آخرین وضعیت بازگشایی مدارس استان در شرایط کرونایی

محمودآبادی- ۱۵ شهریور ماه زمانی است که امسال برای بازگشایی مدارس پیش بینی شده است،تاریخی که هر روز با نزدیک شدن به آن نگرانی و اضطراب خانواده هایی که دانش آموز دارند بیشتر می شود، اما در این میان حال خانواده هایی که دانش آموز کلاس اولی دارند آشفته تر است. در آخرین خبر ها ۱۹ مرداد ماه جاری ، محسن
حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در گفت وگویی با روزنامه ایران گفت: کلاً سیاست آموزش و پرورش این است که کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کند. در مدارس غیردولتی شاید به دلیل تعداد دانش‌آموزان ما بتوانیم فاصله اجتماعی را در این مدارس رعایت کنیم. بنابراین هر جایی که امکان رعایت فاصله وجود داشته باشد ما به صورت حضوری برگزار می‌کنیم.
وزیر آموزش و پرورش روزهای سخت و دشواری را سپری می‌کند. محسن حاجی میرزایی در شرایطی باید کمتر از یک ماه دیگر متفاوت‌ترین زنگ سال تحصیلی جدید مدارس را به صدا در آورد که خانواده‌ها سؤال‌های بسیاری از مسئولان آموزش و پرورش دارند. آنها از یک‌سو به خاطر شیوع بیماری کرونا نگران سلامت فرزندانشان در مدارس هستند و از سوی دیگر دغدغه درس و مشق دانش‌آموزانشان را دارند. در کنار همه اینها بررسی و تدوین سناریوهای آموزشی مدارس در سال تحصیلی جدید هم حالا دیگر دغدغه اصلی مسئولان آموزشی کشور شده است.
البته همه این موضوعات در گفت‌وگوی خبرنگار آوا با مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی مورد بحث قرار گرفت. محمد علی واقعی هفته ی گذشته مهمان روزنامه ی آوا بود. و در فرصتی که برای گفت‌وگو با او داشتیم تلاش کردیم تا بخشی از سؤالات و دغدغه‌های خانواده‌ها را با وی در میان بگذاریم. اینکه زمان بازگشایی مدارس چه روزی است؟ آیا آموزش‌ها مجازی است یا حضوری؟ آیا تمهیدات لازم برای تأمین مواد شوینده در آغاز سال تحصیلی اندیشیده شده است؟ و اینکه چه برنامه‌ای برای ساماندهی مدارس غیردولتی دارد که پول‌های کلانی از خانواده‌ها می‌گیرند و… در زیر این گفت‌وگو را می‌خوانید:

تاریخ بازگشایی مدارس ۱۵ شهریور انتخاب شده است.آیا این تاریخ قطعی است؟ برنامه ی آموزش و پرورش برای برگزاری کلاس ها به چه نحوی است؟

تاریخ ۱۵ شهریور تا این زمان که من با شما مصاحبه می کنم (۲۲ مرداد ماه) همان ۱۵ شهریور ماه خواهد بود، اما در باره ی اینکه حضوری خواهد بود یا مجازی همه چیز بسته به تصمیم ستاد ملی مقابله با کروناست اما تصمیمی که اکنون قابل اعلام است این است که بسته به اینکه در تاریخ ۱۵ شهریور استان ما به لحاظ کرونا در چه شرایط رنگی است سه شیوه پیاده خواهد شد. در روش اول اگر رنگ زرد بودیم مدرسه ها به صورت حضوری خواهد بود اما با حداقل دانش آموزان به صورت دو گروه مجزا در صبح یعنی از ۷ و نیم تا ساعت ۱۰ و برای گروه بعدی از ۱۰ و نیم به بعد تا همان زمان تعطیلی که داشته اند. در این روش دانش آموزان در حالی که همه ی پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند زنگ تفریح در حد ۵ دقیقه خواهند داشت.در این شیوه معلم از زمان تدریس خودش زمان اضافه تری را تدریس نمی کند و فاصله ی اجتماعی به خوبی رعایت می شود،اما باز هم باید ماسک داشته باشند.
شیوه ی دیگری به این شکل که بخشی از دانش آموزان امروز و بخش دیگر روز بعد مراجعه داشته باشند نیز مطرح شده است، حالا باید دید تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا چه خواهد بود، و مابقی مباحث درسی مکمل را همکاران از شبکه ی شاد پیگیری خواهند کرد. البته با رعایت همان زمانی که برای تدریس تعیین شده و فعالیت اضافه ای نخواهند داشت. پس اضافه کاری رخ نخواهد داد. حتی برای پنجشنبه چون باید شش روز از هفته را برای بحث گروه بندی ها در نظر می گرفتیم نیز یعنی شنبه ، دو شنبه و چهارشنبه یک گروه و سه روز دیگر گروه دیگر اضافه کاری پیش
نمی آید. اگر وضعیت سفید شد هم که دیگر کاملا حضوری خواهد بود البته با رعایت پروتکل ها در وضعیت قرمز نیز مدارس باز هست اما دانش آموز حضور فیزیکی ندارد،معلمین در مدرسه حضور خواهند داشت و از طریق فضای مجازی ارتباط می گیرند،و یا با تمهیداتی که مدیر آموزشگاه انجام داده تا به دانش آموزان اطلاع رسانی کند یا بخواهند معلوماتشان را انتقال دهند، استفاده از پتانسیل های آموزشگاه از اینترنتی که رایگان در اختیار مدارس قرار گرفته است معلمین می توانند با دانش آموزان در ارتباط باشند. این نکته نیز حائز اهمیت است اگر اختیار به استان ها داده شود برای مدارسی که تعداد دانش آموزانشان زیر نرم است به طور حتم آموزش به شکل حضوری خواهد بود. حدود ۵۳۰ آموزشگاه در استان تعداد دانش آموزانشان زیر ۱۵ نفر است، همچنین در دوره ی متوسطه بیش از ۳۰ آموزشگاه داریم که زیر ۳۰ نفر دانش آموز در سه پایه دارند،قطعا در این فضاها پروتکل ها رعایت می شود و می توانند با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا کاملا حضوری برگزار شود.

با این روش یک روز در میان آیا برای دانش آموزان پایه های بالاتر یعنی پایه های هشتم و نهم و … مشکل کمبود وقت برای تکمیل کردن کتاب درسی شان به وجود نمی آید؟

رویکرد آموزشی در این شیوه تغییر کرده است. یعنی دروس تدریس می شود، اما دانش آموز برای حل مسئله و … خودش باید وقت بگذارد، یعنی تلاش دانش آموزان در این شیوه افزایش می یابد. معلم تکمیل مفاهیم را خواهد داشت. اگر چه ما این شیوه را کامل نمی دانیم اما شرایط بحرانی راهکاری جز این مواردی که ذکر شد را در اختیار ما نمی گذارد. و گرنه حضور فیزیکی دانش آموز بسیار مهم است و در انتقال مفاهیم نیز تجربه شده است.

تکلیف دانش آموزانی که از فضای مجازی محرومند چه می شود؟

اگر این اجازه را داشته باشیم حضور معلم و دانش آموزانی که با این موضوع درگیر هستند را خواهیم داشت.این دانش آموزان از سال تحصیلی قبل تاکنون شناسایی شدند. حتی در سال تحصیلی گذشته تعدادی از دانش آموزانی که نتوانسته بودند از این شبکه ها استفاده کنند با هماهنگی مدیر و معلم در مدرسه حاضر شدند و
کلاس های رفع اشکال برای آنها برگزار شد. به طور حتم امثال نیز این روش عملیاتی می شود مضاف بر اینکه گروه های جهادی نیز به صورت داوطلبانه به آموزش پرورش کمک خواهند کرد. این ها دانشجو معلمان ما هستند،که امثال روی کمک آنها حساب شده البته درسنامه هایی آماده شده و به صورت سی دی و یا فلش در دانش آموزان محروم از اینترنت قرار می گیرد، گروه های جهادی نیز به آنها کمک خواهند کرد. در روستاها و مدارس عشایری نیز پروتکل ها رعایت می شود.

تکلیف مدارس دو شیفت چه می شود؟

همان روش یک روز درمیان را خواهیم داشت که تعداد این مدارس به ۳۴ مورد در بیرجند می رسد.

موضوع مهمی که این روزها خانواده‌ها با آن مواجه هستند بحث ثبت نام دانش‌آموزان است. برخی از خانواده‌هایی که فرزندانشان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کردند پرونده دانش‌آموزانشان را از این مدارس گرفته‌اند و برای ثبت‌نام به مدارس دولتی بردند دلیل این خانواده‌ها هم این بود که به خاطر شرایط کرونا ممکن است آموزش‌ها مجازی باشد با این حال مدارس دولتی هم اعلام کرده اند ظرفیت لازم برای ثبت‌نام‌ها را ندارند برنامه شما دراین‌باره چیست؟

همان طور که گفتم کلاً سیاست آموزش و پرورش این است که کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کند. در مدارس غیردولتی شاید به دلیل تعداد دانش‌آموزان ما بتوانیم فاصله اجتماعی را در این مدارس رعایت کنیم. بنابراین هر جایی که امکان رعایت فاصله وجود داشته باشد ما به صورت حضوری برگزار می‌کنیم. به مؤسسان مدارس غیردولتی گفتم اگر شرایط تغییر کند باید گزینه‌های پیشنهادی مدارس غیردولتی هم تغییر کند. با این حال اگر کلاس‌ها حضوری بود باید کیفیت به‌گونه‌ای عالی باشد اگر هم مجازی باید کیفیت به گونه‌ای باشد که خانواده‌ها با آرامش بتوانند در مدارس ثبت‌نام کنند. به خانواده‌های عزیز هم می‌گویم ما در برگزاری سال تحصیلی جدی هستیم. ما نمی‌توانیم منتظر روزهایی باشیم که قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌دانیم شرایط چگونه می‌شود. به خانواده‌ها اطمینان می‌دهیم که مراقب سلامت بچه‌هایشان هستیم و تصمیماتی نخواهیم گرفت که این تصمیمات سلامت دانش‌آموزان را به خطر بیندازد. قطعاً با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم‌گیری خواهد شد.ما برای این سال تحصیلی وضعیت‌های متفاوت را پیش‌بینی کردیم البته این برنامه در صورت اجازه ستاد اجرایی خواهد شد و ستاد باید اجازه دهد که ما کلاس‌ها را حضوری یا غیرحضوری برگزار کنیم و اگر اجازه دهد که با تعداد کمتری برگزار کنیم حتماً این کار را خواهیم کرد. همان طور که گفتم یکی از برنامه‌ها این است که دانش‌آموزان را در دو نوبت زوج و فرد به مدرسه بیاوریم و در جاهایی که اصلاً امکان حضور وجود ندارد از برنامه تلویزیونی و بسته‌های خودآموز استفاده می‌کنیم. ما خودمان را متعهد می‌دانیم که آموزش را برای تک تک دانش‌آموزان که ثبت نام می‌کنند ارائه دهیم البته رعایت سلامت آنها برای ما مهم است و اجازه نمی‌دهیم که سال تحصیلی دانش‌آموز ما تباه شود ما آموزش را تعطیل نمی‌کنیم. این را بدانید که تاکنون ثبت نام ۹۳ درصد دانش آموزان استان انجام شده است، مابقی نیز بخشی هستند که یا تجدید شدند یا منتظر پاسخ آزمون تیزهوشان هستند.برخی نیز هنوز در انتخاب رشته به تصمیم قطعی نرسیده اند.ضمنا مقرر شده در مدارس غیر انتفاهی فعلا فقط ۵۰ درصد شهریه گرفته شود و مابقی بر اساس حضور فیزیکی دانش آموز اخذ می شود.در غیر این صورت شهریه افزایش پیدا نخواهد کرد.

علی‌رغم تلاش‌هایی که آموزش و پرورش برای تحصیل دانش‌آموزان کرده اما زیرساخت‌های آموزش مجازی در سال تحصیلی گذشته فراهم نبود. امسال آیا مشکل زیرساخت‌ها حل شده است؟

مسئله و درخواست اصلی داشتن اینترنت در مدارس بود که تا اردیبهشت امسال ۵۳۰ آموزشگاه به اینترنت رایگان مجهز شد، علاوه بر این با قول شرکت زیر ساخت تا پایان شهریور ماه نیز هزار و ۲۵۰ آموزشگاه دیگر به اینترنت رایگان متصل خواهد شد. موضوع دیگر، زیرساخت‌های فنی شبکه شاد بود که مسئولیتش برعهده وزارت آموزش و پرورش است و سعی کردیم مشکلات را برطرف کنیم. خب در سال تحصیلی قبل ۴ خدمت روی شبکه شاد انجام می‌شد که برای سال تحصیلی جدید به ١١ خدمت رسیده است تا شروع سال تحصیلی این خدمات متنوع عرضه خواهد شد. مثلاً امکان حضور و غیاب، امکان تکلیف دادن و تکلیف گرفتن، امکان آزمون گرفتن، امکان ارتباط زنده دانش‌آموز با معلم و برعکس همه این خدمات برقرار خواهد شد. از نظر فنی شبکه شاد روز به روز و هفته به هفته کامل‌تر و کارآمدتر خواهد شد اما بخشی از آن مربوط می‌شود به بستر اینترنت کشور که وزارت ارتباطات تلاش بسیاری کرده است. تا الان طبق اعلام وزارت ارتباطات ٩٠ درصد مناطق روستایی ما دسترسی به شبکه ملی ارتباطات را دارند و برای بقیه هم اقدام خواهیم کرد البته خواستیم که سرعت اینترنت مورد نیاز و پهنای باند هم بیشتر شود.

اکنون بزرگترین دغدغه مربوط به دانش آموزان کلاس اول است آیا نگاه ویژه ای به این دانش آموزان داشته اید؟

بله، با توجه به اینکه در شرایط خاصی به لحاظ حضور دانش آموزان در کلاس درس قرار داریم و دانش آموزان پایه ی اول ابتدایی در معرض آسیب بیشتری نسبت به سایر دانش آموزان قرار دارند در راستای تحقق عدالت آموزشی از طریق کیفیت بخشی به آموزش پایه ی اول ابتدایی تمام آموزگاران پایه اول به پیشنهاد مدیران مدارس به صورت جذبی انتخاب شده و ابلاغ آنها به صورت یکساله توسط کارشناس آموزش ابتدای صادر می شود، این موضوع برای اولین بار در کشور در خراسان جنوبی اجرایی می شود.

آیا به مدارس از لحاظ تامین مواد شوینده ی بهداشتی کمکی شده است؟

در این خصوص بیش از یک میلیارد تومان به مدیریت های آموزش و پرورش شهرستان های استان توزیع شده تا مدارس در شروع سال تحصیلی در تامین مواد شوینده برای دانش آموزان از آمادگی کامل برخوردار باشند. علاوه بر این قرار است طی یک هفته ی آینده یک محموله بهداشتی ورزشی به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان شامل ۲۲ هزار لیتر صابون مایع، ست بهداشتی، ماسک و … در استان توزیع شود. برای اینکه مدارس از آمادگی کامل برخوردار شوند از ۲۰ مرداد مدارس همه روزه باز است، از ۵ شهریور نیز مانور بازگشایی مدارس را خواهیم داشت تا طی ۱۰ روز باقی مانده تا ۱۵ کمبود ها و نیاز ها و آمادگی لازم محیا شود.

و سخن آخر

در پایان می خواهم از خانواده ها خواهش کنم در در استفاده فرزندانشان از ابزار الکترونیکی مانند گوشی، تب لت و… مراقبت کنند، چراکه استفاده ی متمادی از این وسایل علاوه بر آسیب های روحی، آسیب های جدی نیز به دنبال دارد. برای کنترل این مهم لازم است والدین با مربیان در ارتباط باشند تا زمان دقیق آموزش ها و آزمون ها و …. را بدانند به این ترتیب نیازی نیست که دانش آموز ما مدام در حال استفاده از این ابزار باشد. هر چند واقعی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیشتر سوالات مربوط به سال تحصیلی جدید را پاسخ داد اما در این میان همراهی والدین و آگاهی آنها در کمک به پشت سر گذاشتن این مهم نقش بسزایی دارد. در این میان نقش اعضای انجمن اولیا و مربیان نیز باید پر رنگ تر از قبل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت