اخبار استانی

خرید تضمینی هزار و ۱۲۰ تٌن گندم از کشاورزان

هزار و ۱۲۰ تْن گندم تاکنون از کشاورزان در مراکز خرید گندم خراسان جنوبی خریداری شد. مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: این مقدار گندم تا ۱۶ خرداد از کشاورزان خریداری شده است. حسینی تعداد محموله‌های ثبت شده در سامانه بانکی را ۱۰۶ محموله اعلام کرد و افزود: تاکنون وجه نقد هزینه خرید ۹۵ محموله به حساب کشاورزان واریز شده است.

آماده بودن شرایط برای سرمایه گذاری مردم در طرح های توسعه ای کویر تایر

اصغری مقدم- استاندار خراسان جنوبی در نشست تخصصی با مدیرعامل شرکت کویر تایر گفت : شرایط برای سرمایه گذاری مردم در طرح های توسعه ای کویر تایر به ویژه واحد تولید استیل کورد فراهم است.ملانوری خاطرنشان کرد: کویر تایر، یکی از معدود صنایع بزرگ استان می باشد که طی این سال ها، سهم بسزایی در اشتغال منطقه داشته است. وی نقطه قوت این مجموعه اقتصادی را مشارکت مردم در راه اندازی آن عنوان کرد و تصریح نمود: صنایعی مثل کویر تایر در رونق استان نقش بسزایی دارند. استاندار با اشاره به برنامه های کویرتایر در توسعه واحدهای تولیدی زیرمجموعه این شرکت در استان گفت: ایجاد و راه اندازی واحد تولیدی استیل کورد، موفقیت بزرگی برای کارخانه کویر تایر محسوب می شود.ملانوری ادامه داد: کمک به تأمین مواد اولیه تایرهای تمام رادیال سیمی و کم شدن میزان وابستگی کشور به تأمین این مواد در قالب واردات، بسیار ارزشمند است. به گفته وی؛ افزایش تولید تایرهای تمام رادیال سیمی ویژه خودرو های سنگین، یکی از نتایج این سرمایه گذاری است.استاندار با اشاره به این که شرکت کویر تایر باید نحوه سرمایه گذاری مردم در این طرح را اطلاع رسانی کند، گفت:مردم می‌توانند به اندازه بضاعت و توان خود از سهام این کارخانه بخرند و در اجرای این طرح تولیدی مهم مشارکت نمایند. ملانوری خاطرنشان کرد: ایجاد درآمد پایدار با توجه به بازار فروش مهیای محصولات تولیدی این کارخانه، از مهمترین فاکتورهایی می باشد که باعث اصرار ما به مشارکت و سرمایه گذاری مردم شده است. وی اظهار امیدواری کرد؛ با مشارکت و سرمایه گذاری مردم در ایجاد چنین طرح هایی، هر چه سریعتر شاهد توسعه پایدار، همه جانبه و متوازن استان خراسان جنوبی باشیم. مدیرعامل شرکت کویرتایر نیز در این نشست، گزارش جامعی از وضعیت تولید در این کارخانه ارائه نمود و از طرح های توسعه ای در دست اقدام این شرکت گفت. زینلی خاطر نشان کرد: افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت موجود، احداث کارخانه استیل کورد، راه اندازی واحد تولیدی ۵۰ هزار تنی تایرهای معدنی، ساختمانی، اتوبوسی و کامیونی و نیز ایجاد نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی از جمله برنامه‌های توسعه ای شرکت کویرتایر می باشد. وی تأکید کرد: کلنگ احداث کارخانه تولید استیل کورد در تیرماه به زمین زده می شود. به گفته وی؛ نحوه واگذاری سهام این کارخانه به بخش خصوصی و به ویژه مردم، به زودی اطلاع رسانی خواهد شد

شلیک بی رحمانه به محیط زیست

ایسنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از دستگیری ۵۶ شکارچی غیر مجاز و متخلف زیست محیطی از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان از ضریب امنیتی بسیار بالا و مطلوبی برخوردار هستند. مستقیم اظهار کرد: در دو ماه ابتدایی سال، لاشه و مقادیری گوشت متعلق به ۶ رأس قوچ وحشی، ۲ رأس کل وحشی، ۳۴ بطانه سنجاب، ۱۴ قطعه تیهو، ۱۱ قطعه کبک، ۴ قطعه قرقاول، ۱ قطعه مینا، یک قطعه چکاوک کاکلی، ۳ عدد لاک پشت از شکارچیان غیر مجاز و متخلفین زیست محیطی کشف و ضبط شده است. وی افزود: ۹۳ درصد از این شکارچیان غیرمجاز و متخلفین زیست محیطی در خارج از مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان دستگیر شده‌اند. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: ۱۹ شکارچی غیرمجاز نیز قبل از انجام شکار غیرمجاز دستگیر شده‌اند و انواع مختلف ادوات و وسایل انجام شکار غیر مجاز حیات، فشنگ‌های سلاح‌های شکاری گلوله‌زنی و ساچمه زنی، دوربین‌های چشمی شکاری، دام‌ها و تله‌های انجام شکار غیر مجاز حیات وحش نیز کشف و ضبط شده است.

رقابت ۵۲۰ داوطلب برای شورا‌های استان

۵۲۰ نامزد ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر خراسان جنوبی، برای شرکت در این عرصه تایید صلاحیت شدند. دبیر اجرایی هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی استان گفت: برای این انتخابات ۶۲۳ نفر برای ۳۱ شهر استان ثبت نام کردند که ۶۶ نفر آنان توسط هیئت‌های اجرایی و نظارت رد صلاحیت شدند. حسین پور افزود: در مدت تعیین شده برای شکایت به رد صلاحیت ها، ۵۷ داوطلب شکایت کردند که با رسیدگی به این اعتراض ها، در مرحله اول ۱۴ نفر در هیئت عالی نظارت استان و ۴ نفر در هیئت مرکز نظارت کشور تایید شدند که در مجموع ۵۲۰ نفر تایید صلاحیت شدند. حسین پور در خصوص داوطلبان انتخابات شورای‌های روستا هم گفت: ۱۴۷ داوطلب ردصلاحیت شده تا ساعت ۲۴ امشب فرصت اعتراض خود را به دبیرخانه هیئت عالی نظارت استان در خیابان سجاد شهر، مجتمع ایثار ارائه کنند و نتیجه آن هم تا روز چهارشنبه اعلام خواهد شد. وی افزود: ۵ هزار و ۳۹۱ نفر در استان برای انتخابات شورای روستا‌ها ثبت نام کردند که از این تعداد تاکنون ۵ هزار و ۱۱۷ نفر تایید صلاحیت شدند. وی گفت: تبلیغات رسمی نامزد‌های این انتخابات از پنج شنبه ۲۰ خرداد به مدت هفت روز شروع می شود.

از انتخابات چه خبر؟

ارزیابی ها از مناظره اول

۷نامزد ریاست جمهوری در مناظره اقتصادی محک خوردند، برداشت های متفاوتی از مناظره اول شد امارئیسی همچنان پیشتاز است و جایگاه دو نامزد هم تغییراتی داشته است. اولین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۰ با محوریت موضوعات اقتصادی برگزار شد؛ مناظره ای که با طوفان محسن رضایی گُر گرفت و رفته رفته با چالش ها و پاسخ های دیگر کاندیداها به یکدیگر تنور آن داغ و داغ تر شد. مناظره ای که البته با واکنش های زیادی همراه شد، نگاه هیجانی در آن به اوج خود رسید و به باور بعضی نه تنها مسائل تخصصی که باید در آن مطرح می شد به حاشیه رفت بلکه پای اهانت، تهمت و بداخلاقی را نیز به مناظره نیمه خرداد باز کرد. در این میان البته انتقادهای تند برخی نامزدها از دولت باعث شد تا سخنگوی دولت و رئیس دفتر رئیس جمهور خواستار ارائه زمان مناسب قبل از مناظره دوم به دولت برای پاسخ به این انتقادها شوند.شاید وجود همین مسائل بود که باعث شد عده ای از مناظره نیمه خرداد به بازی « باخت – باخت» یاد کنند. در این بین اگر چه بعضی از نظر سنجی ها همچون ایسنا و فارس از رشد اندک بعضی از کاندیداها از جمله قاضی زاده هاشمی و همتی و پیشتازی با فاصله رئیسی حکایت دارد اما آن چه واضح است کسی از این هفت نفر نتوانست در اولین مناظره آرای قابل توجهی را به سوی خود جلب کند . نتایج نظر سنجی «کیو » درباره مناظره اول بر اساس جدیدترین پیمایش ملی مرکز افکارسنجی کیو، حدود ۳۰ درصد از افراد بالای ۱۸ سال اعلام کرده اند که به تماشای مناظره نشسته اند. این رقم برای مردان حدود ۳۵ درصد و برای زنان حدود ۲۵ درصد است. حدود ۲۰ درصد از افراد نیز با این که مناظره را ندیده اند ولی اخبار آن را دنبال کرده‌اند. به عبارتی می توان گفت ۵۵ درصد از افراد یا مناظره را دیده اند یا اخبار آن را دنبال کرده اند. ۴۵ درصد از افراد نیز نه تماشاچی مناظره بوده و نه اخبار آن را دنبال کرده‌اند.همچنین ۴۴ درصد از کسانی که مناظره را دیده اند یا اخبار آن را دنبال کرده‌اند معتقد هستند سید ابراهیم رئیسی، بهتر از سایر نامزدها ظاهر شده‌ است. این رقم برای سایر نامزدها کمتر از ۳ درصد است.در مقابل حدود ۲۷ درصد از افراد گفته اند همتی نسبت به سایر نامزدها در مناظره ضعیف تر ظاهر شده‌است.این رقم برای ابراهیم رئیسی حدود۶ درصد، برای سعید جلیلی، زاکانی، قاضی زاده و محسن رضایی هر یک حدود ۸ درصد و برای مهرعلیزاده ۱۱ درصد است.

انتخابات در ایستگاه مناظره

فارس- انتخاب اصلح همواره یکی از ارکان انتخابات در ایران محسوب می‌شود برای مردم هم مهم است که چه کسی را برای ریاست جمهوری انتخاب کنند. مردم ایران که همواره در پای صندوق‌های رای خوش درخشیده‌اند این بار هم پای صندوق‌های رای می‌آیند تا دین خود را به نظام اسلامی ادا کنند.
انتخابات رفته رفته به روزهای حساس و دقیقه ۹۰ خود نزدیک می شود، ماراتنی که قرار است رویداد مهمی به نام انتخاب رئیس یک قوه مهم در کشور در آن انجام شود، درحالی ۱۱ روز به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا باقی مانده است اما هر چه می‌گذرد، تب و تاب انتخابات وفعالیت‌های نامزدها بیشتر و بیشتر می‌شود، آن گونه که در چند روز گذشته تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری به اوج خود رسید و ستادهای انتخاباتی کاندیداها برای جمع‌آوری آرای بیشتر به راه‌های مختلفی روی آورده‌اند، این روزها در فضای مجازی هم غوغایی برپاست، اما آنچه مطرح است اینکه امروزه خواسته‌ها ونیازهای مردم نسبت به گذشته تغییر کرده است، مردم می خواهند در آسایش و آرامش نسبی زندگی کنند که این امر تنها با اعمال مدیریت خوب و عامه پسند رقم خواهد خورد، چرا که دولت خوب یا حکمران خوب قادر است از ابزار و تکنیک‌های جدید برای رفاه مردم استفاده کند، آنچه مردم از دولت سیزدهم انتظار دارند، اشتغال، رفع بیکاری، ریشه کنی فقر، ریشه کنی گرانی و مهار تورم است و همچنین از مهم ترین ویژگی‌های دولت خوب شامل عدالت محوری، قانون گرایی، شفافیت، مسئولیت پذیری و پاسخگویی است. شنبه شب در حالی نخستین مناظره سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، که مردم از برخی رفتارهای نامزدها گلایه کردند، در جمع مردم بیرجند رفتیم تا نظرشان را در مورد رئیس جمهور آینده مناظره جویا شویم.

کاندیداها برنامه محوری داشته باشند

یکی از شهروندان بیرجندی گفت: در حال حاضر تورم، افزایش قیمت کالاهای اساسی و مشکلات معیشتی و اقتصادی جزو اولویت‌های اصلی مردم است و رئیس جمهور آینده باید خود را مکلف بداند که این موارد را سرلوحه کار خود کند. الیاسی با اشاره به پخش نخستین مناظره گفت: ادبیات به کار رفته در مناظره باید نمادی از فرهنگ غنی ایران متمدن باشد چرا که مردم از داوطلبان ریاست جمهوری انتظار پاسخ برنامه محوری دارند. وی با تاکید براینکه نباید کار به تاختن و هتک حرمت رقبا کشیده شود افزود: برخی از کاندیدا در نخستین مناظره به جای پرداختن به برنامه‌های خود، تا توانستند به تخریب پرداختند و در برابر آن‌ها نامزدهایی هم بودند که حکیمانه پاسخ برخی از تهاجمات را ندادند که این امر نشان از روح بلند نامزد دارد که در برابر مردم حرمت شکنی نمی‌کند. یکی دیگر از شهروندان هم با بیان اینکه در برابر برخی صحبت‌های نامزدها آن‌ها را قضاوت می کنیم گفت: مناظرات جای شعرخوانی ترکی و تحت تاثیر قرار دادن احساس یک جامعه فهیم و همیشه در صحنه مقتدر نبود، چرا به جای اینکه وقتشان را به شعر خوانی و ضرب المثل گذراندند در خصوص مسئولیت‌هایی که داشتند و عملکرد خوبی نداشتند برای مردم توضیح ندادند. اسکندری با بیان اینکه من از جنس مردم هستم و معتقدم که ما مردم به حمله کردن و تخریب رقبای مناظرات نگاه خوبی نداریم و کسانی که برای رای گرفتن از مردم رو به چنین تاکتیک‌هایی آورده‌اند بدانند این اقدامات مورد پسند نیست، تاکید کرد: باید از آقای رئیسی به خاطر اصطلاحات سخیفی مانند سندرم پست بیقرار و مدرک ششم ابتدایی عذرخواهی کنند. یکی دیگر از شهروندان هم گفت: مناظره جای طرح دیدگاه علمی و برنامه‌ای است و محل تاختن به رقبا نیست‌، ادبیات سخیف در مورد رقبا در این مناظره زیاد به کار برده شد و کسی که سوار به اصطلاحات و سخنان خود نیست فردا چطور می خواهد بر برنامه‌های نظام و کشور سوار شود. وی با بیان اینکه از رئیس جمهور آینده می خواهیم ، رفع مشکلات اقتصادی،مبازه با فساد و گرانی و اشتغالزایی را اولویت کار خود قرار دهد افزود: از نامزدها می خواهیم در مناظرات بعدی از تخریب رقبا بپرهیزند و اخلاق را مد نظر قرار دهند تا رای دهندگان بر اساس شناخت و آگاهی صحیح ، افراد توانمند را انتخاب کنند. این شهروند ادامه داد:مردم توقع دارند نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری برنامه روشن و عملی برای رفع مشکلات معیشتی ارائه دهند. وی بیان داشت:رئیس جمهور باید خود را وقف خدمت به مردم کند و جدی و عملی با فقر، فساد و تبعیض مبارزه کند و از رئیس جمهور آینده انتظار داریم که هماهنگ با سایر قوا و با تلاش بی‏ وقفه و خستگی‏ ناپذیر در مبارزه با فقر، فساد و تبعیض جدی بوده و با پرداختن به مشکلات اساسی کشور، انتخاب کارگزاران شایسته، خدوم، کارآمد، متعهد و وامدار مردم، نهایت همت و جدیت را در خدمت به مردم داشته باشد. یکی دیگر از شهروندان هم گفت: از رئیس جمهور آینده انتظار دارم در شناساندن توانایی‌های علمی مهندسان کشور به جامعه بین المللی و ایجاد شرایط همکاری خارجی تلاش کند؛ و با جذب سرمایه گذاری خارجی با شرط انتقال فن آوری زمینه ساز پیشرفت سریع و مطمئن شرکت های مهندسی و متخصصان ایرانی را فراهم نماید.

سالی خشک که کویر را تشنه تر از قبل کرده است

خبرنگاران جوان- خراسان جنوبی بعد از استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان رتبه چهارم جمعیت عشایری کشور را به خود اختصاص داده و در استان ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایر با ۸۱ هزار نفر جمعیت وجود دارد و این عشایر حدود ۱۳.۲ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند. امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های متوالی، عشایر استان همچنان با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و آب ارسالی اداره کل امور عشایری جوابگوی نیاز عشایر نیست چرا که خشکسالی به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات عشایر خراسان جنوبی در چند سال اخیر مطرح است که این امر باعث شده تا عشایر خطه کویر با کمبود آب شرب و دام‌های آن‌ها با کمبود آب و علوفه روبه‌رو شوند. همه ساله در آغاز فصل گرما عشایر خراسان جنوبی برای کمبود آب دام‌های خود دغدغه دارند که امسال نگرانی‌ها برای تأمین آب با هزینه‌های سنگین افزایش یافته است.

تأمین آب مورد نیاز روستائیان و عشایر در اولویت برنامه‌های قرارگاه آب استان

فرهادی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه تأمین آب مورد نیاز روستائیان و عشایر در اولویت برنامه‌های قرارگاه آب استان است گفت: با تأمین تانکر برای آبرسانی سیار مشکلی نخواهیم داشت و به موقع آب مورد نیاز روستائیان و عشایر به محل ارسال می‌شود. وی با تاکید بر اینکه تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است افزود: بنابراین مردم در روستا‌ها و مناطق عشایری نگران کمبود آب و آبرسانی نباشند. فرهادی بیان کرد: در سال زراعی که پشت سر گذاشتیم با کمبود بارندگی روبه‌رو بودیم و در نتیجه ذخیره سد‌ها در سطح کشور به شدت کاهش یافته و تأمین برق نیز با مشکل روبه‌رو شده است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به این که کاهش بارندگی‌ها، مشکلاتی را در بحث آبرسانی رقم زده است تصریح کرد: یکی از ضروری‌ترین اقدامات در شرایط فعلی صرفه‌جویی در مصرف آب است. وی ادامه داد: برای مدیریت شرایط موجود، حوزه‌های متولی باید با ساخت و ساز‌های غیرمجاز و نیز مشترکانی که الگوی مصرف آب را به درستی رعایت نمی‌کنند، برخورد کنند. فرهادی اظهار کرد: همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید به منظور تسهیل در آبرسانی سیار به روستا‌ها و مناطق عشایری، تنخواهی را در اختیار اداره کل امور عشایری و شرکت آب و فاضلاب قرار دهد تا برای آبرسانی سیار، دغدغه‌ای نداشته باشند. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از تجهیز مجتمع‌های آبرسانی مهم استان به دیزل ژنراتور خبر داد و بیان کرد: این اقدام در کاهش هدررفت آب ناشی از قطعی برق مؤثر است. وی همچنین با اشاره به افزایش دما و گرمای زودرس در کشور و استان تصریح کرد: از مردم و فرمانداران تقاضا می‌شود با صرفه‌جویی در مصرف برق و رعایت الگوی مصرف در مدیریت شرایط موجود همکاری کنند.

تشکیل قرارگاه آب برای حل چالش آب

امامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: یکی از اتفاقات بسیار خوب در حوزه آب و حل چالش‌های مرتبط با آن در خراسان جنوبی تشکیل قرارگاه آب به دستور استاندار خراسان جنوبی و به ریاست معاون عمرانی استاندار است. وی با بیان اینکه نهایت تلاش خود را می‌کنیم که عشایر و روستائیان از آب پایدار بهره‌مند شوند افزود: در حال حاضر برای بهبود وضعیت آبرسانی به روستائیان چهار تانکر جدید خریداری کرده‌ایم تا با سهولت بیشتری بتوانیم خدمت‌رسانی داشته باشیم. امامی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند تصریح کرد: پارسال در فصل پیک مصرف، تعداد روستا‌هایی که با تانکر آب‌رسانی می‌شدند به ۴۳۰ روستا رسید و امسال با توجه به کاهش شدید بارندگی تا ۴۵۰ تا ۵۰۰ روستا افزایش پیدا خواهد کرد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر برای آبرسانی به روستا‌های مرزی از ظرفیت قرارگاه سپاه نیز استفاده می‌کنیم بیان کرد: برای استفاده از ظرفیت ارتش و تانکر‌های آن مکاتباتی صورت گرفته و هماهنگی‌هایی انجام شده تا تابستان و ایام پیک را با کمترین چالش سپری کنیم.از آنجا که عشایر خراسان جنوبی تنها مرزبانان استان هستند باید گره از مشکلات آنان برداشته شود، زیرا در صورت برطرف نشدن مشکلات و نیازمندی‌های عشایر و مهاجرت آنان به شهر‌ها در آینده امنیت مرز‌های شرق کشور هزینه‌های سنگینی را برای دولت به دنبال خواهد داشت.

کرونا جان دو نفر دیگر را گرفت

با ثبت دو مورد فوت جدید ناشی از کرونا در خراسان جنوبی، تعداد فوتی‌های این بیماری در استان به ۹۰۲ نفر رسید. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۴ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۱۴ بیمار جدید شامل ۷ بستری و ۷ سرپایی شناسایی شدند.مهدی زاده افزود: از این تعداد ۸ مورد از بیرجند، ۲ مورد از قاین، ۱ مورد از درمیان، ۳ مورد از نهبندان بوده اند و از سایر شهرستان‌ها هم مورد جدیدی گزارش نشده است.

دغدغه های جدی استاندار برای ریل گذاری مسیر توسعه استان

محمودآبادی- روز گذشته استاندار خراسان جنوبی به همراه معاون سیاسی و امنیتی استانداری و جمعی از مدیران استانی از روزنامه آوای خراسان جنوبی بازدید کردند. ملانوری در جریان بازدید دو ساعته از روزنامه آوا ضمن خداقوت به تلاشگران حوزه اطلاع رسانی در این روزنامه گفت : یکی از دغدغه های جدی در فرآیند توسعه استان ، ریل گذاری صحیح مسیر است که باید در تمام حوزه ها به آن توجه کنیم و رسانه ها با در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم پیش روی مردم برای تحقق این هدف ، می توانند کمک مهمی به این موضوع داشته باشند . حمید ملانوری افزود: بسیاری از هم استانی ها از ظرفیت ها و فرصت پیش آمده برای بهره برداری از آن ها در استان بی خبر هستند که باید اهتمام ویژه ای در این موضوع انجام گیرد. استاندار خراسان جنوبی با اشاره به عملکرد مطلوب روزنامه ی آوا در بحث های اطلاع رسانی و بازگو کردن چالش ها و پتانسیل های استان گفت: با توجه به آماری که از تعداد و تیراژ روزنامه ها، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان دارم این انتظار وجود دارد که مردم نسبت به پتانسیل ها و چالش های استان آگاه تر باشند. حمید ملانوری افزود: ارزیابی ما از اطلاعات مردم استان نسب به منابع، دارایی ها و ذخایر استان نشان می دهد،رسانه ها هنوز در این مسیر به آن نقطه ی مطلوب نرسیده اند. وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ معدن غیرفعال در استان وجود دارد، عنوان کرد: تا زمانی که بهره کافی از دسترنج کشاورزان به این قشر بر نمی گردد و از همه ی پتانسیل های گردشگری استفاده نمی کنیم، در ریل گذاری اطلاع بخشی به مردم موفق نبوده ایم. عالی ترین مقام دولت در استان این وظیفه ی سنگین را بر شانه ی رسانه های استان دانست و از مسئولان روزنامه ی آوای خراسان جنوبی با توجه به ایده های نو در اطلاع رسانی و مخاطبان فضای مجازی خواست در این ماجرا مانند چشم و گوش و زبان برای جامعه عمل کنند. استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه روزنامه ی آوای خراسان جنوبی در کنار اطلاع رسانی توانسته رسالت آموزشی خود را نیز برای جامعه ی هدف حفظ کند، گفت: این رسانه در برنامه های توسعه ی استان توانسته حضور خوبی داشته باشد و بر این اساس با توجه به حجم دارایی های استان انتظار دارم در شناخت پتانسیل های استان به هم استانی ها با همین فرمول عمل کند. وی با اشاره به شرایط سخت رسانه ها در کشور، گفت: اگر در خراسان جنوبی چراغ رسانه ها خاموش نشده نشان از فرهنگ مردم این منطقه نسبت به دانستن دارد. عالی ترین مقام دولت در استان نقش رسانه ها در دوام این اخلاق مردم را حساس دانست و افزود: در جایی که علم و آموزش رونق دارد رسانه نیز رونق دارد. وی در ادامه به نقش برجسته ی رسانه ها در ایجاد شور انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح تاکید کرد و افزود: مردم خراسان جنوبی در مشارکت ها نسبت به استان های دیگر ۱۲ درصد رتبه ی بالاتری کسب کرده اند و امیدواریم دراین دوره نیز با کمک رسانه هایی کارآمد مانند آوای خراسان جنوبی این حضور تکرار شود.

لزوم اقدام فوری برای اصلاح شبکه های فرسوده و کاهش هدررفت آب

جم- استاندار خراسان جنوبی با اشاره به هدر رفت ۳۵ درصدی آب در استان گفت: شرکت آب و فاضلاب باید با ارائه راهکارهایی مناسب و سریع، نسبت به اصلاح شبکه های فرسوده و کاهش هدررفت آب اقدام کند. ملانوری ظهر دوشنبه در جریان بازدید از شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: اصلاح شبکه ها با هدف کاهش هدررفت آب باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد و به طور جدی دنبال شود.به گفته وی؛ میانگین ۳۵ درصدی هدررفت آب در مجموع شبکه های شهری و روستایی، عدد بسیار بالایی است. وی متذکر شد: بر این اساس، یک سوم آب تولیدی استان از طریق شبکه های فرسوده هدر می رود که اصلاً در مقابل هزینه هایی که برای استحصال و بهداشتی کردن آب می شود، قابل قبول نیست. استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اگر این میزان آب به شبکه برگردد و در مدار مصرف قرار گیرد، کمک بزرگی به موضوع تأمین آب مورد نیاز استان می کند. ملانوری خاطرنشان کرد: ما اگر به جای این که به دنبال منابع جدید باشیم، چاه حفر کنیم و با آزمون و خطا به منابع آبی شیرین دست یابیم، همین آب موجود را نگهداریم و درست مصرف کنیم، نتایج بهتری حاصل خواهد شد. استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تشکیل قرارگاه آب استان، تصریح کرد: با توجه به بارندگی های اندک سال زراعی جاری و کاهش محسوس سطح منابع آبی، مهمترین وظیفه قرارگاه آب، کمک به شرکت آب و فاضلاب استان در تأمین آب مورد نیاز مردم است. ملانوری تأکید کرد: تمام ظرفیت های موجود دستگاه های اجرایی، به منظور تأمین آب مورد نیاز مردم در اقصی نقاط استان در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار دارد تا ان شاء الله این فصل را به خوبی پشت سر بگذاریم.

اهدای پلاسما در خراسان جنوبی، دو و نیم برابر میانگین کشوری

ملانوری همچنین در بازدید از پایگاه انتقال خون استان خراسان جنوبی افزود: میانگین اهدای پلاسمای خون در کشور ۲ درصد و در خراسان جنوبی معادل دو و نیم برابر این نرخ یعنی پنج درصد است. وی گفت: انتقال خون مجموعه‌ای ارزشمند است زیرا همانطور که اکسیژن برای ادامه حیات ضروری است، خون و فرآورده‌های خونی نیز برای آحاد جامعه نیاز حیاتی به شمار می‌رود. استاندار خراسان جنوبی از تلاش‌های انتقال خون در شرایط همه‌گیری کرونا قدردانی کرد و افزود: مجموعه نظام سلامت کشور در فضای هم‌افزا و جهادی همچون دوران دفاع مقدس وارد میدان شدند و اگرچه بعضی قسمت‌ها به ظاهر کمتر دیده شدند اما به لحاظ محتوایی همه تلاش کردند و تلاش‌های ۱۶ ماهه مجموعه انتقال خون نیز در راستای مدیریت این بیماری قابل تقدیر است.

اجرای بیش از ۳ هزار طرح اشتغال زایی در خراسان جنوبی

خبرنگاران جوان- مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی از اجرای طرح اشتغال زایی برای ۳ هزار و ۹۷۲ مددجوی کمیته امداد استان خبر داد. سلم آبادی گفت: پارسال ۳ هزار و ۹۷۲ طرح اشتغال زایی با مجموع اعتبار هزار و ۴۵۶ میلیارد ریال در استان اجرا شده است. وی با اشاره به اینکه این تعداد طرح برای ۵ هزار و ۵۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است افزود: امسال ۲ هزار و ۷۹۷ میلیارد ریال اعتبار برای اشتغال زایی به مددجویان این نهاد اختصاص یافته که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۱۱ درصد رشد داشته است.

۲۶۱ روستای خراسان جنوبی در سال جاری گازرسانی می‌شود

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: گازرسانی به ۲۶۱ روستای استان خراسان جنوبی با اعتبار ۲۹۰ میلیارد تومان در سال جاری انجام می‌شود.هاشمی افزود: با احتساب این روستاها ضریب برخورداری از گاز طبیعی در روستاهای خراسان جنوبی به ۹۹ درصد افزایش خواهد یافت. وی بیان کرد: تا ابتدای سال ۱۳۹۷ و پس از ۱۱ سال از تاسیس شرکت گاز استان خراسان جنوبی، این استان با تعداد ۲۹۳ روستا به عنوان یکی از چهار استان کم‌برخوردار در حوزه گازرسانی با ۳۵ درصد جمعیت روستایی برخوردار زیر پوشش گاز طبیعی قرار داشت.

همکاری مردم در اجرای طرح ممنوعیت تردد تعطیلات نیمه خرداد

خیرآبادی- مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: پس از تصمیم ستاد مرکزی مقابله با کرونا مبنی بر اعمال محدودیت‌ برای ترددهای بین استانی، همکاران راهداری به همراه نیروهای محترم انتظامی و پلیس راه، تلاش گسترده ای جهت اجرای این مصوبه را آغاز کرده اند. جلال زاده افزود: بر همین اساس خروجی سامانه های هوشمند حمل و نقل و ترددشماری منصوب در سطح کلیه راه های استان، نشان دهنده کاهش ۱۵ درصدی تردد خودروهای شخصی در مبادی ورودی و خروجی استان (نسبت به مدت مشابه سال گذشته) در بازه زمانی اجرای این طرح بوده است. همچنین محورهای بیرجند- سربیشه، بیرجند- خوسف و بیرجند- قاین به ترتیب دارای بیشترین تردد در این ایام بوده است.

کامیون حامل مرغ قاچاق در بیرجند متوقف شد

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون باری در این شهرستان هزار و ۱۷۰ قطعه مرغ زنده قاچاق و فاقد مجوز بهداشتی را کشف کردند. فولادی اظهار داشت: ماموران با هماهنگی مقام قضایی در بازرسی از این کامیون هزار و ۱۷۰ قطعه مرغ قاچاق و فاقد مجوز بهداشتی را کشف کردند که ارزش ریالی طیور قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۲۹۰ میلیون ریال برآورد شد. وی گفت: ماموران در این رابطه یک خودرو را توقیف و یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

استفاده از ایده‌های نو در اطلاع‌رسانی انتخابات ضروری است

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر استفاده از ایده‌های نو برای اطلاع‌رسانی‌ و آگاهی‌بخشی درخصوص اهمیت حضور در انتخابات ضروری است.مالکی افزود: بهترین کار در شرایط موجود زمینه‌سازی برای ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات است و آنچه در این موضوع بسیار مهم جلوه می‌کند، انتخاب درست و آگاهانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت