رونق صادرات با فرآوری ناب ترین سنگ های ساختمانی در استان

با فرآوری سنگ های معدنی می توان علاوه بر استفاده از آنها در کشور جلوی خام فروشی این سنگ های با ارزش را هم گرفت. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خراسان جنوبی دارای بیش از ۶۰۰ معدن فعال و نیمه فعال است. از معادن طلا گرفته تا خاک‌ های صنعتی، زغال سنگ و انواع سنگ‌ های معدنی، خوشبختانه در سال‌ های
اخیر با استخراج خوبی که صورت گرفته،رتبه ۷ استخراج از معادن کشور نصیب استان خراسان جنوبی شده است.با فرآوری ‌های
صورت گرفته از معادن جلوی خام فروشی این مواد به کشور‌های خارجی گرفته شده و تقریبا صفر تا صد کار استخراج از معادن در خراسان جنوبی در حال انجام است، از معدن‌ های بزرگ گرفته تا کارخانه‌ های فرآوری سنگ‌های ساختمانی. سری زدیم به یکی از بزرگترین واحد‌های فرآوری سنگ خراسان جنوبی در شهرک صنعتی بیرجند که سال ۸۴ با یک خط تولید و اشتغال ۱۲ نفر شروع به کار کرد. محمدی مدیر داخلی این کارخانه  گفت: «سال ۹۱ با راه اندازی خط دوم که مربوط به فرآوری سنگ بود ۲۰ نفر مشغول به کار شدند. سنگ‌های زیادی از معادن استان به این کارخانه آورده می‌شود و در اینجا فرآوری می‌شوند.»

سنگ های غول پیکری که حالا خودنما شده اند

سنگ ‌های غول پیکر از معادن مختلف استان از جمله معدن طبس، نهبندان، سربیشه و سرایان به این کارخانه آورده می ‌شوند.
در مرحله اول، کار برش این سنگ‌ های عظیم الجثه در خط اول این کارخانه صورت می‌ گیرد و پس از آن وارد مرحله فرآوری و یا خط دوم می ‌شوند. مدیر داخلی کارخانه گفت: «سنگ ‌ها در ابعاد مختلف و بر اساس اندازه و ضخامت مد نظر مشتری برش می‌خورد و صیقل داده می‌شوند، این سنگ ‌ها برای نمای ساختمان، پله و کف استفاده می ‌شود.» یکی از معدن کاران شهرستان طبس نیز می‌گوید: «مالک معدن توسی طبس هستم و چند ماهی است که با این کارخانه فرآوری سنگ، قرارداد بسته ایم. خوشبختانه سنگ ‌های ما را می‌خرند و با وجود این گونه کارخانه ها، از خام فروشی سنگ جلوگیری شده است.» سنگ‌ های مختلفی دراین کارخانه به چشم می‌خورد از جمله گرانیت، مرمر، تراورتن. یکی از کارگران این کارخانه گفت: «۸ سال است که در این کارخانه کار می‌کنم، در دو شیفت کاری؛ کارم چیدن سنگ‌ ها در کنار هم است و خداروشکر از کارم راضی هستم، هرکاری شیرینی و تلخی خودش را دارد.»

محصول نهایی کارخانه روی ریل ارسال

سالانه بیش از ۱۲ تن سنگ در این کارخانه تولید می ‌شود. از جای جای استان مشتری دارند، کیفیت سنگ بالا است و همین موضوع خریداران زیادی را مشتاق خرید از این کارخانه کرده است.محمدی مدیر داخلی کارخانه می‌گوید: «سنگ ‌ها بعد از اینکه بسته بندی شدند، آماده ارسال به استان ‌های همجوار از جمله تهران، مشهد، زاهدان و … هستند.»خریدار چابهاری هم که برای خرید سنگ به این کارخانه آمده بود گفت: «در چابهار کار ساخت وساز انجام می‌دهم. چند سال است که با این کارخانه در حال کاریم، کیفیت و قیمت کارشان بسیارخوب است و به همین دلیل هر مدتی از چابهار برای خرید سنگ به بیرجند می‌آیم.» خریدار دیگری می‌ گفت: «در بیرجند ساختمان می‌سازم. چند ماهی است که از این کارخانه سنگ ‌های نما را خریداری می‌کنم، از کارشان راضی هستم. صفر تا صد کار در خراسان جنوبی انجام می‌شود؛ هم کارخانه فرآوری سنگ در استان است و هم معادن سنگ»

راه اندازی مرحله سوم کارخانه چشم انتظار حمایت بیشتر

محمدی در چند سال اخیر به کمک یک سرمایه گذار آلمانی تصمیم به راه اندازی مرحله سوم کارخانه گرفته بود که در این خط، سنگ ‌ها در ابعاد بزرگتر برش می‌خوردند، اما متاسفانه به دلیل نوسانات دلار از این کار صرف نظرکرد. مدیر داخلی کارخانه می‌گوید: «اکنون پی خط جدید ریخته شده است و اگر راه اندازی شود حداقل ۴۰ نفر مشغول به کارخواهند شدند. از مسئولان می‌خواهیم کمک مان کنند و حداقل ارز را با قیمت کمتری در اختیار ما قرار دهند. آنوقت هم تولیدات کارخانه بیشتر می‌شود و هم افراد بیشتری مشغول به کار می‌شوند»

فرآوری بیشتر، خام فروشی کمتر

فرآوری سنگ‌ های معدنی گامی بزرگ در جهش تولید است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و سرمایه گذاران حمایت شوند. مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم یکی از اولویت‌ های این سازمان را ایجاد واحد ‌های فرآوری در جوار معادن قرار داده اند تا با تبدیل سنگ ‌های خام به محصولات جدید،
ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشور کند. در کارخانه فرآوری سنگ‌های معدنی بیرجند هم در صورت راه اندازی خط سوم، سالانه بیش از ۲۰ هزار تن انواع سنگ ساختمانی تولید خواهد شد؛ این یعنی تولید بیشتر و خام فروشی کمتر. حمایت بیشتر از این گونه کارخانه‌ ها زمینه ساز اشتغال بیشتر و توسعه اقتصادی کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت