اخبار استانی

پایشها برای مبارزه با ملخ صحرایی در خراسان جنوبی ادامه دارد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از آماده باش شبکه مراقبت و پیش آگاهی استان در خصوص پایش مناطق مختلف استان در بحث ملخ صحرایی خبر داد و گفت: عملیات رصد و پایش در حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان انجام داده‌ شده است.

عقب‌ماندگی‌های زیرساختی در سربیشه

نماینده ولی فقیه در استان در دیدار با جمعی از مسئولان شهرستان سربیشه که به مناسبت گرامیداشت روز فرهنگ عمومی این شهرستان برگزار شد اظهار داشت:  چه روز خوبی برای شهرستان سربیشه انتخاب شده است. پیداست این حسن انتخاب برخواسته از حسن نیت شماست.حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: خاطرت خوبی از سربیشه دارم. مردم با ایمانی که نسبت به امور زندگی و اجتماعی پر تلاش‌اند و از جهت دیانت نیز با ایمان هستند از این منطقه با عنوان مومن آباد یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه خانواده شهدا زینت جلسات هستند افزود: شرایط کرونایی اجازه نمی‌دهد جمعیت زیاد حضور یابند. مشکلات همواره بوده و هست و دلیل نمی‌شود مسئولان مشکلات را ندیده بگیرند. معتقدیم مشکلات وجود دارد اما همه راه حل نیز دارد.  عبادی با بیان اینکه بسیاری  از مشکلات به علت ندانم کاری برخی مسئولان است افزود: هرچند نعمت‌های الهی رحمت‌اند  اما به عنوان مثال حتی بعد از باران و برفی که می‌آید ، مشکلی به وجود می‌آید پس اول باید دید مشکلات از کجا نشات گرفته است. کنش و واکنش، عمل و عکس العمل خوب هم پاسخ می‌دهد، مشکلات وجود دارد و مسئولان باید برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی و تلاش کنند.

۲۶ دی ماه ؛ روز سربیشه

امام جمعه سربیشه نیز در این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و گرامیداشت ۲۶ دی ماه که به نام روز شهرستان سربیشه نامگذاری شده اظهار داشت: همه شهرستان‌های استان یک روزی را برای نامگذاری شهرستان انتخاب کردند که مردم سربیشه سالروز تشییع ۲۰ نفر از فرزندان شهید این شهر که در کربلای ۵ به شهادت رسیدند و در ۲۶ دی بر روی دستان مردم تشییع شدند را به نام روز شهرستان سربیشه نامگذاری کردند.حجت‌الاسلام نجمی‌پور  افزود:کربلای ۴ و ۵ از مهمترین عملیات‌های جنگ تحمیلی بود و کربلای ۵ از دل کربلای ۴ بیرون آمد. حماسه عاشورای رزمندگان و مقاومت فرزندان روح ا…بود. این عملیات نفس گیر بود اما رزمندگان ما  مردانه ایستادند و مقاومت کردند.

سربیشه مشهور به بام خراسان

فرماندار شهرستان سربیشه نیز در این جلسه اظهار داشت: سربیشه مشهور به دیار مومن آباد  است سرزمینی که  8200 کیلومتر وسعت و ۵۱ هزار نفر جمعیت دارد. ۱۲ هزار خانوار و  65 درصد جمعیت آن را روستاییان و عشایر تشکیل می‌دهند و  352 آبادی و ۲۴۷ سکنه دارند که ۱۵۰ روستای  آن خالی از سکنه است. محمدی با بیان اینکه روستاهای این شهرستان ۱۲۴ دهیاری دارند و سه بخش مرکزی، سه شهر و شش دهستان دارد افزود: از سربیشه به عنوان بام خراسان با یک هزار و ۹۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا یاد می‌شود. وی گفت: خرسندیم که مشاهیر زیادی داریم و بزرگترین افتخار ما وجود مزار کاهی خواهر امام رضا (ع) در این شهرستان است که هر ساله میزبان زائران این بانوی بزرگوار هستیم. فرماندار شهرستان سربیشه عنوان کرد: این شهرستان دورترین نقطه جغرافیایی نسبت به نقاط جنگی در دوران هشت سال دفاع مقدس بود اما در مجموع ۱۸۴ شهید تقدیم انقلاب و نظام کرد، ۶ آزاده و ۶۰ جانباز داد. محمدی بیان کرد: در شهرستان سربیشه با عقب ماندگی در زیرساخت‌ها همیشه مواجه بوده‌ایم و از ادوار گذشته به آن رسیدگی نشده است اما با این وجود در دورترین نقطه مرزی شهرستان گازرسانی انجام شده است. وی گفت: در برخی نقاط دغدغه اینترنت و پوشش شبکه‌های اینترنتی وجود دارد که تلاش می‌شود به نُرم معمولی برسانیم.

ماهیرود ظرفیتی برای استان

فرماندار شهرستان سربیشه اظهار داشت: مجموعه مرزی ماهیرود ظرفیت بزرگ شهرستان است که گمرک بازارچه مرزی در اینجا مستقر است و زیرساخت‌ها فراهم شده و پست جدید برق هم راه‌اندازی شده است. وی بیان کرد: کارهای خوبی در ماهیرود انجام شده ۴۰ درصد صادرات ایران به افغانستان از این مرز است و روزانه صادرات در حال رشد است و مزایای خوبی از جمله اشتغال و عواید سوخت هم عاید مرزنشینان می‌شود.  محمدی با بیان اینکه در این شهرستان ۹۲ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان داریم گفت: مواد معدنی منحصر به فردی را در سربیشه داریم که اشتغال خوبی ایجاد کرده است در حوزه کشاورزی توانمندی زیادی داریم.

اوج همدلی و وحدت در سربیشه

رئیس شورای اسلامی شهرستان سربیشه نیز افزود: عطر شهید و شهادت در کشور، استان و در سربیشه فضا را معطر کرده است. سربیشه در هفته گذشته یک شهید مدافع وطن را تقدیم انقلاب و نظام کرد که یادش را گرامی می‌داریم.  شیخ زاده گفت: ما حامل خبرهای خوب از سربیشه هستیم که به برکت دعای شما سربیشه در اوج وحدت و همدلی است و این چتر گسترده ، همه گروه‌ها را در دل خود جای داده است.

حرکت هیئتهای عزاداری ایام فاطمیه در استان خراسان جنوبی برگزار نمیشود

تسنیم – مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال بیشتر برای برگزاری مراسم دهه فاطمیه از ظرفیت فضای مجازی استفاده می‌شود گفت: در مراسم فاطمیه هیچ گونه دسته روی هیئت‌ها را در خراسان جنوبی نخواهیم داشت. حجت‌الاسلام رضایی با بیان اینکه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ضد عفونی هیئت‌ها قبل و بعد از حضور مردم الزامی است افزود: رعایت فاصله گذاری اجتماعی مدنظر است و اگر هوا مساعد باشد در فضای باز مراسم عزاداری برگزار شود.

راه اندازی آزمایشگاه پی سی آر هفته آینده در خراسان جنوبی

در پی شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تعدادی از مرغداری های خراسان جنوبی، آزمایشگاه پی سی آر هفته آینده در استان استقرار می یابد.  استاندار در جلسه بررسی آخرین وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت:، آزمایشگاه پی سی آر هفته آینده در استان استقرار خواهد یافت تا دغدغه نمونه‌های آزمایشگاهی در استان نداشته باشیم.ملانوری افزود: درگیرشدن واحد‌های تولیدی مرغ با ویرس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، آشفتگی زیادی در استان ایجاد کرده که باید هر چه زودتر اقداماتی در این خصوص انجام شود.

مردم در رعایت ضوابط بهداشتی خوش درخشیدند

مردم بصیر و متدین در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مصوب ستاد کرونا درخشیدند که قابل تقدیر است. ایرنا- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند در خطبه‌های نخستین نماز جمعه بیرجند در سال جاری که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مصلای المهدی (عج) این شهر اقامه شد، گفت: مردم بصیر و متدین در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مصوب ستاد کرونا درخشیدند که قابل تقدیر است. حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی افزود: جای شکر دارد که بعد از ۱۰ ماه و به جهت رعایت بهداشت عمومی، نماز جمعه مرکز استان برگزار می‌شود و تلاش‌های مردم بصیر بابت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام عزاداری، مساجد و مراسم مختلف و در نمازهای جماعت و جمعه جای تشکر دارد.وی گفت: آنچه را ستاد کرونا ارائه داد از ناحیه متدینین و مذهبیون بسیار خوب رعایت شد و قابل تقدیر و تشکر است.نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: البته تبعیت از آنچه که نظر علمی به شمار می‌آید، برای هر عاقلی لازم است گرچه مسائل سلیقگی نفوذ دارد اما رعایت این امور برای حفظ جان مردم امری لازم و واجب است. وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه سه دیدگاه متفاوت برای شناخت انسان وجود دارد که تشخیص و تمییز آن کار آسانی است گفت: دیدگاه اول کسانی هستند که برداشت افراطی آنان نسبت به انسان، این است که همه ارزش‌ها در جنبه‌های روحی انسان خلاصه می‌شود از جمله تفکر صوفی‌های مذهبی است که عرصه را بر جنبه‌های مادی تنگ می‌کنند.نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه ویروس استکبار بدتر از ویروس کرونا است گفت: امیدوارم ویروس استکبار، نسل‌کشی و ویرانگری را هم پشت سر بگذاریم و برای گام دوم انقلاب در شرایط کشور، منطقه و بین‌الملل تغییراتی حاصل شود و زمینه ظهور حضرت صاحب‌الزمان (عج) فراهم و بشر، مظلومین و مستضعفین از شر غول‌های بیابانی که بر نوع بشریت مسلط شدند، نجات پیدا کنند.نماز جمعه از ۱۵ اسفند پارسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در بیرجند اقامه نشده بود و امروز همزمان با سراسر استان پس از ۱۰ ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

گلایه از سهم پایین تسهیلاتی معادن

مشکلات معادن خراسان‌جنوبی همچون سهم پایین از تسهیلات دریافتی از بانک‌ها و فرسودگی ماشین آلات در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد.

مهر- رئیس اتاق بازرگانی بیرجند شب گذشته در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: بر اساس آمار کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان‌جنوبی در سه ماه پاییز ۲.۵ درصد مطالبات معوق و ۸۳ درصد مصارف اعتباری استان بوده که در مجموع ۲.۸۸ درصد منابع استان مصرف شده است. محسن احتشام با بیان اینکه بر اساس این آمار ۲.۸ درصد بیشتر از سقف مجاز پرداخت تسهیلات، در استان پرداخت شده است، بیان‌کرد: بنابراین در استان مازاد استفاده از منابع داریم و از تمام پتانسیل‌ها و ظرفیت شبکه بانکی برای اعطای تسهیلات استفاده شده است. وی گفت: بانک‌ها در بخش بازرگانی ۱۰ درصد تکلیف پرداخت داشته‌اند ولی ۸.۵ درصد محقق شده و در بخش صنعت و معدن ۳۷ درصد تکلیف پرداخت تسهیلات داشته‌اند که ۱۲.۲ درصد محقق شده است. احمد پروین، نایب رئیس خانه معدن خراسان‌جنوبی و نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به عمده مشکل فرآروی واحدهای معدنی استان، بیان‌کرد: کمبود یا نبود ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز برای بهره‌برداری از معادن یکی از مهمترین مسائل واحدهای معدنی خراسان جنوبی است. پروین با اشاره به اینکه خیلی از معادن تعطیل شده، نبود و گرانی ماشین آلات را از دلایل تعطیلی عنوان می‌کنند، اظهار کرد: انتظار بر این بود که با ارزان شدن ریال قابلیت صادراتی محصولات معدنی ما تقویت شود که در برخی از بخش‌ها این اتفاق رخ نداده است. رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مجوز وارد کردن پنج برند ماشین آلات معادن از صفر تا پنج سال را داریم، افزود: این ماشین آلات از همه حقوق و عوارض گمرکی معاف هستند. امینی رئیس یکی از بانک‌های خراسان‌جنوبی نیز در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی گفت: بخش معدن در قیاس با سایر بخش‌ها برای دریافت منابع و تسهیلات مظلوم واقع شده‌اند و به واسطه محدودیت‌هایشان نتوانسته به اندازه نیاز از این تسهیلات استفاده کنند. وی اظهار کرد: اگر صندوق توسعه منابعی را اختصاص دهد که بخش معدن از آن استفاده کند بسیار مطلوب خواهد بود. وی با تأکید بر اینکه باید از داشته‌ها و قوانین فعلی به نحو احسن استفاده کنیم، بیان‌کرد: حضور «شرکت هپکو» در خراسان‌جنوبی برای بخش معدن استان بسیار مفید است و بانک در این زمینه آماده همکاری است. امینی یادآور شد: پیگیری استقرار تیم فنی هپکو در استان به منظور اورهال نمودن ماشین آلات معدنی دارای ارزش است و در صورت اجرایی شدن این امر بانک نیز در این زمینه تأمین مالی خواهد کرد. امینی اظهار کرد: پیشنهاد دیگر ما نیز مکاتبه با صندوق توسعه ملی جهت تخصیص منابع ویژه به منظور خرید تجهیزات و ماشین آلات معدنی برای خراسان‌جنوبی با عاملیت بانک صنعت و معدن است. همچنین در این جلسه مشکل سوخت معادن خراسان جنوبی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و متولیان امر نظر خود را در این زمینه بیان کردند.

محصولات گلخانه ها نیز بیمه می شوند

محمودآبادی- برای اولین بار در استان گلخانه ها نیز در شهرستان طبس بیمه می شوند.

 دبیر نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان طبس با اشاره به اینکه امکان بیمه ی محصولات گلخانه  ای نیز فراهم شده است گفت: پس ازپیگیری های مستمر درخصوص بیمه گلخانه ها بالاخره  بیمه این واحدها برای اولین بار در استان  در شهرستان طبس اجرایی شد . بندگی افزد: با توجه به اهمیت شرایط سخت گلخانه داران در کنترل عوامل خطرآفرین برای یک گلخانه، توانستیم امکان بیمه ی محصولات گلخانه ای را از  24 دی ماه در این شهرستان فراهم کنیم. وی  ادامه داد: از آغاز استارت این بیمه در شهرستان طبس تاکنون حدود ۲۰هزار متر مربع از گلخانه های سطح شهرستان بیمه شده اند. وی با شاره به تنوع گلخانه ها در سطح شهرستان یادآور شد: هم اکنون فقط بیمه گلخانه ها برای محصولات خیار و گوجه انجام می شود،اما پیگیر هستیم برای سایر محصولات نیز این امکان را فراهم کنیم. بندگی ابراز امیدواری کرد گلخانه داران شهرستان از این امکان ویژه که برای اولین بار در استان  فراهم شده است ،استفاده کرده و محصولات خود را هر چه زود تر بیمه کنند.

مراسم وداع با ۵ شهید گمنام در بیرجند
مراسم وداع با پیکر پاک ۵ شهید گمنام در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی، این مراسم با حضور جمعی از خانواده شهدا و مردم با رعایت شیوه نامه‌هایمراسم وداع با پیکر ۵ شهید گمنام در بیرجند بهداشتی و با حضور حداقلی برگزار شد. همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) پیکر پاک پنج شهید گمنام در استان به خاک سپرده می‌شود. این شهدا که ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ سال سن دارند، در عملیات والفجر مقدماتی و کربلای ۴ و ۵ به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. به علت شیوع ویروس کرونا مراسم تشییع برگزار نمی‌شود و فقط مراسم تدفین با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی با حداقل حضور برگزار خواهد شد. از پنج شهید گمنام دو شهید در بیرجند یک شهید در قاین و دو شهید دیگر در شهرستان زیرکوه خاکسپاری می‌شوند.

کشف ۲۱ دستگاه استخراج ارز دیجیتال در خوسف

محمدی- فرمانده انتظامی خوسف از کشف ۲۱ دستگاه استخراج ارز دیجیتال قاچاق در این شهرستان خبر داد. سرهنگ صادقی گفت: مأموران انتظامی شهرستان خوسف اخباری مبنی برنگهداری تعدادی دستگاه استخراج ارز دیجیتال در کارخانه‌ای در شهرک صنعتی این شهرستان دریافت کردند که بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار مأموران پلیس قرار گرفت. وی افزود:  مأموران در بازرسی و پاکسازی از این محل ۲۱ دستگاه استخراج ارز دیجیتال کشف و یک متهم را دستگیر کردند.

برگزاری اولین دوره کلاس مربی گری درجه ۳ بازیهای بومی و محلی

خودکار- اولین دوره کلاس مربی گری درجه ۳ بازی‌های بومی و محلی در خراسان جنوبی برگزار شد. در این دوره از کلاس های مربی گری  حدود ۱۵۰ نفر از علاقه‌مندان و مربیان این رشته ورزشی از سراسر استان  شرکت داشتند  که با حضور خواهران و برادران به صورت تئوری و عملی و آنلاین برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت