت: مدیریت ترافیک از مهمترین ماموریت‌های راهنمایی و رانندگی است تا تسهیل در تردد تحقق یابد و در این ارتباط به همه ماموران اعلام کردیم که با روحیه انقلابی و با ملاک قرار دادن قانون و تکلیف‌مداری عمل کنند.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی یادآور شد: اعتقاد داریم اعمال قانون باید همراه با ‌ادب و اخلاق باید باشد که فرهنگ‌سازی سازمانی در این زمینه انجام شده و تکریم مردم در دستور کار است اما جامعه هم نیازمند فرهنگ‌سازی است و از مردم خواستار ارتباط دوسویه هستیم.

افتتاح ۶ مدرسه در قاینات تا۱۴۰۰

عملیات ساخت و تکمیل ۶ آموزشگاه شهرستان قاینات تا مهر سال آینده به اتمام می رسد و این مدارس افتتاح می شوند. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: تا مهر سال آینده عملیات ساخت و تکمیل ۶ آموزشگاه شهرستان قاینات به اتمام می رسد و این مدارس افتتاح می شوند. محمدعلی واقعی افزود: با بهره برداری از این ۶ طرح آموزشی، ۳۹ کلاس درس به فضاهای آموزشی قاینات اضافه می شود و بیش از یک هزار دانش آموز دختر و پسر دوره های مختلف تحصیلی از مزایای آن بهرهمند خواهند شد. وی بیان کرد: این ۶ آموزشگاه در روستاهای اسلام آباد، شاهیک، اسفشاد، خنج و شهرهای آرین شهر و قاین در دست ساخت است که تا سال آینده تکمیل می شوند. واقعی افزود: همچنین با مشارکت مردم نیک‌اندیش، خیر و مومن روستای کرقند قاین نمازخانه دبستان این روستا احداث می‌شود. واقعی به کمک ۳۰۰ میلیون تومانی خیر نیک‌اندیش و مدرسه‌ساز قاینی برای توسعه دبستان ۸ کلاسه روستای محمدآباد علم  به ۱۲ کلاسه نیز اشاره کرد.

شناسایی ۱۸کانون آنفلوانزای پرندگان

۱۸ کانون رخ داد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی شناسایی شد. معاون بهداشتی و پیشگیری دامپزشکی کل کشور با اعلام این موضوع گفت:۹واحد تخم گذار تجاری، یک واحد مادر گوشتی و ۵واحد پرورش گوشت مرغ درگیر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شناسایی شدند. نقیبی افزود: یک واحد پرورش بوقلمون، یک واحد پرورش شتر مرغ ویک قطعه پرنده حیات وحش که در خانه نگه داری شده بود نیز به این ویروس آلوده شده اند.معاون بهداشتی و پیشگیری دامپزشکی کل کشور گفت: درروزهای شنبه و یکشنبه این هفته هیچ گونه تلفات طیور و پرندگان حیات وحش در خراسان جنوبی نداشتیم. نقیبی افزود: آنفلوانزای منتشر شده در واحد‌های صنعتی خراسان جنوبی نمونه ی H 5 N 8 است که در سال‌های گذشته نیز به دفعات در سایر واحد‌های صنعتی مرغداری کشور گزارش شده است. وی گفت: ویروس‌های خانواده H به صورت بالقوه قابلیت انتقال به انسان را دارند، اما خوشبختانه طی سالیان اخیر موردی از انتقال بیماری فوق حاد پرندگان در انسان گزارش نشده است.

افراد پاسخگوی اعمال خودباشند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه توبه بهترین راه برگشت به زندگی و تجدید حیات ایمانی است، گفت: توبه مجدد راه کمال را پیش روی انسان می گذارد.حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی پیش از ظهر دوشنبه در جلسه درس اخلاق مدیران دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی نفس لوامه را سرمایه ای برای انسان دانست و افزود: نفس لوامه به دنبال تکرار گناهان از سوی انسان، ضعیف و فرد به حیوانی درنده تبدیل می شود. وی با اشاره به اهمیت کار قوه قضائیه بیان کرد: اگر قوه قضاییه برای تشویق و تنبیه افراد نباشد، جامعه فسیل می شود. عبادی با اشاره به آیاتی از قرآن بیان کرد: بر اساس آیاتی از سوره قیامت، هر فرد باید پاسخگوی اعمال خود باشد که وجدان در انسان و قوه قضاییه در نظام هستی مصداق این امر است.

گلایه فرماندار درمیان  از ساعت کار نانوایی ها

 ساعت کاری نانوایی ها نسبت به ساعت ابلاغی رضایت بخش نیست. فرماندار شهرستان درمیان در جلسه کارگروه آرد و نان این شهرستان از وضعیت فعالیت بعضی از نانوایی ها در شهر اسدیه در زمینه رعایت ساعت کاری ابلاغ شده ابراز نارضایتی کرد و گفت: این موضوع با بازرسی های سرزده توسط شخص فرماندار، معاونین و شهروندان کاملاً مشهود بوده و اداره صمت شهرستان به همراه اتاق اصناف باید تدابیر کاربردی و فوری در این زمینه اتخاذ کنند.حسینعلی بخشی همچنین در جلسه ی ستاد تنظیم بازار این شهرستان با توجه به کمبود بعضی اقلام مصرفی ضروری مثل روغن و تخم مرغ خواستار پیگیری ادارات متولی در زمینه تأمین نیاز مردم شهرستان در این خصوص شد. وی در ادامه تشدید بازرسی ها و نظارت مستمر بر چگونگی عرضه و فروش با قیمت مصوب اقلام ضروری را توسط اعضای کارگروه تنظیم بازار شهرستان بسیار حائز اهمیت دانست تا مشکلات مردم در این زمینه کاهش یافته و به حداقل ممکن برسد.

در آمد یک ونیم میلیاردی تومانی کشاورزان از پرورش ماهی

 مدیر جهاد کشاورزی خوسف با بیان اینکه در شهرستان خوسف ۴۹ باب استخر پرورش ماهی وجود دارد ، گفت: بیشتر این استخر ها به صورت دو منظوره با هدف اولیه ذخیره آب کشاورزی و مدیریت بهینه مصرف آب احداث شده است و کشاورزان در کنار ذخیره آب  به  پرورش ماهی  در این استخر‌ها  می‌پردازند. رضوی گفت: هدف از پرورش ماهی را علاوه بر کسب در آمد ، غنی سازی آب کشاورزی عنوان کرد و گفت: با این اقدام بخشی از مصرف کود در مزرعه کاهش می‌یابد. وی ادامه داد:  از این ۴۲ باب استخر سالانه حدود ۵۵ تن انواع گوشت ماهی برداشت و روانه بازار می‌شود که در آمدی بیش از یک ونیم میلیارد تومان نصیب کشاورزان خواهد شد.

اما و اگرهای برگزاری امتحانات در دانشگاه بیرجند


معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند گفت: تشخیص استاد را برای نمره و ارزشیابی مبنای کار قرار دادیم و اگر استاد تشخیص دهد که اینترنت قطع شده و دانشجو متضرر شده، دوباره امتحان برگزار خواهد شد و یا اگر دانشجو برای حذف درس تقاضا دهد، به درخواسته اش رسیدگی خواهد شد.محسن آیتی اظهار کرد: با توجه به ضرورت حفظ سلامت همه دانشگاهیان شایسـته است در صورت عدم امکان رعـایت کامـل و همه جـانبه ضوابـط و دسـتورالعمل‌هـا، ارزشیابی پایان نیمسال تحصیلی به صورت غیرحضوری به انجام رسد. آیتی ادامه داد: بـا توجه به اولویت در برگزاری حضوری امتحانـات به منظور تضـمین کیفیت، درصورتی که دانشـگاه یا اسـتادان تشخیص دهند که امتحانات باید به شیوه حضوری برگزار شود، ضروری است همه پروتکل‌های بهـداشتی مربوط به محیط‌های دانشـگاهی از جمله ضوابط اعلام شده به ویژه فاصـله‌گـذاری اجتمـاعی به هنگام برگزاری آزمون‌ها به دقت رعایت شوند.

توزیع ۳۷ هزار پرس غذای گرم

  37 هزار پرس غذای گرم بهداشتی در ایام دهه فاطمیه توسط خانه‌های هلال خراسان جنوبی بین نیازمندان توزیع شد. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گفت: در این ایام ۳۷ هزار و ۴۶۰ پرس غذای گرم بهداشتی با همکاری خیرین و اعضای خانه‌های هلال در نقاط مختلف استان پخت و توزیع شده است.  محمد رضا رضایی ارزش این خدمات را  هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: با رایزنی‌های انجام شده، یک خیر فردوسی پرداخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مستمری ماهیانه برای پنج کودک یتیم را عهده دار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت